Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vanochtend toen ik van huis wegging was er nog niets aan de hand, konijn was net als anders.

Kom ik net thuis, zit hij tussen zijn eigen plukken haar in een hoekje van de kooi. Je ziet echt aan de plukken dat hij ze zelf heeft afgebeten / uitgetrokken.

Het is een ram van 1,5 jaar oud, en zit alleen.

Wat zou dit kunnen zijn?

Geplaatst:
Vanochtend toen ik van huis wegging was er nog niets aan de hand, konijn was net als anders.

Kom ik net thuis, zit hij tussen zijn eigen plukken haar in een hoekje van de kooi. Je ziet echt aan de plukken dat hij ze zelf heeft afgebeten / uitgetrokken.

Wat zou dit kunnen zijn?

Een voedster.

Draai hem (haar) maar eens om en controleer zijn (haar) geslacht. Ik verwacht dat er hier een konijn een geslachtsverandering gaat ondergaan.

Geplaatst:

nee heb het hem nog niet zien doen, want ik ben net thuis, en zag allemaal plukjes haar liggen. Ik heb net de dierenarts gebeld en die wist het ook niet, moet hem zo goed inspecteren, en eventueel langst komen.

Geplaatst:

heb net gezien dat hij het aan de binnenkant van zijn achterpoten doet. daar zitten ook allemaal van die kleine klitjes, en is het wat kaler.

Geplaatst:

ik heb hem eens heel goed bekeken, en kan echt niets van beestjes oid zien. Heb dus de dierenarts maar weer gebeld, en een afspraak gemaakt. kan er om vier uur terecht. Een paar dagen geleden was hij ook al niet lekker, at hij niet en lag heel veel, afgelopen dagen ging het echter weer goed, en nu dit.... Ben benieuwd wat de DA ervan zegt.

Geplaatst:

Wat zou dit kunnen zijn?

hallo Carola

de ram wil een nestje bouwen en kindjes.ze plukken bij elkaar of bij zichzelf haartjes om een zacht nestje te maken van stro (wat een vaak meenemen in hun mond) en lekkere zachte en vooral natuurlijk warme haartjes van zichzelf om de babytjes te beschermen.vaak hoort graven daar ook bij.mijn konijnen graven altijd een bepaalde tijd van het jaar.in de winter nooit eigenlijk. groetjes Fabiola

Geplaatst:

Het is heel ongebruikelijk dat een ram dit doet hoor, Fabiola. Een voedster kan dit, onder invloed van hormonen, doen als ze schijnzwanger is. Rammen doen dit over het algemeen niet.

Geplaatst:

Nou ik ga mijn spulletjes pakken, en konijntje inladen en op naar de dierenarts, ben idd ook benieuwd wat het is. Ik kom straks nog wel even terug om het te vertellen!

;-)

Geplaatst:

Zo, ik ben net terug van de dierenarts, en ze kon niets vinden, alles zag er prima uit, hij was in goede conditie, nergens geen onstekingen oid. Op zijn oortjes had hij wel een paar schilfers, dus daar hebben we een afkrabsel van genomen om te kijken of hij mijten had, maar die zaten er niet. Waarschijnlijk gewoon een beetje schrale huid.

Als advies heb ik gekregen: borstelen om zo de losse haren te verwijderen, en verder goed in de gaten houden, maar nu is er in ieder geval geen reden tot paniek. Eventueel wanneer hij rode plekjes krijgt / schilfers even insmeren met zalf.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .