Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi allemaal

ik zit te denken om mijn voedster te laten castreren. om te verkoom dat ze straks baarmoederhalskanker kan krijgen.

Maarmoet ik daar een aantal dagen van werk thuis blijven zodat ik dan bij haar kan blijven? ik werk namelijk in de verpleging duzz als ik daar een paar dagen vrij voor moet hebben met ik dat inplannen in het rooster.

gr anita

Geplaatst:

Naar wat ik heb gehoord zijn de eerste 8 dagen cruciaal. Je moet goed opletten of ze eet en keutelt. Bovendien moet je ook pijnstillers geven. Het is dus eigenlijk wel verstandig dat er iemand regelmatig langs kan komen om haar in de gaten te houden.

Ik heb zelf nooit een voedster gehad, maar er zijn er een paar die afgelopen tijd een voedster hebben gesterilliseerd. Misschien dat die nog wat toe te voegen hebben.

Geplaatst:

Nijn is nu 1,5 week geleden gecastreerd, op een donderdag. Ik kon haar 's middags weer ophalen en ben er de eerste nacht een paar keer uitgeweest om haar een beetje groen te voeren, haar kruik te wisselen en om te controleren of ze al had gekeuteld. Vrijdag-zaterdag-zondag ben ik altijd vrij, dus had ik alle tijd om haar in de gaten te houden. Maandag durfde ik met een gerust hart weer aan het werk te gaan, want toen was ze al een heel stuk opgeknapt. Ik heb haar acht dagen binnen gehouden en ze is vrijdag (na controle door de dierenarts) weer naar buiten gegaan, naar haar maatje.

In het topic http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/23125-nijn-onder-mes.html heb ik ongeveer van uur tot uur bijgehouden hoe het met haar ging, misschien staan er nog handige tips in.

Geplaatst:

dank je voor je topic staan zeker goede tips in!!!. gelukkig is alles snel en goed afgelopen zeg!!! mijn nijn sproeit nu overal en nergens maar ze is nu bijna 7maand is het nog steeds zo dat voedster pas na 8mnd geholpen worden?

Geplaatst:

ik net de dierenarts gebeld. daar zeiden ze ook dat het vanaf 6mnd kan.

11aug laat ik nijn helpen das laatste week van mijn vakantie. kan haar dan mooi in de gaten houden. ik dacht eerst van die afspraak maak ik wel ff maar nu hij er staat maak ik me nu al zorgen over. Maar jah ik hoop gewoon dat ik hier door mijn nijn een boel leed kan besparen.

Geplaatst:

Volgens mijn dierenarts moet je een voedster juist castreren voor de 6de maand. Dan iets het het meest effectief. Dat is tenminste wat ik het hele verhaal begreep toen ik met 8 weken haar eerste enting ging halen.

Overigens laat ik het niet doen.

Geplaatst:

Dan weet je dierenarts er niet zoveel van af. Bij andere dieren zoals honden en katten is het wel zo, dat je beter zo vroeg mogelijk kunt steriliseren, maar bij konijnen juist niet. Dat heeft te maken met het aanwezige buikvet. Als een konijn te jong is zijn de eierstokken moeilijker te pakken te krijgen dan bij een ouder, wat dikker konijn, omdat de banden waarmee die zijn opgehangen nog te strak zijn (of zo). Bij een ouder konijn zijn de eierstokken en baarmoeder wat beter tevoorschijn te halen door het aanwezige buikvet. Bij andere dieren is dat buikvet juist een nadeel, bij konijnen maakt het de castratie blijkbaar makkelijker. Maar dat is het eerste half jaar dus nog niet aanwezig, vandaar dat afgeraden wordt om voedsters voor die tijd te laten helpen.

Geplaatst:

Ja ik weet niet. Mijn da zegt vanaf 12 weken inderdaad. Maar verschillende dw en tuincentra zeggen vanaf 8 weken (niet dat ik hun vertrouw, maar het wekt wel verwarring). Volgens mij heeft het te maken met of je een dwergkonijn hebt of niet

Geplaatst:

Normaal gesproken kunnen konijnen volgens mij vanaf een week of acht ingeënt worden (misschien nog iets eerder zelfs, maar dat zou ik zelf niet zo prettig vinden). Dwergkonijnen echter pas vanaf 3 maanden!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .