Jobjuhh Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 Hallo,Mijn konijn poept laatste tijd steeds vaker gigantische drollen.... Het lijken/zijn allemaal aan elkaar geplakte keuteltjes... Die ENORM stinken...Wat is dit ? En wat is hier aan te doen?Ik heb hier even een foto er van bijgedaan (dit is nog een relatief kleine)
Cassie Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 Dat zijn blindedarmkeutels. Je konijntje moet deze eigenlijk opeten. Het feit dat je ze zoveel vind, betekent waarschijnlijk dat je het konijntje teveel voert.Hoe oud is je konijn en hoeveel voer je hem/haar?
Kiwi Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 (aangepast) Dit zijn blindedarmkeutels en die moet je konijn opeten om bepaalde voedingsstoffen binnen te krijgen. Doet hij dat niet dan krijgt hij waarschijnlijk te veel voer. Je kunt het best dus wat gaan minderen met biks, zodat hij deze blindedarmkeutels weer gaat eten. Je mag natuurlijk nog wel onbepertk hooi geven, dus je hoeft niet bang te zijn dat hij honger krijgt. Edit: Cassie was me voor zie ik... 16 juni 2009 aangepast door Kiwi opmerking toegevoegd
Cassie Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 Ik vind jouw uitleg toch beter, dus dat maakt niet uit
Kiwi Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 We zeggen hetzelfde toch? Maar wat nu dus belangrijk is om te weten: hoe oud is je konijn, hoeveel weegt hij (ongeveer) en hoeveel voer geef je 'm?
Jobjuhh Geplaatst: 16 juni 2009 Auteur Geplaatst: 16 juni 2009 Oke, bedankt voor de reacties. Hij word in september 6 jaarHij weegt ongeveer 2 KGEn krijgt elke avond een handje biks (geen miksvoer)
Kiwi Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 (aangepast) Dat lijkt me niet echt teveel (en dat je biks geeft i.p.v. gemengd voer is prima!). Ik zou toch proberen om hem tijdelijk wat minder biks te geven, en dan in de gaten houden of hij zijn blindedarmkeutels dan wel opeet. O ja, wat je ook nog zou kunnen proberen is om je konijn te ontwormen, dat kan ook een reden zijn dat hij zijn bdk's niet opeet. 16 juni 2009 aangepast door Kiwi
Cassie Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 En wat voer je verder?Je konijn moet onbeperkt hooi kunnen eten?Geef je hem verder nog wat naast de biks? En wat voor biks (merk voer je).Hmm.. Zo klinkt het niet alsof hij veel krijgt. Volgens mij zei Bunny Ranch Chanty in een ander topic dat dit ook op wormen kan duiden.
Jobjuhh Geplaatst: 16 juni 2009 Auteur Geplaatst: 16 juni 2009 Oke... Bedankt voor de tips. Dat ga ik doen en ik ga het in de gaten houden.Een bezoek aan de dierenarts is niet nodig?
Jobjuhh Geplaatst: 16 juni 2009 Auteur Geplaatst: 16 juni 2009 En wat voer je verder?Je konijn moet onbeperkt hooi kunnen eten?Geef je hem verder nog wat naast de biks? En wat voor biks (merk voer je).Hmm.. Zo klinkt het niet alsof hij veel krijgt. Volgens mij zei Bunny Ranch Chanty in een ander topic dat dit ook op wormen kan duiden.Hmm, Het merk Biks zou ik zo snel niet weten. Hooi heeft hij zat en kan hij altijd eten, verder krijgt hij elke dag een stukje brood en zo af en toe stukje groente of fruit.
Kiwi Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 Brood kun je beter ook even minderen denk ik, ik zou eerder meer en frequenter (dagelijks) groenvoer geven (witlof, andijvie, peterselie, wortelloof etc). Brood is sowieso niet zo goed voor een konijn, zeker niet om elke dag te geven.
Jobjuhh Geplaatst: 16 juni 2009 Auteur Geplaatst: 16 juni 2009 Brood kun je beter ook even minderen denk ik, ik zou eerder meer en frequenter (dagelijks) groenvoer geven (witlof, andijvie, peterselie, wortelloof etc). Brood is sowieso niet zo goed voor een konijn, zeker niet om elke dag te geven.Het brood is niet veel meestal kwart tot half kontje van een brood.En dus meer groente....En wat te doen bij wormen?
wupsie Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 naar de dierenarts een konijn is helaas nog niet zo'n gewaardeerd huisdier dat je dat soort spullen bij elke dierenwinkel kunt krijgen zoals bij honden of katten.
kelly1986 Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 Om te ontwormen kun je bij je dierenarts vloeibare panacur halen.
Jobjuhh Geplaatst: 17 juni 2009 Auteur Geplaatst: 17 juni 2009 Oke. Maar Ik zie geen wompjes in zijn ontlasting....Zal dit dat dan niet zien?
Aanbevolen berichten