Ga naar inhoud

veel slijm bij keutels


sonia

Aanbevolen berichten

  • Reacties 249
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb net het volgende gestuurd:

Beste Inge,

Nog een laatste vraag. Een lid van Bunnybunch.nl heeft aangeboden om een "gezondheidspakketje" op te sturen naar Peru voor mijn voedster, omdat hier geen hooi, geen goede biks en veel medicijnen niet zijn.

Nu is onze vraag wat het beste in het pakketje kan, gezien haar situatie (slijm, diarree). We zaten te denken aan Hooi, Science selective biks, critical care en probiotica. Misschien heeft u nog andere tips?

Ik snap uw standpunt om geen medicijnen te geven zonder goede diagnose, maar in deze situatie moet ik toch iets. Ik ben al ruim twee maanden opzoek naar kundige dierenartsen, oorzaken, oplossingen etc., zonder resultaat. Heb je misschien ideeen voor een medicijn wat we erbij in kunnen doen?

Alvast van harte bedankt!

Sonja Bleeker

Link naar reactie
Delen op andere sites

lol gelijk 10 kilo ss natuurlijk.....

Dat wordt dan goude SS... aangezien de verzendkosten dan boven de 100 euro liggen...

Als je in de toekomst wel biks en hooi in peru wilt krijgen. Is het mss een idee om eens te informeren bij webshops uit de VS (ligt in ieder geval dichter bij Peru, dus verzendkosten zullen lager zijn).

Of Oxbow of supreme petfoods aanschrijven... mss hebben zij nog een betere oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier het mailte wat Inge me terugschreef:

beste,

ik denk dat medicijnen weinig zin hebben zonder dat er allereerst een goede voeding wordt gegeven.

Het heeft weinig zin om biks op te zenden, sowieso mogen slechts zelden aan konijnen worden gegeven, zelfs science selective, inderdaad een van de betere merken, is enkel een aanvulling.

Mijn eigen konijnen krijgen nooit biks, wij hebben hier meestal tussen de 10 en 20 konijnen in opname, waarvan meer dan de helft hier zit omwille van spijsverterings en tandproblemen tgv verkeerde voeding (biks, zaden,...)

over probiotica is er nog steeds discussie of die wel de maag passeren, aangezien de ph in de maag van een konijn 1 is.

criticalare kan je gebruiken, je kan al starten met groentenpap om op te spuiten.

Slijm-diarree wijst vaak op verkeerde flora.

Je hebt al heel veel medicijnen gegeven, ook die kunnen neveneffecten hebben.

Kan je geen stoelgang van een andere gezond konijntje aan uw konijntje geven (mengen in groenten pap of critical care?)

Je kan hooi opzenden,maar het kan toch niet dat er in peru geen goed gras is,op veel plaatsten is het gras net silicaatrijker en gezonder dan hier. Gras is even goed als hooi.

als groenten geef je het best groene bladgroenten

Ik denk dat het meer nut heeft om keutels op te zenden naar iemand voor onderzoek(rechtstreeks+kleuring). Best is een mengstaal van enkele dagen,je kan dit naar iemand in peru of in het buitenland zenden.

ivm het bolletje, daar moet toch echt iemand naar kijken, mogelijk gaat het om een abcesje of talgkliercyste, maar zonder onderzoek is dit niet met zekerheid vast te stellen.

mvg,inge

Even wat vragen en conclusies:

- Wat is criticalare?

- Gras is hier inderdaad en pluk ik ook voor ze, als plaatsvervanger voor hooi en gezonder dan alfalfa. Ze zijn er alleen niet dol op en het probleem is dat ze het na 2 uur al helemaal niet meer lekker vinden als het begint te verleppen. En oud gras is ook niet goed voor ze. Of zou ik het in de koelkast kunnen bewaren? Anders moet ik elke dag er opuit om gras te plukken. Kan wel opzich... maar liever niet eigenlijk :$ Of ik moet gewoon heel veel groente geven en soms gras als aanvulling. En sporadisch alfalfa.

- Hebben jullie ervaring met keutels van gezonde konijnen geven? Als dat werkt kan ik dus gewoon een Cusi-poep-papje maken! :mdr:

- Biks is volgens haar niet nodig. Dus eigenlijk raadt zij alle ideen voor in het pakketje af....

- Tja, wat betreft onderzoek van de keutels en van haar bultje, dat zou ik dan na moeten vragen bij DAs in de stad. Of ik zou het op moeten sturen naar Nl of Amerika ofzo, maar hoelang blijft dat goedje "vers"?

Ze zegt dat ik keutels op kan sturen rechtstreeks+kleuring. Wat bedoelt ze met kleuring?

Ik had trouwens een mailtje naar de Knaagshop gestuurd om te vragen of ze Protexin Professional naar Peru op kunnen sturen. Dat kan en de kosten zijn 2,85 euro, valt nog best mee vind ik. Maar nu heeft Inge weer twijfels over Probiotica. Weten jullie daar iets van?

Nu ja, wel weer een heel verhaal en een aantal punten om over na te denken. Ik zal haar zo ook terugschrijven met deze vragen. Ik heb net lekkere wortels en bleekselderij voor Chamita gekocht, daar heeft ze haar buik van volgegeten. Maar ik zag ook druppeltjes diarree en ik vind Cusi toch duidelijk levendiger dan Chami...

Bladgroenten zijn dus het beste volgens Inge, dan zal ik volgende keer eens kijken wat ik daarvan zoal vind.

PS. mijn ouders komen inderdaad al over twee maanden en ga ze sowieso een lijstje geven met konijnenbenodigdheden. Open ik tegen die tijd nog wel een topic over :mdr:, ligt ook aan de toestand van Chami op dat moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja met keutels transformeren word bedoeld blinde darm keutels van een gezond konijn met een goede darm flora aan het andere konijn geven.Dit doen we ook wel bij jonge konijnen of flesse kinderen om de darm flora goed te krijgen.

Protexin Professional waarom niet het schaad niet....

Het blijft natuurlijk lastig zo ver weg en wat te doen!

Ik snap het punt SS niet daar kan niks aan tippen namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is 'criticalare' een typfout en bedoelt ze critical care, een soort dwangvoeding?

Gras kun je gewoon in de koelkast bewaren, dat doe ik ook met gras en paardenbloemen, zodat ik die niet elke dag hoef te gaan plukken.

Natuurlijk kan er niks aan SS tippen, maar ik denk dat ze bedoelt dat biks slechts zo'n klein gedeelte van het dagelijkse menu zou moeten uitmaken, dat je beter hooi en bladgroenten zou kunnen geven dan te hopen dat die paar gram SS per dag iets zouden schelen.

Als je een poeppapje ;) zou maken zou je dat volgens mij met blindedarmkeutels moeten doen. Daar zitten namelijk belangrijke voedingsstoffen in, die al lang uit de normale, harde keutels zijn gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze geen biks geeft, wist ik. Mijn konijnen hebben ook een tijd geen biks gekregen, enkel als snoepje. Maar ik gebruikte het wel om Eufrasie na ziekte redelijk snel terug op gewicht te krijgen en met succes. Nu krijgen ze wel dagelijks een erg kleine portie.

Critical care is geen probleem om op te sturen. Moet alleen dan even nieuwe bestellen bij de apotheek (heb nog wel, maar niet zo veel).

Het lastige is enkel dat het hier dinsdag een feestdag is en de meeste dingen maandag ook gesloten zijn. Mss kan ik het bij een apotheek van wacht bestellen, maar als ook de post gesloten is, heeft dat niet veel zin. In dat geval komt het ten laatste woensdag.

Qua gewicht is dat ook goed doenbaar. Volgens mij weegt zakje Ā± 141 gram.

Probiotica...

Wat ze zegt klopt. Er wordt getwijfeld aan de werking i.v.m. de pH. Ik zie hier, bij mijn konijnen wel een duidelijk effect. Maar omwille van die pH, heb ik een tijdje geleden contact opgenomen met de fabricant van protexin (ook met die van prozyme). Ten eerste is protexin wel getest op dieren itt tot prozyme. Ik heb ook de pH gekregen van protexin en een hele uitleg, alleen moet ik daar nog wat mee verder werken.

Maar het lijkt me zeker het proberen waard. Het kan ook absoluut geen kwaad. De poedervorm die ik heb liggen, weegt ook niet veel, dus er kan zonder moeite een beetje mee.

I.v.m. hooi... het valt volgens mij te proberen.

We zitten toch nog niet aan 1 kg.

Volgens mij stuur ik dan best een beetje van 2 soorten, in de hoop dat ze er toch 1 lekker vind.

Bunny nature hooi, valt bij erg veel konijnen op BB heel erg in de smaak, dus valt te proberen.

En ook nog wat Timohty hooi, is nog gezonder dan gewoon hooi en valt bij mijn konijnen heel erg in de smaak.

Als andere leden nog ideeƫn of aanmerkingen hebben, graag!

Een pakje opsturen naar Peru en bedenken wat er best in kan, is toch iets lastiger dan gewoon een makkelijk pakje naar NL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja,natuurlijk, haha. De link tussen criticalare en critical care had ik nog niet gemaakt.

Ik denk dat critical care en probiotica inderdaad goed zullen zijn. Als jij goede ervaringen hebt gehad met Probiotica dan geloof ik er wel in, ZP. En wat Chami nu nodig heeft is inderdaad iets om haar darmflora weer in evenwicht te krijgen.

Wat hooi betreft, er is hier natuurlijk wel gras (volgens Inge even goed als hooi), dat eten ze ook wel, maar mondjesmaat. Dus als hooi erbij kan... graag.

Ik word er bijna verlegen van zeg, zomaar een pakketje voor m'n Chami :$, super bedankt!

Ik zal morgen het adres van het kantoor in "de grote stad" van mijn organisatie opzoeken. Daar komt het waarschijnlijk wel goed aan, het lijkt me i.i.g. veiliger dan mijn adres in dit dorp, oficieel is hier wel postvoorziening, maar in de praktijk....

Nog een laatste vraagje: wie weet er iets te zeggen over het geven van keutels van gezonde konijnen? Kiwi zegt dat dat dan waarschijnlijk BDK moeten zijn, kan ik ergens wel inkomen, maar moet ik dan de hele tijd achter Cusi aanlopen om die keutels onder d'r vandaan te jatten voordat ze ze verorberd heeft :$?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat dan idd over het geven van de BDK. In de hoop de darmflora die uit balans is, zo terug in balans te krijgen. Alleen wordt ook hier getwijfeld aan de werking. Men vermoed namelijk dat de goede bacterieƫn in die keutels sterk afnemen eens ze aan de lucht komen...

maar het valt natuurlijk te proberen.

Het lijkt me idd niet zo makkelijk om BDK's van Cusi te nemen... normaal eten ze deze als reflex op, dus je zal haar een tijdje erg goed in de gaten moeten houden...haha

Ik heb het net nagekeken en de apotheek is morgen open, dus die critical care heb ik morgen. Als ik morgen je adres heb, kan ik het op de post doen, anders is het woensdagochtend. Maar het komt sowieso je richting uit ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is open vandaag... maar de post blijkt gesloten te zijn :grrrrrr:.

Maar ik heb alles in huis en afgewogen, dus het komt goed.

Aangezien het hier morgen een feestdag is, sta ik woensdagochtend meteen aan het postkantoor als ze open gaan en dan komt het je richting uit.

Prozyme is wel een wit poeder in een doorschijnend zakje.

Maar daar is ondertussen ook een oplossing voor, moest dat problemen geven.

Als het ergens wordt tegengehouden (waar we niet vanuit gaan...haha), dan zouden ze mij normaal eerst contacteren (afzender). In dat geval ken ik een DA die bereid is om een document door te faxen om te bevestigen dat het idd om 'geneesmiddelen' gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, tja, al het witte poeder is verdacht, met name als het uit drugsliberaal Nederland komt... Maar ik hoop dat een fax van een DA in dat geval wel voldoende zou zijn, maar dat zal wel.

Super dat je zoveel moeite voor me doet! :cool: Ik hoop dat het veilig en snel hier aankomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, over het poeppapje zegt Inge "gewone keutels zijn ok, laten weken in water en mengen met critical care of groentenpap, ideaal om flora wat te herstellen"

Laat ik dat maar proberen, baadt het niet dan schaadt het niet. BDK van Cusi lijkt me erg moeilijk, ik zie wel eens uit het raam dat ze iets onder dĀ“r vandaan opeet, maar daĀ“s nou nooit als ik ernaast sta ofzo. Maar wie weet... Misschien kan ik dĀ“r een luier omdoen, haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een normale keutel bevat in feite alleen maar reststoffen, die konijnen niet meer kunnen verteren, in tegenstelling tot de blindedarmkeutels die nog wel waardevolle voedingsstoffen bevatten. Als dit idee echter niet bedoeld is om voedingsstoffen over te dragen, maar om de darmflora te herstellen zoals Inge schrijft, dan zou het best kunnen dat die gewone keutels daar inderdaad afdoende voor zijn. Het gaat dan namelijk om de bacteriƫn die in de darmen zitten (kan ik me zo voorstellen), en die kunnen best in die gewone keutels zitten. Ik heb er verder niet veel verstand van, maar ik probeer een reden te bedenken waarom dit zo is. En dan lijkt het me de moeite van het proberen waard, baat het niet dan schaadt het niet zou ik denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .