Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 249
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:
Ok. Dan ga ik deze week de nieuwe AB geven en volgende week weer de oude.

Nog een vraagje: als ik haar buikje voel zit daar een zachte langwerpige bult van 1,5 cm, richting kop-kont. Het komt op mij over als een gevuld stukje darm zeg maar. Ik heb er geen verstand van, maar het lijkt me geen tumor o.i.d. Ze vindt het niet fijn als ik eraan kom. Dit heeft ze al sinds ze ziek is en heb het eerder geschreven, maar geen reacties op gehad. Wie weet wat dit kan zijn?

Tja...das nogal moeilijk... Waar bevindt het zich precies? de ruimte tss kop-kont is nogal groot...

Links- rechts, midden-boven-onder,...?

Ik kan wel een plaatje van de anatomie van een konijn plaatsen als je wilt?

Ik weet alleen niet of we daar veel wijzer uit gaan worden... hooguit dat we mss weten waar het ongeveer zit...

Geplaatst:

Ik ben vannochtend begonnen met metranidazol. Maar verder heb ik afgelopen dagen alleen maar een heel klein drupje slijm gevonden, verder zagen de keutels er heel redelijk uit, alleen wat rare vormen en sommige zacht. Dus ik ben toch weer iets positief gestemt.

Het is inderdaad geen verstopping, want ik sta soms verbaast hoeveel keutels ze in één moment weet te poepen. Het zal een infectie zijn, misschien heeft die bult daarmee inderdaad te maken, die heeft ze nog steeds.

De bult zit iets links van het midden van haar buikje, (met buik bedoel ik dus het zachte deel, dus niet de borstkast) is ong. 1,5 cm lang en 0,5 cm breed. 't is zacht en je kan het een beetje heen en weer bewegen. Ik vermoed dus dat het een stuk darm is. Het zal toch geen gezwel ofzo zijn? Waar kan je een gezwel of abces aan herkennen?

Ik snap dat het voor jullie het natuurlijk moeilijk gissen is zo op afstand...

Geplaatst:

sonia-4481-albums-slijm-de-ontlasting-picture14426-konijnenskelet.jpg

Zeg maar rechtonder het cijfer 12, onderin haar buik, iets links van het midden. Haha, weet niet of dit het duidelijker maakt...

Geplaatst:

Even een off topic verhaal over het wassen van de kont van Chami, omdat ik het zo ontzettend grappig vond.

Normaal is het een hels karwei haar alleen al in de teil met een laagje warm water te krijgen, laat staan wassen. Meestal kom ik er natter vanaf dan zij :$.

Maar vandaag kwam ik op het idee een bakje met lekkere dingetjes voor haar neus te laten dobberen. Nou, ze was ineens helemaal vergeten dat ze in een teil met water zat, haha. Ze was van voren té druk met eten om zich druk te maken dat ik van achteren flink aan het wassen en pulken was. :lol:

Jammer dat ik geen foto heb....

P.s. Verder geen verandering in haar keutels/bult.

Geplaatst:

Haha, dat wordt makkelijk en leuk wassen. Leuke oplossing!

Tja, nummertje 12 is de Tibia...haha

Euhm... ik heb ergens een plaatje van de orgaananatomie van een konijn. Als ik het vind, zal ik het eens proberen te posten.

Geplaatst:

Ja, vanaf nu zal het wassen aangenamer worden.

Ik bedoelde eigenlijk niet de plek die nr 12 aangeeft (de Tibia dus) maar noemde het cijfer alleen als indicatiepunt. Als je van de plek waar de 12 staat in een rechte lijn naar beneden gaat tot de onderkant van haar buik, daar zit die bult. Maar als je een duidelijker plaatsje hebt graag....

Geplaatst:

Ik snapte wel dat je de tibia niet bedoelde hoor ;). Maar er ligt daar nog wel meer dan enkel darm.

Ik heb geen idee of dit plaatje voor jou een beetje duidelijk is (En eigenlijk staat ook niet alles daarop, maar kon het plaatje dat ik zocht niet vinden)...

post-3021-13922876755728_thumb.jpg

Geplaatst:

Uhm, met het plaatje kan ik geloof ik niet zoveel, ik kan de letters ook niet lezen. We schieten niet zoveel op met onze plaatjes geloof ik :-)

Met Chami gaat het nog steeds hetzelfde. Haar keutels zijn toch echt nog wel te zacht en soms nog met een spoortje slijm eraan. Ik heb de kuur met de nieuwe AB eergisteren afgerond, maar heb (nog) geen effect gezien helaas. Hopenlijk komt dat nog, anders zou ik het echt niet meer weten...

Geplaatst:

Ik denk ook niet dat we zo veel verder komen...

Blijft moeilijk...

Bijna alle mogelijke parasieten zijn aangepakt door de 2 AB's en de panacur.

Die plant... ook een mogelijke darmontsteking is nu redelijk aangepakt.

Zijn er daar dierenartsen met een echo toestel? Dat zou misschien duidelijk kunnen maken wat die 'plek' is die jij voelt en of dat een mogelijke oorzaak is...

Ondanks de lichte verbetering na AB 1 komen we toch niet echt veel verder...

En ze is ook niet echt 'doodziek', dus iets moet iets afgeremd hebben, of toch deels aangepakt hebben.

Anders zou je nog een andere DA eens kunnen proberen te mailen.

Wilhelminapark is super, maar met hun 'beknopte' antwoorden komen we niet erg veel verder.

Anders zou je Inge Thas eens kunnen proberen... een zeer konijnkundige DA uit BE, wiens emailadres je ook gewoon op het internet kan vinden.

Geplaatst:

Ik denk dat dat inderdaad een goed idee is. Want ook al is ze niet doodziek, zo door blijven gaan kan niet, want ik vind haar toch wel mager en ze heeft telkens een erg vieze kont.

Ik zal de dierenarts uit Belgie schrijven, wie weet heeft die nog andere ideeen. Bedankt voor de tip!

Geplaatst:

Zucht, mensen, ik weet het eigenlijk niet meer.Ik kreeg van Inge Tahs de volgende mail:

beste, het heeft absoluut geen zin om met allerlei soorten medicatie te beginnen zonder dat er onderzoek werd gedaan.

ivm het bultje, zit dat in de huid of in de buik?

laat een de alfa alfa en het fruit weg, geen tomaat en komkommer geven.

Dagelijks wegen+indien nodig dwangvoederen met babyvoeding of gekookte groenten, ze moet op gewicht blijven of ze gaat leverproblemen of darmverlamming krijgen.

geef ze enkel gras en groene bladgroenten: bladeren van kolen, groen van wortels, paardebloembladeren, selder,andijvie...

kan u misschien bij een dierenarts de stoelgang parasitair laten onderzoeken?

ik zou toch ze ook eens volledig laten nakijken bij een dierenarts, die mag mij steeds contacteren via mail. Ook een niet konijn kundige dierenarts kan mits wat hulp een konijn wel onderzoeken.

vitaminene zijn zelden nodig bij konijnen, zeker gen mineralen bijgeven.

Let op dat er geen lood in de verf op de muren zit zit.

mvg,inge thas

De dierenarts hier is echt meer een veearts en nadat ie me ongeinteresseerd had gezegd dat "ziekte konijnen meestal gewoon dood gaan", vertrouw ik die man eigenlijk niet meer. Die moet met z'n grote handen van m'n Chami afblijven. Ik zou haar dan mee moeten nemen naar "de grote stad", maar dat is 1,5 uur hobbeldehobbel in een overvolle minibus, moet ze waarschijnlijk in een doos op het dak, kan ik haar toch eignelijk ook niet aandoen... Of ik moet een lift krijgen van een collega die toevallig daarheen gaat. Ik kan sowieso als ik daar ben eens informeren of er uberhaupt een DA is met verstand van konijnen. Parasitair onderzoek gaat denk ik sowieso niet lukken.

Chami had vanochtend echt weer grote slijmhopen en ze is erg mager. Ik ga vandaag beginnen aan de herhalingskuur van AB1, dat had wel iets geholpen volgens mij. Dat gaat dus tegen het advies in van Inge, maar ik moet toch iets? Ik zal haar voedseladvies toch eens proberen en op de markt groentes inslaan, al zijn er een aantal dingen die ik niet begrijp.

Waarom geen alfalfa? (juist het eten wat ze het meest gewend is), Waarom geen komkommer en tomaat (is ze ook gewend en zit veel vocht in). Ik zal haar nog terugmailen met deze vragen.

Ook snap ik niet waarom ze aan de muur likte als vitamines zelden noodzakelijk zijn? Dat poeder heeft tenminste wel effect gehad, want ze doet het niet meer, moet ik nu daar ook mee ophouden dan (want er zitten wel mineralen in en mag niet volgens haar).

Pffff, een heel verhaal, maak me nu toch echt ongerust over m'n arme Chami, vooral na de uitleg over leverproblemen of darmverlamming. Alle ideeen zijn weer welkom.

Geplaatst:

Hmmm... dit is moeilijk...

Haar al eens echt gesproken te hebben, snap ik wat ze zegt ivm met medicatie. Het is een DA die nooit medicatie zal proberen zonder echt zeker te zijn van wat het is... Dus gezien hoe zij staat tegenover medicatie, snap ik dat ze dat zegt.

Daarnaast is onderzoek van de keutels daar waarschijnlijk niet mogelijk en moet je toch iets...

Daarnaast is het ook zo dat een konijn 'normaal' geen nood heeft aan extra vitamines. Aangezien ze alles uit hun voeding halen.

Als ze er volgens jou goed op heeft gereageerd, zou ik me daar niet te veel zorgen over maken.

In alfalfa zit erg veel calcium. Konijnen hebben maar erg weinig calcium nodig. En een teveel aan calcium kan bij hen leiden tot blaas of nierstenen. Dus daar zou ik persoonlijk ook niet te veel van geven.

Aangezien ze dit gewend zijn, zou ik dat minderen. Ze mag nu absoluut niet gaan stoppen met eten.

fruit bezit erg veel suiker en kan je opzich beter maar af en toe geven en in kleine hoeveelheden. Als snoepje zeg maar.

Met kolen zou ik dan wel weer oppassen... die staan erom bekend om mogelijk gas te kunnen veroorzaken.

Groenten gaan halen op de markt, lijkt me geen slecht idee (als dat doenbaar is)... Ze moet idd niet te veel afvallen.

Dwangvoeren is geen slecht idee om haar op gewicht te houden... Je kan idd gepureerde wortel ofzo proberen.

Een echte DA bezoeken zou goed zijn, maar het moet wel mogelijk zijn.

Dat ze daarmee in contact wil en wil overleggen is wel mooi en handig.

Alleen weet ik persoonlijk niet of ik haar in deze conditie 1.5u op het dak van een bus zou vervoeren...

Moeilijk dit...

Ik zou idd wel de AB1 nog herhalen. het heeft iets van resultaat gegeven en een behandeling in de helft staken heeft ook geen zin.

Geplaatst:

Bedankt, Zwarte Panter. Je bevestigt gelukkig veel van wat ik zelf ook al dacht.

Met alfalfa wil ik inderdaad al lang gaan minderen en ben daar ook al mee bezig. Punt is dat ik ook weet dat het een dikmaker is en dat leek me op dit moment voor Chami juist geen kwaad te kunnen... Wat denk jij? En komkommer en tomaat is toch juist ok. voor het vocht?

Ik ga voorlopig dus gewoon nog even door met de vitaminen/mineralen, het lijkt me in ieder geval beter dan latex...:$ Ook ga ik dus de eerste AB herhalen.

Ik zal me eens gaan verdiepen in dwangvoeren. Al eet ze opzich wel goed hoor. Waarschijnlijk wordt ze helemaal gelukkig als ik een wortelpurreetje voor haar maak en komt er geen dwang bij kijken.

Ik kreeg van Inge een kort tweede mailtje, waarin ze ook uitlegt van de calcium in alfalfa, maar verder weining nieuws...

Geplaatst:

Ik weet dat je met tomaten moet oppassen (qua hoeveelheid) aangezien de suikers en omdat ze oxalaten bevatten...

Komkommer weet ik zo niet precies.

Is prima hoor dwangvoeren zonder dwang. Ze moet in ieder geval bijkomen, dus je zou haar best wat kunnen bijvoeren.

Daarnaast heb ik hier nog een bon voor de post liggen... en ik zou in princiepe een pakketje van maximum 1kg daarmee naar Peru kunnen versturen.

De vraag is enkel, wat heeft Chami nu nodig... En dat is een moeilijke...

Wat hooi voor haar darmen, goede biks (maar jah, dat zijn ze ook niet gewend, mss om wat bij te voeren), probiotica ter ondersteuning van de darmflora,...

Geplaatst:

Ok. Ik gaf al niet zoveel tomaat, maar zal er mee oppassen dan. Waarmee kan ik haar nog meer bijvoeren? Ik gaf dus redelijk wat alfalfa, omdat ze daarvan aankomen, maar zal er dus mee minderen wegens calcium, verder wortelpuree, maar dan kan ik haar toch best ook gewoon een hele wortel geven? En babyvoeding. Is elk type babyvoeding goed? (Ik heb eigenlijk geen idee of ze dat hier hebben, maar denk het wel...). Paardenbloembladeren is ook goed toch?

Een ""gezondheidspakketje" voor Chami is een superaanbod (!), maar de vraag is inderdaad wat daar dan in moet. Probiotica zal hoe dan ook goed zijn neem ik aan. Hooi ook (als ze het eet, want tot nu toe viel mijn zelfgemaakte hooi absoluut niet in smaak).

Biks... Er is hier een type bix voor cavia's wat konijnenfokkers ook wel geven, maar ik kan er niet achterkomen wat daar precies inzit. Wat zit er eigenlijk in goede biks? Ze zijn het sowieso niet gewend nee.

Als ik nou hét goede medicijn wist waar ze beter mee zou worden zou dat geweldig zijn.

Nadeel is ook dat de helft van de pakketjes uit Nederland hier helaas nooit aankomt, dat heeft me al menig frustratie bezorgd :grrrrrr: (en menig cadeautje, lekkere chocolade, kaas en drop minder)

Het is dus al met al wat dubieus, als het al aankomt is het de vraag of ze het hooi waarderen, of de biks goed op de maag valt etc. Zou jammer zijn als je al die moeite doet voor weinig effect. Probiotica is alleen ter ondersteuning toch? Of kan het opzich ook een darmprobleem oplossen?

Laten we nog even aankijken hoe ze reageert op de 2de kuur van AB1. Als ze nu slecht blijft is het toch wel een idee, en vergoed ik graag de kosten.

Wat zit er eigenlijk in probiotica? Ik kan eens kijken of ik zoiets hier kan vinden. Is het op basis van yoghurt ofzo? Is het vloeibaar of in poedervorm?

Geplaatst:

Heb net gevonden wat er in Protexin Bio-Lapis zit: Inhoud per kilo:

Saccharomyces cerevisiae (??)

NCYC SC47 E1702 5 x 1011 CFU (??)

Magnesium 95.00mg

Natrium 41.40g

Kalium 22.80g

Calcium 9.70mg

Vitamine A 620,750iu

Vitamine B2 12.00mg

Vitamine C 6,200.00mg

Vitamine D3 62,075iu

Vitamine E 124iu

Ingredienten: Preplex prebioticum (FOS & arabinogalactan)

Is bijna hetzelfde als mijn vitaminen/minerales mix, behalve dan de prebioticum, en de ingredienten die ik niet begrijp. Maar goed, het is juist de prebioticum die het 'm doet neem ik aan. Ik ga het voor de zekerheid eens vragen. Is het toevallig niet ook voor mensen? Dan kan ik het in de apotheek proberen, daar heb ik tot nu toe meer succes gehad dan bij de DA.

Geplaatst:
Heb net gevonden wat er in Protexin Bio-Lapis zit: Inhoud per kilo:

Saccharomyces cerevisiae (??)

NCYC SC47 E1702 5 x 1011 CFU (??)

Magnesium 95.00mg

Natrium 41.40g

Kalium 22.80g

Calcium 9.70mg

Vitamine A 620,750iu

Vitamine B2 12.00mg

Vitamine C 6,200.00mg

Vitamine D3 62,075iu

Vitamine E 124iu

Ingredienten: Preplex prebioticum (FOS & arabinogalactan)

Is bijna hetzelfde als mijn vitaminen/minerales mix, behalve dan de prebioticum, en de ingredienten die ik niet begrijp. Maar goed, het is juist de prebioticum die het 'm doet neem ik aan. Ik ga het voor de zekerheid eens vragen. Is het toevallig niet ook voor mensen? Dan kan ik het in de apotheek proberen, daar heb ik tot nu toe meer succes gehad dan bij de DA.

Bovenste is een gist.

En het bevat naar mijn weten naast het prebioticum natuurlijk ook nog probioticum.

Ik gebruik zelf de protexin soluble. en daar zitten geen vitaminen en dergelijke bijgevoegd.

Eigenlijk is het niet onmiddellijk te vergelijken met een alternatief voor mensen...

Is ook niet op basis van yoghurt aangezien konijnen omwille van meerdere redenen geen yoghurt mogen hebben. oa. omdat ze de melk niet kunnen verteren, de pH van een konijnenmaag heeft er ook nog mee te maken,...

Je hebt meerdere vormen, maar ik gebruik zelf een poedervorm.

Babyvoeding. Liefst enkel op basis van groenten en dan natuurlijk van veilige groenten. Maar je kan natuurlijk evengoed zelf wat groenten pureren. Je kan ook een gewone wortel geven hoor.

Paardenbloembladeren zijn inderdaad ook oké.

Probiotica is idd enkel ter ondersteuning en ter herstelling van de normale darmflora.

Spijtig genoeg weet ik ook niet hét medicijn...

Wat er in goede biks zit... ik quote even een stukje uit de artikelen vanop deze site:

Er zijn veel verschillende soorten en merken op de markt, maar als je let op de samenstelling kun je zelf makkelijk een goed konijnenvoer vinden. Dit is de beste samenstelling: Eiwit 13-14% per gram voer, ruwe vetten minder dan 3% per gram voer, vezels meer dan 14% per gram voer, anorganische stof minder dan 10% per gram voer calcium minder dan 1% per gram voer.

Ik zal eens nadenken over een gezondheidspakketje.

Geplaatst:

Hier vind je een voeranalyse van verschillende soorten biks, en daar wordt ook het volgende aangeraden:

Voor gewone huis/tuinkonijnen zou voer niet meer dan 12-14% eiwitten mogen bevatten. Het vetgehalte moet zo laag mogelijk zijn, niet meer dan 3%, en het vezelgehalte hoog. Hoe meer vezels het voer bevat, hoe beter. Calciumgehalte in voer moet onder de 1% blijven, om o.a. blaasproblemen te voorkomen.

Geplaatst:

Ok, bedankt voor de info. Ik zal toch nog eens kijken of ik de preciese inhoud van die caviabiks kan achterhalen. In Nl is caviabiks niet goed voor nijnen, maar misschien hier wel... Het stomme is dat ik van die biks geen verpakking kan vinden, volgens de verkopers komt dat in bulk in een vrachtwagen aan.

Ik pureer liever zelf groente dan i.p.v. babyvoeding als het geen verschil maakt, verse groentepuree lijkt me veel lekkerder dan zo'n babypapje. Maar eh, is er een voordeel van puree boven gewone verse groentes, als ze het gewoon opeet?

A.s. woensdag ben ik in de grote stad en kan ik eens wat meer navraag doen over biks en probiotica. Als ik op peruaanse paginas in het spaans op konijn en probiotica zoek komt er vrijwel niets uit, maar wie weet...

Geplaatst:

Oh, Zwarte Panter gaf het antwoord al, wortelpuree of verse wortel maakt geen verschil. Dus kan ik me de moeite besparen. Ook vindt Chami het leuk om met wortels of andere lekkere dingen eerst blij rond te rennen voordat ze gaat eten, gaat met puree natuurlijk niet, :P.

Geplaatst:

Ik heb haar een heel verhaal gestuurd met de hele achtergrond over beschikbaarheid van voer en DAs, etc. Dus ze was wel op de hoogte... Maar ik snap ook wel dat het voor een DA erg moeilijk is hier op afstand iets mee te kunnen (net zoals voor jullie overigens:$ ).

Geplaatst:

Sonia, zie jij het mss zitten om Inge nog te mailen en te zeggen dat je wat spullen uit BE kan laten komen en wat zij denkt dat op dit moment het nuttigst is.

Je mag gerust zeggen dat het van mij komt en ze mag met mij contact opnemen als ze wilt. Maar mijn laatste contact met haar is niet super verlopen, dus mss handiger als jij het navraagt.

Hooi, Science selective biks, critical care om desnoods wat bij te komen,...

9/10 heb ik het wel in huis ;).

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .