Ga naar inhoud

veel slijm bij keutels


sonia

Aanbevolen berichten

  • Reacties 249
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Cin...op pillen staat het in mg per tablet van 500...dat zijn geen ml hƩ...dat is net het probleem...

Begrijp ik het goed dat in 0.5ml in totaal 200mg actieve werkstof zit?

Is die dosering per gewicht of per dier?

Ik wil echt wel een dosering op gewicht hebben hier, tenzij DA anders aanraadt...

Mij lijkt 200mg nogal veel...dat zou bijna een halve pil zijn... ik had eerder iets verwacht in de richting van een kwart, een achtste van die pillen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vloeibare versie geef je 0.5ml per kilo 2 keer daags

dit is 200mg/5ml

Wat staat er op de pillen? hoeveel mg/ml

200mg/5ml is ( 200:5) 40 mg/ml

als je dus 0.5 ml per kg konijn moet geven is dat dus 20 mg per kg konijn

(ff snelle berekening, komt mn medisch rekenen toch nog van pas:P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

oei per tablet 500 mg.

dan is 40 mg niet te doen :s denk dat je beter kunt proberen om opzoek te gaan naar een vloeistof.

anders zou je de tabletten kunnen malen (werkt het beste met een pillen maler, heeft de apotheek vast wel te koop) en het op gewicht kunnen doen, maar dan moet je wel een hele preziese weegschaal hebben.

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

metronidazol werkt alleszins tegen klasse gardia...daar hadden we het al eens over... Loes?

Wordt idd ook soms gebruikt bij Giardia en ook bij Clostridia (ook een bacterie die normaal in de darmen aanwezig is, maar bij ernstige groei problemen gaat opleveren. Kan mogelijk dus ook nu het geval zijn aangezien die darmflora duidelijk van slag is...).

Euhm...effe snel want ik moet eigenlijk terug vertrekken...

Ik heb het in twee boeken opgezocht voor de zekerheid

Maar het verschilt wel een beetje met wat Cindy aanraadt...

OkĆ©...boek 1 ('Handbook of Veterinary Drugsā€™) zegt:

20-60 mg/kg

2 x per dag

3-5 dagen

Boek 2 (ā€˜Textbook of Rabbit Medicineā€™ by ā€˜Frances Harcourt-Brownā€™ ) zegt:

40 mg/kg

2 x per dag

Dus als je die boeken naast elkaar legt zou je toch denken aan een concentratie van 40 mg/kg en dan 2 x per dag.... maar dat is dus een hogere dosis dan waar Cindy over spreekt...

Daarnaast staat in Ć©Ć©n van de boeken het maar 3-5 dagen te gebruiken en Cindy heeft het over 8?

Ik zou zelf persoonlijk gaan voor 40mg/kg en dan 2 x per dag en maximum 5 dagen... Caroline?

Ik heb nu niet echt de tijd om verder te gaan zoeken of er in een ander boek ook nog een dosering staat (maar wil dat vanavond gerust nog nakijken).

Daarnaast wordt een pil verdelen idd niet zo simpel...

Hier kan je naar een apotheek en die verdelen het dan hƩƩl nauwkeurig...maar ik vraag me af of dat in Peru wel kan..

Tja sowieso moet je Chami haar gewcht nog vermenigvuldigen met de dosis, dus dan kom je nog op iets meer uit...hopelijk lukt het dan om een pil redelijk goed te kunnen verdelen...

Een pil toedienen kan je door het deel dat je moet geven tussen twee kleine lepeltjes te verpulveren (de lepeltjes zo op elkaar leggen dat ze mooi in elkaar passen, dus met dezelfde kant vanonder en dan een beetje bewegen) en dan inderdaad met een beetje water mengen en dan kan je het met een spuitje geven.

Ook van mijn kant nog complimenten, super hoe je voor je konijnen zorgt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet te geloven dat telkens als ik 's ochtends op internet kom, ik hier het juiste antwoord vind... En bedankt voor de complimenten, maar als je een beest neemt moet je ervoor zorgen en goed ook vind ik.

Dus stel dat Chami ongeveer 2 kilo weegt. (Ik had haar op een mensenweegschaal gezet, maar kwam er later achter dat die heel onnauwkeurig was (ik woog in ieder geval veel minder dan dat ik vrees dat ik werkelijk weeg:$, en Chami ook). Dus moet nog naar een goede weegschaal op zoek). Omdat de AB die ik nu geef een ruime marge had van 0.31-0.625 ml/kg dacht ik dat ik het met een schatting van 2kl kon geven:$...

Maar goed van 2 kilo uitgaande is dat dus 80 mg 2 x per dag gedurende 3-5 dagen.

Dat is dus 500/80 = 6.25ste deel van zo'n pil. Pff, dan kan ik inderdaad beter bij de apotheek vragen of ze een paar pillen in porties van 80 mg verdelen willen en dan gelijk voor me malen.

Mijn vraag is wel hoeveel toegevoegde waarde dit medicijn heeft naast het andere? Maakt het voor de dosering niet uit dat ik al een andere AB geef?

Chami heeft gisteravond diarree gehad, maar zonder slijm. Vanochtend had ze zachte keutels. Over het algemeen ziet het er dus beter uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel ook voor het artikel Caroline, daar stond ook een link in hoe ik een konijn een 'butt bath' geef, wat een leuke term ;-) Ik ga morgen een een goede poging doen met die arme Chami, want ze is erg vies, maar leuk zal ze het niet vinden vrees ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De toegevoegde waarde... het bestrijdt andere dingen waar ze mogelijk last van kan hebben...

De AB's kunnen daarom gecombineerd worden.

Als voorbeeld... coc. en giardia... beiden komen voor in de 'normale' darmflora van een konijn en geven pas problemen als ze voorkomen in te grote getallen (verstoorde darmflora)... Het ene wordt behandeld met het ene medicijn het andere met het ander...

Als de weegschaal hƩƩl erg onnauwkeurig is (en dan bedoel ik natuurlijk niet net een kg bij mensen ofzo), dan zou ik als het mogelijk is, toch proberen haar eens op een betere weegschaal te wegen.

Een onderdosering kan namelijk net niet effectief genoeg zijn en dan blijf je natuurlijk met problemen zitten...

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben even niet meer online geweest, maar hier gaat ie ondertussen een stuk beter met Chamita. Ze heeft heel sporadisch nog wel wat vocht bij haar keutels, geen slijm meer. Maar over het algemeen zijn het weer mooie keutels en is ze weer helemaal haar vrolijke zelf. Ik ben dus erg blij!

De AB heeft dus geholpen neem ik aan. Ik heb daarom ook besloten om nog maar even geen stappen te nemen met de metronidazol. Ik had nog wel gevraagd bij de apotheek, ze zeiden dat ik het zelf moest malen en dan konden zij porties afwegen. Goed, dat weet ik voor de volgende keer (al hoop ik niet dat die komt).

Ik wil jullie in ieder geval super bedanken allemaal, ook namens Chami. Jullie zijn echt super.:yipi:

Ik hoop dat ik geen bericht meer in dit topic hoef te plaatsen, maar het is in ieder geval geruststellend dat ik weet dat het forum er is voor het geval dat... Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal. Ik vrees dat ik jullie moet teleurstellen. Ik ben een week geleden gestopt met de AB voor Chami, de kuur was afgelopen en ik had het idee dat haar ontlasting weer beter was. Helaas is het de laatste twee dagen van de AB kuur en afgelopen week toch weer niet goed gegaan met d'r. Ze poept nog steeds erg zachte keutels en laat soms echt een slijmspoor achter. Ik ben heel voorzichtig geweest met voer, ze heeft bijna alleen maar alfalfa op, was ze al van jongs af aan eet.

Dus nu plan B: metranidazol 40 mg/kilo 2 x per dag gedurende 3-5 dagen. Ik ga de pilletjes metranidazol vanavond eens fijn verpulveren en wil morgen bij de apotheek porties van 86 gram laten afwegen. (Ik heb Chami inmiddels nauwkeurig gewogen: 2.15 kilo, dus 86 gram per keer).

Ik heb wel het idee dat ze iets is aangekomen de laatste tijd gelukkig, de diarree/slijm is ook niet zo heftig als helemaal in het begin. Maar nog steeds niet goed dus. Ook is ze ondanks vitamine/minerales poedermix nog steeds vrolijk aan het murenlikken, wat me echt niet gezond lijkt.

Goed, ik wilde jullie even op de hoogte houden na alle moeite die voor mij en Chami gedaan is. En mochten er suggerenties zijn, graag natuurlijk... Ik hoop dat plan B effect heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, das inderdaad een tegenslag.

Ik zou idd plan B proberen. En toch nog sowieso de herhaling van de andere AB geven.

Hopelijk heeft het zo wel het gewenste effect.

Het kan natuurlijk dat haar darmflora zo verstoord was dat er meerdere dingen de overhand hebben genomen en je dus idd de combi van beide AB's nodig hebt.

Zeker aangezien het toch iets beter gaat... je zegt toch dat ze is aangekomen en toch al minder slijm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Dan ga ik deze week de nieuwe AB geven en volgende week weer de oude.

Nog een vraagje: als ik haar buikje voel zit daar een zachte langwerpige bult van 1,5 cm, richting kop-kont. Het komt op mij over als een gevuld stukje darm zeg maar. Ik heb er geen verstand van, maar het lijkt me geen tumor o.i.d. Ze vindt het niet fijn als ik eraan kom. Dit heeft ze al sinds ze ziek is en heb het eerder geschreven, maar geen reacties op gehad. Wie weet wat dit kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien dat ze verstopt zit en die slijmerige keutels ' overloop diaree' is? (ik denk nu even aan mijn verpleegkundige kennis die ik tijdens mn stages heb op gedaan) weet neit of dit ook bij konijnen kan. maar misschien dat het een gedeeltelijke verstopping is en er nog een klein beetje langs kan.

ook kan het de plek van de ontsteking zijn. een ontsteking gaat immers zwellen en is pijnlijk, wat zou kunnen verklaren waarom ze niet wil dat je er aan zit.

heb geen idee of het ergens op slaat, maar ik denk gewoon ff mee wat het zou kunnen zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .