Carino Geplaatst: 15 juni 2009 Geplaatst: 15 juni 2009 ik weet dat nies ziekte over gedragen kan wordenmaar betekend dat ook als een kat dat heeft dat konijnen dat ook kunnen krijgenmijn boven buurvrouw heeft namelijk 2 katten en die 2 zijn al tijdje aan het niesen ik zij vandaag dat het misschien kan duiten op nies ziektemaar ze zijn wel in een kei goede conditie en super actief...moet ik mij zorgen maken of niet?ze gaat binnen kort wel een afspraak maken bij de da voor controle toch bedankt
zwarte panter Geplaatst: 15 juni 2009 Geplaatst: 15 juni 2009 Het is natuurlijk de vraag of het echt niesziekte is.... Voor zover ik weet is niesziekte bij katten niet overdraagbaar naar konijnen. Maar...je hebt bij katten ook wel coryza , een van de meest voorkomende aandoeningen van de luchtwegen. En deze is wel besmettelijk van kat naar konijn.Het lijkt me in ieder geval een goed idee als je buurvrouw met haar katten naar een DA gaat. Komen je konijnen in contact met de katten van je buurvrouw?
Carino Geplaatst: 15 juni 2009 Auteur Geplaatst: 15 juni 2009 heej zwarte pantermijn konijnen komen niet in contact met de katten van de buurvrouwmaar ik ben daar wel regelmatig en knuffel dan wel met de katten dus eiglk in presiepe dus wel? of telt dat dan weer niet de katten gaan morgen na de dieren arts en dan wil wel graag weten wat de da zij:) maar dat hoor ik van haar wel
zwarte panter Geplaatst: 15 juni 2009 Geplaatst: 15 juni 2009 Als het iets is dat over kan gaan op konijnen, is het mss handig om de katten even niet te knuffelen...En anders voor de zekerheid je handen even ontsmetten met bijvoorbeeld isobetadine zeep.
Senni Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 Het is natuurlijk de vraag of het echt niesziekte is.... Voor zover ik weet is niesziekte bij katten niet overdraagbaar naar konijnen. Maar...je hebt bij katten ook wel coryza , een van de meest voorkomende aandoeningen van de luchtwegen. En deze is wel besmettelijk van kat naar konijn. Wat grappig, ik had niet van coryza gehoord en toen ik het ging googlen kwam ik eigenlijk alleen maar op belgische sites uit. Ik kwam daar toen allerlei verwekkers tegen en diezelfde verwekkers staan in mijn syllabus allemaal onder de noemer van niesziekte bij de kat. Zou dat een verschil zijn tussen Nederland en Belgie wat gebruik van termen betreft? Maar als je goed je handen enzo wast dan moet het geen kwaad kunnen. Katten kunnen geen aerosolen vormen, dus kunnen het ook niet via de lucht verspreiden Verder is niesziekte in de meeste gevallen een zelflimiterende aandoening, dus als die katten het hebben en de buurvrouw gaat niet naar de dierenarts, dan kan het nog steeds gewoon over gaan. Maar het zou natuurlijk wel beter zijn als ze wel even gaat.
Carino Geplaatst: 16 juni 2009 Auteur Geplaatst: 16 juni 2009 @senniboven buur vrouw gaat van middag na de dieren arts
zwarte panter Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 Wat grappig, ik had niet van coryza gehoord en toen ik het ging googlen kwam ik eigenlijk alleen maar op belgische sites uit. Ik kwam daar toen allerlei verwekkers tegen en diezelfde verwekkers staan in mijn syllabus allemaal onder de noemer van niesziekte bij de kat. Zou dat een verschil zijn tussen Nederland en Belgie wat gebruik van termen betreft? Hmmm...geen idee dat is een goede vraag voor Katrien... Ik weet alleen dat coryza meestal veroorzaakt wordt door de pasteurella bacterie en deze veroorzaakt ook 'snot' bij konijnen...
Carino Geplaatst: 16 juni 2009 Auteur Geplaatst: 16 juni 2009 tot nu toe hebben mij konijnen niets ook voor heen niet ik laat wel weten wat het antwoord van de dieren arts was zo dra ik da gehoord heb van de boven buurvrouw
Senni Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 @ Zwarte Panter Met google kwam ik dus op die sites tegen dat coryza veroorzaakt wordt door Feline Herpesvirus, Feline Calicivirus etc. Dat heb ik bij mij allemaal staan als niesziekte. Pasteurella multocida veroorzaakt 'snot' bij het konijn, maar ik ben deze verwekker niet bij katten tegengekomen in combinatie met respiratoire verschijnselen...
Senni Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 @ Zwarte Panter Studeer jij trouwens ook diergeneeskunde maar dan in Belgie?
zwarte panter Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 @ Zwarte Panter Met google kwam ik dus op die sites tegen dat coryza veroorzaakt wordt door Feline Herpesvirus, Feline Calicivirus etc. Dat heb ik bij mij allemaal staan als niesziekte. Pasteurella multocida veroorzaakt 'snot' bij het konijn, maar ik ben deze verwekker niet bij katten tegengekomen in combinatie met respiratoire verschijnselen... Heb net nog een boek opgengeslagen en daarin staat dat coryza ook wel gebruikt wordt als overkoepelende term voor 'snot' onafhankelijk door wat het veroorzaakt wordt... @ Zwarte Panter Studeer jij trouwens ook diergeneeskunde maar dan in Belgie? Ja, inderdaad.En dat betekent dat ik nu eigenlijk moet leren
Senni Geplaatst: 16 juni 2009 Geplaatst: 16 juni 2009 Ja, inderdaad.En dat betekent dat ik nu eigenlijk moet leren Ik ook Volgende week en de week daarna mn laatste tentamens van dit jaar... @ CarinoBen benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen
Carino Geplaatst: 17 juni 2009 Auteur Geplaatst: 17 juni 2009 hallo bbjerser is terspraken gekomen dat alle bij de katten geen last hebben van nies ziektegelukkig dan maar
Senni Geplaatst: 17 juni 2009 Geplaatst: 17 juni 2009 Mooi zo En ze hadden ook niks anders omdat ze toch wel aan het niezen zijn? Nu kan dat natuurlijk ook bij dieren wel eens zomaar gebeuren hoor.
Carino Geplaatst: 17 juni 2009 Auteur Geplaatst: 17 juni 2009 kdenk dat het afentoe wel gewoon niezen wasen dat zij toevalig bij hun in de beurt wasMooi zo En ze hadden ook niks anders omdat ze toch wel aan het niezen zijn? Nu kan dat natuurlijk ook bij dieren wel eens zomaar gebeuren hoor.
Aanbevolen berichten