Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 181
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Ah oke... ja ander land andere gebruiken he ;)

Ik zou iig het zaagsel weg halen.. dit is niet zo goed voor ze. Stro is wel een goede bodembedekker.

Mijn konijnen eten soms ook wel stro (gewoon een plukje van de grond) en mn dierenarts zei dat het niet schadelijk is omdat het vezels heeft. Hooi is alleen beter omdat het meer vezels heeft.

Hooi is goed om de darmen in beweging te houden, en de tandjes te slijpen waardoor ze niet te lang worden. Geen idee of dat met stro ook kan...?

Online hooi bestellen en naar Tunesie zenden zal wel een fortuin kosten, haha

Geplaatst:

ik doe kranten en daaroverheen stro... andere bunnybunchers gebruiken bv ook aubiose..

hebben ze kranten of aubiose in Tunesie? :P

Geplaatst:

Wat is aubiose??

Kranten hebben ze wel, alleen eerst voordat ik de bodembedekking inleg (een dikke laag zaagzel en dan een klein beetje stro aan de zeikant waar ze bijna nooit poepen/plassen) leg ik eerst grote ijzerenplaten erin. En ze vinden het lekker om op die ijzeren platen te liggen en als ik krant erin doe en ze vinden een stukje dat uitsteekt beginnen ze er vast aan te knagen en komt er inkt bij hun binnen.

En dat zaagsel wat ik nu als bodembedekking heb eten ze niet op..

En het stro ververs ik altijd na 2 dagen, want dan ga ik het hele hok verschonen..

Dus volgens mij is dan wel goed dat zaagsel? toch?

Geplaatst:

Hier in Peru is ook geen hooi. Ter vevanging geef ik ze vers gras en alfalfa. Ik heb geprobeerd zelf hooi te maken: gras een ruime week laten drogen in de zon en af en toe eens omdraaien. Helaas vonden mijn konijnen het niet lekker, zelfs niet met kruiden erdoor. Maar wie weet eten jouw konijnen het wel...

Geplaatst:

Hoi Sonia.

Dus bij jou hebben ze ook geen hooi? word je niet moe om al dat gras te plukken O.o

Bij ons in Tunesiƫ is ook geen vers gras. Daar is het te droog voor, je hebt het wel maaar alleen bij hotels. Omdat die optijd water geven. Hier hebben ze wel graan ofzo.. tenminste het zijn hele lange stengels geel en er zitten van die graan dingen aan.. en wat is alfalfa?

Hoe oud zijn jou konijnen? En wat doe jij als bodembedekking? en wat geef je te eten/groenten? ik zou het leuk vinden om dat te horen :)

Geplaatst:

Ja hee, jij woont er, ik niet! :P Je kunt zelf zaden laten ontkiemen door ze op een vochtig watje of stukje keukenpapier te leggen. Als je zorgt dat ze vochtig blijven (niet tĆØ vochtig omdat het dan gaat schimmelen) dan kiemen ze vanzelf. Alleen heb je er wel heeeel veel van nodig als je dat als (hoofd)voer aan je konijnen wilt geven.

Wat geef je ze nu dan?

Geplaatst:

Uuhm ze hebben alleen stro+biks.. ongelimiteerd biks.

ze krijgen wel (fruit en) groente

meer krijgen ze niet echt..

als ik wat ga ontkiemen, wat bijvoorbeeld? ( niet stom bedoelt alleen wel iets wat snel groeit :P) :$

Geplaatst:

Maar wat voor groenten krijgen ze dan, behalve sla (wat dus niet zo goed voor ze is)? En wat voor groenten eten jullie zelf wel eens, wat is er allemaal te koop?

Je kunt de zaden van luzerne laten kiemen. Of bijvoorbeeld broccolizaadjes, radijszaadjes, wortelzaadjes, dat soort dingen. Die zijn wel in te voeren in Tunesiƫ lijkt me, die kun je desnoods per brief laten opsturen vanuit Nederland.

Geplaatst:

Mijn konijnen krijgen 'sochtends, vers water, groente: 1 klein stukje wortel voor beide 1, een half stuk blad van sla voor allebei 1, 5 slierten loof van wortel wat ze mogen delen, vandaag probeerde ik te minderen in wortel en gaf ik ze een plakje perzik wat ze eigenlijk niet zo lekker vonden, tenminste ze aten het niet, behalve mijn voedster :) die eet alles wat ze op haar weg tegenkomt xd

Geplaatst:

Erwten zijn niet goed, die zijn te eiwitrijk.

Je kunt ook kruiden geven: peterselie, selderij, munt (dat hebben ze wel in Tunesiƫ denk ik!), koriander, salie, citroenmelisse, basilicum, dat soort dingen.

Als je de groentennamen wel in het Nederlands weet kun je toch aanwijzen wat je wilt hebben? En als je dan eerst even aan ons vraagt of ze dat ook mogen hebben dan weet je zeker dat het goed gaat.

In fruit zit erg veel suiker (net als in wortel), dat is weer minder goed voor konijnen. Als je met een nieuwe groente begint moet je het wel langzaam opbouwen; een klein stukje per keer, en als ze dan geen diarree krijgen de volgende dag een iets groter stukje, enzovoort.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .