Stoffer en Blik Geplaatst: 13 juni 2009 Geplaatst: 13 juni 2009 Sinds afgelopen maandag pas ik op het konijn van mijn broer; hij is met z'n gezin 3 weken op vakantie. Zelf heb ik nog nooit met zieke konijnen te maken gehad (zal het bij deze even afkloppen...:whistle2:) maar dit konijn is een zorgenkind! Ten eerste zijn we op dag 2 naar de dierenarts gegaan omdat hij zich helemaal kaal krabte. Dit bleek schurftmijt te zijn. Gisteren kwam er allemaal etter uit zijn ogen en bleken z'n ogen ontstoken te zijn. Ik ben vanaf nu dus 4x per dag aan het zalven. Wat me opvalt is dat dit konijn zo ontzettend passief is! Hij is niet gewend om buiten in een ren te lopen, maar als hij dat bij mij doet merk ik dat ie dat wel fijn vind. Maar wanneer hij een paar rondjes door de ren gesukkeld heeft, ploft hij weer neer in z'n hokje en het lijkt er dan op dat hij vervolgens volledig moet bijkomen van zijn wandelingetje. Hij valt in slaap en snurkt ontzettend hard! Moet ik me zorgen maken? De dierenarts heeft al wel geconstateerd dat het konijn voor zijn leeftijd (hij is 6 jaar) in een niet al te goede conditie verkeerd. Zal dit de reden kunnen zijn van zijn kortademigheid en snurkgedrag? Ik voel me erg naar onder deze situatie: het is net alsof hij allerlei kwalen aan het ontwikkelen is sinds hij hier is! Ik wil het ontzettend graag goed doen en gelukkig krijg ik ook voortdurend likken op m'n neus van hem als ik hem aan het zalven ben. Volgende week moeten we de 2e injectie ophalen tegen schurftmijt, dus ik zal het ook aan de dierenarts voorleggen. Misschien maak ik mij wel druk om niets: het konijn is niet gewend om lekker te kunnen rondhuppelen, dus dat zal wellicht een oorzaak van zijn bijkoommomenten kunnen zijn. Hoop ik! Wie heeft hier ervaring mee?
Saf Geplaatst: 13 juni 2009 Geplaatst: 13 juni 2009 Schurftmijt is besmettelijk en kan over gedragen wordne op je eigen nijnen.. Ik kan me voorstellen dat als de nijn niet in beste conditie is dat hij na een tijd inspanning even bij moet komen.
Stoffer en Blik Geplaatst: 13 juni 2009 Auteur Geplaatst: 13 juni 2009 Schurftmijt is besmettelijk en kan over gedragen wordne op je eigen nijnen.. Geen zorgen! Mijn konijnenfamilie kan niet in aanraking met dit konijn komen.
Saf Geplaatst: 13 juni 2009 Geplaatst: 13 juni 2009 Ja maar jij kunt het ook overbrengen met eerst je eigen nijnen aaien en dan het oppas konijn of met je kleding etc. Teminste dat is mij gezegt. Mijn binnen nijn had mijt ik heb toen alles 6 de nijnen hier moeten injecteren, allemaal drie keer.
Dollie Geplaatst: 13 juni 2009 Geplaatst: 13 juni 2009 Allereerst.. Zes jaar is niet oud voor een konijn, Indy is ook zes en die gedraagt zich echt niet zo. Maar ik neem aan dat je dierenarts met 'slechte conditie voor zijn leeftijd' hetzelfde bedoelde. En ik denk niet dat het aan jou ligt, ik denk eerder dat óf de verhuizing misschien te stressvol was waardoor deze probleempjes 'naar boven' kwamen, óf.. Dat er daar niet al te best voor hem gezorgt wordt. Een konijn heeft niet voor niets zo'n slechte conditie en als hij bij jou op dag twee al gek werd van de mijt zal hij dat al wel langer gehad hebben.. Lijkt mij. Sorry als dat helemaal niet zo is en ik je broer nu enorm beledig, dat is natuurlijk niet mijn bedoeling, maar het lijkt me niet dat zulke problemen uit de lucht komen vallen.
Saf Geplaatst: 13 juni 2009 Geplaatst: 13 juni 2009 Als het echt stress kun je dat vaak overduidelijk zien aan het neusje van het diertje dat gaat dan helemaal opgespert staan. Mijt is echt besmettelijk ik zou je eigen nijnen in de gaten houden. Ze waarschuwde mij er voor. Hoewel Bearke het had en de rest niet. Terwijl Bearke en de rest pas na ee nweek de eerste injectie hadden gekregen. Wij kregen van de DA een flesje medicijn mee naar huis en een rijtje naaldjes/spuitjes zodat we de konijnen zelf konden injecteren.
Stoffer en Blik Geplaatst: 13 juni 2009 Auteur Geplaatst: 13 juni 2009 Allereerst.. Zes jaar is niet oud voor een konijn, Indy is ook zes en die gedraagt zich echt niet zo. Maar ik neem aan dat je dierenarts met 'slechte conditie voor zijn leeftijd' hetzelfde bedoelde. En ik denk niet dat het aan jou ligt, ik denk eerder dat óf de verhuizing misschien te stressvol was waardoor deze probleempjes 'naar boven' kwamen, óf.. Dat er daar niet al te best voor hem gezorgt wordt. Een konijn heeft niet voor niets zo'n slechte conditie en als hij bij jou op dag twee al gek werd van de mijt zal hij dat al wel langer gehad hebben.. Lijkt mij. Sorry als dat helemaal niet zo is en ik je broer nu enorm beledig, dat is natuurlijk niet mijn bedoeling, maar het lijkt me niet dat zulke problemen uit de lucht komen vallen. Inderdaad is 6 jaar beslist niet oud, maar als je hem zou zien dan geef je hem een jaar of 15. Het is eigenlijk een heel treurig konijn; het straalt in mijn ogen zo'n verdriet uit! Ik denk niet dat je het mis hebt als het om zijn verzorging gaat: ik denk namelijk ook dat er wel het een en ander aan schort. Hij krijgt wel gewoon z'n basis die bestaat uit bix, water en hooi, maar een aai over z'n bol of een comfortabel hok is er helaas niet bij. Het konijn is ook nog es een keer blind, dus ik begrijp zijn overwegingen wel om het in een klein hokje te stoppen. Wat ik echt verbazingwekkend vind is hoe snel het beest zich aanpast aan zijn nieuwe situatie. Hij heeft hier een hok en ik heb een trappetje in elkaar geknutseld, zodat hij naar buiten kan. Hij beschikt nu over een ren van 5 bij 5 meter en ik heb het idee dat ie dat erg fijn vindt. In no time had hij in de gaten waar hij zijn eten en drinken kon vinden en ook in de ren kan hij zich prima redden. Vandaag ligt hij al de hele dag met zijn rug in de zon. Ik vind het jammer dat hij dit al 6 jaar heeft moeten missen en straks weer naar zijn oude situatie terug moet. Natuurlijk hebben mijn broer en ik het er wel eens samen over gehad. Als ik mijn vorige konijnen vergelijk met zijn konijn in de leeftijd van 6 jaar is dat echt een wereld van verschil! Dit konijn heeft de kracht niet om lekker te rennen of om te springen. Zo jammer!! Het verschil in denken zit 'em in het feit dat een konijn voor mijn broer een konijn is en die zitten nu eenmaal in een konijnenhok. Verder geen poespas. Hij vind het dan ook zwaar overdreven dat Stoffer en Blik los in de tuin lopen. Dat doe je gewoon niet! Kom hier samen maar eens uit...
Dollie Geplaatst: 13 juni 2009 Geplaatst: 13 juni 2009 Ja, lastig.. Pff, succes ermee dan maar.. Je wilt natuurlijk geen ruzie met je familie, zeker niet over een konijn (niet dat ze niet belangrijk zijn, maar je snapt wel wat ik bedoel), maar deze situatie is ook niet fijn voor het beestje. Beetje kiezen tussen twee kwaden. Ik hoop dat jullie er toch nog een beetje uit komen!
Stoffer en Blik Geplaatst: 13 juni 2009 Auteur Geplaatst: 13 juni 2009 Mijt is echt besmettelijk ik zou je eigen nijnen in de gaten houden. Ik doe het als volgt in de hoop dat mijn eigen beesten niet besmet raken: ik trek een oude jas aan en neem het konijn in m'n armen mee naar de bijkeuken. Ik maak z'n ogen schoon en zalf ze. Vervolgens zet ik het konijn weer terug in de ren, doe m'n oude jas weer uit en was mijn handen. Daarna ga ik met de verzorging van m'n eigen nijntjes bezig. Ik weet dat mijt erg besmettelijk is. Ik hoop dan ook dat ik verspreiding op deze manier tegen kan gaan! En wat het neusje betreft (stress), dank je voor de tip. Ik zal er op gaan letten!
Stoffer en Blik Geplaatst: 13 juni 2009 Auteur Geplaatst: 13 juni 2009 Maaruh, dat snurken he, is dat normaal? Ik heb het nog nooit bij m'n eigen konijnen gehoord!
Saf Geplaatst: 13 juni 2009 Geplaatst: 13 juni 2009 Toen ik Petran bij de opvang ging hale nzat daar ook een konij nwat snurkte ze had iets aan de luchtwegen wat niet verholpen kon worden maar ze had het ook al 6 jaar dus ze kon er wel oud mee worden. Was een heel vreemd geluidje
Jazz&Ik Geplaatst: 13 juni 2009 Geplaatst: 13 juni 2009 mensen kunnen gaan snurken door overgewicht.. weet niet of dit bij konijnen ook het geval is?
Stoffer en Blik Geplaatst: 13 juni 2009 Auteur Geplaatst: 13 juni 2009 Overgewicht, was dat maar waar, zou ik bijna willen zeggen. Hij is aan de magere kant.
Aanbevolen berichten