Lirazel Geplaatst: 10 juni 2009 Geplaatst: 10 juni 2009 Toen ik twee uur geleden Muts en Pet biks gaf bleef Muts liggen. Ik heb met een brokje voor haar neus gewapperd, waarop ze mijn hand weg sloeg. Toen besefte ik dat ze eigenlijk de hele middag al erg rustig was en gingen de alarmbellen rinkelen. Eerst eens een stukje witlof aangeboden, werd weer weggeslagen, toen haar buik gevoeld, die voelde niet raar, vervolgens een brokje ss aangeboden, dat wilde ze wel maar heel langzaam, peterselie wilde ze ook niet. Toen ik goed naar de wc-bak keek zag ik een wolk van haren en keutels met haren er in en heb ik meteen de dierenarts gebeld.Na wachten en overleg vonden ze dat ik maar meteen moest komen, dan schoven ze me er wel ergens tussen. We waren inderdaad vrij snel an de beurt. De dierenarts constateerde dat haar buik eerder wat leeg was dat vol door een verstopping, dus dat was het niet. Vervolgens begon ze over een baarmoederontsteking, dus de temperatuur werd opgenomen, 39 nog iets. Toen wilde ze Muts' gebit bekijken, daar was ook nog een assistente bij nodig om haar vast te houden, ik had al moeite genoeg om het achterlijf vast te houden terwijl ze van voren verder tegenstribbelde. Er bleken een paar kleine haakjes te zijn die meteen weggehaald zijn. De dierenarts zag verder geen irritatie, dus vermoedde dat dit niet de directe oorzaak was, maar misschien wel net de druppel.Muts heeft twee injecties gekregen, waarmee weet ik niet. En ik heb ciseral drops en lax-a-past meegekregen. Lax-a-past is eigenlijk tegen haarballen bij katten, maar gezien Muts haar pluizige vacht en de keutels met haren vond de dierenarts dat verstandig. Ik moet het nu 4 dagen eenmaals daags geven en daarna twee keer per week preventief. ik mag dat ook aan Pet geven omdat hij natuurlijk met het wassen ook haar binnen krijgt.Verder moet ze of eten of ik moet gaan dwangvoeren.Gelukkig wilde ze thuis wel weer wat eten, twee blaadjes witlof, waarvan een met de pasta en een paar brokjes ss. Ze zit nu apart in de reservekooi en heeft een paar sprieten hooi , paar brokjes ss en wat andijvie, hoewel ze een deel van andijvie heeft laten liggen. Ik mocht haar op zich wel weer bij Pet zetten, maar ik wil liever eerst even zien dat ze weer keutelt. En verder moet ik gewoon aankijken, mocht ze zich morgen niet goed voelen dan moet ik terugkomen en gaan ze haar verder onderzoek en wordt er een foto van de buik genomen.Ik hoop heel erg dat het nu weer goed is met haar, niet alleen voor haar maar ook voor Pet. Hij vindt het namelijk duidelijk niet leuk dat zijn vriendin er niet is, hoewel ik wel de kooi tegen de ren aangezet heb. Hij komt nu zo af en toe even kijken bij de kooi.
bikkel Geplaatst: 10 juni 2009 Geplaatst: 10 juni 2009 sterkte ermee...hopelijk is ze gauw weer de oude!
zwarte panter Geplaatst: 10 juni 2009 Geplaatst: 10 juni 2009 Fijn dat ze zelf toch nog beetjes eet. En ik heb nog een geweldige tip....... MASSEREN! Succes!
Lirazel Geplaatst: 10 juni 2009 Auteur Geplaatst: 10 juni 2009 Het gaat nu eigenlijk behoorlijk goed. Ik heb ze toch al weer bij elkaar gezet voordat Muts gekeuteld had en dat lijkt de juist beslissing te zijn. Het was op dat moment vooral voor het welzijn van Pet, die wilde namelijk ook niet echt eten en miste Muts duidelijk. Eenmaal weer samen hebben ze de andijvie opgegeten en Muts heeft gekeuteld. De keutels zijn duidelijk wat kleiner dan normaal en nog niet zo mooi rond, maar ze zijn er weer. En ze gingen ook weer allebei ontspannen languit liggen, wat is het toch een klef stel. Ik laat ze dus vannacht maar bij elkaar, het is nu alleen nog afwachten of Muts zich morgenochtend nog steeds goed voelt als de injecties uitgewerkt zijn.Het idee om Pet ook die pasta te geven kan nog wel eens lastig worden, hij is nogal wantrouwend tegen alles wat ik uit de hand voer en mijn witlof pakketje vertrouwde hij toch echt niet. Maar hij wast Muts ongeveer net zo vaak als zij zichzelf, dus dan zou hij het toch even hard nodig hebben.
Lirazel Geplaatst: 11 juni 2009 Auteur Geplaatst: 11 juni 2009 Vanochtend was Muts weer normaal druk aan het doen, de biks ging er dan ook zo in. De ciseral was even een worsteling, totdat ik eindelijk het spuitje in haar mond had en ze het spul weer proefde. Het groenvoer werd eerst genegeerd, toen zaten ze toch samen te eten, maar nu is ze toch al weer gestopt voor het groenvoer op is.Haar keutels zijn duidelijk nog wat kleiner en ik zie ook een heel stel wat afwijkend gevormde keutels.
Lirazel Geplaatst: 11 juni 2009 Auteur Geplaatst: 11 juni 2009 Er is vandaag niet zo veel hooi gegeten, dat ben ik nog niet echt blij mee. En het haarballenspul lukt ook nog niet, mijn 'overheerlijke' witlofpakketje werden door Muts weggemept, Pet heeft er nu wel eentje op die in de ren was blijven liggen. Ik kan ook wel voorstellen dat ze het niet lekker vindt, het is natuurlijk gemaakt dat katten het lekker vinden. Mischien moet ik toch maar eens basilicum gaan voeren en dat dan als camouflage gebruiken. Het lijkt me geen geschikt spul om op ss te kliederen.
YvonneH Geplaatst: 11 juni 2009 Geplaatst: 11 juni 2009 Zit het spul niet in een tube of spuit zodat je het daaruit kan geven?Of misschien overdoen in een spuitje zonder naald en het dan zeg maar dwangvoeren?
Lirazel Geplaatst: 11 juni 2009 Auteur Geplaatst: 11 juni 2009 Ik heb het net voor Muts wel met een spuitje gedaan, dat was een goede tip. Hoewel ze het absoluut niet lekker vind, de ciseral er na ging veel makkelijker en ik ben weer een paar krassen om mijn arm rijker. Maar om de preventieve dosis iedere keer met een spuitje te moeten geven dat zie ik nog niet zitten. Ten eerste is dat zo weinig dat ik dan steeds minstens twee keer zo veel nodig heb met alles wat overal achterblijft. Ten tweede als ik Pet twee keer per week zou moeten 'dwangvoeren' kan ik wel helemaal vergeten dat hij ooit nog vertrouwen in mij heeft, dat is zo'n angsthaas.Pet heeft dan vandaag het wel zelf opgegeten, maar dat deed Muts gisteren ook en vandaag niet meer.
Lirazel Geplaatst: 12 juni 2009 Auteur Geplaatst: 12 juni 2009 Ik ga toch vanmiddag weer naar de dierenarts, Muts is duidelijk nog niet in orde, het groenvoer wordt weer compleet genegeerd. Biks heeft ze vanochtend wel wat gegeten, maar een brokje ss moet ze heel lang over nadenken of ze dat wel wil. Gisteravond dacht ik nog dat ze weer helemaal de oude is, toen aten ze samen in het gebruikelijke tempo de bak groenvoer leeg en werden mijn vingers ongeveer ook opgegeten toen ik ze een brokje ss gaf.Het vervelende is dat Pet nu ook nog niet zo geweldig eet als Muts niet eet, hij is gewoon levendig en snoept zo afentoe en hapje groente, maar gewoon lekker eten doet hij niet. Hij is van zich zelf wel een langzame eter. En het is me wel heel goed duidelijk geworden dat hij echt vreselijk gehecht is aan haar, ik heb hem nog nooit zo veel tijd zien besteden aan haar wassen en zo sinds ze woensdag even uit elkaar zijn geweest.
Mariellexxx Geplaatst: 12 juni 2009 Geplaatst: 12 juni 2009 Je bent nu 2 dagen in de week neem ik aan?Ik hoop dat het na een paar dagen beter gaat, mijn voedster zat anderhalve week geleden ook verstopt, ben Dinsdags naar de DA geweest, Cisaral meegekregen, en ze heeft daar een pijnstiller gehad voor 24 uur (al was mijn voedster heel goed te pas, ze at en dronk alleen amper meer, en haar keutels zagen er totaal niet goed uit, maar ze was vrolijk, maaktte binkies etc.)Ze is pas na 6 dagen helemaal weer de oude geworden, ik moest 3x per dag Cisaral geven (ook met spuitje), en verder hooi en veel groen (zoveel als dat ze al gewend was), brokjes kon ik nog weghouden tot ze weer normaal hooi en groen ging eten.Nja na 6 dagen was ze dus weer goed, en ze eet weer volop alles netjes op.Haar keutels zijn weer mooi rond, en een stuk groter!
YvonneH Geplaatst: 12 juni 2009 Geplaatst: 12 juni 2009 Verstandig dat je nog even teruggaat, succes!
Lirazel Geplaatst: 12 juni 2009 Auteur Geplaatst: 12 juni 2009 Het is alleen zo dat Muts geen verstopping heeft volgens de dierenarts. Het was wel wat ik in eerste instantie dacht, omdat ik zo'n berg haren vond met keutels en in die keutels ook haren zaten. Muts heeft ook een hele pluizige vacht en wat lange haren op haar kopje, daarom wilde de dierenarts dat ik dat middel tegen haarballen geef. En nu bevatten de keutels ook maar een paar haren. De dierenarts gaat uit van een andere oorzaak, daarom is haar gebit nagekeken en zijn er een paar kleine haakjes verwijderd, maar de dierenarts dacht dat die haakjes in ieder geval niet de directe oorzaak waren. Daarom heeft Muts twee injecties gehad en moest ik maar afwachten en zorgen dat ze at.
YvonneH Geplaatst: 12 juni 2009 Geplaatst: 12 juni 2009 Het kan natuurlijk wel zo zijn dat ze door de haren een vol gevoel heeft, daardoor minder eet en daardoor dan weer een vertraagde darmwerking heeft. Dat gebeurd ook en dan is er nog geen verstopping maar wel problemen. Geef je ze ook prozyme? Die pasta ken ik niet, wij gebruiken altijd laxatract of tractonorm (en prozyme).
Lirazel Geplaatst: 12 juni 2009 Auteur Geplaatst: 12 juni 2009 Ik moet nog wel ergens prozyme hebben liggen, weet alleen even niet waar ik dat gelaten heb na de verhuizing.
YvonneH Geplaatst: 12 juni 2009 Geplaatst: 12 juni 2009 Anders misschien even nieuwe bestellen?Ik had het de volgende dag al in huis.
Lirazel Geplaatst: 12 juni 2009 Auteur Geplaatst: 12 juni 2009 Muts werd nu onderzocht door een andere dierenarts, die constateerde dat haar buik wat gespannen was. Ze heeft wat pijnstiller gehad, carprofen, die ik ook mee gekregen heb. Verder was het advies nog maar 1x per dag ciseral, stoppen met de haarballenpasta en veel vezels voeren. Vooral met de groentes vond ze dat ik niet te veel en vooral vezelrijke groentes moest geven, wortelloof vooral. Verse ananas raadde ze ook aan. Ik heb trouwens de prozyme terug gevonden.Deze dierenarts vond dus de dosering ciseral te veel en dacht dat de spijsvertering daardoor wat te veel gestimuleerd werd. Verder vond ze witlof te 'koolachtig' en te vochtrijke groentes waren ook niet goed.Ik ga nu maar nieuw wortelloof halen, het was ondertussen al op, en ook maar kruidenhooi, misschien verleidt dat haar tot het eten van meer hooi. Ze zit nu trouwens wel wat hooi te eten en is ook duidelijk wat actiever.En natuurlijk masseren, hoewel dat niet echt makkelijk is, ik hoop dat ze beter is voor ze mijn hand er af gekrabt heeft.Ik heb ook twee zakjes science recovery meegekregen voor als ze niet meer eet. Het enige is dat ik twee losse zakjes heb gekregen, waardoor ik nu niet weet met hoeveel water ik het moet aanmaken. Maar dat zal iemand hier vast wel weten.
YvonneH Geplaatst: 12 juni 2009 Geplaatst: 12 juni 2009 Ik heb er wel wat gemengde gevoelens bij dit advies eerlijk gezegd (ik weet niet wat anderen daar van vinden).Hoe konijnkundig is jouw da?Wat volgens de da de oorzaak? Witlof bestaat bijna alleen maar uit water dus daar kan toch weinig verkeerd aan zijn lijkt me.Zeker als de problemen veroorzaakt worden door haren (of ander soort verstopping) is vocht juist belangrijk.Prozyme schijnt toch beter te zijn dan verse ananas zeggen ze trouwens tegenwoordig. Recovery maak ik altijd een beetje op de gok.Ik maak het per keer. Met lauw water en dan even laten staan (de vezels zetten uit) en daarna evt nog wat meer water erbij tot het vloeibaar genoeg is. Misschien weet iemand anders de dosering?
Lirazel Geplaatst: 12 juni 2009 Auteur Geplaatst: 12 juni 2009 Eerlijk gezegd heb ik zelf ook wat twijfels over de gang van zaken, zeker omdat ze ook kritisch was over het feit dat ik normaal veel groen geef. (En dan te bedenken dat er mensen op dit forum nog meer geven.) Zij was vooral aan het hameren op de vezels, dus het moest hooi, vezelrijke groentes als wortelloof zijn en biks.Het is ook dat de dierenarts van vandaag het dus ook niet helemaal eens is met die van woensdag, vooral over die haarballenpasta, waar ik zelf ook wat over twijfel.Volgens haar was nu het probleem dat ik dus te veel ciseral gaf en die pasta, waardoor de darmen van slag zijn. Ik weet niet of 4 keer per dag 1 ml ciseral te veel is voor een konijn van 3 kilo.Hoe konijnenkundig ze zijn weet ik niet precies, ze staan wel op de lijst van konijnen.nl en ik heb het er ook nog eens over gehad met de vrouw van de opvang hier in de buurt. Zij gaat zelf naar een andere dierenarts, maar volgens haar was deze ook goed. En de mensen van het konijnenpension hebben deze praktijk ook als vaste dierenartsen.Het advies om meer wortelloof te voeren heb ik niet zo'n probleem mee, ik heb net wat vers loof met prozyme er over gegeven en dat heeft Muts goed gegeten.
Lirazel Geplaatst: 12 juni 2009 Auteur Geplaatst: 12 juni 2009 En ze heeft weer wat wortelloof en biks op en ligt nu ontspannen languit in de ren. Als ze nu ook nog eens wat hooi gaat eten dan ben ik weer helemaal blij.
YvonneH Geplaatst: 12 juni 2009 Geplaatst: 12 juni 2009 De lijst van konijnen.nl is voor een gedeelte achterhaald.Als ik jouw was zou ik naar een andere da gaan. Kobus is deze week ook ziek geweest en die kreeg de 1e dag ook 4 ml ciseral per dag, daarbij ook laxatract en dwangvoer omdat hij zelf niet at.Ik moest het gewoon rustig afbouwen als het goed ging.Zo gek vind ik het op zich niet maar nogmaals de behandeling ligt natuurlijk wel aan de situatie.
Lirazel Geplaatst: 12 juni 2009 Auteur Geplaatst: 12 juni 2009 Ik ga inderdaad maar eens kijken welke dierenarts in de buurt meer konijnenkundig is. Die van de opvang is best ver aangezien ik geen auto heb en het openbaar vervoer die kant op niet super is.Beide dierenartsen hebben enerzijds dingen gedaan waardoor ik juist het gevoel heb dat ze wel kundig zijn, anderzijds dingen waardoor dat in twijfel te trekken is. Van die eerste dierenarts is dat die haarballenpasta, van de tweede dat over de groentes. Ik mag ook wel groente geven, alleen zij vond dus niet alles wat ik geef geschikt.Die haarbalpasta is voor een belangrijk deel vet, zag ik net en dan vind ik het eigenlijk niet verwonderlijk als dat problemen geeft bij een konijn. Voor een kat zal dat best kunnen, die kunnen best wat vet in de voeding aan, maar een konijn die gebouwd is op plantaardig materiaal zo'n landig vet geven..Ondertussen hupst Muts nu lekker door de kamer heen nadat ze hooi heeft zitten eten.
YvonneH Geplaatst: 12 juni 2009 Geplaatst: 12 juni 2009 Fijn dat het beter gaat met haar :yes: Ja, ik snap wat je bedoeld hoor. Aan de ene kant zeggen ze idd dingen waar je je in kan vinden en aan de andere kant dingen waar je over twijfeld. Moeilijk hoor.Ik zou idd eens rondkijken en zien wat er mogelijk is in de buurt. Die pasta heb ik wel eens eerder van gehoord maar zelf iig nog nooit gehad.
Lirazel Geplaatst: 13 juni 2009 Auteur Geplaatst: 13 juni 2009 Op dit moment ben ik erg tevreden hoe het gaat, ze hebben gisteravond goed groenvoer gegeten, vannacht is er echt flink hooi gegeten en vanochtend waren ze lekker druk hebben ze ook weer goed biks en groen gegeten.Ik schrijf het bewust in het meervoud, nu Muts weer goed eet en zich normaal gedraagt is Pet ook weer helemaal de oude.
Aanbevolen berichten