Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds afgelopen vrijdag hebben we ons zwarte nhdtje, ze is 8 weken oud en echt een dotje! Ze is door de fokker met de hand groot gebracht omdat haar moeder haar en haar zusje verwaarloosde t.o.v. de andere 3 in het nest, en dat is te merken. Ze is ontzettend tam, maar ook heeeeel klein!

Ze keutelt echter als een Vlaamse Reus! Ik heb net even geteld, ze zat 5 minuten bij me op de bank en er lagen meer dan 40 keutels! Ben al lang blij dat ze geen diarree heeft natuurlijk, maar vroeg me af of dit ook wel helemaal normaal is. De keutels zien er prima uit, niet plakkerig of zo, het zijn er alleen zo veel! Ze heeft tot nog toe alleen biks, hooi, water en witlof op trouwens. Biks eet ze maar weinig, maar ze is dol op hooi. Kan het kwaad als ze weinig biks eet?

Geplaatst:

Zolang de keutels er goed uitzien, is het helemaal goed! Je hoeft je pas zorgen te maken als ze niet keutelt of diarree heeft!

Het is niet erg als ze niet veel biks eet, hooi is het allerbelangrijkste.

Denk er wel om dat ze nog moet groeien, dus als ze niet veel energie binnen krijgt, laat haar dan ook niet de hele dag als een gek rondrennen. Zo zal ze namelijk meer energie verbruiken dan dat ze binnen krijgt en gaat ze afvallen.

Misschien moet ze nog wennen aan haar biks?

Wat vind jij niet veel? Heb je dezelfde biks als de fokker?

Geplaatst:

De biks heb ik van de fokker meegekregen, dezelfde als altijd dus. Niet veel vind ik zo'n glazen theezakjeshouder vol ongeveer. Anderhalve eetlepel zeg maar. Mijn andere konijnen eten zich een slag in de rondte dus ik vind het nogal opvallen. Bij haar vul ik 1x per dag bij en dan houdt ze nog over. Mijn andere nijnen krijgen 3x per dag een grote bak vol en die gaat tot op de bodem leeg.

Geplaatst:

Oh en ze rent nog niet veel, op aanraden van bunny ranch chanty heb ik haar juist in een binnenhok zitten en mag ze 's avonds even een uurtje op de bank rondlopen. Ze mag pas in de ren als ze wat groter is.

Geplaatst:

Ik denk eerder dat die drie keer per dag een grote bak vol te veel is! Je kunt konijnen beter niet meer dan 25 gram biks per kilo lichaamsgewicht geven. Anderhalve eetlepel lijkt me, afhankelijk van hoe zwaar ze is, prima. Hooi moet het hoofdvoer zijn, daar moet ze de hele dag van eten, en dat lijkt ze goed te doen, dus ik zou me niet al te veel zorgen maken.

Geplaatst:

Dit konijntje is natuurlijk nog wel in de groei en mag dus wel wat meer hebben dan 25 gram per kilo.

Zeker als ze klein en dus mogelijk ook te licht is?

Weet je wat ze weegt Stef?

Geplaatst:

Oja, dat is natuurlijk ook zo. Maar ik doelde eigenlijk meer op de andere konijnen, die drie keer per dag een volle bak voer wegwerken, dat lijkt me erg veel.

Geplaatst:

Die grote bak is voor 4 konijnen, tussen de 10 en 17 weken ongeveer.

Ik weet niet precies hoeveel ze weegt, maar als je haar met die foto's van bunny ranch chanty vergelijkt, lijkt ze wel een konijntje van 4 weken. Echt ieniemienie. Ik denk dat ze zo'n 350 a 400 gram weegt, hooguit. Maar ze ziet er zeker niet uitgehongerd uit of zo. Ze eet echt mega veel hooi.

Geplaatst:

die van mij keutelt toch ook wel aardig!

vooral nu die fatsoenlijk voer krijgt..

weet nog wel toen ik op vakantie was, dat mn vriend helemaal shocked was hoeveel zown klein beestje kon produceren haha

Geplaatst:
Die grote bak is voor 4 konijnen, tussen de 10 en 17 weken ongeveer.

Ik weet niet precies hoeveel ze weegt, maar als je haar met die foto's van bunny ranch chanty vergelijkt, lijkt ze wel een konijntje van 4 weken. Echt ieniemienie. Ik denk dat ze zo'n 350 a 400 gram weegt, hooguit. Maar ze ziet er zeker niet uitgehongerd uit of zo. Ze eet echt mega veel hooi.

Misschien kun je haar dan eens wegen?

Je kan dit doen op een keukenweegschaal... Het is, zeker voor een te licht en dun konijntje, erg belangrijk om te weten wat ze weegt om te kunnen controleren of ze bij komt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .