zomertje Geplaatst: 8 juni 2009 Geplaatst: 8 juni 2009 Toen we terug waren van vakantie zag ik ineens dat Stella op drie poten liep. Na telefonisch overleg met de dierenarts hebben we besloten om het even aan te zien omdat ze zich misschien gewoon bezeerd had. Maar er verbeterde niks en ze had er last van dus ben ik toch gegaan. Er bleek toen een hele bult te zitten en van mijn DA heb ik toen AB meegekregen om haar elke dag te geven. Na een week zijn we teruggegaan en het was kleiner geworden en Stella voelde zich ook duidelijk beter. Ze liep weer op 4 poten. Na 9 dagen was Stella echter echt niet lekker en ze ging overal liggen, wilde niet meer eten en niks meer. Ik mocht haar zelfs over haar rug aaien, dat mag meestal niet, ze is nog best bang. We hebben haar pas een maand of 2. Dezelfde avond zat ik nog bij de DA, een andere dit keer. Deze DA had de avonddienst. Hij heeft het opengemaakt en uitgelegd wat een abces was en dat de pasta erin niet gemakkelijk eruit kan. De wond moesten we open laten. Ik heb die nacht slecht geslapen met het idee van een open wond in mijn hoofd. Ook kreeg ze iets om de darmen te stimuleren. Ze is nu weer vrolijk, eet alles en huppelt in de rondte. Nu lees ik overal dat een abces nogal vaak terugkomt en beter geheel weggehaald kan worden. Ik vraag me af hoe groot de kans is dat het terugkomt als het op zich nog niet groot was toen de DA het opengemaakt heeft en het meeste pus heeft kunnen weghalen. Over spoelen heeft hij het niet gehad. Het is nu een onder de huid liggend hard stukje van ongeveer een halve tot een cm doorsnee. Het lijkt los te liggen van de spier van het pootje. Ik overweeg nu om haar sneller te laten castreren, was ik toch al van plan vanwege het sproeien en lastigvallen van haar mannetje. Dan kunnen ze gelijk de bult weghalen. Wat zijn jullie ervaringen met de kans dat het terugkomt? En is een castratie risicovoller als het nijntje net een AB kuur heeft gehad. Spiderman, de ram, is wel gek op dr, hij kroop er zelfs bij in het mandje waarmee ze naar de dierenarts gaan
nijntje97 Geplaatst: 8 juni 2009 Geplaatst: 8 juni 2009 ik denk dat je spiderman moet laten castreren? hij is een ram
Kiwi Geplaatst: 8 juni 2009 Geplaatst: 8 juni 2009 Ik ging er van uit dat Spiderman eigenlijk al wel gecastreerd zou zijn.
bunny ranch chanty Geplaatst: 8 juni 2009 Geplaatst: 8 juni 2009 Normaal moet je spoelen of inderdaad het gehele abces laten verwijderen het kan weer terug komen als ie niet volledig leeg is gehaald.
zomertje Geplaatst: 8 juni 2009 Auteur Geplaatst: 8 juni 2009 Spiderman is inderdaad al een 'het'. Maar ze hebben dominantiestrijd gevoerd en het was dus een bijtwond. Haar wil ik ook laten helpen ivm baarmoederkanker en haar gesproei. Ze was ook schijnzwanger. Daar moesten we wel om lachen, ze bleef maar rondlopen met een bek vol stro Of het volledig is leeggehaald weet ik niet, de DA is er best even mee bezig geweest. Maar 100% haal je misschien wel nooit. Hij klonk wel als een DA met veel verstand ervan.
zomertje Geplaatst: 8 juni 2009 Auteur Geplaatst: 8 juni 2009 Kom ik net thuis, belt mijn eigen DA op om te vragen hoe het gaat. Ze had een mailtje gehad van die andere DA met een verslagje. Nette werkwijze vind ik. Ze zei zelf dat ze het nog even had willen aanzien omdat na een week AB het abces met 70% was geslonken. Deze omslag had ze niet verwacht. Ze adviseerde ook om het gelijk mee te nemen met de castratie en daar niet te lang mee te wachten. Ik ga dus volgende week even wat regelen voor een vrije vrijdag en dan een afspraak maken
YvonneH Geplaatst: 9 juni 2009 Geplaatst: 9 juni 2009 Dat word dus ook weer opgelost Succes met de castratie en hopelijk heeft ze geen last meer als het abces is weggehaald!
nonneponnn Geplaatst: 9 juni 2009 Geplaatst: 9 juni 2009 wat kun je je druk maken om je beestjes he?ik heb ollie dan nog niet,maar als mijn honden wat hebben kan ik daar ook echt van wakker liggen.veel succes!!
zomertje Geplaatst: 9 juni 2009 Auteur Geplaatst: 9 juni 2009 Inderdaad, ik maak me ook wel snel zorgen om die kleine lieverds van me. Zelfs Stella komt me tegenwoordig begroeten en voorzichig om een knuffel vragen, dat vind ik dan weer heel lief. Over de castratie ben ik nog even aan het nadenken. Op welke dag ik dat moet doen bijvoorbeeld. Vrijdag voor het weekend is een optie, maar dan moet ik werken en in de avond ook nog weg voor een muziekrepetitie. Vrijdag vrij nemen is een optie. Maar niet altijd even nuttig als je haar pas rond 5 uur kan ophalen. Donderdag is dan misschien beter en vrijdag vrij nemen om op haar te letten. En ook de vraag, zet ik ze na de castratie gelijk terug bij Spiderman? Hij is best lief voor dr als ze een beetje ziekjes is heb ik gemerkt. Ik wil niet dat ze weer te lang uit elkaar zijn en dat het hele koppelen opnieuw moet.
YvonneH Geplaatst: 9 juni 2009 Geplaatst: 9 juni 2009 Ik heb Sisi wel gewoon weer meteen bij Fuz gezet en dat ging prima. Hij was ook heel lief voor haar. Ik zou gewoon even kijken hoe ze allebei reageren. Meestal is het slim om een castratie in het begin van de week te plannen ivm weekendartsen enzo (tenzij je eigen da dienst heeft natuurlijk).
zomertje Geplaatst: 9 juni 2009 Auteur Geplaatst: 9 juni 2009 Mijn eigen DA weet aardig waar ze mee bezig zijn (eten, soort narcose, warmtelamp) en diegene die toen avonddienst had staat hier in het konijnenkundige lijstje. Kan ik wel even checken of een van die twee dienst heeft. We zijn nu ook extra voorzichtig, want we hebben eindelijk een klef stel. Het is jammer dat er elke keer wat speelt want eigenlijk had ik liever zo'n topic willen posten met grote letters en kleffe foto's
YvonneH Geplaatst: 9 juni 2009 Geplaatst: 9 juni 2009 Begrijpelijk dat jullie voorzichtig zijn hoor. Hopelijk komt dat topic met die kleffe foto's er snel, succes!
zomertje Geplaatst: 18 juni 2009 Auteur Geplaatst: 18 juni 2009 Even nog een update: Van het abces is nog een klein hard stukje overgebleven, het lijkt meer op een restkorstje zeg maar. Ik controleer haar elke dag hierop (moet op mn knieen erg lief doen, anders mag ik niet ) Ze is weer ouderwets druk en bemoeiallerig. Maar ook weer een ouderwetse sproeiende hormonenbom. Over een week of 3 wil ik een lang weekend plannen om haar te laten castreren mits het abces niet weer opspeelt Dan kan de dierenarts haar gelijk checken.Ik ben erg tevreden in ieder geval Conclusie is in ieder geval dat AB wel kan helpen maar dat het razendsnel kan omkeren en dat je dan naar de DA kan gaan rennen. Openmaken en de rommel eruit helpt zeker goed, uiteraard door een DA die weet wat ie doet. Nu nog even dit weekend tijd maken voor een topic met kleffe foto's, want kleffen kunnen ze goed die twee
boghy Geplaatst: 18 juni 2009 Geplaatst: 18 juni 2009 Hallo zomertje, Helaas heb ik slechte ervaringen met het abces van Bikkel. We hebben het abces van Bikkel meerdere keren open laten halen en hij heeft antibiotica gekregen. iederen keer leek het erop dat het weg was, maar net op het moment dat we opgelucht waren kwam het akelige ding weer terug. Het abces had meerdere kamers. Het belangrijkste van een abces is op zoek gaan naar de oorzaak, dit kan van alles zijn. Is het van buitenaf gekomen of heeft het diertje een andere kwaal waardoor er abcessen ontstaan. De oorzaak bij Bikkel hebben we nooit kunnen achterhalen, maar hij is wel helemaal nagekeken. Bikkel had het onder zijn kin, er zijn zelfs foto's van zijn gebit gemaakt om te kijken of daar de oorzaak zat. Goed, snijden, pus eruit drukken, spoelen en injecties leken dus te helpen, maar voor korte duur. Ik ben over gegaan naar een andere dierenarts en die heeft het abces operatief verwijderd, het lijkt er nu op dat het helemaal weg is!! Je vertelde in je verhaal dat het abces niet aan spieren ed gehecht zat. Bespreek met je dierenarts wat de mogelijkheden zijn. Eerst even afwachten of het abces idd wegblijft. Ik hoop het van Harte!! Abcessen zijn erg hardnekkig.
zomertje Geplaatst: 20 juni 2009 Auteur Geplaatst: 20 juni 2009 Hallo zomertje, Helaas heb ik slechte ervaringen met het abces van Bikkel. We hebben het abces van Bikkel meerdere keren open laten halen en hij heeft antibiotica gekregen. iederen keer leek het erop dat het weg was, maar net op het moment dat we opgelucht waren kwam het akelige ding weer terug. Het abces had meerdere kamers. Het belangrijkste van een abces is op zoek gaan naar de oorzaak, dit kan van alles zijn. Is het van buitenaf gekomen of heeft het diertje een andere kwaal waardoor er abcessen ontstaan. De oorzaak bij Bikkel hebben we nooit kunnen achterhalen, maar hij is wel helemaal nagekeken. Bikkel had het onder zijn kin, er zijn zelfs foto's van zijn gebit gemaakt om te kijken of daar de oorzaak zat. Goed, snijden, pus eruit drukken, spoelen en injecties leken dus te helpen, maar voor korte duur. Ik ben over gegaan naar een andere dierenarts en die heeft het abces operatief verwijderd, het lijkt er nu op dat het helemaal weg is!! Je vertelde in je verhaal dat het abces niet aan spieren ed gehecht zat. Bespreek met je dierenarts wat de mogelijkheden zijn. Eerst even afwachten of het abces idd wegblijft. Ik hoop het van Harte!! Abcessen zijn erg hardnekkig.Ik had met mijn dierenarts al afgesproken dat als het gaat groeien dat ze het operatief zouden weghalen. Dierenarts was erg bezorgd en belde zelfs nog na het bezoekje aan die andere DA. Nu moet ze toch onder het mes voor een castratie, dus dan nemen ze het gelijk even mee als ze vinden dat het nog nodig is. Het is alleen nog maar een hard stukje litteken zo lijkt het op dit moment. Tegen die tijd bespreek ik het nog even met de DA. Heb net nog even gecontroleerd onder het mom van een knuffelsessie :he:
bunny ranch chanty Geplaatst: 20 juni 2009 Geplaatst: 20 juni 2009 (aangepast) Met ab krijg je een abces nooit weg je zult hem altijd eerst open moeten maken, schoonmaken en dan aanvullend duplo krijgen. een abces kan zich inkapselen door alleen ab te geven en dan kan ie als nog gaan groeien met grote gevolgen.Het gebeurt veel al na een bijtwond, strootje in de huid of een onstoken kies of oog dit hoef je niet te zien het abces ontstaat dan 3 weken later pas. 20 juni 2009 aangepast door bunny ranch chanty
Rian Geplaatst: 20 juni 2009 Geplaatst: 20 juni 2009 Je krijgt het abces zelf niet weg met AB, maar het wordt wel als profylaxe gegeven zodat de kans op infectie elders een stuk kleiner wordt en de bacterie zich niet meer makkelijk kan vermenigvuldigen in de wond. Het is dus zeker geen slechte zaak om AB te geven bij een abces! Juist zodat het niet verder kan groeien.Het openlaten van een abces is prima, zo blijft de drainage op gang en kan de eventueel nog aanwezige pus altijd nog de makkelijkste weg naar buiten zoeken en geen andere weg (naar binnen) zoeken.
Rian Geplaatst: 20 juni 2009 Geplaatst: 20 juni 2009 Normaal moet je spoelen of inderdaad het gehele abces laten verwijderen het kan weer terug komen als ie niet volledig leeg is gehaald. Het gehele abces laten verwijderen kan niet. Het is immers een holte gevuld met pus, die holte kun je niet weghalen. Je kan hoogstens de inhoud van de holte eruit halen en dat heeft deze DA dus prima gedaan.
YvonneH Geplaatst: 20 juni 2009 Geplaatst: 20 juni 2009 Als het ingekapseld is kun je het natuurlijk wel verwijderen, ik denk dat Cindy dat bedoeld? Lucky had ook een abces toen we haar vonden, in haar lies.We zijn daarmee naar de da geweest en die heeft het uitknepen/gespoeld en ab gegeven. We moesten zelf de korst eraf halen elke dag maar dat lukte niet. De dag erna zijn we naar onze eigen da geweest en die heeft het korstje er weer af gehaald en de wond uitgespoeld. Daarna hebben we alleen elke dag van buiten dus gespoeld met water verdund met betadine en de ab gegeven. Daarmee is het helemaal verdwenen. Ik weet dat het vaak terug komt maar het kan dus ook goed gaan. Wij hadden dezelfde afspraak gemaakt. Mocht het weer terugkomen dan zou het verwijderd worden bij de castratie.
zomertje Geplaatst: 20 juni 2009 Auteur Geplaatst: 20 juni 2009 Je krijgt het abces zelf niet weg met AB, maar het wordt wel als profylaxe gegeven zodat de kans op infectie elders een stuk kleiner wordt en de bacterie zich niet meer makkelijk kan vermenigvuldigen in de wond. Het is dus zeker geen slechte zaak om AB te geven bij een abces! Juist zodat het niet verder kan groeien.Het openlaten van een abces is prima, zo blijft de drainage op gang en kan de eventueel nog aanwezige pus altijd nog de makkelijkste weg naar buiten zoeken en geen andere weg (naar binnen) zoeken. Het gekke was dat het in dit geval met alleen AB wel zo'n 70% kleiner was geworden in een week. Helaas ging het daarna ineens weer verkeerd. En toen is het wel opengemaakt. Maar we hebben een goeie duidelijke afspraak nu. En in de 2e week van juli wil ik een afspraak gaan maken voor castratie. Dan heb ik ook een rustig weekend erna om achter dr kont te lopen met lekkere hapjes
Rian Geplaatst: 20 juni 2009 Geplaatst: 20 juni 2009 Ook als het ingekapseld is kun je een abces volgens mij niet verwijderen, het blijft altijd een holte met rommel en die kun je niet weghalen, alleen openen en leeg laten. Wel een cyste, die kun je heel mooi "pellen" en dan (als het je lukt...) in zijn geheel weghalen. Als hij kapot gaat kun je alsnog rommel opruimen :he: Zomertje het zou kunnen dat de bacterie resistent is geworden voor het AB en dat het daarom na kleiner worden weer ging groeien. Hopelijk blijft het weg!Alvast veel succes met de castratie en beterschap!
Aanbevolen berichten