Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een konijntje van 2 jaar met e cuniculi/epilepsie (is nog onduidelijk aangezien hij geen scheve kop heeft en vaak alle kanten op geslingerd wordt in zijn hok en volledig verlamd voor een minuut of 10, hij reageert ook nergens meer op dan, daarna doet ie weer normaal) Het is een tijdje terug heel erg geweest waar die bijna elke dag een aanval kreeg (soort epileptische aanval) soms zelfs meerdere op 1 avond en heel veel ging stampen s nachts. Maar nu de laatste 5 weken geef ik panacur en leek het even iets beter te gaan. Nu heb ik een week geleden een pup gekregen van 9 weken oud. En nu neemt s avonds en s nacht het stampen weer toe en hij heeft weer een paar aanvallen gehad. ik heb het hierover gehad, voor ik de pup kocht, met mijn dierenarts, maar het was geen probleem zei hij. Maar ik ben nu toch bang dat door de stress die hij heeft van de pup, dat daardoor die aanvallen en het stampen weer erger zijn geworden.

Kan dit? Heeft iemand hier ervaring mee?

Geplaatst:

Ik heb er geen ervaring mee, en ook geen verstand van, maar het lijkt me dat zo'n nieuw dier in huis zeker wel stress kan geven bij een konijn.

Geplaatst: (aangepast)

EN dat stress een extra impuls geeft om een aanval te krijgen............

Stress kan ook van invloed zijn op de weerstand, dus ja..dan is het cirkeltje rond..

Maar als dat zo is, heb je wel een vervelende situatie.......

Hier op BunnyBunch staat heel veel geschreven over E.Cuniculi.

Via de zoekfunctie kan je dat opvragen..Wellicht heb je er iets aan..

aangepast door ZaZa
Geplaatst:

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ja idd hele vervelende situatie. Als de dierenarts dat had gezegd had ik de pup niet genomen. Mijn konijnen gaan daarin voor. Nee geen bloedtest nog gedaan. De dierenarts vond het niet nodig om verder te onderzoeken omdat veel konijnen de parasiet wel hebben maar niet ziek worden ervan dus dat het niet veel zegt. Wordt er gek van dat ook niemand bij de da praktijk lijkt te weten wat hij heeft of wat we moeten doen.

Geplaatst:

Het klopt idd wel dat ieder konijn die parasiet bij zich draagt. Wanneer men echter spreekt over echt de ziekte e cunniculi is die parasiet verhoogd ten op zichte van de normale waardes die ieder konijn in zijn bloed zou hebben..

Geplaatst:

Oh dat wist ik niet en blijkbaar de da ook niet. Ik ga vandaag naar een aantal klinieken bellen om te kijken of ze ergens wat kunnen doen. Hij heeft inmiddels drie aanvallen achter de rug en lijkt steeds meer moeite te hebben met drinken en zijn vermogen om te zien. knalt overal tegen aan. Wat lastig dit zeg maar wordt waarschijnlijk pup weer weg.

Geplaatst:

Waar woon je ergens Tesje?

Ik zou je adviseren eens contact op te nemen met dierenkliniek wilhelmina park in Utrecht.

Dat is een van de meest konijnkundige(zo niet dƩ meest konijnkundige) dierenartsen in Nederland....

Geplaatst:

In alphen aan den rijn. Heb hier al over de 700 euro uitgegeven ( en dat maakt me niet uit hoor) aan advies maar krijg er niks voor. Ga vandaag bellen naar Utrecht. Gaat zo niet langer.

Geplaatst:

Het is een misverstand onder DA'en dat EC altijd gepaard gaat met een scheef hoofd. Torticollis (scheve nek) is Ć©Ć©n van de symptomen van EC, maar EC heeft veel meer symptomen en deze hoeven helemaal niet samen voor te komen.

Een bloedtest voor EC lijkt me ook nuttig.

Bij de test voor EC wordt het gehalte aan antistoffen gemeten.

Het is idd zo dat veel konijnen EC in zich zouden dragen zonder symptomen. Maar je hebt nog een verschil tussen het actief hebben van EC (dus met symptomen) en het dragen van EC (zonder symptomen). Soms zou het verschil duidelijk zijn a.d.h.v. de exacte resultaten van de test. Maar eigenlijk weet je pas echt zeker dat het om EC ging als je na de behandeling een tweede test laat doen en de resultaten van voor en na vergeleken worden.

Daarnaast heb je bij EC niet altijd voldoende aan panacur als je echt al duidelijke problemen met de hersenen hebt. Dan is vaak een extra behandeling nodig met corticosteroiden (bvb dexamethason).

Wat jij beschrijft lijkt op een attaque.

EC kan zo'n attaque's veroorzaken, maar er zijn nog meerdere mogelijkheden.

http://www.medirabbit.com/NL/Neurology/Differential/seizure_nl.htm

Maar dierenkliniek wilhelminapark lijkt me ook het beste idee.

Veel succes!

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie. Is een duidelijk verhaal. Het lijkt ook volgens mij meer op een attaque of epilepsie maar de da wil hier niet naar kijken. De panacur zijn wij op eigen initiatief mee begonnen omdat de da niks gaf. Hopelijk in overleg met Utrecht een beter behandelplan. Heeft iemand een tip voor eventueel kalmerende middelen voor konijnen?

Geplaatst:

Tegen de stress van de pup bedoel je?

Aan dieren in een stress situatie word wel eens rescue remedy van Bach bloessemd gegegeven.

MƔƔ'r.... dat is bij gezonden dieren... Ik zou ook hierover even overleggen met een dierenarts of dat nu wel aan te raden is.

Geplaatst:

Nee niet voor de stress van de pup nou ja ook maar ze had een aantal weken geleden nog voor de pup een aanval of 7 op een avond. Toen zijn we naar de spoedarts gegaan en die had haar valium gegeven. Heeft toen vloeibare valium meegegeven wat normaal gesproken aan baby's wordt gegeven en zei dat we dat maar moesten proberen maar dat zij niet wist wat het deed. Nou dat voelt voor mij niet echt goed als het niet bekend is wat het doet. Dus vroeg mij af of er iets kalmerends is om de aanvallen wat tegen te gaan. Heb nu het idee dat elke aanval haar hersentjes aantast.

Geplaatst:

Valium = Diazepam en wordt zoals in het artikel dat ik heb gelinkt wel gebruikt bij konijnen bij die attaque's. Vaak in combinatie met een korte behandeling met glucocorticoiden (bvb dexamethason) om de ontsteking te verminderen.

Het lijkt me het verstandigst om het gebruik van kalmerenede middelen met de DA te bespreken. Je konijn heeft nu echt nood aan een passende behandeling van een DA met verstand van zaken.

Veel succes!

Geplaatst:

Heb wilhelminapark gebeld maar die weten ook niet goed hoe of wat te doen. Hebben geadviseerd om nogmaals in gesprek te gaan met de da over betere afstemming van de medicatie. Heb gelijk een afspraak gemaakt bij de da voor vanmiddag dus maar even kijken wat er uit komt. Bedankt voor jullie tips.

Geplaatst:

Hmmm die reactie ben ik niet gewend van het wilhelmina park.

Heb je gesproken met een dierenarts of mer de assistente?

Ik weet dat er hier veel leden zijn die hun volledige verhaal op mail hebben gezet naar het wilhelmina park, en dan echt met details en tijdstippen enz erbij en dat die vaak toch goede antwoorden kregen...

Geplaatst:

nou ze waren heel vriendelijk en behulpzaam maar konden natuurlijk moeilijk uitspraken doen op afstand. Het was de assistente geloof ik maar weet ik niet zeker want mijn partner heeft gebeld. We kunnen daar altijd een afspraak krijgen maar het advies was om het toch eerst via de eigen dierenarts te regelen.

Geplaatst:

Zou je dierenarts er voor open staan om met hun in overleg te gaan denk je?

Dat is natuurlijk ook nog altijd een optie die je hebt...

Kom je er vanavod niet uit, of kom je voor je gevoel niet verder dan zou ik zelf ervoor kiezen om in utrecht een afspraak te maken en daar eens met je konijn langs te gaan.

Geplaatst:

Ik ben gister bij mijn eigen dierenarts geweest over dit probleem met de pup en mijn konijn. Maar echt een duidelijk antwoord heb ik niet gekregen. Ja ik kan de konijnen apart zetten en ik heb meer medicijnen mee gekregen voor het konijntje. Maar ik zit hier echt zo erg mee. Het konijn heeft nu zoveel aanvallen gehad deze week, dat ik zo niet eens meer weet of hij nog een leuk leven heeft. Maar ik voel me daar zo schuldig over, want misschien als die pup niet was gekomen dat dat niet zo was geweest. Ik zit nou echt heel erg te twijfelen of ik mijn pup moet weg doen, met het risico dat mijn konijntje alsnog dood gaat. Maar ja ik heb wel het gevoel dat ik dan op zijn minst alles voor mijn konijn heb gedaan! Dan heb ik alleen mijn pup niet meer.... Ik wou dat iemand met zekerheid kon zeggen of dt weer beter wordt zonder pup. Of dat het gewoon toeval is!

Geplaatst:

Wat ik persoonlijk zou doen, is een afspraak maken bij Wilhelminapark.

Dan heb je ten eerste een second opinion voor je iets drastisch besluit zoals het wegdoen van je pup.

En ten tweede zijn ze daar gewoon erg kundig op het vlak van konijnen.

Je pup weg doen is een grote beslissing.

Daarnaast heb je voor je konijn nog steeds niet echt een duidelijke diagnose, laat staan dan de meest gepaste behandeling.

Succes!

Geplaatst:

Ik kan niks met zekerheid zeggen, maar ik wil alleen even kwijt dat je niet zomaar overhaast je pup weg moet doen. Je konijn had al last van die aanvallen voordat de pup in huis kwam en dat het daarna weer verergerd is wil niet zeggen dat het door de hond komt. Misschien is er een hele andere oorzaak voor het probleem waardoor de medicijnen toch niet werken.

Daarom zou ik, net zoals Zwarte Panter ook zegt, eerst kijken of er toch een diagnose gesteld kan worden voordat je drastische maatregelen gaat nemen waarvan je niet zeker weet of het gaat helpen.

Verder kan je er zoveel mogelijk voor zorgen dat je hond niet continu bij het konijnenhok zit te kwijlen natuurlijk...

Geplaatst:

Inmiddels bij wilhelminapark geweest. Ze is twee nachten daar gebleven. Is in ieder geval sterker teruggekomen dus hopen dat het nu wat beter gaat. Even aankijken nog. Bedankt voor de tips allemaal!

• 1 maand later...
Geplaatst:

Wij hebben sinds zondagavond (9 aug) ook een geval van E.C.

Onze diagnose kwam tot stand uit de diverse artikelen geschreven door leden van dit forum, m.b.t. E.C. (waarvoor onze innige dank). Wij hadden ook nog geen ervaring met E.C.

De dierenarts heeft de diagnose overigens heel stellig bevestigd na controleconsult.

Wij werken nu met Panacur, Enrofloxoral en Protexin (prof. vitaminepreparaat) en hebben al direct een heel positief resultaat. De symptomen zijn zo goed als weg, (rollende ogen en een konijn wat zich al tollend door zijn verblijf beweegt) al blijft hij nog wat onvast op zijn pootjes. Hij kan zichzelf inmiddels al weer wat oprichten om te wassen.

De d.a. gaf aan dat een snelle diagnose en zo snel mogelijk medicijnen toedienen cruciaal is, gelukkig hadden wij een ruime huisapotheek voor onze konijntjes, en hebben een half uur na de diagnose al in kunnen grijpen. Pas de volgende dag zijn wij ermee naar de D.A. kunnen gaan, maar de Enrofloxoral deed toen al zijn werk. Ik hoop dat dat de reden is van dit snelle resultaat en dat onze Rebel geen terugval krijgt.

Heb je er trouwens rekening mee gehouden dat ook mensen en mogelijk honden besmet kunnen raken?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .