Hippie Geplaatst: 5 juni 2009 Geplaatst: 5 juni 2009 Hallo, ik plaats voor het eerst een reactie dus alles is nieuw. Ik heb een vraagje over schijnzwanger zijn. Mijn buren hebben een konijn (man)die sinds kort ook los door de tuin rent. Ons konijn, Hippie loopt ook regelmatig los en nu zoeken ze elkaar steeds op bij de schutting. Ze kunnen niet bij elkaar komen. Hippie is steeds kuilen aan het graven. Nu zie ik net dat ze constant in haar hok naar boven loopt met stro in haar bek. Ze haalt alles van beneden naar haar slaaphok en maakt in het hoekje een nest. Ik vermoed dus schijnzwanger. Vorig jaar heeft ze dit ook gedaan alleen was er toen geen mannetje in de buurt. Hoe ga ik hier mee om? Kan een schijnzwangerschap kwaad? Toevallig heb ik met de buurvrouw over een nestje gesproken. Het lijkt mij ontzettend mooi omdat eens mee te maken. Maar ook daar heb ik geen ervaring mee.
AnneliesVonk Geplaatst: 5 juni 2009 Geplaatst: 5 juni 2009 Schijnzwangerschap kan opzich geen kwaad, het is alleen erg vervelend voor het konijntje. Je zou kunnen besluiten haar te castreren, ook vanwege het risico op baarmoederproblemen.En over een nestje... daar zijn hier op BB regels over, ze zijn er hier op tegen. Er is vast wel iemand die je goed kan uitleggen waarom.
Kiwi Geplaatst: 5 juni 2009 Geplaatst: 5 juni 2009 Lees dit artikel maar eens, dan is meteen duidelijk waarom het 'zomaar' een nestje nemen (omdat het zo lief, leuk en schattig is) hier niet op prijs wordt gesteld en zelfs wordt afgeraden.
Kiwi Geplaatst: 5 juni 2009 Geplaatst: 5 juni 2009 Eehhh... ik bedoelde dus dit artikel (maar daar wordt in het artikel waar ik eerst naar linkte ook naar verwezen).
_Danielle Geplaatst: 5 juni 2009 Geplaatst: 5 juni 2009 Wij zijn hier op BB inderdaad tegen het zomaar nemen van nestjes, puur omdat er zo veel fout kan gaan en omdat er al zoveel rasloze konijnen op de wereld zijn. Weet je heel zeker dat je voedster echt niet zwanger kan zijn? En schijnzwangerschap is helemaal niet zo goed. Buiten dat het heel vervelend is voor je konijntje, kan schijnzwangerschap ook het risico op baarmoederkanker en -ontstekingen verhogen, zeker als het regelmatig gebeurd.
Hippie Geplaatst: 6 juni 2009 Auteur Geplaatst: 6 juni 2009 ik heb inderdaad de regels gelezen en dat heeft mij al aan het twijfelen gebracht. 2 is geen probleem maar wat als het er veel meer zijn en ook de risico's heb ik gelezen. Ik vind het alleen zo zielig dat Hippie zo druk is met het maken van een nestje terwijl ze absoluut niet zwanger kan zijn. Zij en het buurkonijn hebben alleen aan elkaar kunnen snuffelen onder de schutting door. Ze zijn niet bij elkaar geweest. Vorig jaar is ze ook schijnzwanger geweest zonder dat er een konijn in de buurt was. Dus ik dacht als ze echt zwanger wordt doet ze het teminste niet voor niets. Maar dat is dus te simpel gedacht. Ik lees overal dat casteren zoveel geld kost? Enig idee hoeveel ongeveer? Ik wil niet dat ze volgend jaar weer schijnzwanger is. En wat moet ik nu doen? Gewoon haar gang laten gaan? de vorige keer was het na een paar dagen over.
Rian Geplaatst: 6 juni 2009 Geplaatst: 6 juni 2009 Ja, het is duur, je zult rond de 150 euro kwijt zijn. Maar bedenk je wel dat je daarmee je voedster verlost van haar hormoonperikelen, de kans op baarmoederkanker wegneemt en dat je je konijn heerlijk samen kunt laten spelen met het konijn van je buurvrouw, dat is toch onbetaalbaar mooi?
_Danielle Geplaatst: 6 juni 2009 Geplaatst: 6 juni 2009 Dat is inderdaad geen logische gedachte. Als ze nu echt zwanger zou zijn, kan ze volgend jaar en de jaren daarop gewoon weer schijnzwanger worden. Het zijn haar hormonen waar ze last van heeft, het betekent niet dat ze graag zwanger wil worden.Castratie is echt een goede oplossing en daarnaast neem je het risico op baarmoederkanker en -ontstekingen ook gelijk weg.
Hippie Geplaatst: 6 juni 2009 Auteur Geplaatst: 6 juni 2009 Ik schrik behoorlijk van de prijs! Jee, vreemd eigenlijk dat ze daar zoveel geld voor vragen terwijl de dierenartsen toch ook weten hoe vruchtbaar konijnen zijn. Gelukkig zie ik haar niet meer in de weer met het maken van een nestje. Er liggen ook nog geen haren, vorig jaar trok zij haar haren uit. In ieder geval bedankt voor jullie reactie. Ik weet nu wat mij te doen staat!
_Danielle Geplaatst: 6 juni 2009 Geplaatst: 6 juni 2009 Tja, om geen nestjes te krijgen laat je over het algemeen de ram castreren, en dat is goedkoper. Maar de voedster laat je meestal castreren vanwege problemen met de hormonen en vanwege het risico op baarmoederkanker en -ontstekingen. Da's een grotere operatie, en dus ook duurder. Nou is het niet overal 150 euro hoor, dat ligt helemaal aan je regio en dierenarts. Ik betaal hier 108 euro, dus dat scheelt al.
Boefje Geplaatst: 11 juni 2009 Geplaatst: 11 juni 2009 Mijn konijn heeft vannacht een helse lawaai gemaakt.. ik kon er gewoon niet van slapen..de volgende ochtend.. tadaa..alle hooi en stro in het hok heeft ze bij elkaar geraapt en een nest van gemaakt... vandaar dat ze gisteren zo prikkelbaar was.. alleen nu is het zo dat het ex-rammetje dat er bij zit aldoor achter dr aan zit. Ze piept de hele tijd en neigen te gaan vechten.. moet ik hem apart zetten? Of gewoon erbij laten...
bunny ranch chanty Geplaatst: 11 juni 2009 Geplaatst: 11 juni 2009 gewoon zo laten dit is zo over weer....
Boefje Geplaatst: 11 juni 2009 Geplaatst: 11 juni 2009 ja je hebt gelijk.. schijnt nu alweer rustiger te zijn.. ze is ook niet meer druk bezig om haar nestje te maken.. niet dat er nog veel over is in de kooi om haar nestje verder te maken. Hahah.. ze pakte het hooi van Bailey die het graag wilde op eten.. en Bailey snoepte stiekem van haar nestje als ze er niet in de buurt was.
Aanbevolen berichten