Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Er wordt steeds gezegd dat de beste leeftijd om een voedster te castreren voor ze 2 zijn is, omdat daarna de risico's groter worden. Het probleem is dat ik niet weet hoe oud Muts is, maar ze is nu minstens 1,5 (Ze is er al ruim een jaar en was toen al wel volwassen.), maar mogelijk dus ouder. Daarom zou ik graag wat meer willen weten over die risico's. Ik heb al heel wat verhalen van castratie bij voedsters hier op het forum gelezen, dus het gaat me echt om het feit dat ze dus mogelijk al ouder is.

De reden dat ik nu namelijk toch na denk over castratie is dat ik er pas net achter ben gekomen dat Muts in januari niet alleen hier thuis vreselijk schijnzwanger is geweest http://www.bunnybunch.nl/community/gedrag-koppelen/18354-steeds-schijnzwanger.html maar ook in de kerstvakantie in het pension al bezig was.

En ze heeft nu ook weer onrustige buien en ander gedrag wat ik herken van toen, hoewel er nu nog geen nest gebouwd wordt.

Dat ik haar toen in januari niet heb laten castreren had alles te maken met dat ik op dat moment op het punt stond te gaan verhuizen en niet zag hoe ik haar dan de benodigde zorg kon geven.

Ik weet ook dat ik het natuurlijk beter nu zo snel mogelijk kan laten doen, omdat ik anders natuurlijk helemaal zeker ben dat ze 'oud' is.

Geplaatst:

Ik heb er niet echt verstand van, maar volgens mij zit het risico van een castratie van een oudere voedster vooral in de operatie zelf; de narcose dus. Voor de castratie an sich is het alleen maar beter als ze wat ouder is. Als een konijn te jong is zijn de eierstokken moeilijker te pakken te krijgen dan bij een ouder, wat dikker konijn. Bij een ouder konijn zijn de eierstokken en baarmoeder wat beter tevoorschijn te halen door het aanwezige buikvet. Bij andere dieren is dat buikvet juist een nadeel, bij konijnen maakt het de castratie makkelijker.

Tsja, dan zit je natuurlijk nog met het risico van de narcose. Het is en blijft natuurlijk een zware ingreep, met een grote wond in de buik als gevolg, en een narcose is voor ieder konijn een risico. Aan de andere kant: mocht ze ooit last krijgen van baarmoederontstekingen of tumoren in haar baarmoeder dan moet ze alsnog onder het mes, en dan is het dus sowieso nog veel riskanter omdat ze dan nog ouder is. Als je het zo bekijkt zou je haar het beste zo snel mogelijk kunnen laten castreren, zodat ze nu nog zo jong mogelijk is en nog nergens last van heeft (behalve dan van de schijnzwangerschappen).

Ik heb mijn Nijn gisteren laten castreren, dus ik weet hoe je kunt twijfelen over zo'n beslissing. Sterkte ermee!

Geplaatst:

Waarom er wordt gezegd het liefst voor 2 jaar castreren, is omdat jonge dieren vaak de operatie wat makkelijker aan kunnen, sneller herstellen en bovendien willen ze dat graag omdat er dan nog niet zoveel vet rondom/in de buik zit (hoop dat ik het goed zeg). Edit: ik zeg dus het tegenovergestelde van Kiwi, ik meen dit ooit ergens gelezen te hebben.. Hm..

Maar 2 of 3 of 4 jaar is echt nog niet oud hoor! Zolang ze in goede conditie en gezondheid is, je naar een goede konijnkundige DA gaat die de goede narcoses gebruikt, hoef je je eigenlijk niet zoveel zorgen te maken.

Geplaatst:
ik zeg dus het tegenovergestelde van Kiwi, ik meen dit ooit ergens gelezen te hebben.. Hm..

Ik heb ook alleen maar geschreven wat ik ooit ergens gelezen heb hoor, dus het zou net zo goed anders kunnen zijn. Als je dit artikel van de Wilhelminakliniek echter leest klopt het wat ik zeg (voor katten en andere dieren is het juist zoals jij het dacht). Ik denk ook dat dit het artikel is waar ik mijn 'kennis' vandaan heb.

Geplaatst:

Hi,

Ik heb mijn konijn pas laten castreren. Zij is waarschijnlijk een jaar of 4 á 5 precies weten doen we het niet. Maar Cato bleef in haar schijnzwangerschap hangen. Steeds nestjes maken en humeurig. Ik ben eerst naar de DA geweest om te laten controleren of ze gezond en sterk genoeg was voor de operatie. Dat was ze gelukkig en we hebben toen besloten om de operatie door te laten gaan.

Toch geeft dit natuurlijk geen garantie dat het goed gaat er bestaat altijd een mogelijkheid dat er iets mis gaat. Maar dat kan altijd. (ik heb vandaag mij vriend naar het ziekehuis gebracht voor een simpele operatie aan zijn handen maar ja ook dat kan misgaan vertelde de arts)

Ik ben blij dat ik het heb gedaan het hele huishouden is er rustiger van geworden.

Geplaatst:

Hoi Lirazel!

Ook ik zou je aanraden het zo snel mogelijk te laten doen, op het moment dat het misschien fout gaat met die baarmoeder of dat ze nog een paar jaar ouder is wordt de operatie nog een stuk riskanter! Voor het konijn denk ook wel zo prettig als ze zo in haar schijnzwangerschappen blijft hangen :(

Maar je kunt natuurlijk ook even overleggen met je DA wat hij/zij ervan vindt?!

Geplaatst:

Ik ga zeker met de dierenarts overleggen, moet trouwens ook nog informeren hoeveel het kost. En ik moet zeker de knoop snel doorhakken.

Wat betreft de schijnzwangerschappen, ze heeft toen een heftige periode gehad met meerdere nesten in korte tijd, maar verder heeft ze er geen last van gehad, zelfs niet na de koppeling.

Geplaatst:

Ik zou wel even informeren welk narcosemiddel er gebruikt wordt.

Ik heb een kleine twee weken geleden mijn konijn van 9 jaar moeten laten opereren aan een gebroken poot en was enorm bang voor de narcose.

Mijn dierenarts heeft me toen uitgelegd dat het eraan ligt hoe de anesthesie gedaan wordt, als er met gas anesthesie gewerkt wordt is het risico erg klein, dit is precies hetzelfde wat er bij mensen gebruikt worden en dit kunnen ze allemaal computer gestuurd in de gaten houden en bijstellen mocht het nodig zijn, ook geven ze dan bv al minder gas als ze aan het eind van de operatie zijn, dus het konijn krijgt niet meer narcose binnen dan nodig is.

Sommige dierenartsen werken echter helaas nog met spuiten, ik ben even de naam van het spul kwijt maar dat betekend dat het konijn gewoon een spuit krijgt voor bv een uur narcose terwijl hij misschien maar voor een 40 minuten nodig heeft.

operatie met gas anesthesie is wel iets duurder.

Geplaatst:

Opereren met spuiten is echt zo slecht niet als jij beweert Kimenbunn, zolang er maar een goede narcose wordt gebruikt (en ze wakker gespoten worden na operatie). Ik heb zelfs ooit eens ergens gelezen (kan het alleen helaas niet meer terug vinden) dat gasnarcose ook z'n nadelen heeft.

Geplaatst:

Mijn voedster is ook onder narcose gebracht d.m.v. een injectie. Ik had er eigenlijk niet eens aan gedacht om dat na te vragen, maar zag later op de nota dat er een sedatie-injectie, een injectie met ketamine en een anti-sedatie-injectie gegeven is. De eerste dag leek het of ze veel last van haar wond had en misschien zelfs een beetje suf was, maar de tweede dag ging het al een stuk beter. Het is nu 3 dagen geleden en ik merk eigenlijk niks meer aan haar (of het zou moeten zijn dat ze nog een beetje voorzichtig is als ze de toiletbak inspringt, omdat ze dan haar buik nog wat hoger optilt dan normaal).

Geplaatst:

Ja ik had begrepen dat ze met gasnarcose eerst een kleine inleidende injectie krijgen zodat ze niet zo in paniek raken/stressen als ze met dat kapje enzo aankomen...

In elk geval Lirazel, succes met de keus! Ik ben benieuwd wat het wordt, en wat je DA ervan vindt!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .