2Mupjes Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Mijn Finnetje wordt vandaag gecastreerd. Ik heb hem om 8.45 bij de DA naar binnen gebracht. Arme ziel. Hij leeft al een poosje gescheiden van Britt. Ze waren hier beide niet blij mee. Gelukkig wordt Finn nu geholpen en kan hij over een tijdje weer naar zijn vriendinnetje. Ik heb hier op het forum gezocht voor tips voor de na-zorg van Finn. Ik heb alleen buitenhokken en heb het kleine buitenhok waar Finn tijdelijk woont in de garage (met ramen) gezet bij de verwarming. Als bodembedekker heb ik zaagsel/een krant en een handoek als toplaag neergelegd. Ik heb een bakje met voer, pluk hooi en water binnen bereik. In het nachthok waar hij zijn behoefte normaal doet heb ik wel een laagje stro. Dit is zacht stro en prikt niet. Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb gedaan. Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag. Finn wordt om 14.15 opgehaald als alles goed is gegaan. Ik heb meerdere malen een katten castratie/sterilisatie meegemaakt, en ben erg benieuwd hoe het bij konijnen gaat na de tijd. Ik vindt het erg spannend moet ik zeggen.
Cassie Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Bij mij verliepen de castraties (ja, 2 tegelijk!) vrij vlekkeloos. Ze zagen er wat grappig uit door de zalf rond hun oogjes..Ik heb toen tijdelijk het stro vervangen door een handdoek, maar heb ze na een paar daagjes weer gewoon op stro gezet.Ging verder prima!Je moet goed in de gaten houden dat hij goed eet en drinkt, en af en toe het wondje bekijken of het goed geneest en dat hij er niet in bijt.Succes! edit: en kijken of hij goed keutelt!
2Mupjes Geplaatst: 3 juni 2009 Auteur Geplaatst: 3 juni 2009 Oke ga ik doen. Kan ik hem wel gewoon oppakken dan? Ben bang dat ik hem zeer doe..
Cassie Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Je kan m wel voorzichtig oppakken. Mijn nijnen kregen een pijnstiller via injectie die een paar dagen werkt.Ik zou hem in het begin een beetje met rust laten, totdat de narcose een beetje is weggetrokken en daarna hem voorzichtig oppakken. Het kan zijn dat hij wat onwennig is, mijn nijnen waren ook 2 daagjes 'boos' op mij: 'Daar trappen we niet nog een keer in'.
2Mupjes Geplaatst: 3 juni 2009 Auteur Geplaatst: 3 juni 2009 haha nee dat is met de katten ook zo.. meteen een trauma voor het leven. Ze hoeven het reiskoffertje maar te zien en ze rennen al weg (nog net niet gillend) lolZouden konijnen dat ook hebben?
Sasje Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Mijn konijn is gister gecastreerd, gaat nu alweer heel goed met m! Al is hij nog wel suf natuurlijk.Het keutelen gaat in ieder geval goed, want heel het hok zat alweer onder ;-)
2Mupjes Geplaatst: 3 juni 2009 Auteur Geplaatst: 3 juni 2009 fijn dat het alweer wat beter gaat! Nog 45 min en ik ga die kant op! Spannend!!!
tante10 Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Finn, beterschap hoor jongen.Het komt allemaal goed en je blijft je gewoon echt man voelen hoor! Laat je maar lekker verwennen door het baasje, dat deed ik ook.Groetjes, Rambo
2Mupjes Geplaatst: 3 juni 2009 Auteur Geplaatst: 3 juni 2009 Ff update: Finn is weer terug. Het is allemaal goed gegaan. Hij lijkt nog wat duf uit zijn ogen te kijken en is nog een beetje onder de indruk van alles. Hij wilde niet in zijn hok dus heb ik hem in het reismandje gelaten en daar wat eten neergezet en zijn drinkfles eraan gehangen. Hij staat nu in de woonkamer op tafel, kan hij mooi naar buiten kijken. Straks doe ik Finn in zijn hok. Volgens de assistente kon hij beter op kranten dan op stro/zaagsel. Ik heb een handoek op de kranten vindt ik warmer.
2Mupjes Geplaatst: 3 juni 2009 Auteur Geplaatst: 3 juni 2009 p.s. hij trilt een beetje, is dat van de pijn?
Sasje Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Ik heb Pimmetje ook op handdoeken, vond ik wel zo zacht hihi. Trillen is mij eigenlijk niet opgevallen. Wel leek hij dronken, kon helemaal niet meer lopen. Vanmorgen was hij al weer redelijk opgewekt, maar helemaal soepel ging het allemaal nog niet Denk niet dat t van de pijn is, want (ik weet het niet zeker hoor) ik denk dat de narcose zowiezo nog niet helemaal uitgewerkt is.
Rian Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Dat trillen is een nareactie op de narcose. Doordat hij zijn temperatuur nog niet helemaal goed zelf kan regelen, trillen zijn spieren ongecontroleerd in een poging zichzelf op te warmen. (Denk aan rillen bij jezelf wanneer je het koud hebt!)
2Mupjes Geplaatst: 3 juni 2009 Auteur Geplaatst: 3 juni 2009 Ik heb een fles warm water gewikkeld in een handdoek er bij gedaan. Zit er lekker tegenaan thanks
Yvon Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Die van mij is ook gecastreerd gister! Hij was ook aam het shaken, maar met het kruikje gaat het over. De arts zei tegen mij dat je goed moet opletten of ie erna ook nog wil eten. Nadat de pijnstiller is uitgewerkt. Omdat konijnen niet eten als ze pijn hebben.
Yvon Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Oh, en vanochtend was die stiekemerd uit zn hok gesprongen toen ik die aan het opruimen was, maar hij ging zomaar weer zn reiskoffertje zitten. Maf beest! Of hij is gewoon niet meer boos op me haha
Jimmy&Nijn Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Dat trillen is een nareactie op de narcose. Doordat hij zijn temperatuur nog niet helemaal goed zelf kan regelen, trillen zijn spieren ongecontroleerd in een poging zichzelf op te warmen. (Denk aan rillen bij jezelf wanneer je het koud hebt!) oohhh nu snap ik waarom voor dat ik onder narcose ging een paar jaar geleden ging ik echt zo erg trillen!!ik vond het beetje raar toen maar kreeg weer een injectie en viel in slaap
The Email Female Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Fijn dat het zo goed gegaan is! Heeft hij al gegeten?
2Mupjes Geplaatst: 4 juni 2009 Auteur Geplaatst: 4 juni 2009 Ja! gister een klein hapje appel en een knaagje brood (wilde nog geen voer) en later wat hooi. Ook vannacht heeft hij goed gegeten en gedronken. Zijn drinkflesje is aanzienlijk minder gevuld dan gister. Hij heeft gekeuteld maar nog niet geplast. Waarschijnlijk doet dat zeer. Hoelang moet ik die kruik er bij blijven leggen? Ik merk dat Finn het liefst in het nachthok zit. De 'kruik' heb ik in het gewone hok liggen maar hij zit er niet meer tegen aan.
Aanbevolen berichten