o0kirs0o Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 Beste mensen, Ik zit al een tijdje met een vraag over Tommie.Hoewel hij zichzelf verder prima schoonhoudt, is het enige wat vies blijft zijn geslacht en de haren daar om heen.Nu heb ik dit laatst gewassen, maar dit helpt weinig tot niets.Omdat ik verder geen ervaring heb met andere konijnen en hier verder weinig over kon vinden vroeg ik me af of het inderdaad vies is of dat dit normaal is bij een konijn. Ik voeg een aantal foto's toe ter verduidelijking. Alvast bedankt
chantal1987 Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 Wat gek! Ik heb dat bij mijn konijnen nog nooit gezien. Behalve toen Sammy net uit de dierenwinkel kwam was hij erg vies bij zijn geslacht, omdat hij uit een vies hok kwam. Toen heb ik hem een aantal keer gewassen, en uit eindelijk was het schoon.Haren weg knippen is denk ik geen optie, het word er niet schoon van. Misschien helpt het als je het een aantal keer wast?
Rian Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 Heb je al eens gekeken hoe zijn plasgewoontes zijn? Ik vind het eigenlijk wel een beetje lijken alsof er urine door de vacht zit, misschien dat hij steeds druppels verliest, zou toch eens in de gaten gaan houden.
o0kirs0o Geplaatst: 2 juni 2009 Auteur Geplaatst: 2 juni 2009 Ja hij plast op zich normaal.. Hij is niet zindelijk en plast in zijn hele hok (behalve in zijn huisje waar hij slaapt) De natte plekken haal ik dan ook elke dag weg, zodat hij niet in een vies hok rond loopt. Als ik hem uit zijn hok haal en hem los laat lopen (op de bank of op de grond) dan laat hij ook geen plas lopen.In de vier weken dat ik hem nu heb, is het pas 1 keer gebeurd dat hij bij het loslopen een druppel liet.
Dollie Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 (aangepast) Is de binnenkant van zijn achterpootjes ook viezig? Ik vind het nl. toch best lijken op hoe Indy er vanonder uitzag, een aantal maanden terug. Vanmiddag, als ik thuis ben, zal ik eens een foto van toen zoeken, ter vergelijking. Indy heeft E cuniculi, een parasiet in de hersenen. Die parasiet kan o.a. neurologische problemen veroorzaken, Ć©Ć©n van mijn andere konijnen is hoogstwaarschijnlijk aan EC overleden, zijn koppie stond scheef. Het kan ook 'iets' (ja, ik ben geen DA..) doen met de blaas, waardoor in Indy's geval zijn poten constant onder steeds meer urine zat. Urine bijt natuurlijk, dus uiteindelijk is dat urinebrand gaan veroorzaken, werden zijn achterpootjes aan de binnenkant steeds kaler. Doordat mijn DA vond dat het geen EC kon zijn, ben ik heel laat begonnen met behandelen. Indy is echter weer helemaal gezond en heeft weer haar op zijn achterpootjes, gelukkig is hij helemaal herstelt, helaas wel ietsje minder zindelijk in huis (als hij te lang op schoot zit... Kan ik een schone broek aandoen) maar goed, dat is niet anders. Ik ben natuurlijk geen dierenarts, heb er niet zoveel verstand van maar deze foto's doen me toch wel aan Indy denken. De behandeling voor EC, zes weken Panacur, sloeg bij Indy vrij snel al aan dus we gaan er vanuit dat mijn DA er volkomen naast zat. Ik zit nu op school en zou eigenlijk al niet moeten BB-en, laat staan foto's zoeken, dus dat doe ik vanmiddag! edit; Misschien dat je EC intussen zelf al even kunt Googlen, of misschien 'e cuniculi + urinebrand'? Misschien dat er wel foto's op internet staan waarmee je kunt vergelijken. 3 juni 2009 aangepast door Dollie
bunny ranch chanty Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Als je hok schoon is zou ik gewoon naar een dieren artsgaan voor opheldering....als het steeds nat is loopt ie gevaar voor maden op te lopen.
o0kirs0o Geplaatst: 3 juni 2009 Auteur Geplaatst: 3 juni 2009 Als je hok schoon is zou ik gewoon naar een dieren artsgaan voor opheldering....als het steeds nat is loopt ie gevaar voor maden op te lopen. Ik verschoon de natte plekken in zijn kooi iedere dag. Dus daar kan het niet aan liggen. Ik moet vrijdag toch met mijn kat naar de DA, dus zal hem dan meteen de situatie even voorleggen. Ik zal m ook nog eens een keer wassen, want heb dat pas 1 keer gedaan en uit een reactie van hierboven zie ik dat iemand dat een aantal keer heeft moeten doen voordat de vieze plek weg was. Maar bedankt voor jullie tips, ik ga het zeker in de gaten houden!
zwarte panter Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 (aangepast) Dit in combinatie met een post van jouw in een ander topic, geeft mij het idee dat je best een afspraak maakt met een konijnkundige DA voor je konijntje. Je vertelt ook dat hij zo'n 600ml per dag drinkt en 750gram weegt, dit is enorm veel voor zo'n kleintje. Dat in combinatie met dit dat lijkt op beginnende urinebrand, kan mogelijk op blaasproblemen duiden. Gewoon wassen gaat niet alles oplossen als je de oorzaak niet aanpakt. Gedraagt hij zich verder nog wel normaal? 3 juni 2009 aangepast door zwarte panter
o0kirs0o Geplaatst: 3 juni 2009 Auteur Geplaatst: 3 juni 2009 Hij gedraagt zich verder prima. Hij is energiek, eet verder goed. Kan verder niks op m aanmerken.
bunny ranch chanty Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Dit is duidelijk iets wat steeds nat word....zou hem ongewassen mee nemen naar da.750 ml drinken is wel erg veel voor z'n kleine vriend.
o0kirs0o Geplaatst: 3 juni 2009 Auteur Geplaatst: 3 juni 2009 Bedankt voor jullie reacties.Ik heb besloten dat ik er inderdaad maar even mee naar de DA ga.Omdat dit al zo is sinds dat ik hem heb (5 weken) en niet beter weet dan dat het al die weken goed gaat en hij zich zo vrolijk en energiek gedraagt en verder goed eet maakte ik me verder geen zorgen, maar een bezoekje aan de DA kan nooit kwaad.
sonia Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Mijn konijnen hebben dit ook. Het komt bij mij omdat ze gewoon door de plassen in de tuin banjeren, vervolgens door de modder, vervolgens door droog zand. Daar wordt het allemaal niet schoner op... Ze hebben ook vrij lange haren daar. Ik probeer het af en toe eens weg te knippen. In jouw geval lijkt het me inderdaad toch beter even naar de DA te gaan. Wat zei hij/zij?
Dollie Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Kijk wel goed uit dat je naar een konijnkundige DA gaat!! Mocht het wel EC zijn, zal een niet konijnkundige DA je waarschijnlijk niet verder kunnen helpen (of in mijn geval, toen Joy ziek was, zo ongeveer uitlachen...) omdat veel DA'en het niet kennen. Met Indy ben ik naar een andere dierenarts geweest die vond dat het geen EC kon zijn (maar het wel kende) en vervolgens NIKS aan de toch wel overduidelijke blaasproblemen heeft gedaan. Sowieso is het Ć©cht van belang een konijnkundige DA te hebben, konijnen zitten toch ietsje anders inelkaar dan katten en honden.. http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html Wellicht dat er eentje bij jou in de buurt zit?
Senni Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Indy heeft E cuniculi, een parasiet in de hersenen. Die parasiet kan o.a. neurologische problemen veroorzaken, Ć©Ć©n van mijn andere konijnen is hoogstwaarschijnlijk aan EC overleden, zijn koppie stond scheef. Het kan ook 'iets' (ja, ik ben geen DA..) doen met de blaas, waardoor in Indy's geval zijn poten constant onder steeds meer urine zat. Encephalitozoon cuniculi komt regelmatig voor bij konijnen en heeft een voorkeur voor het zenuwstelsel (de hersenen) en de nieren. Meestal zie je centraal nerveuze verschijnselen (scheef gehouden kop). De verschijnselen van de nefritis (ontsteking van de nieren) beperken zich tot polyurie en polydipsie (veel plassen en drinken). Het doet dus niks met de blaas, maar met de nieren Dit was verder niet bedoeld voor het konijntje waar deze topic over gaat hoor, daarvoor zou ik even naar de dierenarts gaan om zekerheid te krijgen.
Senni Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Het schuingedrukte is trouwens een citaat van Dollie, maar volgens mij heb ik iets fout gedaan..
Dollie Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 (aangepast) Indy heeft E cuniculi, een parasiet in de hersenen. Die parasiet kan o.a. neurologische problemen veroorzaken, Ć©Ć©n van mijn andere konijnen is hoogstwaarschijnlijk aan EC overleden, zijn koppie stond scheef. Het kan ook 'iets' (ja, ik ben geen DA..) doen met de blaas, waardoor in Indy's geval zijn poten constant onder steeds meer urine zat. Encephalitozoon cuniculi komt regelmatig voor bij konijnen en heeft een voorkeur voor het zenuwstelsel (de hersenen) en de nieren. Meestal zie je centraal nerveuze verschijnselen (scheef gehouden kop). De verschijnselen van de nefritis (ontsteking van de nieren) beperken zich tot polyurie en polydipsie (veel plassen en drinken). Het doet dus niks met de blaas, maar met de nieren Aha okay! Bedankt voor de uitleg! Tsja hij leek urine te lekken, veel te plassen in ieder geval, waardoor zijn poten onder de urine zaten, dus ik dacht dat zal wel de blaas zijn dan. Dat krijg je met zo'n lekkere dierenarts (al heb ik wel fantastische hulp van Zwarte Panter gehad!!) 3 juni 2009 aangepast door Dollie
Senni Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Graag gedaan Deze site is er toch voor om elkaar dingen te leren En er bestaan natuurlijk nog genoeg andere aandoeningen die wel problemen van de blaas zelf kunnen geven dus tsja. Het blijft altijd een kwestie van goed onderzoeken. (Of feitjes in je hoofd stampen in mijn geval, want ik studeer nog.)
Dollie Geplaatst: 3 juni 2009 Geplaatst: 3 juni 2009 Hier nog de foto: Zoals je ziet (al is het niet zo'n duidelijke foto) is het om zijn geslacht ook vies, net als bij jouw konijn, maar ook de pootjes zijn vies, hier nog niet zo erg. Toen Indy ziek was kwam ik nog een pagina tegen van Wilhelmina, met allerlei informatie over urinebrand en mogelijke oorzaken, ik zal eens kijken of ik die nog terug kan vinden. Want zoals Senni al zegt kan het natuurlijk vanalles zijn, ikzelf vind het altijd wel handig om voorbereid bij de DA te komen.
o0kirs0o Geplaatst: 5 juni 2009 Auteur Geplaatst: 5 juni 2009 Nou ben vanmorgen bij de DA geweest (zonder Tommie nog wel, omdat ik de kat meehad). Heb de situatie voorgelegd aan haar en ze vond het een vreemde situatie, omdat ze zich niet kon voorstellen dat zo'n jong konijntje al iets van urinebrand kon hebben. Ze zou het overleggen met haar andere collega's en ik word er over terug gebeld. Als ze zich dan toch zorgen maakt moet ik terug komen voor een urine-onderzoek.
Dollie Geplaatst: 5 juni 2009 Geplaatst: 5 juni 2009 (aangepast) Het is (volgens mij) ook nog geen urinebrand, maar als het net zo verloopt als bij Indy, kan het dat wel worden, zoals je ziet is het bij hem ook alleen vies. Uiteindelijk zag het er echter heel anders uit.. Dat was het dus, zo uit mijn hoofd, twee week later. (Hiermee heeft mijn dierenarts hem ook gewoon naar huis laten gaan... Niet te geloven) Het kan ook niks zijn, maar over het algemeen zijn ze natuurlijk zomaar zo vies van onderen. Succes ermee in ieder geval! 5 juni 2009 aangepast door Dollie
o0kirs0o Geplaatst: 5 juni 2009 Auteur Geplaatst: 5 juni 2009 Ja ik wacht het telefoontje af en houd Tommie even in de gaten.En als zij er niks aan kunnen doen ga ik even met hem naar een andere dierenarts, iets verder rijden, maar zeker konijnkundig.. Heb het liefst dan gewoon zekerheid.
Dollie Geplaatst: 5 juni 2009 Geplaatst: 5 juni 2009 ALS er al iets is, ben je er ruim op tijd bij in ieder geval!!
o0kirs0o Geplaatst: 5 juni 2009 Auteur Geplaatst: 5 juni 2009 Ja daar ga ik in ieder geval van uit! Ben alleen nog niet gebeld... Dus zal vandaag wel niet meer gebeuren...
o0kirs0o Geplaatst: 12 juni 2009 Auteur Geplaatst: 12 juni 2009 Nou ben vanmorgen bij de dierenarts geweest. Ze heeft er naar gekeken en is er zeker van dat het geen urinebrand is.Ik heb een spuitje mee gekregen en moet hiermee urine opvanagen van Tommie en dit weer bij de dierenarts brengen voor verder onderzoek! Als dit vandaag niet meer lukt moet ik alvast beginnen met een antibioticakuur van enrofloxoral drops te geven gedurende 10 dagen. Ben benieuwd!
Aanbevolen berichten