Stef Geplaatst: 31 mei 2009 Auteur Geplaatst: 31 mei 2009 Ehm.. wat is javel? Waar kun je dat krijgen? En Detol waar haal ik dat vandaan? Wil dat trouwens zeggen dat ze niet in de buitenren kunnen? Want dat is gewoon grond en lijkt me vrij moeilijk te reinigen.
Stef Geplaatst: 31 mei 2009 Auteur Geplaatst: 31 mei 2009 En hoe lang moet dat weken? Als je het dagelijks moet doen (en dat klinkt als een routine van een klein uurtje incl weken) lijkt me dat wel lastig, want waar laat je dan elke keer de konijnen?
Kiwi Geplaatst: 31 mei 2009 Geplaatst: 31 mei 2009 Javel had ik ook nog nooit van gehoord, maar het schijnt net zoiets te zijn als chloor (?): "javel is een samengestelde oplossing van natriumhypochloriet en water". Dettol is een desinfecterend middel en bij de meeste drogisten te koop.
Kiwi Geplaatst: 31 mei 2009 Geplaatst: 31 mei 2009 Volgens mij is het niet te doen om je hok dagelijks zo te reinigen, lijkt me voor jezelf ook niet zo goed.
zwarte panter Geplaatst: 31 mei 2009 Geplaatst: 31 mei 2009 Ow sorry...volgens mij wordt javel in NL bleekwater genoemd. En ik vermoed dat ze dettol daar bij de drogist zullen verkopen. Wat je best met de buitenren doet weet ik eigenlijk niet goed... Ik weet eigenlijk ook niet of er misschien een eenvoudigere manier van grondig reinigen is die even effectief is. Anders misschien eens aan je DA vragen.
Stef Geplaatst: 31 mei 2009 Auteur Geplaatst: 31 mei 2009 Ik zal het eens aan de DA vragen of er iets simpelers is, aangezien ik elke dag tot half 6 werk, dan nog de kids moet halen, eten maken etc en dan ook nog elke dag een uur bezig met het hok schoonmaken, aaaaargh. Kiwi, bedankt dat je het ook veel werk vindt, ik was al bang ik dat als een watje beschouwd zou worden :-0.
Kiwi Geplaatst: 31 mei 2009 Geplaatst: 31 mei 2009 Afgezien van het werk: dagelijks met chloor en dettol in de weer lijkt me voor je eigen gezondheid (en het milieu; chloor is ook daarvoor niet echt lekker spul!) ook niet zo fijn.
zwarte panter Geplaatst: 31 mei 2009 Geplaatst: 31 mei 2009 Misschien is het wel voldoende om het hok dagelijks te reinigen met een ontsmettingsmiddel en op het einde van de kuur tegen coc. de kooi te laten weken in bleekwater. Maar misschien heeft je DA een eenvoudigere oplossing.
Stef Geplaatst: 31 mei 2009 Auteur Geplaatst: 31 mei 2009 Sterker nog, ik ben allergisch voor chloor, krijg er enorme uitslag van, en van de lucht ben ik altijd nog uren aan het hoesten. Ik zal dinsdag meteen de DA bellen of hij/zij daar nog een idee over heeft, en dan zal ik het ook even laten weten!
bunny ranch chanty Geplaatst: 31 mei 2009 Geplaatst: 31 mei 2009 Ik ben eigelijk bang dat de ren de her besmetting heeft veroorzaakt coc word door droge mest door de lucht verspreid.
Stef Geplaatst: 1 juni 2009 Auteur Geplaatst: 1 juni 2009 Gatver, dat is lekker. Kunnen ze dan dus niet meer in de ren?
Stef Geplaatst: 1 juni 2009 Auteur Geplaatst: 1 juni 2009 Nog tips voor de ren dames? Of het maar uitzingen met toltrazuril tot ze een jaar of 2 zijn?
Ilovebunny's Geplaatst: 1 juni 2009 Geplaatst: 1 juni 2009 Bij coc. moeten er veel striktere hygiëne regels toegepast worden...Eigenlijk moet alles minimum dagelijks grondig schoongemaakt worden. Er wordt zelfs aangeraden om met een brander door het hok te gaan om alles te doden, maar euh dat is in de praktijk niet zo haalbaar om te doen... Om te reinigen bij coc. heb je sowieso sterkere middelen nodig. Ik heb het hier zo gedaan: eerst met heet water (hete stoom wordt ook aangeraden om te reinigen bij coc.), dan laten weken in javel en dan ontsmetten met detol. Daarna heel grondig afspoelen met heet water.Is water wat net van de kook af is voldoende om de bacterie te doden?
kelly1986 Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 Ik dek dat ik er even overheen lees maar wat heb je voor bodem in je ren? Om te ontsmetten kun je ook halamid gebruiken.
zwarte panter Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 Is water wat net van de kook af is voldoende om de bacterie te doden? In sommige literatuur zeggen ze dat je temperatuur van 120°C nodig hebt om de gesporuleerde oöcysten te vernietigen. In andere wordt idd kokend water aangeraden. Of kokend water alleen echt afdoende is, durf ik niet te zeggen.
kimenbunn Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 javel is inderdaad het belgische woord voor Chloor. :-) Ik heb geen ervaring met coc maar wel met kattenziekte, wat ook een virus is dat moeilijk te bestrijden is. Mochten we dit in huis hebben dan is het alleen te bestrijden door schoonmaken met heet water en flink veel chloor, echter bij de dierenarts is er zpeciaal spul te verkrijgen waarmee je ook kunt schoonmaken, ik ben de naam kwijt maar het is een blauwe vloeistof, wellicht kun je dit ook gebruiken om het konijnenhok mee schoon te maken, vraag het eens na! Daarnaast weet ik niet hoe enorm besmettelijk coc is, maar bij kattenziekte is het bv ook van belang dat de kleren die je aan hebt als je met de besmette katten in aanraking bent geweest op 90 graden gewassen worden.schoenen, tassen, speelgoed wat niet gewassen kan worden, moet 3 maanden in de diepvries om het virus te doden. Maar nogmaals, wellicht is coc niet zo besmettelijk als kattenziekte en maak ik je nu wel stapelgek, ik geef alleen aan wat wij doen om een moeilijk te bestrijden virus te overwinnen. :-)
zwarte panter Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 Naar wat ik er van weet, zouden gesporuleerde oöcysten zelfs niet vernietigd worden door een tijdje in de diepvries...
Stef Geplaatst: 2 juni 2009 Auteur Geplaatst: 2 juni 2009 Ooo, Kimenbunn, met die gedachte maak je me echt krankzinnig! Heb ooit een soortgelijke actie moeten ondernemen na een vlooienplaag en daar heb ik 2 jaar van bij moeten komen! Zwarte panter: ik hoop toch dat we er nu voorlopig van af zijn! Sheesh, ik kan niet wachten tot we zo'n 1,5 jaar verder zijn en de konijnen oud genoeg zijn om cocc te kunnen weerstaan.
kimenbunn Geplaatst: 2 juni 2009 Geplaatst: 2 juni 2009 ja nogmaals ik heb het hier over maatregelen die genomen moeten worden als je kattenziekte in huis hebt, bij katten dus hé! Ik heb geen verstand van konijnenziektes. :-)En als je hier al knettergek van wordt zal ik je maar niet vertellen wat er allemaal moet gebeuren als je een kat met schimmelziekte in huis hebt, wat ook nog eens besmettelijk kan zijn voor mensen! ;-)
Aanbevolen berichten