Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb een rammetje die ik graag wil laten castreren, zodat deze bij mn voedster kan. In de konijnkundige lijst zag ik een adres staan dat vlakbij mijn woonplaats is. Vandaag heb ik informatie opgevraagd, en het klonk allemaal heel goed. Het enige waar ik tegen aan liep, is de prijs. In verschillende topics las ik dat het castreren van een ram ong 60 euro kost (en dat sommigen zelfs dat aan de hoge kant vinden). De prijs van deze kliniek ligt op 97 euro! Nou, dat vind ik dus best schrikken. Als reden gaf de assistent op dat het konijn aan de monitor ligt, omnog neter de gezondheid in de gaten te kunnen houden.

Wat vinden jullie hiervan? Ik wil natuurlijk wel dat mijn diertje goed verzorgd wordt, maar ben wel benieuwd naar jullie mening. Is het gebruik van zo'n monitor aan te raden? Ik dacht namelijk dat een ram castreren relatief gezien een makkelijke operatie was....

Geplaatst:

Hoi Yvon.

97 euro vindt ik zeker aan de hoge kant! Ik was 38 euro kwijt inclusief alles. Maar volgens mij lag mijn nijn ook niet aan de monitor..

Geplaatst:

Vind het wel echt bizar, dat de prijs er 40% hoger is. Woon zelf in Hoorn, en daar was ook de dierenkliniek. Er zit hier nog een DA in Hoorn, ik ga eens even vragen afvuren aan de doc. Ik wil natuurlijk wel al het goeds voor mn konijntje, maar bijna 100 euro vind ik wel een beetje gek worden..

Nu dus op zoek naar een andere konijnkundige DA met gemiddelde prijzen :)

Geplaatst:

yvon, hoe zwaar is je nijn?.. hier rekenen ze per kilo.. max wordt morgen gecastreerd en weegt 2,5 kilo, kan het daar ook nog mee te maken hebben?... en ja, sommige dierenarsten zijn wat duurder dan de ander... misschien nog even verder zoeken?... of toch gewoon de duurdere prijs betalen voor de konijnkundige dierenarst...

Geplaatst: (aangepast)
yvon, hoe zwaar is je nijn?.. hier rekenen ze per kilo.. max wordt morgen gecastreerd en weegt 2,5 kilo, kan het daar ook nog mee te maken hebben?... en ja, sommige dierenarsten zijn wat duurder dan de ander... misschien nog even verder zoeken?... of toch gewoon de duurdere prijs betalen voor de konijnkundige dierenarst...

Ze rekenen hier ook per kilo, het is lastig wegen (diertje springt steeds ervan af haha) maar het is ongeveer 1,8 kilo. Hij is ook precies 4 maanden.

Heb ook meteen gevraagd wat een voedster kost (ik dacht wie weet zijn ze ermee in de war), maar voor een voedster wordt vanaf 170 euro berekend.

Ik vraag me ook gewoon af wat het voor een meerwaarde heeft, een monitor. Ik heb er verder nog niks over gehoord/gelezen.. en hier zitten toch mensen met meer konijnenervaring :)

Max, mag ik vragen wat jij betaald voor het castreren van je ram?

aangepast door Yvon
Geplaatst:
Ik vind het inderdaad ook bizar hoog, hier liggen ze ook aan gas en monitor en is het 48 euro.

Kijk, dat is toch mooi de helft. Jammer dat Steenwijk niet naast de deur ligt.:whistle2:

Geplaatst:

Nou, ik ben eruit. Mn ram Beau gaat naar een dierenkliniek in Schagen. Die zijn konijnenkundig en voordeliger. Ze adviseerden me nog 2 maanden te wachten omdat dat veiliger is voor mn konijn. Beau is nu 4 maanden, dus nog even geduld :)

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ik wilde graag wat informeren over castreren. Ik lees dat de mensen hier het voornamelijk laten doen als het konijn bij een ander gezet wordt. Is het alleen dan nodig?

Geplaatst:

Ik neem aan dat je het over een ram hebt? Voor rammen is inderdaad de belangrijkste reden dat ze als ze gecastreerd zijn geen nakomelingen meer kunnen verwekken. Voor voedsters speelt ook nog mee dat ze op latere leeftijd een grote kans hebben op baarmoederkanker en andere -problemen. Ook regelmatig terugkerende schijnzwangerschappen kunnen een nadelige invloed hebben op de gezondheid van de voedster. Dit kan dus ook een overweging zijn om een voedster te laten castreren, zelfs al is de ram waarmee ze samen zit al onvruchtbaar.

Als je echter een konijn hebt en die zit alleen zou ik er toch eens over nadenken om hem te laten castreren en er een vriendinnetje voor hem bij te halen of (als het een vrouwtje is) er een gecastreerd mannetje bij te nemen. Konijnen zijn namelijk groepsdieren, die heel veel behoefte hebben aan een soortgenootje. Lees even wat verder op het forum, dan kom je vanzelf wel tegen waarom.

Welkom! :)

Geplaatst:

de catratie van Max koste 60 euro... beetje late reactie, sorry... maar vond jouw prijs al wel aan de hoge kant hoor!!... en nu heb je een goede plek gevonden, dus opgelost!

Geplaatst:

Ja indd... en heb nog even met ze overlegt omdat Beau toch wel echt sproeigedrag had en reageerde zoals een echte ram, dus hij mag morgen al geholpen worden.

Hij gaat er 's ochtends om half 9 heen, als ik dan terug ben kan ik zn hok lekker schoonmaken, en bekleden met een oude handdoek, een kruikje om hem warm te houden etc.

Op de website van de dierenkliniek stond dat je ze Bach Rescue Remedy kan geven om ze wat rustiger te maken (stress) dus daar ben ik ook al mee begonnen. :)

Geplaatst:

Beau is gecastreerd!

Vanochtend om half 9 gebracht, en we hebben hem net alweer opgehaald.

In het begin dat ie thuis zat, was ie heel bang en wilde die zn blaadje witlof niet opeten. Toen even met rust gelaten, en weer een blaadje voor zn neus gehouden. Ja hoor, meneer at hem helemaal op, en heeft ook al gekeuteld!

Vanavond mogen we hem weer medicijnen geven.. hopen dat het goed blijft gaan. :):)

Geplaatst:

Ja, dat had ik ook gelezen. Maar vond het zelf wel spannend hoor, ik lag om half 6 alweer wakker :whistle2: Arme lieve Beautje :love:

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .