Ga naar inhoud

Konijn meenemen vanuit Thailand


Jutarat

Aanbevolen berichten

Beste Konijnliefhebbers,

Ik ben nieuw hier en wilde geen nieuwe topic openen, omdat ik niet weet of er al een bestaat. Naar veel zoeken kwam ik dit onderwerp tegen wat mij het meest raakt.

Ik ben samen met mijn vriend in Thailand op vakantie en ben verliefd geworden op mijn nieuwe konijntje. Het is een meisje en weet eerlijk gezegd niet van welk ras het konijn is. Ons konijn is erg jong, want de huisarts zegt dat het ongeveer 2 maanden oud is.

Nu komt mijn vraag met de hoop of jullie misschien een antwoord weten. Wij vliegen 3 juni 2009 terug naar Nederland via Düsseldorf (Duitsland) en willen dit konijn meenemen met onze vlucht. Heeft iemand hier ervaring mee en welke documenten / regels we moeten volgen? Ik heb de Duitse ambassade, vliegmaatschappij en de douane gemaild maar heb nog geen reactie terug ontvangen.

Hopelijk hebben jullie adviezen of antwoorden. We waarderen dit enorm.

Groetjes en een poot van onze konijn,

Jutarat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het je niet gaat lukken. Je konijn moet in ieder geval de nodige inentingen hebben gehad, en meestal geldt daar een incubatietijd voor. Een week lijkt me echt te kort.

Hier vind je een checklist, hier en hier nog wat informatie over het meenemen van huisdieren in het vliegtuig.

Overigens zitten er in de Nederlandse konijnenopvangen al veel te veel lieve konijnen te wachten op een baasje, waarom zou je er een importeren?

aangepast door Kiwi
toevoeging (laatste regel)
Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom zou je er een importeren?

Ik denk als je daar op een konijn ,hond,of kat valt dat de reactie lochies is dat je het mee wil nemen en daar prakties alles voor over wil hebben.

Ik vind dit zelf een begrijpelijke reactie.Mijn buurvrouw ging op vakantie in griekenland kwam ook met een zwerf pup terug......

Of ie daar zwerft of hier maakt dan in mijn ogen ook niet zo veel uit.

Je wilt het beste voor het beestje.

dus deze keuse kan ik zeker begrijpen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er toch even een apart topic van gemaakt, dat houdt het wat overzichtelijker ;)

Ik werk zelf als (zaken)reisagent en heb ik het verleden eens uit moeten zoeken of het mogelijk was om een egel mee te vervoeren. Na wat telefoontjes met de betreffende luchtvaartmaatschappij kwam het erop neer dat alle dieren, op honden en katten na, gezien worden als 'wilde dieren', en dus als vrachtvervoer aangemeld dienen te worden. Dit houd in dat je konijn misschien niet eens mee kan met het toestel waarin jij vliegt, maar apart met een vrachttoestel vervoerd wordt. Ik weet echter niet of dit voor alle maatschappijen geldt (voor veel zaken heeft ieder zijn eigen regeltjes), en ik kan me zo ook niet meer herinneren om welke maatschappij het toen ging...

Het beste is inderdaad om contact op te nemen met de betreffende luchtvaartmaatschappij, als het goed is weten zij alles over wat mag en niet mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoihoi

even mijn reactie :)

ik heb vroeger voor KLM gewerkt, konijnen mag je als hand bagage meenemen in een vervoers mand voor katten

je moet idd checken met de matschapij waarmee je vliegt, bel even :)

ook moet je kijken welke papieren het konijn nodig heeft om nl binnen te komen via de douane ze zullen dat controlen

ook kan dat het konijn in quarantine moet zitten ook dat kan je checken :)

ik voel met je mee, ik ben ook zo dat ik als ik ergens op vakantie ga de zwerf dieren van die land wil naar huis meenemen

en nu wil mijn man in melbourne wonen over 2 jaar ofzo en ik kijk nu of ik mijn konijnen mee kan nemen :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Als eerste bedankt voor jullie snelle reactie en ben reuze blij dat er mensen zijn die zo met je meedenken.

Als tweede wil ik vast reageren op de vraag:" Waarom importeren?". Ja, je gaat inderdaad niet op vakantie om te zoeken naar een huisdier om vervolgens een hoop papierwerk op je te nemen. Er zijn inderdaad veel (te veel) dieren in een asiel in Nederland. Ik kom zelf uit Thailand en ben nu weer hier voor vakantie. Ik kon het gewoon niet laten om dit lief, klein konijntje mee te nemen. Het is mijn eerste huisdier ooit, want een Thaise denkt niet zo snel aan een huisdier. In ieder geval niet waar ik vandaan kom. Het konijn kan overigens gewoon bij mijn familie blijven, maar ik hoop het mee te kunnen nemen.

Ik heb de checklist en de links gelezen en kan er zeker wat mee. Ik ga proberen vandaag Air Berlin te bellen en te kijken of ik onze lieve konijn kan meenemen, ondanks ze nog niet is ingeënt tegen Rabiës. Weten jullie toevallig op welke leeftijd dit kan?

Ik hou jullie op de hoogte en heb al veel aan deze website gehad qua informatie. O.a. gedrag wat erg leuk is om de eerste dagen te observeren. Nooit gedacht dat een konijn zo snel aan je kan hechten en jij als mens aan zo'n klein diertje.

Veel groetjes en konijnenpootjes,

Jutarat & Judy (naam konijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe hoeft een konijn niet tegen hondsdolheid geënt te worden. Als ik het goed heb is dit alleen nodig bij katten,honden en fretten. Dat zijn meteen ook de enige huisdieren waarvoor een paspoort vereist is...

Ik heb zelf Kobe (met de auto) van België naar Zwitserland verhuisd en heb toen in samenspraak met de DA voor de zekerheid wel tegen hondsdolheid laten enten en een attest van de DA gekregen waarin vermeld staat dat het dier gezond is, geen ziektes met zich mee draagt.

Het dier meenemen zal geen probleem zijn...of ze het overleeft is een andere zaak...

Zorg voor vers groenvoer tijdens de reis, en zorg dat je in NL onmiddellijk terrecht kan bij een konijnkundige DA. Leer alvast te maseren en te dwangvoeren, de kans is echt groot dat ze van de stress de volledige reis niet wil eten of drinken. Dat is te lang...

Ze is ook nog jong... de kans op een coc uitbraak tijdens of na de vlucht is eigenlijk best groot...informeer eens of je haar daar preventief voor kan behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan de stress van het reizen...De tussenstops...

Hoeveel uur ben je onderweg ?

Zoiets kan je zo'n konijntje toch niet aandoen..

Nou, inderdaad.. Kan me heel goed voorstellen dat je d'r graag mee wilt nemen, maar kun je haar niet beter bij je familie laten zodat zij daar een goed leven heeft en dan zelf hier een stel uit de opvang halen? Dan bespaar je haar een hoop stress en geef je tegelijkertijd nóg twee konijntjes een goed leven..

Maar aan de andere kant ben ik eigenlijk ook niet van plan mijn beestjes achter te laten, als ik in mijn derde jaar naar het buitenland ga voor stage.. Wordt nog een dilemma dan. Succes ermee in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Nogmaals bedankt voor jullie reacties en meningen. Het is inderdaad een moeilijke keuze om ons konijn bij de familie achter te laten of naar Nederland te brengen. In beide landen zal ze een goed leven hebben, al zou ze in Nederland iets meer privacy hebben omdat er minder mensen in het huis aanwezig zal zijn.

De reis die ze eventueel zou maken zou 9-10 uur duren. Volgens mij mag je jouw konijn bij je voeten houden in een geschikte konijnen- kattentas. Denken jullie dat de kans groot is dat ze zal overlijden aan bijv stress? Volgens mij is het vliegen of rijden met een auto best wel een verschil. Ik merk namelijk met autorijden (bijv naar de dierenarts) dat er heel veel bobbels in de weg zitten en ze dus veel oncomfortabeler in de auto zal zitten dan in een vliegtuig, of zal de luchtdruk een grote rol spelen?

Allemaal vragen en moeilijk om een beslissing te nemen. We gaan er maar eens goed voor zitten en kijken wat een betere keus voor het konijn is. We hebben het in ieder geval goed voor met onze nieuwe konijn en willen haar al het goede meegeven.

Ik laat jullie weten wat onze keuze is geworden en hoe de verloop is geweest. In ieder geval bedankt voor jullie meningen, want dat helpt ons zeker een goede keuze te maken.

Groetjes,

Jutarat, Arthur & Judy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een betere keus is wel duidelijk..Daar hoef je niet eens over na te denken lijkt mij...

Wat je je dan beter af kan vragen is in hoeverre het van jou een (en dat bedoel ik niet lelijk) egoistische keuze is dat je dit een konijn aan wil doen...

Dat dier vraagt er namelijk niet om, om mee te mogen..Het konijn kiest er niet voor...

Als je bedenkt wat beter is voor het dier, dan is dat duidelijk.

Het is dus de vraag aan jezelf.....

En ik begrijp je beweegredenen wel..

Iets tastbaars meenemen uit je geboorteland...

Maar in Nederland is het een Nederlands konijn...

De sfeer..Het Thaise leven...De cultuur..DAT krijg je niet door een Thais konijn mee te nemen....DAT zit namelijk niet in je konijn, dat zit in jezelf....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het konijn gekocht op een markt. Je vraagt je af waarom ze zo konijnen verkopen, maar het gebeurt. Ik wilde haar een beter leven geven of het nu hier in Thailand of in ons koude Nederland is. Eerlijk gezegd denk ik zelf dat dit konijn geen problemen zal krijgen als we het zouden meenemen, maar ik kan natuurlijk niet in het hoofdje van mijn konijn kijken. Ze heeft er inderdaad niet om gevraagd, maar ook niet om slecht behandeld te worden op een markt. Als er mensen zijn in de toekomst die huisdieren meenemen uit een ander land, dan kan ik me dit goed voorstellen. Jullie weten allemaal hoe goed Nederland wel niet is als het baasje ook goed voor het huisdier zorgt. Hier hebben ze veel meer middelen dan in Thailand om een konijn een leuk leven te laten hebben.

Waarschijnlijk laten we het konijn hier achter en kopen we een mooi hok voor haar met wat geinige speelgoed. Ze heeft hier veel aandacht van mijn familie en er zijn ook kinderen die nu leren omgaan met een huisdier. Je ziet dat ze er al aan hechten en dat de kinderen de verantwoordelijkheden op zich nemen. Dingen die in de Nederlandse samenleving dagelijks van toepassing zijn en wat hier nog niet zo is ontwikkelt. Wij Nederlanders vinden verantwoordelijkheden erg belangrijk, terwijl je in Aziatische landen meer samen dingen op je neemt. Een groot cultuur verschil, maar verantwoording op iets nemen is erg belangrijk voor het houden van huisdieren. In Aziatische landen zal er niet snel 1 baasje zijn, maar meerderen. En Zaza, ik wil echt niet de Thaise cultuur meenemen, als je dat bedoelde. Ik als geen ander weet dat je de Thaise cultuur niet kan meenemen, maar het in een Thai zit. Als je mijn berichten leest, dan kan je zien dat ik nergens over het meenemen van cultuur heb, maar over het afegen van wel of niet meenmen i.v.m. een goed leven voor het beestje en niet alleen mezelf.

Het blijft een moeilijke keuze en nogmaals bedankt voor jullie reacties. We hebben er veel aan gehad. Als we op een of ander reden toch besluiten het konijn mee te nemen, dan laat ik jullie dit weten hoe het is geweest.

Groetjes van een nieuw konijnenliefhebber,

Jutarat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel succes. Ik persoonlijk denk dat je het beste het konijn daar kan laten, met indd een mooi hok.

Een konijntje van 8 weken is erg gevoelig voor stress. Ze eten dan vaak niet en de darmen mogen bij een konijn echt niet stil liggen. Onderschat dit echt niet, ook al lijkt het konijntje sterk en gezond, ze kan harstikke doodgaan!

Lees even bij gezondheid wat gevaren van stress een eventuele verhuizing met zich mee kunnen brengen. De topics slijmkeutels en Bella ook ziek zeggen denk ik genoeg.

Ik weet ook niet hoe konijnen op grote hoogten reageren.

Coccidiose (iets dat ze bij zich kunnen dragen en dodelijk is bij jonge konijnen die stress hebben).

Ik zou het echt niet doen, het risico is groot dat ze ziek wordt van de stress en dat wil je haar en jezelf echt niet aandoen. (Ben zelf een konijntje van 8 weken aan stress/coccidiose verloren).

Ik weet hoe het is als je verliefd wordt op zo'n donsbal maar denk dat je haar beter daar kan laten.

En kijk dan in NL eens voor een leuk (liefst een mannetje en een vrouwtje) konijntje in de opvang.

Goede reis terug en veel succes met je beslissing.

aangepast door Laura82
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik als geen ander weet dat je de Thaise cultuur niet kan meenemen, maar het in een Thai zit. Als je mijn berichten leest, dan kan je zien dat ik nergens over het meenemen van cultuur heb, maar over het afegen van wel of niet meenmen i.v.m. een goed leven voor het beestje en niet alleen mezelf.

Groetjes van een nieuw konijnenliefhebber,

Jutarat

Gelukkig dat dat je keuze dus niet beïnvloedt..

Hier in nederland wachten inderdaad héél veel konijnen in opvangen op een lief baasje...

Er zit er vast één in jullie buurt waar je eens kan kijken. Helemaal rond deze tijd zitten ze vol..

We hebben hier op BunnyBunch ook een link naar al die opvangen: http://www.bunnybunch.nl/links/opvangen-en-asiels/

De meeste hebben een site waar je een deel van het aanbod op ziet staan..

Geniet lekker van je vakantie en van je familie daar !

Veel plezier !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .