Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Dan lees ik er ook nu weer over ofwel begrijp ik het gewoon niet. Dit is wat ik vind:

hoi,

nou ik ben terug...zonder Bella! Ze wordt om half 12 geopereerd! Ze gaan kijken of er een haarbal zit en sowieso gaan ze alles eruit masseren. Zo blij dat ik gisteravond was dat ze poepte...maar vanmorgen had ik al in d egaten dat ze nog slechter was als de eerdere dagen....

Ik kon haar gewoon buiten oppakken terwijl ze normaal wegloopt...ze lag bij de dokter helemaal gestrekt op de tafel....echt niet goed dus!

Ik krijg om 15.00 telefoon of ze het gered heeft maar ik ben heel eerlijk, ik ga er niet vanuit!

Via sms van Sabrina weet ik dat Bella de operatie doorstaan heeft! Ze blijkt coc te hebben. Ze is wel nog in kritieke toestand. Waarschijnlijk zal Sabrina haar vanavond kunnen ophalen.

We zijn weer thuis!!!!!

Bella ligt met haar kruikjes in de oude kooi van Bikkel....

Ze hebben de blinde darm opengemaakt, de gewone darm en de maag en ze hebben 3 nierbakjes vol uit haar lichaam gehaald!!!!

Nu maar hopen dat ze erbovenop komt....vanaf morgen wordt bikkel ook behandeld tegen coc en ik krijg morgen spul waarmee ik de kooien moet ontsmetten...

Waarschijnlijk worden hier dan 3 bakjes haar mee bedoelt en niet gewoon darminhoud zoals ik het dacht.

aangepast door Katrien
  • Reacties 262
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:
Bactrimel sprookje

Wanneer er sprake is van een zeer ernstige coccidiën besmetting kan de darmwand beschadigd raken. Hierdoor krijgen pathogene bacteriën vrij spel en ontstaat darmslijm-vliesontsteking. Hier kun je dan ook vloeibare diarree zien. Dit is een zeer ernstige toestand die fataal kan verlopen. In dit geval kan het nodig zijn om, naast het anticoccidiosemiddel, een sulfa-antibioticum (trimethoprim-sulfonamide) in te zetten. Dit doodt de bacteriën. Voor dit doel wordt vaak Bactrimel gekozen. Daarmee is bij veel dierenartsen het sprookje ontstaan dat coccidiose te genezen zou zijn met Bactrimel. Dat is dus niet zo. Het is ondersteunende medicatie bij coccidiose, in die gevallen dat dat noodzakelijk is.

Dit lijkt me duidelijk.....

Bij een darm infectie wat ze hebben behandel je met bactrimel

Daar naast baycox of toltrazuril om de coc aan te pakken.

dit samen komt prakties heel veel voor is ook lochies konijn is zwak.

Dan slaat het toe.

Ja dat stukje had ik hier boven ook gezet. Lijkt me ook logisch.

Bella at en poepte sinds vorige week donderdag of vrijdag niet meer.

Voor zover ik weet is er 1 keer wat gortdroge poep uitgekomen en is ze na het poepen alleen maar slechter geworden.

Haar maag, darm en blindedarm zaten helemaal vol met smurrie die ze er, zoals de dierenarts denk ik verwachtte, niet zelf uit ging krijgen.

en er werd gedacht aan een fikse haarbal verstopping omdat ze in dat ene keuteltje veel haren hebben gevonden...

Dat is voor zover ik weet de reden dat ze haar open hebben gemaakt.

Hetgeen ze eruit hebben gehaald hebben ze onderzocht en daaruit bleek coc...

aangepast door kelly1986
Geplaatst:

Bedankt kelly, was er dan een haarbalvertopping of enkel smurrie? Daar kan ik nog altijd niet goed aan uit. (niet dat het er veel toe doet eigelijk e).

Euhm ik weet niet of we sien eigelijk helpen met deze discussie (sorry dat ik ze in gang heb gezet dan)?

De feiten zijn dus:

Ze hebben coccidiose en worden behandeld met bactrimel. Of bactrimel helpt tegen coc daar zijn de meningen over verdeeld.

Geplaatst:

Zo, dit bericht gaat alleen over Kelly.

Wat is Kelly toch een topmeid en een konijnenvriend. Het is echt ongelooflijk, ze is zo bezorgd om mijn konijnen en constant bereid me te helpen.

Kelly,BEDANKT!

Geplaatst:

Katrien, ik had daarstraks ondanks mijn door jetlag aangetaste brein, net dezelfde gedachten als jij... coc is een parasiet...

Wat zou panacur in een geval als dit aanrichten? Hebben jij of Loes daar een idee van? Als het dus idd parasitair is?

Ik vraag me ook af of een radiografie en een herhaling van het onderzoek op de uitwerpselen hier niet nuttig kunnen zijn...

De logica van de antibiotica bijgeven ,volg ik wel. Dat wordt idd vaak gedaan bij verschillende symptomen/ziektes om eventuele bijkomende bacteriële infecties te bestrijden.

Geplaatst:

Dag lieve mensen,

Hier ben ik dan.

DSC02362.JPG

Dankzij jullie goede adviezen en bezorgdheid (en hulp van de DA) voel ik me weer een stuk beter. Kijk, ik heb mijn oude plekje weer teruggevonden. En nee, mijn baasje heeft me hier niet neergezet, maar ik ben zelf gesprongen. Kijk, zo hoog is het:

DSC02360.JPG

Met papa gaat het ook weer beter. Hij had gister wat keutels dwars zitten, maar hij heeft vannacht goed kunnen poepen en hij voelt zich weer beter. Boh, dat heb ik dagen lang ook gehad. Wat is het dan een opluchting als het eruit is!

Mijn mama is weer lekker druk sinds pap en ik ons beter voelen. Ze jaagt af en toe op me. Maar ik ben niet meer zo bang voor haar. Verder zit ze constant voor de deur van de bijkeuken te wachten. Als deze dan opengaat, is ze zo binnen. Ze springt dan in de doos en vreet deze helemaal op!! Kijk hier:

DSC02364.JPG

DSC02366.JPG

Mijn baasjes hebben de kabels inmiddels weggewerkt!

Af en toe moeten we van onze baasjes stil blijven zitten en krijgen we allerlei smurrie in onze mond. Ik vind dat bananenpapje wel lekker en raak er aan gewend. Pap en mam vinden het nog steeds niks. Maar ik geloof dat onze baasjes het goed met ons voor hebben, dus we moeten het maar voor lief nemen.

Heel veel groetjes en alle dank van

Billy

DSC02363.JPG

Geplaatst:

Caroline, panacur heeft een breed spectrum wat betreft de wormen, maar ik weet niet goed hoe het zit met de protozoa. Ik denk dat het niet actief is tegen coccidia. Ben er wel niet zeker van en mn cursus ligt in gent. Ik kan het op internet ook niet vinden.

Leuke foto's sien! Super dat ze zich al beter voelen. Hopelijk zijn ze er allemaal snel weer bovenop!

Geplaatst:

Ik ging er wel van uit dat het voor coc niet werkt, anders had ik dat al wel ergens opgevangen omdat het zo vaak voorkomt. Maar wat als er een andere parasiet in het spel is, gezien de regelmatig verkeerde diagnoses van coc?

Wormen zijn ook parasieten niet, net als coc. Als ik jullie goed begrijp horen coc tot de groep van protozoa-parasieten? En Loes schreef dat het bij honden daar wel voor gebruikt wordt...wat dus als het over een andere parasiet hebben? Hoe makkelijk kan je die identificeren? Is dat net zo moeilijk als coc?

Ik denk maar luidop hoor...en die piste komt vn voort omdat daar in de buurt dus een paar konijnen ziek zijn zoals ik gelezen heb...maar ik was er vorige week niet en heb dus mogelijk het één en ander gemist.

Geplaatst:

Ja caroline maar de konijnen hebben andere symtomen zoals we begrepen hebben.

Als het goed is praten we hier in dit toppic over niet eten en keutelen.

Onstoken darm slijm vlies en eventueel coc ten gevolge daar van.

Dit kan allemaal te maken hebben met de tijdelijke verhuizing in de opvang logeer adress.En stess ect.

Geplaatst:

Cindy, al die symptomen kunnen net zo goed duiden op een andere parasiet of bacterie als op coc... zoals Loes al uitlegde coc wordt vaak verkeerd gediagnosticeerd en aangezien het hier om oudere konijnen gaat, kan je andere mogelijkheden en combinaties van echt niet uitsluiten...

Yvonne , bedankt voor je bericht. Weer een vb wat de algemene theorie tegenspreekt... het kan dus idd dat een ouder konijn het krijgt,maar het is heel erg zeldzaam.

Geplaatst:

Euhm…

Even proberen om het wat uit te leggen…

Coc. behoort inderdaad tot het phylum van de protozoa (= eencellige organismen)

Daarnaast zijn er verschillende soorten protozoa… Je hebt de vrij levende, commensale, symbiotische en de parasitaire. Coc. valt dus onder de parasitaire protozoa.

Dan worden de protozoa nog in klasse onderverdeeld, maar de systematiek van de protozoa staat nog niet helemaal op punt. Wij hebben op de unief de klassieke indeling aangehouden. Waarin er 4 groepen zijn. De Flagellata, Rhizopoda, Sporozoa en Ciliophora. Coc. behoort volgens mij tot de Sporozoa (met dan nog als subclasse de cocidia, waar ook toxoplasma onder valt)

Ik moet nog eens uitzoeken tot welke Giardia behoort…

Wormen daarentegen behoren tot een heel andere phylum (stam)

Pfff…geen idee of dit duidelijk is…

Ik zal zometeen eens wat verder kijken.

Geplaatst:

Jawel, daar ga ik ook nog even naar kijken. Want eigenlijk dacht ik zo uit mij hoofd, dat dat tot dezefde classe als coc. behoorde namelijk de Sporozoa, maar daar ben ik dus niet zeker van.

Daarnaast moet het dan sowieso tot een andere subclasse behoren...

Ik ga het zometeen effe uitzoeken.

Geplaatst:

Giardia is iets anders, maar de naam van de groep weet ik even niet. Het ziet er ook helemaal anders uit, zon een druppelvorm met van die armpjes aan (dus denk dat het een flagellata is?), lijkt echt een poppetje.

Heb mn cursussen altijd op de verkeerde moment op de verkeerde plaats liggen.

Geplaatst:
Boh, die discussie hierboven gaat me toch boven mn pet :). MAar toch bedankt dat jullie zo hard nadenken.

Toch handig hé, dat onze studentjes zo snel bijleren... nu maar hopen dat ze BB niet ooit eens beu worden...kunnen we ze lekker blijven uitpersen om info :he:

Cindy, al die symptomen kunnen net zo goed duiden op een andere parasiet of bacterie als op coc... zoals Loes al uitlegde coc wordt vaak verkeerd gediagnosticeerd en aangezien het hier om oudere konijnen gaat, kan je andere mogelijkheden en combinaties van echt niet uitsluiten...

Yvonne , bedankt voor je bericht. Weer een vb wat de algemene theorie tegenspreekt... het kan dus idd dat een ouder konijn het krijgt,maar het is heel erg zeldzaam.

Het komt vaker voor dan gedacht bij volwassen konijnen immers word het verspreid als een konijn zwak is loopt hij de besmetting op en kan dit gewoon uitten......Hele konijnen stallen kunnen coc hebben van jong tot oud.Daar voor moeten fokkers altijd oppassen met nieuwe dieren op hun stal......Ook na een konijnen show kunnen dieren terug komen met coc.

Er zijn zelfs fokkers die hun dieren pereventief behandelen na terug komst....Omdat ze de ellende al reeds op stal hebben gehad.

Het is wel zo dat jongen meer kans en of ricico hebben maar het komt zelden voor bij oudere konijnen kan ik niet mee gaan.

ik ben geen theorie mens maar zie wat er in de praktijk gebeurt.

ze worden van middag op nieuw getest...

aangepast door bunny ranch chanty
Geplaatst:

Ik ben samen met Kelly naar haar DA geweest, wat een fijne meid! Ze heeft eerst de ontlasting op kweek gezet. Bo en Floor hadden wel cocciden in de ontlasting maar niet zodanig dat ze er ziek van kunnen zijn. Billy had het dubbele aantal van Bo en Floor. Maar dit viel ook nog redelijk mee.

Ze heeft daarna temperatuur gemeten. Deze was prima bij alledrie. Ook de buikjes uitgebreid gevoeld. De maag bij Billy was niet meer zo opgezwollen. Buik voelde best goed aan zei ze. Buik van Floor was oke. Bij Bo was duidelijk nog veel gasborrelingen te voelen. Dit laatste is waarschijnlijk ook de reden dat hij zich niet zo lekker voelt.

Omdat ze toch verminderde weerstand hebben en m.n. bij Billy sprake is van wat meer cocciden, moet ik behandelen tegen coccidiose. Wat ik moet geven is:

toltrazuril, metocloral (dit zou hetzelfde zijn als primparid), bactrimel en protexin.

Ik voel me opgelucht, heb nu echt alles gedaan wat ik kan. Ik begin zometeen met behandelen en ik heb er het vertrouwen in dat ze er bovenop komen.

De beestjes zijn al weer bijgekomen van de stress, ze eten weer goed hooi op het moment. Ik heb ze beloofd dat dit de allerlaatste keer is geweest dat ze naar de DA moesten...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .