Squiddles Geplaatst: 20 mei 2009 Geplaatst: 20 mei 2009 Hallo, sinds maandag hebben mijn vriendin en ik een konijntje in huis Gaat heel goed tot nu toe het konijntje, Squiddles is niet bang en als wij thuis zijn hopt ze vrolijk rond in de huis- en eetkamer en snuffelt overal aan, ze wil echt alles ontdekken. Momenteel voer ik gemengd voer, hetzelfde als ze kreeg in de dierenwinkel(Discus), maar als ze wat meer gewend is wil ik overstappen op Science Selective(rustig vermengen met het eten dat ze nu af en steeds wat meer erbij). Squiddles eet verder goed, drinkt ook prima en keutelt en plast gewoon. Ik heb haar gister een heel klein beetje wortel gevoerd en vandaag een heel klein beetje komkommer, al heeft ze hier niet veel van gegeten heb ik het idee. Ik sprak mijn vriendin zonet, die even thuis was geweest en ze dacht dat het konijn wat diarree had. Zoals ze het beschreef klonk het bij mij als een dunne darm keutel, meedere bolletjes achter elkaar een beetje zacht. Is dit gewoon een dunne darm keutel of moet ik me zorgen maken en snel naar de dierenarts met haar?
kelly1986 Geplaatst: 20 mei 2009 Geplaatst: 20 mei 2009 Dat is vaak moeilijk te zeggen zo zonder dat je het ziet.Blindedarm keutels zijn idd een trosje van kleine blinkende keuteltjes aan elkaar vast. Die blindedarmkeutels horen konijnen eigenlijk op te eten. Ze bevatten veel onverteerde voedingsstoffen en door ze in de vorm van de keutel alsnog op te eten krijgt het konijn toch nog alle voedingsstoffen binnen. Als konijnen te veel voer krijgen dan laten ze dikwijls die blindedarmkeutels (bdk) liggen. Je bent echter pas begonnen met het geven van groenvoer, dus diarree zou dan ook goed kunnen.Bij diarree zie je vaker dat het echt een weke substantie is. De vorm van een keutel is dan vaak niet meer te herkennen.Als je begint met het geven van groenvoer dan is het belangrijk dit heel voprzichtig aan te pakken. Je begint met 1 groensoort tegelijk. Hiervan geef je ee stukje ter grootte van een postzegel. Gaat dit goed... dwz je konijn krijgt gen diarree, dan geef je de volgende dag een stukje ter grootte van twee postzegels. Veilige groenten om mee te beginnen zijn onder andere; witlof, andijvi. peterselie, ruccola, bassilicum. Met fruit en wortel moet je niet te gortig zijn aangezien ze veel suikers bevatten n dus makkelijk voor diarree kunnen zorgen.
Squiddles Geplaatst: 20 mei 2009 Auteur Geplaatst: 20 mei 2009 Dan ga ik zo even snel naar huis om te checken, dat is het fijne als je zo dichtbij je studie woont Ik denk wel dat het gewoon een blinde darm keutel is, zoals mijn vriendin het beschreef was het precies zoals op de foto's die ik daarvan heb opgezocht, maar voor de zekerheid toch maar even checken. Ik had al gelezen ja dat je ter grootte van een postzegel moest geven, ook gedaan, maar dan probeer ik het alleen met komkommer voor de zekerheid, voorlopig nog geen wortel. Dank je voor de snelle reactie!
Squiddles Geplaatst: 20 mei 2009 Auteur Geplaatst: 20 mei 2009 Even thuis gekeken idd een blinde darm keutel en een beetje zachte keutels komt van de komkommer denk ik. Squid krijgt de komende paar dagen alleen hooi en hooithee in zijn drinkfles;)
Mariellexxx Geplaatst: 20 mei 2009 Geplaatst: 20 mei 2009 Komkommer en sla bevatten best veel vocht, verder zou ik wortel ook niet geven nu hij zo jong is, maar wel het groene loof wat aan de wortel vastzit (bij bospeen), en verder gewoon even veilige groentes kiezen, en idd met kleine stukjes beginnen, maar dat had je al gedaan Goed dat je zo bezorgd erom was, beter dan hem laten zitten in zijn poep!
Squiddles Geplaatst: 20 mei 2009 Auteur Geplaatst: 20 mei 2009 Het is gelukkig van korte duur geweest, vanavond heeft ze gewoon weer goed gekeuteld. Morgen weer normaal water en eten. Over een paar weken begin ik wel weer met groenvoer, rucola en peterselie zijn goed om mee te beginnen heb ik inmiddels al gelezen
Aanbevolen berichten