Mariellexxx Geplaatst: 19 mei 2009 Geplaatst: 19 mei 2009 Gisteren heb ik 4 verschillende dierenklinieken opgebeld, puur om informatie te winnen omdat ik straks mijn voedster wil laten sterriliseren, en enten.2 van de 4 was ik niet zeker van of ze konijnkundig waren, en de andere 2 wel.Ik heb deze dingen gevraagd:Kosten entenKosten sterrilisatieBaarmoeder automatish weg?Konijnkundige dierenarts?Krijg ik spuitjes gratis mee voor eventuele dwangvoeding.Krijg ik pijnstilling mee, zit dit bij de sterrilisatieprijs inbegrepen? Nou, de eerste die ik belde zit hier om de hoek, ik woon nog maar net in Goor, en kom uit Rotterdam (zit 160 km tussen), en moet dus nog een beetje kijken welke arts ik zou willen.Maargoed ik de assistente aan de lijn, ik mijn vraag of de DA konijnkundig is? Ze wist het niet, en zei dat er wel konijntjes nageltjes werden geknipt enzo. Toen vroeg ik haar of ze het echt na wilde vragen, en ze kwam terug met het antwoord dat ze daar nooit konijnen deden.Oke, die viel dus af!!! De 2e die ik aan de lijn had wist ook niet of de da's bij hun konijnkundig zijn, maar ze was zo chaotisch aan de telefoon, en met moeite mijn vragen beantwoorden, dat ik heb bedankt.Ik wil namelijk graag warm en serieus ontvangen worden, en ik wil hele, en juiste antwoorden, en geen snauwerige assistente.Dus die viel ook af. Er bleven er twee over, Dierenkliniek Oldenzaal de Thij (in Oldenzaal dus), en Dierenkliniek Zutphen, beide bekend dat ze DA's hebben die konijnkundig zijn!Ik bellen naar De Thij, enten kost 36,45 (voor myxomatose en VHS).Maar als je je op de lijst wilt laten zetten, en er zijn 10 mensen dan kan je je konijn voor beide dingen voor 15 euro laten enten.Sterrilisatie kost 90,00Baarmoeder kunnen ze weghalen, geen extra kosten.Spuitjes krijg je gratis mee, mits hun er genoeg hebben, anders een klein bedrag betalen ervoor.Pijnstilling zit bij de prijs van het sterriliseren inbegrapen, die krijg je dus mee. Dierenkliniek zutphen: Enten 24,50 (enten alleen tegen RHD? Is dat niet hetzelfde als VHS?)Sterriliseren kost 145,00 euro (pittige prijs :| )Baarmoeder kan weggehaald worden, geen extra kosten.Spuitjes krijg je mee, gratis.Pijnstilling krijg je mee, gratis.De assistente klonk onwijs vriendelijk, en zeer zachtaardig aan de telefoon, het klonk ook echt of zij er verstand van had, en vroeg meteen of mijn konijn (als ze naar buiten gaat), ook nog een vriendje krijgt. Toen had ik nog een 5e gebeld, die hier in Goor zit, namelijk Bekenland.De DA was er niet, hij zou mij terugbellen als hij tijd had.Werd halfuur later al gebeld, en ik vroeg hem of hij konijnkundig was.Hij zei dat daar geen speciale opleiding voor bestaat, maar dat hij geregelt cursussen neemt, om daarmee goed op de hoogte te blijven.Hij doet alles met konijnen in de praktijk, van nageltjes, tot operaties, mijn vraag is: Is hij nu wel of niet konijnkundig?En hij zei dat hun de baarmoeder niet weghalen, want als je met sterriliseren de eierstokken verwijdert, de baarmoeder wegschrompelt. Ze halen alleen de baarmoeder echt weg als hij al ontstoken is.En dan over de entingen, ze doen rhd/vhs (weet niet welke juist is, en of het dezelfde term is) 1 keer per jaar, en myxomatose 2 keer in het jaar, omdat het voorheen elke 3 maanden was, maar er is later na onderzoek gebleken dat 2 keer in het jaar ook voldoende is.Hij klonk toch wel of hij er verstand van had, maar toneelspelen kunnen veel mensen erg goed. Wie geeft mij nu duidelijke, en de juiste antwoorden?:aww: Want ik ben helemaal in de war, en wil het allerbeste voor mijn voedster.
escandor Geplaatst: 19 mei 2009 Geplaatst: 19 mei 2009 Het lijkt me dat die laatste dierenarts er toch wel verstand van heeft. Zeker ook omdat hij dus niet "voor het geld"gaat. Want dan had hij dat niet verteld van die entingen.Dat van die baarmoeder klopt trouwens. Die kan gewoon blijven zitten. Dat werkt hetzelfde als bij honden. Het voordeel is dat dan de wond kleiner hoeft te zijn en er daardoor minder risico's zijn op bv ontstekingen enzo. Ik zelf zou het risico bij deze dierenarts wel durven nemen. hij komt eerlijk over, doet niet alsof hij weet ik wat voor een opleidingen heeft en naar wat je nu hier opschrijft klopt het wat hij zegt zonder dat hij extra geld aan je wil verdienen. Ik zou daar naar toe gaan! het heeft tenslotte ook grote voordelen als je bij een dierenarts dicht in de buurt zit die je kent en die jou en je beestjes kent.
Lieke1234 Geplaatst: 19 mei 2009 Geplaatst: 19 mei 2009 Ik heb laatst mijn konijn laten steriliseren: Ze hebben de eierstokken verwijdert en omdat de baarmoeder er niet goed uitzag hebben ze die ook weggehaald.Ik heb intotaal 122,00 betaald voor de volgende dingen:- narcose- operatie- hechtingen- medicatie voor na de operatie- dwangvoeding- spuitjes Eigenlijk heb ik dus alles gekregen voor 122 euro! ps. het kan zijn dat ik wat dingen ben vergeten op te noemen, kon de papieren even niet meer vinden!
Katrien Geplaatst: 19 mei 2009 Geplaatst: 19 mei 2009 Heb je bij die laatste dierenarts ook prijzen gevraagd? Ik zou niet weten welke de beste is. Ik denk dat die laatste ook wel konijnkundig is. Waarschijnlijk zijn die laatste drie allemaal goed? Dus zou ik degene nemen waar je gewoon het beste gevoel bij hebt, die je het meest vertrouwt.
bunny ranch chanty Geplaatst: 19 mei 2009 Geplaatst: 19 mei 2009 (aangepast) Ik mis de belangerijkste vraag eigelijk...... EEN KONIJN MAG NIET NUCHTER GEOPEREERT WORDEN. WELKE MANIER VAN NARCOSE? KRIJGT ZE EEN AB PRIK, pijnstilling prik ect...... de kosten 145 euro komen aardig over een met mijn da gas narcose....voordeel ze zijn heel snel bij na operatie en als het fout zou gaan kunnen ze het konijn eerder bij brengen. en een kundig arts zal op de juiste manier hechten....onderhuids. er zijn slagers onder dieren artsen die het boven huids doen met alle gevolgen van dien.....zoals het open bijten van de hechtingen door je konijntje. Vergeet niet dit is echt een zware operatie voor je konijn.En er overlijden ook dieren aan..........[vaak door onkundig heid arts of baasjes] het konijntje zal binnen 24 uur weer moeten eten.zonodig dwang voer maar pijnstilling is het belangerijkste naast siseral voor de darmen. 19 mei 2009 aangepast door bunny ranch chanty
Laura82 Geplaatst: 19 mei 2009 Geplaatst: 19 mei 2009 Ik zou zeggen laat je gevoel spreken. Volgens mij uit je stukje te lezen heb je zelf een erg goed gevoel bij Zutphen. Maar goed dat was een assistente en niet de dierenarts zelf. Oldenzaal klinkt ook prima. De laatste klinkt ook geloofwaardig en je hoort idd steeds meer over het verschrompelen van de baarmoeder, al moet ik zeggen dat ik blij ben dat hij er bij Viera gewoon uit is. Succe smet je beslissing.
Karina Geplaatst: 19 mei 2009 Geplaatst: 19 mei 2009 Zutphen ent niet tegen myx? RHD is volgens mij een andere benaming van VHS. De prijzen van Zutphen betaal ik hier ook'. Er zijn bb-leden uit Zutphen. Mss dat je ze een pb kan sturen?
Mariellexxx Geplaatst: 19 mei 2009 Auteur Geplaatst: 19 mei 2009 Bedankt voor alle reacties!!!Ik had inderdaad zelf ook een goed gevoel bij de laatste arts, en ook wel die uit Zutphen, het liefst ga ik naar de Wilhelminakliniek in Utrecht, maar dat is te ver rijden, zeker met een konijntje wat net al heel veel heeft meegemaakt. @Chanty, ik reageer even op jou, ik wil je meteen even bedanken voor alle dingen die ook heel erg belangrijk zijn!!!Van de laatste arts weet ik dat hij niet nuchter opereert, via gasnarcose werkt (en ze dan met een spuitje wakker maakt?), en ze krijgen net na de verdoving ook een ab prik, maar over het onderhuids hechten weet ik nog niet, dat vraag ik nog even na.De kosten vielen bij de laatste arts ook wel mee, maar inprincipe vind ik het niet erg om ietsje meer te betalen, ik wil gewoon dat het goed en kundig gebeurt! Dus naast pijnstilling zal er ook een medicijn voor de darmen weer op gang te krijgen in huis moeten komen?Ik haal iig kruikje, rompertje etc. dat heb ik allemaal al ingelezen.Verder twijfel ik heel erg of ik die baarmoeder nou ook weg moet halen of niet, het wordt een grotere wond, en als hij echt zeker weten verschrompelt en niks meer kan maken? Volgens de laatste arts haal je dus met de eierstokken de hormonen weg, en kan de baarmoeder niet meer gaan woekeren (ontsteken), maar ik twijfel omdat ik overal iets anders hoor.
Karina Geplaatst: 19 mei 2009 Geplaatst: 19 mei 2009 Ik heb geen medicijn gekregen om de darmen weer op gang te krijgen. Het gaat erom dat het konijn gaat eten na de operatie. Middels dwangvoeding en pijnstilling kun je dit bevorderen. Als je twijfelt zou ik de baarmoeder weg laten halen. Dan weet je zeker dat daarna geen probleem meer ontstaat met de baarmoeder en ben je zelf ook gerust gesteld. Hier was de wond ongeveer 3 cm. Na een week zag ik er niets meer van.
Mariellexxx Geplaatst: 19 mei 2009 Auteur Geplaatst: 19 mei 2009 Hmm ja inderdaad, kan altijd zeggen dat ik wil dat ze die eruit halen, dalijk komt er alsnog een ontsteking, en dan moet ze weer onder narcose, dat wil ik liever niet.Nah, denk dat ik er wel uit ben, ga de laatste DA nog even bellen voor wat dingetjes, en ik wil er graag eerst op gesprek om zeker te weten dat het gebeurt zoals ik wil En mits dat zo is maak ik daar binnenkort een afspraak!
Aanbevolen berichten