Bunny06 Geplaatst: 18 mei 2009 Geplaatst: 18 mei 2009 Hallo,Ik heb 2 konijntjes, een gecastreerde man genaamd Witje van aug 2004 en een gesterilliseerde vrouwtje genaamd Bunny van sept 2006.Bunny is een dwergkonijntje chinchilla kleur en het mannetje is, denk ik, een hulstlander.Maar nu heb ik een probleem met Bunny.Ik heb haar, helaas, met 5 week oud al kunnen kopen in een dierenwinkel. In het begin heeft ze diaree gehad en heb ik haar op junior voer van hopefarm gezet want ze hadden mij gewoon biks mee gegeven.. Toen ging het wel weer beter en nu 3 jaar later heeft ze nu voor de 2e keer last van haar rechter achterpoot.. Haar zool is kaal geplukt en het 'kussentje' (weet niet precies hoe je dat noemt) onder haar 'wijsvinger' zeg maar is verdikt en er zit een klein wondje, soort schaafwondje dat niet bloed.. Dit is nu de 2e keer op dezelfde poot en dezelfde plek.Ik ben bij de 1e keer naar de dierenarts geweest en die hebben haar een antibiotica prik gegeven zoals ze bij alle dieren doen zonder te weten wat ze nou werkelijk hebben.. Ik dacht toen dat ze misschien is blijven haken met haar nagel aan zo'n lusje van het tapijt en dat het teentje misschien uit de kom was maar dat was niet zo.. Het is daarna wel weer genezen maar nu is het er weer.Ze zit er wel veel aan te likken en ik probeer het vettig te houden met vasaline, als dit kan?.. Ik zie nu wel dat haar nagel, (die wijsvinger), waarvan dat kussentje verdikt is, nu ook dunner is dan daarvoor.. Haar nagel is dun daar waar haar bloedbaan stopt.. en daarna word hij weer dikker.. Kan dit ergens op duiden? De dierenarts heb ik vandaag even gebeld over of het dezelfde poot is als de vorige keer en dat was zo en of ze misschien wisten wat het zou kunnen zijn. Maar ze willen dat ik dan langs zou komen om haar na te laten kijken.. Maar zijn er mensen die dit ook hebben gehad?Ze zitten binnen omdat wij ook honden hebben, waaronder 2 uit spanje en die vertrouw ik niet als die oog in oog staan met mijn konijntjes.. Ze hebben een dubbele buitenhok die binnenstaat (1,40 breed) en daaraan een ren van 2,5 bij 1,3.. Dit is toch voldoende?
YvonneH Geplaatst: 18 mei 2009 Geplaatst: 18 mei 2009 Ik zou er gewoon eens mee naar een da gaan die verstand heeft van konijnen.
Bunny06 Geplaatst: 18 mei 2009 Auteur Geplaatst: 18 mei 2009 (aangepast) Is er ook een site dan waar dat soort da'en op staan?Graag wel in drenthe Groetjes,Bunny en Witje 18 mei 2009 aangepast door Bunny06
Kiwi Geplaatst: 19 mei 2009 Geplaatst: 19 mei 2009 Hier is er een topic over. Maar helaas geen adressen in Drenthe...
Maarten Geplaatst: 19 mei 2009 Geplaatst: 19 mei 2009 Hebben hetzelfde met 1 van onze konijnen. Schijnt met name door te harde ondergrond te komen en/of te zwaar konijn. Het zijn een soort doorligwonden. Op advies van verzorger bij konijnenopvang hebben we fleecedekens op de ondergrond in het hok gelegd (Ikea, EUR 1,50 per stuk). Is hierna wel minder geworden. Veel succes.
Bunny06 Geplaatst: 19 mei 2009 Auteur Geplaatst: 19 mei 2009 Ze hebben zeg maar 1 vierkante meter aan wat harder tapijt.. maar de andere vierkante meter had ik al bedekt met laminaat met daarover een soort van dunne mat met daarover zo'n oud gordijn.. En in het hok ligt al fleece dekens en een mandje... Maar Maarten.. Knagen ze bij jou die dekens niet stuk? Bij mij wel.. En dat mannetje is juist diegene die echt aan het sprinten is, paar keer per dag.. En die heeft niks.. En zij maakt nooit sprintjes en is niet 'te dik'.. Ik dacht van wel maar de da zei dat het meer haar is dan konijn..
Bunny06 Geplaatst: 19 mei 2009 Auteur Geplaatst: 19 mei 2009 Ik heb nu overal fleece dekens liggen.. Maar of dat nou het probleem was/is denk ik niet.. Anders had Witje echt al zijn poten beschadigt hebben.. Het kan zijn dat er een splintertje hooi in zit?.. Maar dan zou het gaan ontsteken toch en dan met een pijnlijke gezwel en pus?.. Ik ga morgen mijn geld eisen en als het vrijdag dan nog niet weg is, dan ga ik naar de dierenarts.. Gewoon heel raar dat het telkens die poot is..
Bunny06 Geplaatst: 21 mei 2009 Auteur Geplaatst: 21 mei 2009 Ik ga morgen toch met Bunny even naar de da omdat ik zie dat aan haar andere achterpoot ook kaalgeplukt word.
Bunny06 Geplaatst: 22 mei 2009 Auteur Geplaatst: 22 mei 2009 Hier foto's van de poot.. Het wondje is al weg.andere achterpoot ook kaalgeplukt?Herkent iemand dit?
Bunny06 Geplaatst: 22 mei 2009 Auteur Geplaatst: 22 mei 2009 Owja, Witje vond het niet echt leuk, dat ik haar even had gepakt.
Plumeau Geplaatst: 22 mei 2009 Geplaatst: 22 mei 2009 Ik herken dit wel! Jaren terug heb ik een konijn gehad die dit ook had.. Hij had dit op al zijn pootjes.. het voelde ook een beetje ruw.. Is dat bij jou ook? Omdat het zo droog was ben ik het instinctief in gaan smeren met olijfolie.. (had toen überhaupt nog geen internet.. dus informatie erover inwinnen ging toen wat lastig..) het haar is toen weer vanzelf terug gekomen.. Ik zou niet weten wat het is.. maar ik denk niet dat het heel ernstig is.. heeft gewoon wat verzorging nodig denk ik..
Bunny06 Geplaatst: 22 mei 2009 Auteur Geplaatst: 22 mei 2009 Ja ik smeer het in met witte vaseline als dat goed is.. Maar ze heeft het alleen op haar achterpoten en vorige keer ben ik ermee naar de da geweest. Maar die konden niks zien.. En nu is het weer diezelfde poot. Er zit een aantal maanden tussen.. misschien wel al een half jaar geleden dat ze het had. Haar voorpootjes zijn gewoon. En mijn andere konijn is het ook niet dus waarschijnlijk heeft het niet met de ondergrond te maken..
Plumeau Geplaatst: 22 mei 2009 Geplaatst: 22 mei 2009 Misschien is het ene konijn gevoeliger dan het andere konijn? Het was bij mij ook het enige konijn van de 5 die het had.. Ik weet niet of witte vaseline goed is.. ze kan er natuurlijk wel van likken.. en ik weet niet of dat wel zo gezond is.. heb je die tip van de DA of gewoon zelf bedacht? Zelf weet ik eigenlijk ook niet of olijfolie wel zo gezond is hoor.. maarja.. dat leek toen wel te helpen!
The Email Female Geplaatst: 22 mei 2009 Geplaatst: 22 mei 2009 Ook als je andere konijn nergens last van heeft kan het aan de ondergrond liggen. Sommige konijnen zijn er gevoeliger voor dan anderen.Succes bij de da!
Bunny06 Geplaatst: 22 mei 2009 Auteur Geplaatst: 22 mei 2009 Ik had nog witte vaseline liggen en dat leek me weer veiliger dan andere middeltjes.. Ik zou ook zonnebloemolie kunnen proberen en ik heb het niet van de da. Maar omdat het nu weer geneest lijkt me naar de da gaan ook niet echt noodzakelijk meer.Heb nu overal fleece liggen dus als het goed is moet dit de laatste keer zijn..
Aanbevolen berichten