blackscell Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 Hey iedereen,Ik heb een albino konijn, en toen ik van school kwam zag ik hem doodstil in zijn hok liggen en toen ik hem oppakte voelde hij ijskoud aan, dus meteen naar de DA gebracht. Hij bewoog niet en lag op zijn zij, en na 6 uur bij de DA is hij uiteindelijk gestorven..:frown: Wat zou dit kunnen zijn? Hij was 7 weken at en dronk goed, had geen diarree ofzo.. Zou het kunnen zijn dat hij onderkoeld is geraakt? Hij zat in een buitenhok maar had genoeg stro etc om in te schuilen..
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 Het kan er denk ik aanliggen dat hij te jong is om bij zijn moeder weg te gaan. Hoelang heb je hem al?
Katrien Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 Jep als hij nog maar 7 weken was, is hij zowieso te vroeg bij zijn moeder weg gegaan. Met dit weer kan het niet dat hij onderkoeld was geraakt (hij kan wel te koud worden als er iets mis is, maar dan is er dus een andere oorzaak met onderkoeling tot gevolg). Sterkte!
blackscell Geplaatst: 16 mei 2009 Auteur Geplaatst: 16 mei 2009 Ik had hem 4 dagen, hij at goed en kon ook goed met de ander konijn opschieten, maar hield ze 's nachts toch gescheiden omdat er dan toch iets kan gebeuren.. Hij at en dronk goed, maar toen ik vandaag zijn hok heb schoongemaakt zag ik dat stro enz beetje nat was zou dit gevaarlijk zijn voor 't konijn?
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 Hij had teveel stress denk ik ook met het andere konijn. Je mag ze pas koppelen als ze 4 maanden oud zijn...
blackscell Geplaatst: 16 mei 2009 Auteur Geplaatst: 16 mei 2009 hij zat alleen bij hem in de tuin in de hok waren ze gescheiden en ik was er altijd bij, en het andere konijn is ook jong misch 8-9 weken
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 alsnog en wat je hebt gedaan is ook hartstikke fout. Weet je wel hoe je moet koppelen? zowiezo als ze 4 maanden oud zijn. en als ze gekoppeld zijn op neutraal terein meot je ze neit meer uit elkaar halen!
Kiwi Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 Konijnen elke keer bij elkaar zetten en dan weer uit elkaar halen levert ook stress op, en ook als ze elkaar wel konden zien of ruiken (maar niet bij elkaar konden komen) kan dat erg stressvol zijn geweest.Wat heeft de dierenarts gezegd over een mogelijke oorzaak? Die heeft je konijntje tenslotte gezien en is er voor opgeleid, voor de forummers hier is het ook maar gissen op basis van wat summiere informatie.
blackscell Geplaatst: 16 mei 2009 Auteur Geplaatst: 16 mei 2009 Hij zei dat het mogelijk VHD is, maar daar is hij toch nog veels te jong voor? Hij was jonger dan 10 weken en meestal worden ze zo jong niet ziek door vhd, kzou ze deze dinsdag nog laten inenten
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 waar heb je het konijntje gekocht? van een dierenwinkel?
blackscell Geplaatst: 16 mei 2009 Auteur Geplaatst: 16 mei 2009 1tje van een dierenwinkel, die leeft nog en is lekker gezond en die nu dood is heb ik gekocht bij mijn buurvrouw, ze had ongv 13 konijnen en dat werd haar teveel dus verkocht ze een paar
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 en die heeft ze ook gefokt? waarschijnlijk is het dus rasloos gebeurd en met konijnen waar ze de achtergrond niet van weet. Dan krijg je zulk soort konijntjes vaak!
Kiwi Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 De kans is ook groot dat die ene van de buurvrouw wat zwakker was omdat zij er zelf mee gefokt heeft en dat misschien niet altijd even zorgvuldig heeft gedaan. En dus misschien vaders en dochters / moeders en zonen / broertjes en zusjes samen kleintjes heeft laten krijgen, waardoor erfelijke afwijkingen versterkt zijn en het konijntje sneller ziek is geworden.
blackscell Geplaatst: 16 mei 2009 Auteur Geplaatst: 16 mei 2009 Die van de dierenwinkel heeft soms wel rode urine is dit gevaarlijk? Want toen ik het aan me buurvrouw vroeg zei ze dat het gewoon zo hoort het betekent dat ze teveel voedingsstoffen binnen krijgen
blackscell Geplaatst: 16 mei 2009 Auteur Geplaatst: 16 mei 2009 En ze is geen fokker, ze kreeg onverwachts een nest van 9 konijnen daarom moesten er een paar weg.
Kiwi Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 Rode urine is niet gevaarlijk, dat kan inderdaad met het voedsel te maken hebben maar ook met de aanmaak van bepaalde hormonen. Zolang het niet duidelijk bloed is is het in ieder geval niets om je zorgen over te maken.
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 dat heeft te maken met wat ze eten. en is het broer/zus ofzo die kindjes hebben gekregen? en ook al zijn het gezonde konijntjes, hun afkomst kan wel afwijkingen hebben die ze doorgeven...
Kiwi Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 En ze is geen fokker, ze kreeg onverwachts een nest van 9 konijnen daarom moesten er een paar weg.Dat is dus precies wat Cisl0oveGeryon en ik bedoelen: als de achtergrond van de ouders niet bekend is, of als konijnen 'zomaar' met elkaar gekruist worden (al dan niet bewust) kan dat invloed hebben op de gezondheid of weerstand van de kleintjes.
blackscell Geplaatst: 16 mei 2009 Auteur Geplaatst: 16 mei 2009 vader was een hangoor en moeder een albino
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 (aangepast) ja, dat maakt niks uit... (of nouja, weet niet of het met albino te maken heeft??) hun ouders of de ouders daarvoor kunne nhun afwijkingen geven die niet dominant zijn. geven de hangoor en de albino die alle 2 door, dan krijgt ie dus wel afwijkingen! (geleerd bij bio) 16 mei 2009 aangepast door Cisl0oveGeryon
blackscell Geplaatst: 16 mei 2009 Auteur Geplaatst: 16 mei 2009 Dus als ik een 2e konijn wil kopen beter bij de dierenwinkel of asiel?
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 nee, al helemaal niet van een dierenwinkel. mensen geven dierenwinkels hun onverwachte nestejs. daarnaast worden bij de dw hun geslachten vaak niet goed herkent waardoor je soms een drachtige voedster meekrijgt. bij een opvang zou ik doen als ik een nieuw konijntje neem! (of bij asiel, maar daar weet ik niks van!)
blackscell Geplaatst: 16 mei 2009 Auteur Geplaatst: 16 mei 2009 Ja bedoelde opvang, weet het verschil niet tussen asiel en opvang toch bedankt voor alles !
Kiwi Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 Ik zou een nieuw konijn ook bij een opvang halen. Daar kennen ze het karakter van het konijn en kunnen ze je helpen bij de koppeling. Daarnaast help je zo een lief konijn weer aan een goed tehuis. De opvangen doen erg goed werk, dus dat moet gesteund worden!
Katrien Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 Ik zou hier nog bij willen vermelden dat een opvangkonijn even goed dezelfde achtergrond kan hebben als een dierenwinkel konijn, dus hier mag je zeker ook niet mee fokken ofzo! Als je zeker wilt zijn dat het konijn geen afwijkingen heeft, dan moet je je konijn bij een goede (!) fokker halen.
Aanbevolen berichten