boghy Geplaatst: 13 mei 2009 Geplaatst: 13 mei 2009 Vanmiddag ben ik met Bikkel, onze Franse Hangoor naar een andere dierenarts geweest. Bikkel heeft al een tijd een abces. De dierenarts waar ik eerst naartoe ging, heeft een paar keer het abces opengesneden en de dikke pus (te vergelijken met tandpasta) eruit geknepen. Met biotex hebben we de wond moeten zuiveren en telkens de rest van de pus uitknijpen. Omdat de wond toch iedere keer weer dichtging, hebben we dit proces steeds moeten herhalen. Voor een paar weken terug kreeg ik te horen van die dierenarts dat hij de hoop opgaf. Antibiotica zou niet helpen, hij moest de oorzaak aanpakken en dat blijkt in zijn gebit te zitten. Er zijn geen foto's ofzo gemaakt, deze dierenarts heeft alleen in de mond gevoelt en wist me te vertellen dat het uit zijn kaak komt. Letterlijk zei hij "als ik daar in moet gaan snijden, dan moet ik zijn halve kaak verwijderen" Omdat Bikkel verder een actief konijn is dat lekker rondhuppelt, goed eet en keutelt, kon ik me er niet bij neerleggen dat we hem zomaar in moeten laten slapen. Dus vandaag ben ik naar een andere dierenarts geweest voor een 2nd opinion. Deze dierenarts wil het abces wel operatief verwijderen en evt een tand trekken, als dit de oorzaak is. Er is echter wel een kans dat deze behandeling niet slaagt. Het blijkt om een abces te gaan die meerdere kamers heeft. De kosten voor de 1ste operatie zijn ongeveer 250 euro. Dit is even slikken, maarja wat moet je? ik ben gek op dit konijn!Ik moet eerst nog met mijn echtgenoot om tafel om dit te bespreken en daar zie ik best wel tegenop. Ik ben bang dat mijn man de kosten te hoog vind om een operatie aan te gaan, waarvan we niet eens weten of het helpt. Moeilijk allemaal....Een dier kost geld en als ik wist dat Bikkel hier weer bovenop komt dan had ik hem daar vandaag nog gelaten voor een operatie. Bikkel is 1 jaar en 3 maanden oud, dus heeft nog een lang leven voor de boeg. Verder weet ik alleen dat abcessen moeilijk aan te pakken zijn. Groetjes Bo
YvonneH Geplaatst: 13 mei 2009 Geplaatst: 13 mei 2009 Oei, dat is wel een tegenvaller.Succes met het mannetje!Idd eerst maar eens afwachten wat je man er van vind.
Stefanie Geplaatst: 13 mei 2009 Geplaatst: 13 mei 2009 Hai,Wij hebben het ook met onze Franse Hangoor meegemaakt.Misschien is het niet precies hetzelfde, maar misschien heb je er iets aan.Sterkte met jullie FH.http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/16851-geen-abces-zijn.html
nathalie b Geplaatst: 13 mei 2009 Geplaatst: 13 mei 2009 Misschien een idee om kontact op te nemen met dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht?
Snoef Geplaatst: 13 mei 2009 Geplaatst: 13 mei 2009 Ik heb gelukkig geen ervaring met abcessen, of althans, niet bij konijnen maar ik weet wel dat ik de gok zou wagen voor 250 euro. Hoe dan ook, er zijn mensen op it forum die er wel ervaring mee hebben, dus die kunnen je misschien wat meer vertellen.
Kim1982 Geplaatst: 14 mei 2009 Geplaatst: 14 mei 2009 Als de dierenarts het een reeƫle kans van slagen geeft en je konijntje weer normaal kan eten na het herstel zou ik de operatie zeker proberen. Dan heb je er tenminste alles aan gedaan en ook omdat je konijntje nog zo jong is!
YvonneH Geplaatst: 15 mei 2009 Geplaatst: 15 mei 2009 Wat goed, hopelijk komt het weer helemaal in orde!
kaatje Geplaatst: 15 mei 2009 Geplaatst: 15 mei 2009 top dat je een second opinion heb gevraagd, heel verstandig. Succes verder!
bunny ranch chanty Geplaatst: 15 mei 2009 Geplaatst: 15 mei 2009 we duimen veel succes met de operatie!
Katrien Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 Veel succes ermee! Wanneer gaat de operatie plaatsvinden?
boghy Geplaatst: 16 mei 2009 Auteur Geplaatst: 16 mei 2009 Maandag bel ik met de dierenarts om een afspraak te maken. Ik ben blij dat mijn man over de streep is. Het is kwa kosten een heftige operatie, maar ook de risico's zijn aanwezig. Konijnen en narcose schijnt nogal riskant te zijn. Verder moet echt alle pus worden verwijderd, incl de oorzaak (tanden??) Pas dan heeft het kans van slagen. Ook is de kans groot dat er nog een nabehandeling achterweg komt. Toch heb ik het gevoel dat ik dit MOET DOEN! In laten slapen voelt niet goed. ik heb de ergste senarios al door mijn hoofd laten gaan en bedenk me steeds dat ik liever heb dat hij tijdens de operatie dood gaat, dan dat ik hem zonder hulp aan te bieden in laat slapen. Natuurlijk hoop ik op het beste, een gezond konijn!! Een kennis van me verklaarde me voor gek. "Je hebt 9 konijnen nu!" werd er doodleuk gezegt.Whaaaaaaaaa, wat kan ik me boos maken om deze opmerkingen.Mijn reactie was "jij hebt 3 kinderen, als er 1tje ziek word, wat niet te hopen is, doe je er toch ook alles aan om hem te redden" Volgens haar was mijn reactie overtrokken en kun je dieren absoluut niet met huisdieren vergelijken. Ik heb het er maar bij gelaten, met lange tanden mijn koekje opgegeten en was erg blij toen ze weer vertrok.
nathalie b Geplaatst: 16 mei 2009 Geplaatst: 16 mei 2009 Heel veel sterkte met de operatie.Ik denk dat de nabehandeling in ieder geval AB en pijnstilling zal zijn.Ollie van mij is bijna 2 maanden geleden geopereerd aan een kaakabces en heb ik zelf AB moeten spuiten om de dag.De DA heeft hem gisteren gecontroleerd en het gaat goed met m;wond is nu bijna dicht.Deze moest zo lang als mogelijk open blijven voor afvoer van de pus;werd ook om de 2 weken schoongemaakt en leeg gemaakt door de DA.Ben wel benieuwd hoe het bij jouw verloopt.
boghy Geplaatst: 19 mei 2009 Auteur Geplaatst: 19 mei 2009 Morgen gaat onze Bikkel naar de dierenarts voor het verwijderen van het abces. Hij mag meteen voor een sterilisatie! Nathalie, Hoe gaat het inmiddels met ollie??
nathalie b Geplaatst: 19 mei 2009 Geplaatst: 19 mei 2009 Boghy:het gaat inmiddels keigoed met Ollie hij is bijna klaar met zijn 2 maanden AB en eet de oren van mijn hoofd.Wond is inmidddels dicht en niet meer dik of rood.Ik hoop dat het bij jouw konijn ook allemaal goed komt.Ollie ging een uur of 6 na de operatie gelijk zelf eten;eerst wortel en daarna gewoon zijn SS,heb m niet hoeven dwangvoeren in ieder geval(hij is stoerder dan ik ben;ik eet al niet meer als ik een kies heb laten vullen!) in ieder geval (nogmaals)succes morgen!
De-Lionlopjes-gek Geplaatst: 20 mei 2009 Geplaatst: 20 mei 2009 succes vandaag!! Benieuwd hoe het gaat met hem!!
Carino Geplaatst: 20 mei 2009 Geplaatst: 20 mei 2009 aah ja ik ken dat hier verklaren ze me ook voor gek (toen met et castreren van men rammelaar)en ook ik kan er kwaad om worden dat mensen zo over konijnen denken ook konijnen hebben gevoelens...!!Maar goed Wij bunny lovers weten wel beter..Ik wens je heel veel suc6 en sterkte voor nijn Groetjes En knuffel Van De bunny's carino en proffie Maandag bel ik met de dierenarts om een afspraak te maken. Ik ben blij dat mijn man over de streep is. Het is kwa kosten een heftige operatie, maar ook de risico's zijn aanwezig. Konijnen en narcose schijnt nogal riskant te zijn. Verder moet echt alle pus worden verwijderd, incl de oorzaak (tanden??) Pas dan heeft het kans van slagen. Ook is de kans groot dat er nog een nabehandeling achterweg komt. Toch heb ik het gevoel dat ik dit MOET DOEN! In laten slapen voelt niet goed. ik heb de ergste senarios al door mijn hoofd laten gaan en bedenk me steeds dat ik liever heb dat hij tijdens de operatie dood gaat, dan dat ik hem zonder hulp aan te bieden in laat slapen. Natuurlijk hoop ik op het beste, een gezond konijn!! Een kennis van me verklaarde me voor gek. "Je hebt 9 konijnen nu!" werd er doodleuk gezegt.Whaaaaaaaaa, wat kan ik me boos maken om deze opmerkingen.Mijn reactie was "jij hebt 3 kinderen, als er 1tje ziek word, wat niet te hopen is, doe je er toch ook alles aan om hem te redden" Volgens haar was mijn reactie overtrokken en kun je dieren absoluut niet met huisdieren vergelijken. Ik heb het er maar bij gelaten, met lange tanden mijn koekje opgegeten en was erg blij toen ze weer vertrok.
boghy Geplaatst: 20 mei 2009 Auteur Geplaatst: 20 mei 2009 Ik heb net de dierenkliniek gebelt en de operatie is bijzondergoed verlopen!Ons mannetje (hmm, nu exmannetje, ik moet een nieuw koosnaampje verzinnen ) is nu aan het uitslapen. Na verwachting mag ik hem vanavond rond 20.00 uur ophalen. Rond 17.00 uur weet ik meer. Ik heb een beetje een dubbel gevoel nu.Ik ben erg blij dat dit goed heeft uitgepakt, maar ben ook ontzettend boos op de dierenarts waar ik eerst naartoe ben geweest. Deze man heeft me een verhaal verteld waar dus niets van blijkt te kloppen. Hij wou Bikkel niet opereren omdat hij dan volgens eigen zeggen de halve kaak weg moest snijden.Nu blijkt het om een verkapt abces te gaan. Weken heb ik me erop voorbereid dat we erg snel afscheid van Bikkel moesten nemen. Mijn kinderen waren er al helemaal op voorbereid dat we Bikkel moesten laten inslapen. Toch maar weer uitstellen en nogmaals opensnijden en pus eruit knijpen. Achteraf gezien een waardeloze behandeling die me veel geld heeft gekost en vooral frustratie heeft opgelevert. Om over Bikkel maar te zwijgen! Ik ben erg blij dat ik een 2nd opinion heb gevraagt en dat we op ons gevoel af zijn gegaan. We zijn er nog niet, maar ik heb weer heel veel hoop! Gr, Bo :bunny1:
De-Lionlopjes-gek Geplaatst: 20 mei 2009 Geplaatst: 20 mei 2009 gelukkig is het goed verlopen en ben je inderdaad naar een andere da geweest! Nu heb je je bikkel nog!Succes met het hersel!
YvonneH Geplaatst: 20 mei 2009 Geplaatst: 20 mei 2009 Ongelooflijk hoe dingen soms toch anders zijn he.Gelukkig zijn jullie verder gaan kijken.Ik hoop dat jullie mannetje snel weer opknapt!
Debbie Geplaatst: 20 mei 2009 Geplaatst: 20 mei 2009 Wat ontzettend fijn dat de operatie goed is verlopen. Nu herstellen!Toppie ook dat jullie een 2opinion zijn aangegaan anders hadden jullie je mannetje waarschijnlijk kwijt geweest.En heb maar schijt aan de mensen met hun opmerkingen ''het zijn maar dieren'' Jullie kunnen er trots op zijn dat jullie geen zorg ontnemen van een dier. Heel veel sterkte en succes met opknappen!Ik duim dat alles voorspoedig zal verlopen.
Aanbevolen berichten