Kimmi Geplaatst: 12 mei 2009 Auteur Geplaatst: 12 mei 2009 Ze heeft net 'n paar stukjes wortelloof gegeten waarmee 'k haar aan 't plagen was.Ik zit alleen met 1 dom probleem: 'k krijg het flesje metacam niet open ..?
Caroline Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 Euh, Kimmi volgens Loes hoor je echt duidelijk het verschil tussen knarsetanden van de pijn en genieten als je ze streelt... Ik heb het zelf ook nog nooit meegemaakt en had het haar daarom gevraagd. Zo te lezen heb je de juiste beslissing genomen...Is het ok voor jou als ik dit zaterdag met hem bespreek als ik de kans heb om hem te zien? Ik moet entstof gaan halen...
zwarte panter Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 Zo zie je maar dat uiteindelijk je beide beslissingen de juiste waren...Castratie wel doen aangezien de baarmoeder al opgezet was.Ćn baarmoeder eruit, want volgens mij kunnen ze de baarmoeder niet verwijderen d.m.v. laparoscopie (is toch zo bij honden en katten) en moeten ze dan alsnog de operatie uitbreiden. Want een baarmoeder die er niet 'normaal' uitziet zouden ze altijd verwijderen. En zo te lezen doet ze het al erg goed hoor!Eufrasie is tot 3u 's nachts niet van haar plekje gekomen en zelf eten was er ook nog niet bij.
Rian Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 Bij mensen kan via een laparoscopie ook de baarmoeder verwijderd worden. Bij dieren zou dit dan toch ook moeten kunnen? Ben ik eens benieuwd naar. Bij een laparoscopie maken ze inderdaad slechts een paar kleine sneetjes in de buik. Via deze sneetjes worden de instrumenten naar binnen gebracht, onder toezicht van een camera (die ook via een van de sneetjes naar binnen gaat). De buik wordt opgeblazen met kooldioxide, zodat je grotere ruimte in de buik krijgt om te werken en te kijken. Zo kun je dus, zonder dat je de buik open hoeft te maken, opereren. Bij mensen wordt, bij verwijderen baarmoeder, de baarmoeder via die methode losgeprepareerd en vaginaal naar buiten gehaald. De baarmoeder kan immers niet via die kleine incisies in de buik naar buiten getrokken worden, dan moet je alsnog grotere incisies gaan maken, dat is zonde. Bij bijv. een laparoscopische galblaasverwijdering kun je wel via de incisies de galblaas naar buiten halen. Of bij het verwijderen van een appendix.
Kimmi Geplaatst: 12 mei 2009 Auteur Geplaatst: 12 mei 2009 Ik en kinderslot dat gaat niet samen Ze kunnen dat inderdaad niet dmv laparoscopie denk ik (ergens gelezen vandaag). Hij zei wel dat ze de baarmoeder er wƩl sowieso uit halen als die niet okƩ is van structuur ofzo. Dus 'k ben eigenlijk benieuwd of ze 'm er bij Fluffie zouden uit gehaald hebben of niet als ze 't toch op die manier gedaan hadden ..Ze zit wel heel de tijd in 1 hoekje van het hok met haar kopje in de hoek. Een beetje te slapen en af en toe wordt ze wakker en doet ze haar kopje wat omhoog om te kijken wat er gebeurt. Daarnet was ze weer aan de hooithee bezig.Wat doe ik met Ollie? Laat ik hem er sebiet al bij of gun ik haar eerst nog wat rust alleen? Wordt het dan niet lastig om te zien wie wat eet en van wie de keutels zijn?
Kimmi Geplaatst: 12 mei 2009 Auteur Geplaatst: 12 mei 2009 Caroline, is goed hoor 'k Ben ook benieuwd naar meer info!
zwarte panter Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 Bij mensen kan via een laparoscopie ook de baarmoeder verwijderd worden. Bij dieren zou dit dan toch ook moeten kunnen? Ben ik eens benieuwd naar. Bij een laparoscopie maken ze inderdaad slechts een paar kleine sneetjes in de buik. Via deze sneetjes worden de instrumenten naar binnen gebracht, onder toezicht van een camera (die ook via een van de sneetjes naar binnen gaat). De buik wordt opgeblazen met kooldioxide, zodat je grotere ruimte in de buik krijgt om te werken en te kijken. Zo kun je dus, zonder dat je de buik open hoeft te maken, opereren. Bij mensen wordt, bij verwijderen baarmoeder, de baarmoeder via die methode losgeprepareerd en vaginaal naar buiten gehaald. De baarmoeder kan immers niet via die kleine incisies in de buik naar buiten getrokken worden, dan moet je alsnog grotere incisies gaan maken, dat is zonde. Bij bijv. een laparoscopische galblaasverwijdering kun je wel via de incisies de galblaas naar buiten halen. Of bij het verwijderen van een appendix. Daar doelde ik voornamelijk op.
zwarte panter Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 Ik zou Ollie er gewoon bij laten en ze in het begin goed observeren.Tja, hoe je dat met die keutels doet weet ik niet goed...ik herken normaal van wie de keutels zijn Maar als je ze toch even observeerd zal je wel merken of ze keutelt en wat ze eet.
Rian Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 Ok maar de baarmoeder kan dus via de vagina naar buiten gehaald worden, en dat zou bij dieren net zo goed moeten kunnen als bij mensen lijkt mij.
Rian Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 En sterker nog, een baarmoeder kan zelfs verwijderd worden zonder dat de buik open gemaakt hoeft te worden of zonder een laparoscopie! Dan gaat alles vaginaal, van begin tot eind!
Choco en Nijntje Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 Hey Kim, Dit was vast een erg stressy dag voor jou ! Maar je nam duidelijk de juiste beslissing om haar te laten castreren.Met medische tips kan ik je niet verder helpen , maar ik kan wel duimen dat Fluffie snel opknapt !!! :mdr:
Katrien Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 Misschien is het bij een konijn allemaal te klein om een laparoscopie te kunnen uitvoeren? Dat via die vagina eruit halen bij zo een klein beestje lijkt me vreselijk moeilijk.
Rian Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 Maar hoe kleiner het beestje, hoe kleiner de baarmoeder! Met piepkleine spreidertjes werken...Ik weet het niet hoor, heb verder geen kennis over dierengeneeskunde, maar het lijkt me best mogelijk.
Wim en Esther Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 Hoi Kim, Ik heb zojuist je topic gelezen. Wat een bewogen dag voor jou en Fluffie! Maar zoals anderen ook al gezegd hebben: blijkbaar heb je toch de juiste beslissing genomen door ook de baarmoeder te laten verwijderen en het is een goed teken dat Fluffie al uit zichzelf eet en drinkt! Hoe reageert Ollie op zijn tijdelijk 'alleen zijn'? Ik vond het ook lastig om te bepalen of Hazel en Meneer Juultje weer bij elkaar moesten worden gezet i.v.m. keutel- en eetgedrag in de gaten houden, maar toen Meneer Juultje opeens weigerde te eten, was mijn keuze snel gemaakt: ik heb ze toen direct bij elkaar gezet. Hij probeerde helemaal niet op Hazel te rijden o.i.d. en was juist heel lief voor haar door steeds haar kopje en oortjes te wassen en Hazel leek zich ook veel prettiger te voelen met haar maatje bij zich.
Kimmi Geplaatst: 12 mei 2009 Auteur Geplaatst: 12 mei 2009 (aangepast) Ik zit met een hooithee-verslaafde in huis 't Is haar favoriet op het moment. Heel af en toe wat wortelloof maar niet echt veel. Ollie zit er bij en heel af en toe gaan ze elkaar wassen maar verder doen ze ieder wat hun eigen ding. Ollie vindt 't blijkbaar zeer leuk om in de handdoeken te bijten/graven/.. Fluffie hupt af en toe wat rond en gaat regelmatig liggen.Ze heeft zelfs al 'n plasje gedaan en ging daar speciaal voor naar het hoektoiletje! Good girl!Zou ik nog moeten dwangvoeren? 'k Geloof dat ze best wel zal eten eigenlijk als ze honger heeft. Straks krijgt ze nog pijnstiller. 12 mei 2009 aangepast door Kimmi
Kimmi Geplaatst: 12 mei 2009 Auteur Geplaatst: 12 mei 2009 Hoi Kim, Ik heb zojuist je topic gelezen. Wat een bewogen dag voor jou en Fluffie! Maar zoals anderen ook al gezegd hebben: blijkbaar heb je toch de juiste beslissing genomen door ook de baarmoeder te laten verwijderen en het is een goed teken dat Fluffie al uit zichzelf eet en drinkt! Hoe reageert Ollie op zijn tijdelijk 'alleen zijn'? Ik vond het ook lastig om te bepalen of Hazel en Meneer Juultje weer bij elkaar moesten worden gezet i.v.m. keutel- en eetgedrag in de gaten houden, maar toen Meneer Juultje opeens weigerde te eten, was mijn keuze snel gemaakt: ik heb ze toen direct bij elkaar gezet. Hij probeerde helemaal niet op Hazel te rijden o.i.d. en was juist heel lief voor haar door steeds haar kopje en oortjes te wassen en Hazel leek zich ook veel prettiger te voelen met haar maatje bij zich.Ollie was 'n beetje boos op mij Als ik buiten kwam ging hij zo ver mogelijk weg. 'k Denk dat hij dacht dat hij anders ook weg moest. Verder was hij vandaag veel zichzelf aan 't wassen en af en toe wat aan 't eten. Hij zat er toch maar zielig bij zo alleen.Ze zitten nu ook samen en hij doet haar geen vlieg kwaad. Rijden zie 'k hem echt niet doen, deed hij daarvoor ook amper.
zwarte panter Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 Het klinkt goed hoor Kim! Laat Ollie er maar lekker bij hoor, het zal haar goed doen. Als ze al redelijk wat heeft gegeten, dan hoeft dwangvoeren niet.Desnoods kan je een beetje maken en op een schaaltje voor haar zetten, met de kans dat ze het zelfs wat gaat oplikken.
Kimmi Geplaatst: 12 mei 2009 Auteur Geplaatst: 12 mei 2009 'k Heb haar net metacam gegeven. Met het spuitje was geen succes (voor geen Ć©Ć©n van beide, wat ben 'k daar onhandig in seg ) maar ze likte 't wel gewoon van men hand 'k Zal nu nog 'n schaaltje dwangvoer maken en misschien ook 'n beetje van men hand laten likken eerst. Verse hooithee is ook weer gemaakt.
Caroline Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 Loopt echt wel vlotjes daar zeg...ben bijna jaloers... Beter niet dwangvoeren zoals Loes al zei. Kan eigenlijk alleen maar voor meer stress zorgen en als ze eet, al is het maar een klein beetje en af en toe, dan is dat voldoende. Ik zou wel vannacht ergens de wekker zetten om te controleren dat ze niet achteruitgegaan is en om er nog wat eten dmv pesten in et krijgen indien nodig. Hoe is de wond trouwens dicht gemaakt? Bij Eufrasie was dat toen genaaid en bij Clicquot geplakt...nu ben ik nieuwsgierig wat ze bij jou verzonnen hebben...
Katrien Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 Waauw klinkt goed e! Denk dat je fier mag zijn op je kleine meid :yes:.
Kimmi Geplaatst: 12 mei 2009 Auteur Geplaatst: 12 mei 2009 Dwangvoer op 'n schaaltje daar haalde mevrouw haar neus voor op. 'k Heb haar nog geplaagd met wortelloof en dat heeft ze dan opgegeten tot ze 't beu was (3 stukjes maar ofzo).Ze ging daarna dicht bij Ollie liggen en zo liggen ze samen gezellig bij elkaar Meteen eens een foto maken. 'k Ga zeker vannacht nog 'n paar keer kijken.Wel, 'k heb eigenlijk nog niet goed naar de wond kunnen kijken. Er hangt veel plakkerig haar rond en ze kan er niet tegen als 'k nog maar in de buurt kom. Zal 't nog laten weten
zwarte panter Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 Gaat goed daar! Zoals Caroline al zei, 3 stukjes wortelloof is prima. Als je dat er af en toe in krijgt is dat super! Wat lief dat Ollie zo rustig voor haar is. Ik ben benieuwd naar de foto. Metacam vinden ze meestal lekker (is hier toch zo). Is geen ramp hoor dat het niet met het spuitje lukt. Misschien heeft ze het morgen wel door of anders via een lepeltje of gewoon zoals je het doet. Zolang ze het binnenkrijgt is het prima. Ik ben in de toekomst ook wel benieuwd hoe ze dicht is gemaakt...
Aanbevolen berichten