valesca79 Geplaatst: 10 mei 2009 Geplaatst: 10 mei 2009 Ik ga een toch wat moeilijk besluit nemen, denk dat het bij de meeste zo gaat. Ik wil Muffin 3 of 4 juni laten steriliseren-castreren. Ze rijdt enorm veel op Nilo, arme vent. Waarschijnlijk zo van ik ben de baas en dit is mijn gebied. Ben van za op zo op bezoek geweest bij m´n ouders, zij zagen het ook hoe Muffin Nilo aan het plagen was om het zo maar even te noemen. Ik heb ze verteld dat ik haar wil laten opereren. Dat er 60 tot 80% kans is op baarmoederhalskanker en dat ze daaraan kan overlijden, toen moesten ze toch slikken. Hun toestemming heb ik al, haha. Vandaag, zo hebben de konijnen buiten gezeten in de ren en idd met genoeg schaduw plekken. Nu was de beurt aan Nilo om op Muffin te gaan rijden. Zo van god straft meteen. Denk van wat jij kunt kan ik ook. Nu zijn we weer alle 3 thuis, ze zitten nu voor het eerst, ja je leest het goed naast mekaar buiten de kooi. Ik denk dat het met die 2 nu goed komt, ik heb Nilo net 1 weekje. Toch aanraden om haar te laten helpen, of???Wat staat me allemaal te wachten? Ik weet het een beetje. Maar goede tips voor voor en na de operatie zijn altijd welkom. Ik hoor graag jullie ervaring. Dan kan ik me voorbereiden. Alvast bedankt. Groetjes van ons 3en, Valesca, Muffin en Nilo
Karina Geplaatst: 10 mei 2009 Geplaatst: 10 mei 2009 Muffin heeft last van de hormonen, ook dat veroorzaakt het rijden op Nilo. Het is erg vervelend en geeft veel stress tussen de konijnen. Bovendien is de kans op baarmoederkanker erg groot inderdaad. Het rijden kan natuurlijk vaker gebeuren. Hier beleefde ik het elke 2 weken, daarom heb ik de beslissing genomen om mijn voedster te laten castreren. Daarbij is dus ook de baarmoeder weggehaald. Als je de operatie aan wilt gaan, zou ik hier expliciet naar vragen, want het is wel belangrijk. In principe kan er tijdens de operatie niet veel fout gaan. Als het konijn gezond en fit is en je gaat naar een konijnenkundige dierenarts kan er weinig gebeuren. De nazorg is natuurlijk erg belangrijk: het konijn moet weer gaan eten, drinken en zeker ook keutelen. Het darmstelsel moet blijven werken. Daarom mag een konijn ook nooit nuchter geopereerd worden. Geef voor de operatie wat groen en hooi mee, zodat de dierenarts dit na de operatie kan geven. Vaak kijkt hij/zij al of het konijn begint met eten alsook fit genoeg is om naar huis te gaan. Je brengt je konijn 's morgens en meestal mag je haar 's middags weer ophalen. Als voorbereiding maak je een kruik klaar, vouwt deze in de handdoek en legt hem bij het konijn na de operatie. Ze kan namelijk afkoelen en deze kruik houdt haar op temperatuur. Daarnaast is het het beste geen bodembedekking te gebruiken, maar een handdoek. Bodembedekking kan te zeer in de verse wond prikken. Ook opletten dus met de anderen konijnen dat ze geen hechtingen eruit halen. Als je konijnen rustig zijn normaal zal dat niet zo'n groot probleem zijn. Ik heb mijn ram gewoon bij de voedster gehouden en ze zijn erg rustig voor elkaar geweest. Ze knapte zelfs binnen een dag wonderbaarlijk genoeg al op.Zorg dat je pijnstilling mee krijgt van de dierenarts. Daarnaast kun je eventueel een potje olvarit met worteltjes in huis nemen als dwangvoeding. Ik heb hooithee klaargemaakt en een papje van biks. Dit gemengd via een spuitje gedwangvoerd en dat ging prima. Succes!
Caroline Geplaatst: 10 mei 2009 Geplaatst: 10 mei 2009 Mooie en complete uitleg Karina Ik verduidelijk nog even dat ze met dat rijden waarschijnlijk eerder bedoelt dat ZIJ het is die bereden wil worden...ze wil nl moeder worden...dat is zoals Karina al aanhaalde hormonaal gestuurd en als de hormonen zo opspelen dan is dat idd niet zo goed voor de relatie. Verder; hou er rekening mee dat je een nachtje slaap mist na de castratie om haar te verzorgen, vn dwangvoeren. De voedsters die meteen gaan eten zijn eerder uitzondering dan regel.Voorzie de castratie dus op een moment dat je tijd hebt EN wanneer je DA de 2 dagen daarna bereikbaar is. (als je geen vakantie wil/kan nemen, vraag wanneer hij wachtdienst heeft)
Kimmi Geplaatst: 11 mei 2009 Geplaatst: 11 mei 2009 Caroline, is het steeds zo dat ze met het rijden willen zeggen dat ZIJ bereden willen worden? Hier is het nl. zo dat het vrouwtje het mannetje dikwijls lastig valt maar ho maar als hij probeert op haar te rijden .. Dat laat ze niet dikwijls toe (en hij probeert het ook amper nog). Is dit dan eerder omdat ze dominant is dan door de hormonen?Karina haar verhaal lijkt me vrij compleet. Misschien moet je ook eens haar verslag lezen want haar Nijn is net gecastreerd. Morgen wordt mijn voedster Fluffie gecastreerd dus daar zal ook wel wat van op het forum verschijnen
valesca79 Geplaatst: 11 mei 2009 Auteur Geplaatst: 11 mei 2009 Bij Muffin, het vrouwtje, deed het ook veel op Nilo. Volgens mij is het dominantie bepalen. Gisteren was het voor het eerst andersom, toen ging hij op haar rijden. Ga zo de dierenarts bellen in Nijmegen, de Pijnappel. Deze staat goed aangeschreven, is als ik het hier goed heb gelezen een konijnkundige.
valesca79 Geplaatst: 11 mei 2009 Auteur Geplaatst: 11 mei 2009 De datum staat nu vast. Muffin wordt op woensdag 3 juni geopereerd. Mag haar tussen 9u en 9.15u daarheen brengen. De donderdag ga ik de nachtdienst in, ben dus de hele dag thuis, tot 23.30u ongeveer. Ik heb van een vriendin, wiens konijntje ook pas gesteriliseers is een rompertje gekregen, ik heb een kruik, handdoeken voor als bodembedekking, kleine fles voor drinken, bakje waar ook drinken in kan en wat eten.
Caroline Geplaatst: 11 mei 2009 Geplaatst: 11 mei 2009 Even wat meer uitleg... ik denk idd dat het vaak, maar niet altijd met rams zijn te maken heeft...zeker als het een paar keer per dag gebeurt... Maar... eens de ram er 1 keer opgezeten heeft en zij heeft een eisprong gehad, dan is ze schijnzwanger, en dan zal ze ht dus niet meer toelaten. Op dat ogenblik wordt het van haar kant wel dominatie. Wat ook weer normaal is als ze denkt zwanger te zijn...
valesca79 Geplaatst: 11 mei 2009 Auteur Geplaatst: 11 mei 2009 Voor zover ik het denk is Muffin nog niet schijnzwanger geweest. Ze heeft nog niet geknort en ook nog geen nestje gemaakt. Ze is ca 8 maanden oud. En nu liggen Nilo en Muffin lekker onder de salontafel. Misschien maak ik het nog mee dat ze schijnzwanger wordt in die 3 weken. En anders is het alleen maar mooi at ze het niet is geworden.
Karina Geplaatst: 11 mei 2009 Geplaatst: 11 mei 2009 Bij Muffin, het vrouwtje, deed het ook veel op Nilo. Volgens mij is het dominantie bepalen. Gisteren was het voor het eerst andersom, toen ging hij op haar rijden. Ga zo de dierenarts bellen in Nijmegen, de Pijnappel. Deze staat goed aangeschreven, is als ik het hier goed heb gelezen een konijnkundige. Klopt, die heb ik als konijnenkundig gezien. Ik ben er met Nijn geweest. Hij is erg goed met de konijnen, heeft er ook veel kennis van en staat dagelijks in contact met De Boer van Dierenkliniek Wilhelmina in Utrecht. De datum staat nu vast. Muffin wordt op woensdag 3 juni geopereerd. Mag haar tussen 9u en 9.15u daarheen brengen. De donderdag ga ik de nachtdienst in, ben dus de hele dag thuis, tot 23.30u ongeveer. Ik heb van een vriendin, wiens konijntje ook pas gesteriliseers is een rompertje gekregen, ik heb een kruik, handdoeken voor als bodembedekking, kleine fles voor drinken, bakje waar ook drinken in kan en wat eten. Denk eraan dat je haar pas in de middag mag ophalen. In de avond zal haar narcose uit het lijf gaan en de pijnstilling ook redelijk gaan uitwerken. In de nacht zal ze je dus zeker nodig hebben. Zorg er dus wel voor dat er iemand is die haar 's nachts kan dwangvoeren en indien nodig pijnstilling kan geven.
valesca79 Geplaatst: 11 mei 2009 Auteur Geplaatst: 11 mei 2009 Klopt, die heb ik als konijnenkundig gezien. Ik ben er met Nijn geweest. Hij is erg goed met de konijnen, heeft er ook veel kennis van en staat dagelijks in contact met De Boer van Dierenkliniek Wilhelmina in Utrecht. Denk eraan dat je haar pas in de middag mag ophalen. In de avond zal haar narcose uit het lijf gaan en de pijnstilling ook redelijk gaan uitwerken. In de nacht zal ze je dus zeker nodig hebben. Zorg er dus wel voor dat er iemand is die haar 's nachts kan dwangvoeren en indien nodig pijnstilling kan geven. Kan misschien wel m´n moeder vragen of zij in de nacht hier wil komen. Misschien kan ik m´n nachtdienst nog kwijt raken, daar moet ik op het werk kijken. Verder heb ik niemand die ik weet die op haar in de nacht kan passen.
valesca79 Geplaatst: 11 mei 2009 Auteur Geplaatst: 11 mei 2009 Ik moet de 3e van 9.30u tot 18u werken, heb wel dan de hele dag m´n mobiel aanstaan, mochten ze bellen. Heb al op het werk gebeld om te zeggen dat ik die dag later ben. Misschien mag ik wel meteen gaan als we klaar zijn, dat moet ik nog met het hoofd overleggen. Ga dan voor de zekerheid de kleinere kooi opbouwen zodat als het moet zij daarin kan gaan.
valesca79 Geplaatst: 11 mei 2009 Auteur Geplaatst: 11 mei 2009 Trouwens ben ik de 1e nacht wel gewoon thuis, dan is het niet erg dat ik een nacht oversla. Ik ga van do op vr de nachtdienst in. Van wo 3 naar do 4 juni ben ik thuis. Goede oefenin voor de nachtdienst. De 1e nacht is dus opelost, nu nog kijken met de andere 2 nachten. Ben dan wel overdag thuis, kan dus dan steeds kijken hoe het gaat met haar. Verder nog informatie? Alle tips en info is van harte welkom
Karina Geplaatst: 11 mei 2009 Geplaatst: 11 mei 2009 Ik heb de tweede nacht gewoon op 1 oor gelegen, warm in mijn bedje . Maar bij elk konijn is dit anders natuurlijk (zie Marjolein met Izzie). Ik denk dat je goed voorbereid nu de castratie tegemoet kan gaan hoor.
valesca79 Geplaatst: 12 mei 2009 Auteur Geplaatst: 12 mei 2009 Ik heb haar forum gelezen. Ik denk ook wel dat ik nu al goed geinformeerd ben voor de operatie. Alleen daarna?
Karina Geplaatst: 12 mei 2009 Geplaatst: 12 mei 2009 Zorg dat handdoeken en een kruik klaar liggen. Eventueel een rompertje voor als ze de hechtingen eruit wil halen. De eerste uren zal ze moe zijn en pijn hebben. Probeer haar wat te plagen met hooi of wortelloof. Maak wat hooithee (water koken, hooi erin, water af laten koelen) klaar en geef haar dit. In eerste instantie dus opletten of ze gaat eten en drinken, anders vanaf een uur of acht gaan dwangvoeren. Ook erop letten of ze piept of gaat knarsetanden. Dat kan pijn betekenen. In dat geval pijnstilling geven.
valesca79 Geplaatst: 13 mei 2009 Auteur Geplaatst: 13 mei 2009 Alvast bedankt voor jullie tips. Karina, hoe is het met Nijn? En Kimmi hoe is het met Fluffie?
Karina Geplaatst: 13 mei 2009 Geplaatst: 13 mei 2009 Bij Nijn vraag ik me af of ze ooit geopereerd is. Het is nu een week geleden, ze sloopt weer als vanouds, rent door de gang en op haar buik groeit weer een vacht. Af en toe toch nog rijden op Snuf, maar dat moet binnen een paar weken ook weg zijn. Al met al viel het me dus reuze mee!
Kimmi Geplaatst: 13 mei 2009 Geplaatst: 13 mei 2009 Ik vraag me al bijna 't zelfde af bij Fluffie. 't Gaat heel goed met haar, 'k schrik er van dat 't zo vlot loopt. Ze zitten allebei alweer buiten. Hier viel het dus ook reuze mee!
xxxmarjoleintjuh Geplaatst: 13 mei 2009 Geplaatst: 13 mei 2009 Izzie is ook weer helemaal de oude!! En dat alles nog binnen de week!
valesca79 Geplaatst: 13 mei 2009 Auteur Geplaatst: 13 mei 2009 Mooi dat het allemaal zo snel en goed is gegaan, hoop het ook bij mijn meid.
valesca79 Geplaatst: 13 mei 2009 Auteur Geplaatst: 13 mei 2009 Kan ik dan trouwens de hooithee s'ochtends klaar maken op de dag van haar operatie en die dan de gehele dag laten afkoelen?
Karina Geplaatst: 13 mei 2009 Geplaatst: 13 mei 2009 Een paar uurtjes van tevoren is voldoende. Ligt er natuurlijk aan hoeveel je klaar maakt. Ik heb een waterkoker van 1 liter vol laten koken en afkoelen met het hooi erin. Dat duurde ongeveer 2-3 uur.
valesca79 Geplaatst: 13 mei 2009 Auteur Geplaatst: 13 mei 2009 Ik moet die dag van 9.30u tot 18u werken, kan haar die dag tussen 9 en 9.15u bij de DA brengen. Daarom vraag ik het of het ook zo kan
valesca79 Geplaatst: 13 mei 2009 Auteur Geplaatst: 13 mei 2009 En Marjolein, mag Guus weer bij Izzie komen? Zitten ze weer samen of moet je opnieuw koppelen?
Aanbevolen berichten