Ga naar inhoud

Begin van de dag gezond, later ziek (?)


wesley.

Aanbevolen berichten

Hallo Konijnenkenners,

Elke dag laat ik de twee voedsters los in de tuin (welliswaar in een grote rui, maar ze kunnen meer bewegen dan in het hok, en daar kan dat ook al goed). Vandaag begon als geen andere dag gewoon perfect. Ze renden lekker achter elkaar aan, enz..

Ineens ging een konijn liggen. Kan natuurlijk altijd, maar het was wel opvallend. Even in de gaten gehouden, en het konijn bleef heel rustig en liggen. Het betreffende konijn ligt echter nooit op de zij, dus het was al erg vreemd.

Uiteraard weer in de gaten gehouden en op een gegeven moment kwam ik er achter dat ze niet meer at en dronk. In de ochtend had ze beide nog gedaan, dus ze heeft wel wat binnen gekregen. Toch voelde het niet goed. Ze bleef constant liggen en op een gegeven moment ging ze diep ademen (en snel). Een uur later ontdekte ik lichte beefjes, en dat werd steeds erger en steeds langer.

Ik heb werkelijk geen idee wat er aan de hand is. Wellicht is ze wat ziekjes (kan natuurlijk altijd) en heeft ze korts en krijgt het dus koud terwijl zijzelf warm is. Of wellicht heeft ze het gewoon koud, of is er meer?

Gister was er niets aan de hand, en had kwam best wel onverwachts aan. Ik heb ze niets anders gegeven als anders. Gister hebben ze biks, veel hooi en gras met appel op. En dat krijgen ze wel vaker en dan gebeurd er ook niets. Het andere konijn vertoond bijvoorbeeld nu ook geen ander gedrag.

Iemand enig idee? Heerst er een ziekte? Ik heb namelijk geen zin om het jonge beestje al te verliezen.

Bij voorbaat dank,

Wesley.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al aan haar buik gevoeld? Voelt deze normaal? Als je denkt dat ze koorts heeft, moet je temperatuur meten. Ik voel meestal in de nek of deze warm is en aan de oren. Maar als ze ineens op haar zij ligt, zou het misschien gas kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt inderdaad niet goed, je konijn voelt zich duidelijk niet lekker.

Een konijn is overigens nooit 'wat ziekjes', als een konijn laat merken dat ie zich niet goed voelt, is er ook écht iets aan de hand. Een konijn stelt zich namelijk niet snel kwetsbaar op.

Ik weet zelf niet precies wat dit zou kunnen zijn, ik ga verder ook niets daarover zeggen, want daarvoor heb ik niet genoeg verstand van de medische dingen rondom konijnen.

Wat ik je wel wil aanraden, is om haar buik te masseren. Mocht ze iets van gas hebben, is dit het belangrijkste om te doen. Het konijn op haar rug leggen en met je vingertoppen rondjes draaien op het buikje, richting de anus.

En haar zoveel mogelijk eten aanbieden, alles wat ze lekker vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai wesley,

Wat rot zeg.

Hoe oud is ze?

Keutelt ze nog?

Wanneer heeft ze voor het laatst gekeutelt en hoe ziet de keutel eruit?

Hoe voelt haar buikje aan?

Kan ze een bepaalde giftige plant hebben gegeten?

Is eriets in haar situatie veranderd waardoor ze stress kan hebben.

Als je haar lievelingseten voor haar houd neemt ze dat aan?

Drinken en eten is erg belangirjk, haar darmen mogen niet stil komen te liggen!

Drink ze uit een fles geeft haar dan ook een bakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai wesley,

Wat rot zeg.

Hoe oud is ze?

Keutelt ze nog?

Wanneer heeft ze voor het laatst gekeutelt en hoe ziet de keutel eruit?

Hoe voelt haar buikje aan?

Kan ze een bepaalde giftige plant hebben gegeten?

Is eriets in haar situatie veranderd waardoor ze stress kan hebben.

Als je haar lievelingseten voor haar houd neemt ze dat aan?

Drinken en eten is erg belangirjk, haar darmen mogen niet stil komen te liggen!

Drink ze uit een fles geeft haar dan ook een bakje.

Ze is bijna 2 jaar oud en keutels volgens mij nog wel. Ziet er normaal uit Haar buikje voelt normaal aan en er is niet iets ingrijpend veranderd. Ze hoeft helemaal geen eten, en dat voelt zowiso niet fijn aan. Een giftige plant kan niet, want er zit zo'n 30 centimeter tussen een plant die volgens mij niet giftig is, maar daar kunnen ze niet bij en hebben ze dus ook nooit gegeten.

Over het drinken (en eigenlijk ook eten) weet ik niet zeker of ze dit heeft gedaan nadat ik haar als 'ziek' bestempelde. Het zou ook best zo kunnen zijn dat ze intussen al gedronken heeft aangezien ik niet de hele dag aangestaard heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan begin zo snel mogelijk met haar drinken te geven, ze moet echt water binnenkrijgen. Probeer het eerst met een bakje voor haar neusje neer te zetten, wil ze niet, dan met een spuitje! Water is altijd heel belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al aan haar buik gevoeld? Voelt deze normaal? Als je denkt dat ze koorts heeft, moet je temperatuur meten. Ik voel meestal in de nek of deze warm is en aan de oren. Maar als ze ineens op haar zij ligt, zou het misschien gas kunnen zijn.

Ik heb haar oren al gevoelt en die voelen iet echt koud maar zeker niet warm aan. Ik heb haar wel een keertje (vandaag) naar binnengehaald om alles te voelen. Toen begon ze lichtelijk te knarsetanden (dat zou dan weer goed nieuws zijn), maar ook heel erg bevig.

Gaat het gas er op een gegeven moment ook uit zichzelf uit? Ik neem toch aan van wel?

Komt het gas soms door appel of door gras? Want dat is iets wat ze minder vaak krijgen als biks of een broodkapje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan gras gaan gisten, maar dat weet ik niet zeker.

oke, weet ik dat ook weer.

Zojuist even water in de biksbakje gedaan. Betreffende nijn even buiten opgesloten zodat ze rust heeft en geen last van de ander. Heb het voor het neus neergezet. Geen interesse.

Zo makkelijk komt ze er niet vanaf, dus heb met me vinger haar snuitje natgemaakt. Dat was wel een goede zet, want toen begon ze wat likjes uit het bakje te nemen. Ze heeft dus in elk geval iets gedronken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kransetanden zeg je? ik ben geen expert maar volgens mij kan dat betekenend dat ze pijn heeft.

Wat het kan zijn weet ik ook niet. Ik vermoed toch verstopping of gas.

Probeer in ieder geval te masseren en te plagen met eten.

Hard knarsetanden was pijn, zacht was dat ze zich op de gemak voelen. Of heb ik het mis?

Ik ga proberen de buik te masseren. Maar is het een dodelijke (tijdelijke) aandoening? Ik hoop van niet, want ik wil niet morgen ochtend een dood konijntje vinden door het gevolg van extreme gasvorming in de nacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een vervelend antwoord, maar het kan dodelijk aflopen ja. Maar zorg dat je goed masseert en haar drinken blijft geven. Probeer haar warm te houden als ze afkoelt. Vertrouw je het echt niet meer, dan dienstdoende DA bellen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja... Gas kan dodelijk zijn als er niet goed gehandeld wordt. Maar zo te horen doe je je best! Knarsetanden kan ook pijn betekenen idd, volgens mij heeft het volume daar niet mee te maken. Goed masseren, zoals al verteld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonet een kwartiertje gemasseerd. Op de rug liggen vind ze niet zo'n fijne houding, dus op schoot gezet en haar buik gemasseerd. Ik heb me best gedaan en net weer watere gegeven, maar ze heeft misschien 4 likjes ofzo. maarja, meer kan ik er ook niet meer aan doen. Ik zal moeten afwachten tot morgen. Hoop op het beste...

Moet ik Biks laten staan of weg laten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens ,jongens toch...mijn oren gaan hier van tuiten... dat dier is in shoque en moet naar de DA !!!

Waarom geven jullie dit soort van raad als jullie het dier niet kennen en het baasje ook niet? Ze had om 21u de DA van wacht nog kunnen bellen...

Ik duim dat het goed komt vannacht, maar alsjeblieft Wesley als ze er morgen nog is en nog steeds niet eet, ga ONMIDDELLIJK naar de DA!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens ,jongens toch...mijn oren gaan hier van tuiten... dat dier is in shoque en moet naar de DA !!!

Waarom geven jullie dit soort van raad als jullie het dier niet kennen en het baasje ook niet? Ze had om 21u de DA van wacht nog kunnen bellen...

Ik duim dat het goed komt vannacht, maar alsjeblieft Wesley als ze er morgen nog is en nog steeds niet eet, ga ONMIDDELLIJK naar de DA!!!

Gelukkig valt dat wel mee, en leeft ze nog. Mijn wekker om 06:00 gezet, en toen lag ze. Even de deur opengedaan en toen sprong ze over de andere heen en ging ze maar eten. Voor mij genoeg reden om te concluderen dat het in ieder geval al beter ging. Nu heb ik ze weer de tuin in gelaten en ze doet weer zoals altijd. Het lijkt in elk geval over te zijn, houd haar nog wel even in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caroline jouw antwoord kan ook anders, ik vind het niet leuk hoe je ons nu neerzet als waardeloze hulp. Wij lezen hier mee en proberen ons best te doen om Wesley te helpen. Dat het dier in shock is zou ik niet weten, ik ben geen dierenarts. Ik lees wat Wesley hier verteld en aan de hand daarvan geef ik hem adviezen die ik ken en zelf toepas bij mijn konijnen om zo goed mogelijk eerste hulp te bieden.

Dat jouw oren hiervan gaan tuiten is vervelend, maar ik ga toch ook niet zeggen dat jij dan eerder op dit forum had moeten zijn om het juiste advies te geven omdat je mod bent en meer hiervan weet dan ons, dat is ook geen eerlijke redenatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caroline, ik sluit me aan bij Rian. Ik vind sowieso dat mensen hier vaker belerend aangesproken worden. Blijkbaar was het dier dus ook niet in shock, dus jij had het ook verkeerd. Naar aanleiding van wat er stond, kreeg ik niet het idee dat het vreselijk was. En blijkbaar was dat ook niet zo.

En Wesley: fijn dat het weer beter gaat!

aangepast door MCpaasei
Link naar reactie
Delen op andere sites

Caroline jouw antwoord kan ook anders, ik vind het niet leuk hoe je ons nu neerzet als waardeloze hulp. Wij lezen hier mee en proberen ons best te doen om Wesley te helpen. Dat het dier in shock is zou ik niet weten, ik ben geen dierenarts. Ik lees wat Wesley hier verteld en aan de hand daarvan geef ik hem adviezen die ik ken en zelf toepas bij mijn konijnen om zo goed mogelijk eerste hulp te bieden.

Dat jouw oren hiervan gaan tuiten is vervelend, maar ik ga toch ook niet zeggen dat jij dan eerder op dit forum had moeten zijn om het juiste advies te geven omdat je mod bent en meer hiervan weet dan ons, dat is ook geen eerlijke redenatie.

Neen Rian , mijn antwoord kan NIET anders...en je snapt ook het hele punt niet...

Heb ik ergens iets over kennis gezegd misschien???

Wat mij verwonderd is dat jullie in dit topic je kennis zo groot vinden dat je andere raad moet geven dan naar de DA te gaan???

Dit is exact wat Kaatje een tijdje geleden ook aanhaalde...

Als ik eerder op het forum was geweest Rian, dan had ik haar aangeraden zo snel mogelijk naar een DA te gaan, dat er vanalles mis kon zijn, zowel op het gebied van spijsvertreing, pijn of gezien het hijgen zelfs ademhaling of longen.

Als dit lid al bij de DA geweest was of echt alles geprobeert had en geen DA kon bereiken of iemand was die al langer lid is (als de vraag van jou kwam bv) DAN hadden jullie die raad die jullie gegeven hebben kunnen schrijven om te helpen.

Als dit konijn een gasophoping in de maag zou gehad hebben...dan had de maaguitgang kunnen barsten door er water in te duwen...

Je zal mijn NOOIT advies zien geven bij een konijn wat geen DA gezien heeft, prioriteit is ALTIJD naar de DA.

De enige uitzonderingen daarop zijn leden waarvan ik weet dat ze al ervaring hebben, die kunnen idd een paar uurtjes afwachten en kijken of het met bv een massage verlicht. Of als een lid wegens omstandigheden niet dadelijk naar de DA kan, dan kan er duidelijk uitgelegd worden wat ze kan doen om het he dier tot dan aangenamer te maken.

Wesley, ik ben erg blij dat ze er nog is. Mijn excuses ook dat ik zo heftig reageer in dit onderwerp, maar dit ligt me echt aan het hart. Dit had net zo goed fout kunnen aflopen.

Hou haar vandaag zeker goed in de gaten en als ze weer stopt met eten, dan moet je echt naar de DA met haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken niemand hier op het forum, zowel mensen zelf als dieren niet. En toch probeer ik altijd te helpen, gewoon omdat ik denk dat dat prettig is voor diegene. Ik vind dit zelf ook prettig. Het is een forum voor en door dierenvrienden meen ik toch echt ergens gelezen te hebben.

Van mij mag hier een slot op. Einde discussie.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Caroline, het kan wel anders. Geef gewoon aan jongens, raad alsjeblieft aan direct naar de dierenarts te gaan of de dierenarts te bellen. Ik vond de toon van je berichtje behoorlijk belerend, ging nog net niet in de hoek staan :-)

We zijn allemaal dierenvrienden en proberen Wesley te helpen door een aantal vragen te stellen. En hem wat tips te geven.

Ik zal voortaan wel altijd aanraden direct naar de dierenarts te gaan of te bellen.

Gelukkig is het voor het konijntje goed afgelopen.

En iedereen heeft het wel eens mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .