sonia Geplaatst: 5 mei 2009 Geplaatst: 5 mei 2009 Ha allemaal, Ik heb een vraagje: Mijn konijnen krijgen naar mijn zin veel te veel alfalfa. Hier is dat het hoofdvoedsel voor veel dieren. Mijn vriend vindt het daarom zielig als ik eens een dag lekker gras of groenvoer aan ze geef. Hij denkt dat ze daar niet op kunnen leven en gaat ie weer alfalfa kopen (was ze helaas wel veel lekkerder vinden dan gras). Nu weet ik dat alfalfa veel calcium bevat en dat ze daardoor nierstenen kunnen krijgen. Mijn vraag is: hoe herken je of een konijn nierstenen heeft? En hoe groot is dat risico als je ze veel alfalfa geeft? En ze kunnen toch ook prima leven van vers gras en groenten? (hooi is hier niet). Het valt me op dat ze de laatste tijd veel kleine, troebelgele plasjes hebben. Kleiner en meer dan anders. Verder lijken ze overigens prima gezond... Alvast bedankt!
sonia Geplaatst: 6 mei 2009 Auteur Geplaatst: 6 mei 2009 He, niemand die hier iets over weet??? Of ben ik te ongeduldig soms ...
Carino Geplaatst: 6 mei 2009 Geplaatst: 6 mei 2009 Hooi ontbreekt? begreep ik dat nou goed...dit is echter hun voeding wijze nummer 1 dit moeten ze dus altijd hebbenhier door slijten de tanden..de brokjes die ze krijgen moet je beetje vergelijken als lekkernij (als dat wij friet eten) en ik kan me ook niet voorstellen dat jullie dier winkel dit niet heeft ...of begrijp ik je verkeert???over alfalfa weet ik niets daar kan ik je niet aan helpen dus nog even geduld hier over ...
Ingrid M Geplaatst: 6 mei 2009 Geplaatst: 6 mei 2009 Mijn nijnen halen hun neus op voor alfalfa dus ik weet het ook niet...
sonia Geplaatst: 6 mei 2009 Auteur Geplaatst: 6 mei 2009 Even voor de duidelijkheid, ik woon in Peru en hier is dus geen hooi te krijgen. Verder geef ik ze dus groenten, af en toe gras, en heel soms cavia-brokjes. Een tweede vraag die ik heb is of de tandjes wel genoeg afslijten met dit voer.
Kiwi Geplaatst: 6 mei 2009 Geplaatst: 6 mei 2009 In caviabrokjes zit vitamine C, dat is niet goed voor een konijn. Al weet ik niet of dat in Peru ook zo is natuurlijk...Is het misschien mogelijk om gras te laten drogen, zodat je je eigen hooi maakt? Als je dat maar vaak genoeg doet heb je op den duur vanzelf een voorraadje waar je even mee vooruit kan.
sonia Geplaatst: 6 mei 2009 Auteur Geplaatst: 6 mei 2009 Het punt is dat ik al eens gras heb laten drogen, maar de nijnen haalden helaas hun neusjes op voor mijn zelfgemaakt hooi. Ik zal het nog eens proberen met wat meer kruiden erdoor... De caviabrokken ben ik ook niet zo te spreken over, die zijn echt bedoeld om vet te mesten, dus geef het alleen héél af en toe, ze zijn er wel dol op. Weet iemand hoe groot de kans op nierstenen is door teveel aan alfalfa? En hoe herken je nierstenen?
Caroline Geplaatst: 6 mei 2009 Geplaatst: 6 mei 2009 Je vraag is gewoon moeilijk te beantwoorden...het ene konijn is het andere niet...Blaasgruis en blaasstenen zijn trouwens frequenter, maar dat zie je ook pas als het te laat is...maw als ze er echt ziek van worden.
bunny ranch chanty Geplaatst: 7 mei 2009 Geplaatst: 7 mei 2009 Door hooi maken ze meer kauw bewegingen dus slijten de tanden beter. Maar ja als je een beetje prettig gestoord ben kun je natuur wel ss bestellen tegen woordig toch per post ?
Aanbevolen berichten