Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb twee konijnen, een voedster en een ram. Ik heb ze nu nog apart zitten omdat de ram een week geleden gecastreerd is, zaterdag mogen ze lekker bij elkaar!

Ik maak mij erg zorgen om een van mijn konijnen. Zij eet namelijk sinds een dag erg slecht. Ze eet nauwelijks hooi en haar brokken laat ze ook grotendeels liggen. Normaal valt ze meteen aan als ik het neerzet, nu kijkt ze er bijna niet naar om. Peterselie daarentegen eet ze wel op.

Ze keutelt wel maar ik vind er veel erg kleine keuteltjes tussen. Drinken is naar mijn idee ook wat minder geworden. Verder is ze nog gewoon erg actief en nieuwsgierig.

Wat zal er aan de hand zijn en wat kan ik nu het beste doen? HEt lijkt op een verstopping. Moet ik een dierenarts inschakelen? Zijn er dingen die ik zelf kan doen? Ik geef haar wel peterselie maar ik kan dat natuurlijk niet heel de dag door geven?

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen!

Groetjes Danielle

Geplaatst:

Goedemorgen Danielle,

Prozym geven op een blaadje witlof dit zorgt ervoor dat de eventuele verstopping af neemt (dit kan je bestellen op internet, even googlen).

Als je konijn lange tijd niet eet en drinkt. 5 tot 10 ml water geven per uur geloof ik met een spuitje en kijken of ze weer wat hooi wilt gaan eten.

Succes

Geplaatst:

Ik sluit me aan bij Suzanne, gezien de kleine keuteltjes zal je konijn inderdaad last hebben van een beginnende verstopping.

Prozyme is te bestellen op http://www.konijnen.nl/bunnystuff/shop.php# maar omdat je dan een aantal dagen moet wachten kun je zelf beginnen met masseren van het buikje. Dit doe je voorzichtig met je vingertoppen van maagje richting anus, dus in de richting van de peristaltiek.

Verder kun je zelf verse ananas kopen (uitsluitend verse) en je konijn hier het sap van geven. Dit zorgt ervoor dat voedselbrokken rondom de haren loslaten waardoor een verstopping tegengegaan kan worden. Ook moet je zorgen dat je konijn nu veel drinkt, omdat er anders een harde klont in maag of darmen ontstaat die natuurlijk nog lastiger eruit te krijgen is.

Drinkt je nijn niet meer uit een flesje, zet dan een bakje voor zijn neus.

Dat je konijn in ieder geval nog iets eet is een goed teken, ook dat er nog kleine keuteltjes zijn. Als je konijn niks meer eet en niet meer keutelt, dat is geen goed teken.

Kijk eens hoe ver je komt met bovenstaande tips. Succes!

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb mijn konijn vanmorgen nat hooi gegeven en natte peterselie. De peterselie at ze snel op. Even later begon ze een beetje te smikkelen aan het hooi en at zelfs van haar brokjes een heel klein beetje. Dus gelukkig eet ze wel een beetje inderdaad.

Ik ga vandaag Prozyme bestellen en een verse ananas halen. Kan ik dat sap gewoon zo puur geven, moet ik dat door het water mengen of over het voedsel of hooi doen ofzo?

Haakjes zal ze nog niet hebben want ze is een aantal weken gesteriliseerd en toen heeft de dierenarts haar nagekeken en ingeent.

Ik hoop echt dat het snel beter gaat!

Groetjes Danielle

Geplaatst:

Zolang je konijn nog gewoon eet, kan de DA eigenlijk weinig doen wat je zelf niet kan doen. Een DA-bezoek is nu dus nutteloos.

Ik sluit me aan bij de rest, stimuleer haar om te eten nu, zoveel mogelijk hooi en groenten, vergeet de biks maar even. Je kan haar elk half uur wat nieuws voor haar neus leggen, dat helpt meestal wel.

En verder idd maseren, wat Rian al zei... Ik wil dit echt nog even benadrukken. Maseren blijkt vaak het meest effectief tegen een beginnende verstopping. Geen enkel beschikbaar medicîjn kan daar tegenop.

Aangezien ze nog maar net geholpen is, wel echt goed in de gaten houden en als ze echt stopt met eten, meteen naar de DA.

Geplaatst:

Ik lees dat ze zelfs al brokjes eet, dan hoef je denk ik geen ananas meer te geven want brokjes eten ze eigenlijk (voor zover ik weet) alleen als ze zich helemaal goed voelen. Het is ook het eerste wat ze laten liggen als ze ziek worden.

Mocht ze weer stoppen met brokjes eten en je hebt de prozyme nog niet in huis, dan kun je het verse ananas sap (een klein bodempje, teveel is weer slecht) in een bakje voor haar neer zetten, meestal vinden ze dit lekker. Je kunt ook proberen om een heel klein stukje ananas te laten eten. Je houdt veel ananas over, maar er zijn mensen op het forum hier die het invriezen. Zelf eet ik het op, dus kijk maar wat je ermee doet :mdr:

Veel beterschap!

Geplaatst:

hee ik weet niet wat mijn konijn heeft hij is minder levendig dan anders...

en ik zag rode plas (of bloed ? ) in het hok liggen en ik zag kleine keutels.

of komt et miss. doordat zijn maatje net dood is ...

help mij ?!

grian

Geplaatst:

Grian je kunt beter even je eigen topic openen. Nu zit je in het topic van iemand anders!

Maar om toch even te reageren op je vragen: rode urine komt vaker voor bij konijnen. Het kan komen door de voedingsstoffen die ze eten, maar als er echt bloed in zou zitten zou je urine naar de DA moeten brengen om te laten controleren. Drinkt je konijn verder goed, plast hij normaal (hoeveelheid)?

Wat betreft de BD keutels, het is denk ik goed als je je hier over gaat inlezen. Het laten liggen heeft niks te maken met blindedarmontsteking. Je konijn krijgt waarschijnlijk teveel voeding waardoor hij deze keutels niet meer opeet. Wat geef je je nijn te eten en hoeveel?

Dat je konijn kleinere keutels poept kan komen door een beginnende verstopping, maar ook stress doordat zijn maatje is overleden kan een grote rol spelen. Hoe eet je nijn verder, en is hij levendig?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .