Izie86 Geplaatst: 26 april 2009 Geplaatst: 26 april 2009 Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier op het forum en had een vraagje voor jullie. Ik heb een mannetjeskonijn van bijna 7 jaar oud met natte ogen die niet overgaan. Zijn derde ooglid is gezwollen. Het is allemaal december vorig jaar begonnen. Van de dierenarts heeft hij Terramycin oogzalf gekregen en uiteindelijk zijn de ogen toen weer hersteld (genezing ging langzaam, na 2 weken zalven begonnen we herstel te zien). Begin maart kwam er opeens weer witte pus uit de ogen. Gelijk weer naar de dierenarts geweest, het derde ooglid was weer flink gezwollen. Dit keer gaat het niet over. Sinds maart hebben we gesmeerd met Terramycin- oogzalf en later met terra-cortril zalf. Op advies van de huisarts ben ik sinds een weekje met zalven gestopt om te kijken hoe het oog zich ontwikkelt. Ik heb het idee dat de zwelling iets toeneemt sinds we geen oogzalf meer gebruiken.Wat allemaal tot nu toe al gedaan is:Caf (flinke allergische reactie)Tiacil druppels (geen effect)Terramycin oogzalf (hielp in december, nu niet meer)Terra-cortril oogzalf (geen effect)Poging tot doorspoelen traanbuizen onder plaatselijke verdoving, is niet helemaal gelukt omdat hij natuurlijk begon te spartelen.Zijn er mensen op het forum die ook ervaring hebben met konijnen met gezwollen derde oogleden die niet overgaan? Hij heeft nu geen pus meer, de haren om de ogen zijn wel nat, dus het oog irriteert nog wel. Verder eet en keutelt hij goed, is hij actief etc. Haken op de kiezen lijkt hij niet te hebben , is de afgelopen weken al paar keer naar gekeken en hij eet de hele dag hooi dus..De dierenarts heeft al met collega's overlegd wat een oplossing zou zijn, en in Utrecht zouden ze eerder bij konijnen de gehele derde oogleden verwijderd hebben.. Ik vind het een beetje link, het is me ook niet duidelijk wat de risico's van narcose zijn voor een ouder konijn.. Ook zou hij dan geen traanproductie meer hebben, en droge ogen krijgen, wat me ook niet fijn lijkt.Misschien hebben jullie ervaring met een soortgelijk geval! Alvast bedankt!
chantal1987 Geplaatst: 26 april 2009 Geplaatst: 26 april 2009 Ik zit nu volgens mij met het zelfde. Heb vandaag ontdekt bij mijn mannetje dat er een soort van pus uit zijn oogjes kwam en dat hij ook hele opgezwollen oog leden had. Vind t zo sneu, t is ook zo'n lief ventje. Ik kan je verder niet helpen. Veel succes met je nijn.
Laura Geplaatst: 30 mei 2011 Geplaatst: 30 mei 2011 Nou ik zit ook in het soort van konijn met 3e ooglid gaat niet over! Verschrikkelijk hoe mijn Fluffie er nu aan toe is!Wij waren naar de DA geweest omdat ze moeilijk at, bleek ze een zwelling te hebben in haar mond (ontstoken) maar haar oog werd die dag naar de dierenarts ook raar haar 3e ooglid was goed zichtbaar met grote rode aders! En verder ook erg rood en beetje opgezwollen. Ik kreeg cavasan mee.. nou dat heeft het erger gemaakt denk ik, na 1,5 dag was haar 3e ooglid ver 5vuldigd!!!! Ze eet niet meer drinkt niet meer en heeft haar hoofd scheef en blijf stil liggen of zitten! Vandaag direct naar de dierenarts. Het kon een kersoog zijn. Maar dat is het bij mijn Fluffie niet want ze heeft geen pus of vocht erin zitten.. Ze hadden er met een naald ingestoken om zo vocht of pus eruit te krijgen maar dat zat er niet in. Dus de dierenarts staat voor een groot raadsel wat het kan zijn, ze kan geen medicijnen geven als ze niet weten wat het is.Ik heb net opgebeld een andere dierenarts komt ook kijken, en dan krijg ik het verder te horen! Hou het dus goed in de gaten mijn Fluffie is binnen 1,5 dag zo achteruit gegaan dat het net een dood konijn lijkt zo zit/ligt ze erbij..:(Dat van jou kan dus wel evt een kersoog zijn. Dat kan door een operatie verholpe worden, ze kunnen die klier er terug instoppen en ergens aan de binnenkant vast maken of het 3e ooglid verwijderen maar dat heeft ook weer gevolgen voor de traanbuis.p.s. Opzich maakt leeftijd onder narcose volgensmij niet zoveel uit, mijn konijn was ook 7 en moest zijn kiezen de haakjes geslepen/knipt worden ofzo, en hij kwam er ook gewoon uit. Hoe langer je wacht moe sneller het achteruit gaat hoe minder energie een konijn heeft om door een narcose heen te komen.Meer kan ik je niet bieden.
Aanbevolen berichten