jasmijn86 Geplaatst: 13 april 2009 Geplaatst: 13 april 2009 Ik heb in mijn groepje van 4, 1 voedster die nogal kribbig is tegen de andere voedster. Ook was ze laatst schijnzwanger. Ze is net een jaar oud.Nu zat ik te denken aan sterilisatie. Maar wat is nu het verschil tussen sterilisatie en een castratie van een voedster?
Dollie Geplaatst: 13 april 2009 Geplaatst: 13 april 2009 http://www.bunnybunch.nl/konijnen/castratie-en/of-sterilisatie-bij-konijnen.html Weet niet of je hier genoeg aanhebt.. Castratie neemt de hormonen weg, sterilisatie maakt alleen onvruchtbaar is het volgens mij, simpel gezegt.
Sweetbunny Geplaatst: 13 april 2009 Geplaatst: 13 april 2009 Dollie ik dacht ook zoiets idd..En dan is castratie dan beter... anders heeft het nog geen effect op de hormonen...
heidi-77 Geplaatst: 13 april 2009 Geplaatst: 13 april 2009 Bij castratie worden zowel de eierstokken als de baarmoeder verwijderd, bij steralisatie alleen de eierstokken volgens mij.
Lieke175 Geplaatst: 14 april 2009 Geplaatst: 14 april 2009 Nee, de eierstokken geven de "beruchte" hormonen af waardoor je nijntje schijnzwanger en knorrig wordt. Bij castratie worden de eierstokken en eventueel de baarmoeder weggehaald. Dus ook de bron van de hormonen. Je nijntje wordt dan niet meer schijnzwanger en daarnaast wordt ook baarmoederkanker (eveneens veroorzaakt door de hormonen) voorkomen.Bij sterilisatie worden slechts de eileiders doorgesneden, waardoor de spermacellen van een ram niet meer bij een eicel van de voedster kan komen. De eierstokken blijven zitten, dus het heeft geen zin om je voedster te laten steriliseren. Overigens houden dierenartsen vaak nog wel de term castratie aan bij rammen, en sterilisatie bij voedsters, hoewel ze in beide gevallen gecastreerd worden.
Caroline Geplaatst: 14 april 2009 Geplaatst: 14 april 2009 !!! Vraag bij je DA na of hij de baarmoeder weghaald, daar moet je echt op aandringen bij een voedster van 1 jaar die schijnzwanger is nl!!!
Aanbevolen berichten