kaatje Geplaatst: 9 april 2009 Geplaatst: 9 april 2009 Er is al veel vaker een topic over geweest, maar leek me wel goed om weer eens een ervaring te delen. Mijn nijnen (3 kleine dwergjes) zitten buiten in een groot kippenhok, die heb ik tijdelijk even op de stoep gezet omdat ik de ondergrond wil veranderen, gaas eronder ect.en het hok schilderen. Ik was nog een beetje aan het stoeien met wat voor ondergrond ik zou doen en ik kreeg het advies om toch geen cementenvloer neer te leggen vanwege sore hocks....nu dacht ik dat dat voornamelijk bij de grotere rassen voor komt, maar enfin, ik luister goed naar mijn `persoonlijke adviseuse`dus het wordt toch weer een zachte ondergrond.(maarja daar gaat even tijd overheen) De konijnen zitten dus nu 10 dagen even op een harde vloer (stoep) en ja hoor...je raadt het al....1 van de nijnen heeft al sore hocks...ben er vroeg bij en er zijn `maatregelen`genomen, maar ZO snel kan het dus gaan....een gewaarschuwd mens...weer een wijsheid rijker..!
Petradhd Geplaatst: 9 april 2009 Geplaatst: 9 april 2009 Inderdaad een goed onderwerp om even aan te snijden. Ik ben bezig met bedenken hoe ik de nieuwe ren ga maken in de tuin, en was eigenlijk van plan om die helemaal te betegelen. Maar als ik dit zo lees kan dat dus voor problemen zorgen. De grote vraag is dan: wat voor ondergrond ga ik nemen? Ik heb niet zo'n zin in een modderpoel van 32m2, voor je het weet ben je een slipper kwijt. Rubber tegels lijkt me dan weer niet zo handig bij konijnen omdat ze eraan kunnen gaan knagen en van kunnen eten. Idem voor kunstgras. Een parketvloer? Mijn konijnen zijn redelijk verwend, maar dat gaat me net een beetje te ver. Parket in het hokje alla, maar niet de hele ren. Kerrie en Zout zitten nu trouwens op klinkers en hebben daar geen van beide last van. De Specerijtjes hadden ook geen problemen.
Caroline Geplaatst: 9 april 2009 Geplaatst: 9 april 2009 Ik denk Kaatje...dat dit puur toeval geweest is... het komt idd meer voor bij grotere rassen en bij rexen.De tweeling heeft in heel hun leven nog geen zachte ondergrond gezien...prima voetzooltjes hoor...
kaatje Geplaatst: 9 april 2009 Auteur Geplaatst: 9 april 2009 ja...zou het? ik weet het eigenlijk niet echt meer, ik hoorde weer van iemand van een konijnenopvang (:yes: ) dat zij regelmatig ook kleinere konijnen binnen krijgt met sore hocks, die idd op hardere ondergronden hebben geleefd..mij leek een cementen vloer in eerste instantie juist ideaal omdat ze dus nu, nu ze op de stoep staan een stuk zindelijker zijn en je alles gewoon kan afspuiten...Aan de andere kant, ze vinden het ook weer heerlijk om te graven en ik merk wel dat ze nu minder beneden zitten.. lastig he, petra?
Snoef Geplaatst: 10 april 2009 Geplaatst: 10 april 2009 Ik denk dat het gewoon van het konijn afhangt...Baby hier heeft Sore hocks gehad terwijl haar kooi bedekt is met zaagsel/stro en de bovenlaag hooi...en de kamer had tapijt en heeft nu zeil...Beide niet echt hele harde ondergronden en toch zorgde het blijkbaar voor sore hocks
Aanbevolen berichten