Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Lieve Mensen,

Sinds gisteren merkte ik dat Gizmo traanogen heeft, ook eet hij zijn blindedarm keutels niet (of is het toch diarree?). Ik heb gisteravond zijn oogjes heel voorzichtig schoon en droog gedept met afgekoeld gekookt water.

Nu merkte ik dat het hooi dat de konijnen krijgen nogal stoffig is en dat Gizmo nogal vaak zijn kop in de hooiruif steekt. En ook ben ik begonnen met het mengen van het voer dat hij kreeg in de DW met het Hope Farms Biks. Ze krijgen 1 bakje voer per dag. Kan het daar misschien aan liggen? Of is het verstandig als ik naar de Dierenarts ga?

Verder eet hij wel gewoon, of hij drinkt weet ik niet zeker. Ik zal er eens op letten.

Hij zit nu in zijn hok met dichtgeknepen ogen, het deurtje staat open zodat hij vrolijk rond kan lopen. Normaal gesproken doet hij dat ook.... maar nu heeft hij er niet zo heel veel zin in.... Ik maak me toch wel zorgen :arf:.

Geplaatst:

De traanogen kunnen inderdaad liggen aan het stoffige hooi. Ik doe mijn hooi altijd in een bak en als ik iets nodig heb, schud ik eerst het stoffige eruit. Maak het goed schoon zoals je al doet, maar als het te lang aan houdt zou ik even de da ernaar laten kijken. Het kunnen namelijk ook haakjes op de kiezen zijn.

Het mengen van voer, daar kan het niet aan liggen. Geef echter niet teveel, 20-25 gram per kg konijn. Anders eten ze hun bdk's niet op.

Het te rustig in het hok zitten is echter niet goed... Misschien dat andere bb-ers nog een idee hebben van wat het kan zijn. Belangrijk is in elk geval dat hij wel eet, drinkt én keutelt. Als je het echt niet vertrouwd zou ik toch even naar de da gaan. Jij kunt natuurlijk het beste beoordelen of je konijn zich anders gedraagt.

Geplaatst:

Hij drinkt gelukkig ook nog!

Ook heb ik net zijn oogjes schoongemaakt en ik heb het idee dat hij hier wel van op knapt, of is dat misschien een vreemde gedachte? Ik kijk het nog even aan en als het morgen niet beter is bel ik met de dierenarts.

Ik zal het hok eens schoonmaken en het hooi uitschudden, misschien dat het helpt.

Dankjewel!

Geplaatst:

Dat kan goed hoor! Je haalt immers het "vuiltje" weg uit het oog. Ik weet dat mijn Nijn het ook niet zo heel erg vindt.

Kijk het gewoon even aan. Als hij gewoon eet en drinkt en keutelt lijkt het me in eerste instantie niet nodig om naar de dierenarts te gaan. Blijf de oogjes goed schoonhouden en mocht hij morgen nog zo lusteloos erbij zitten, zou ik voor controle en voor je eigen geruststelling er even naar laten kijken. Beterschap en succes!!

Geplaatst:

Als een konijn heel rustig in zijn hok zit en zich anders gedraagt dan normaal, moet je eigenlijk nooit te lang wachten en het 'even aankijken tot morgen'. Bij een konijn gaat het namelijk heel snel, en als ze zich anders gaan gedragen en heel rustig in een hoek gaan zitten, is er iets aan de hand, een konijn laat namelijk niet snel merken dat ie zich niet lekker voelt.

Ik zou dus toch naar de DA gaan en hem even na laten kijken.

Misschien heeft hij wel haakjes en heeft hij pijn in zijn mondje, waardoor hij ook die traanogen zou kunnen krijgen.

Geplaatst:

Hoi,

De traanoogjes zijn al een stuk minder, gisteravond leken de oogleden erg rood. Ook dit is nu een stuk minder. Hij eet en drinkt nog steeds goed. Alleen zijn z'n keutels erg vochtig en het zijn eerder langwerpige 'dingen' dan ronde keuteltjes. Hij is ook weer wat levendiger.

Ik heb gebeld met de dierenarts en deze zei dat ik hem ander hooi moet geven & geen biks of iets dergelijks. En als het morgen nog niet over is, dan kan hij mee met de katten die voor de inentingen gaan.

Geplaatst:

Hoi Karina,

Ik heb nog eens op internet gezocht naar plaatjes van BD keutels. En daar lijken de langwerpige dingen toch wel erg op. Maar dan is het natuurlijk nog niet OK, want die hoort hij natuurlijk gewoon op te eten. Wel heb ik het idee dat hij zich beter voelt dan gister, hij huppelt weer meer rond en eet ook vaker hooi.

Ik neem Gizmo morgenvroeg gewoon mee naar de dierenarts, wat die lieve meneer ook beweerd!

Geplaatst:

Naar de dierenarts geweest. Gizmo heeft koorts en inderdaad een ontsteking aan zijn oogjes. Hij is een beetje zwak. Ik heb oogzalf (aureomycin), een ontstekingsremmer (Carprofen drops) en een pasta met vezels zodat hij aan kan sterken (Fibreplex)

De oogzalf aanbrengen is niet zo'n probleem, alleen de Fibreplex is echt niet te doen, Gizmo stribbelt erg tegen. Ik denk dus dat de Carprofen ook niet zo makkelijk gaat... Nog tips?

Geplaatst:

Handdoek om Gizmo slaan wil wel eens helpen. Wat ik hier heb gedaan toen Snuf die fibreplex kreeg: ene hand het spuitje met de pasta, de andere arm sla ik rondom het konijn, zodat ie niet achteruit of weg kan huppelen.

Aureomycin heb ik ook gekregen voor het oog van Nijn. Die sloeg heel goed aan bij haar.

Succes!!

Geplaatst:

Pff, nou is het wel eventjes mis.. Gizmo ademt nu ook een beetje zwaarder & natuurlijk ziet het er net allemaal nog zieliger uit doordat zijn kopje (vooral rond de oogjes) een beetje vettig is (van de zalf)...

Ik heb weer gebeld met de dierenarts en hij zei dat ik de ontstekingsremmer die ik vanavond pas moest geven nu al gewoon moest toedienen. Dus dat heb ik gedaan.. Nu maar hopen dat het werkt :s

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .