Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Vannochtend viel het me op dat mijn konijn niet meer eet en drinkt. Ze voelt ook slap aan. Ik meteen de da gebeld en die zei probeer maar wat voer te weken en dat met een spuit te geven, dit heb ik toen gedaan. Ook mocht ik langs komen. Ben daar naar toe gegaan en toen zei de dierenarts dat wellicht het darmkanaal stil ligt, hij hoorde immers niets.

Spuit gehad om het darmkanaal weer te stimuleren en cisaral droppels meegekregen wat ik nu 3x maal daags 5 dagen lang moet geven. Ook heeft ze een clysma gehad. De dierenarts zei dat ze binnen een half uur wel zou gaan poepen...niet dus. :grrrrrr: Nu 2 uur later nog steeds niets. Ze eet en drinkt ook nog steeds niet. Het is een buiten konijn en haar tempratuur is nu 37 graden, wat moet ik doen?? Moet ik haar naar binnen halen, en kan ze dan een nachtje in een poezenvervoer mand? Heb namelijk geen binnenhok. En moet ik juist dwang voeren of niet?

Groetjes Suzanne

• Reacties 88
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst: (aangepast)

Je kunt haar buikje voorzichtig masseren, dat kan goed helpen. Van ribbenkastje tot anus zeg maar. (Richting is belangrijk ivm peristaltiek)

Verder kun je zorgen voor verse ananas in huis, en het sap hiervan in een spuitje aan je nijn geven. Wel alleen maar verse ananas, niet uit blik of iets. Enzymen uit ananas breken voedselbrokken rond haren af waardoor een verstopping opgeheven kan worden.

Het is heel belangrijk dat je nijn veel vocht binnen krijgt. Dwangvoeren kun je doen, maar als het geen keutels komen is er sprake van een verstopping en stapelt het zich op, dan is teveel dwangvoeren niet goed.

Ik zou de cisaral even laten, aangezien je nijn daar niet op reageert. Veel succes!

Heeft je DA ook naar tanden en kiezen gekeken?

Binnen halen is denk ik een heel goed idee, omdat ze nu niet af mag koelen. In een poezenmand is prima voor even, al is beweging ook erg goed, maar ik denk dat je nijn nu in eerste instantie niet zal willen bewegen.

aangepast door Rian
Geplaatst:

Hey Rian,

Bedankt voor je tips. Ga morgen meteen een ananas kopen. En hoeveel vocht moet ik nijn nu geven want uit zichzelf drinkt ze niet.

Ik zei poezenmand maar het is zo'n vervoer mand als je met de poes naar de da gaat.

En wat is dan het beste om erin te leggen gewoon zaagsel of toch handoeken?

En ze beweegt inderdaad nauwelijks.

Dierenarts heeft wel naar de tanden gekeken en die waren in orde.

Geplaatst:

Ai, morgen pas? Is er geen Albert Heijn in je buurt? Beter zo snel mogelijk handelen nu.

Vervoermand is een tijdelijke oplossing, klein maar beter dan buiten zitten. Leg maar lekker handdoeken erin, zaagsel is zowieso niet zo goed voor de luchtwegen (stoffig), als ze erg afkoelt kun je misschien de handdoeken even op de verwarming leggen voordat je haar erin zet.

Hoeveel drinkt je nijn normaal gesproken, weet je dat? Je zou dat dit dan aan haar kunnen geven via een spuitje, verdeeld over een aantal keren anders krijgt ze teveel ineens binnen. Lukt je dit? En wat doet ze als je een bakje met water voor haar neerzet, drinkt ze daar uit?

Bied haar lekkere hapjes groenvoer aan, zoals vers hooi, peterselie, wortelloof, alles wat fris is. Ze zou er zomaar wat van kunnen eten, en dat is wel belanrijk nu.

Geplaatst:

Nog even over de cisaral, als je DA het advies heeft gegeven om je nijn dit te geven, doe het dan maar. Ik ben geen DA en straks heb ik je een verkeerd advies gegeven, dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Geplaatst:

Ik zou niet weten hoeveel mijn nijn op een dag drinkt. Maar ze reageert niet als ik een bakje drinken voor haar neer.zet. En ze reageert ook niet als ik een wortel of appel voor haar neer leg terwijl ze daar normaal meteen van eet. Helaas is er geen supermarkt in de buurt waar ik nog even snel naar toe kan gaan, dus hoop dat ciscaral zijn werk gaat doen.

Geplaatst:

Binnen halen en meteen!!!! 37 graden is echt ondertemperatuur en je moet haar warm houden nu. Eventueel een warm kruikje waar ze tegenaan kan liggen.

Water is belangrijk en vezels. Dus nu idd biks opwellen en dwangvoer geven, dat helpt bij stasis. Cisaral ook blijven geven.

Massages: onderschat het belang hier niet van! Dit helpt beter dan eender welk medicijn bij konijnen, echt weer.

Leg haar op haar rug in je armen en maseer zoals Riam al uitlegde de buik los. Mogelijk voel je in het begin niets, maar je moet blijven volhouden? Tien minuutjes maseren, haar neerzetten om te kijken of ze gaat eten of keutelen, half uurtje wachten en weer proberen los maseren. Haar dwingen om te lopen helpt ook.

Geplaatst:

Hey Caroline,

Mijn tempratuur meter deed raar dus ga zo met een andere nog een keer op meten maar ze staat nu binnen.

Masseren heb ik een aantal keer gedaan maar tot nu toe zie ik geen verbetering.

Ik heb inderdaad al haar wat biks geweekt gegeven ongeveer 50 ml maar heb jij enig idee hoeveel ik haar moet geven?

Geplaatst:

Yeah een stapje in de goeie richting dus!

Heel veel sterkte en succes ermee! Ik kan je helaas niet helpen, maar genoeg mede forummers wel :)

Geplaatst:

Veel sterkte, ik hoop dat ze het volhoud.

Hou het drinken in de gaten want daar stopte mijn konijntje toen weer mee, ik gaf haar ieder uur een beetje met een spuitje.

Massages gaven haar toen ook veel verlichting.

Ik gaf haar ook wat hooi en witlof.

Zodat ze in ieder geval iets binnenkreeg.

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Even een update.

Nijntje eet nog steeds niet en ze drinkt helaas ook niet meer uit zichzelf. Het dwangvoeren gaat ook steeds moeizamer. Haar buikje voelt kei hard aan en ik hoor nog geen beweging in de darmen. Ondanks de vele massages die ik haar geef.Ze heeft nog niet geplast of gepoept. Terwijl ze gisteren een clysma heeft gekregen van de da en die zei dat ze binnen een half uur zou gaan poepen.

Ze huppelt twee passen en gaat dan weer stil ingekropen zitten.

Zodra de winkels zijn ga ik een ananas halen, weet iemand hoeveel ik daarvan mag geven?

En wat is het beste nijn nog binnen houden of toch weer naar buiten in verband met misschien teveel stress? Ook heb ik helaas geen binnenhok dus ze zit nu los in de huiskamer. Alle tips zijn welkom....

Geplaatst:

Ik zou haar niet naar buiten doen. Los in de huiskamer geeft te veel stress, waarom doe je haar niet in een grote doos met lekker wat stro en hooi er in? Dan heeft een veilige omgeving en kan ze er lekker in liggen? Bovendien heb je dan perfect zicht op haar ontlasting?

Ik zou nu meteen weer naar de dierenarts gaan. Dit lijkt zo een lijdensweg te worden. Bovendien moet hij wetne dat de clysma niet geholpen heeft. Lijkt me dat je konijntje op dit moment stikt van de buikpijn, dus actie en richting dierenarts nu!!

heeeeel veel sterkte ermee.

Geplaatst:

Hallo teddy dwerg,

Ik wil wel naar de dierenarts gaan maar degene die ik had heeft nu geen dienst.

Maar als ik na de ananas geen verschil zie ga ik zeker de vervangende dierenarts bellen.

Het is ook nog zo dat ik twee katten heb rondlopen dus misschien dat ik haar rustig boven in een doos zet. Maar bedankt voor je tip.

Geplaatst:

Ik denk dat je sowieso de vervangende DA moet bellen, dit kan je niet meer oplossen met ananas!!! Het gaat niet goed en je moet echt NU actie ondernemen!

Waarschijnlijk heeft ze een infuus nodig en een prik met pijnstillers en nog iets voor haar darmen.

Geplaatst:

Idd op naar de vervangende dierenarts en stoppen met zelf gaan dokteren hoor. De symptomen duren te lang nu en dit is zo een kwelling voor je konijn waarbij grote kans is op sterfte. En elk uur is een uur pijn voor haar als ik dit zo lees. Hoop echt dat je naar de dierenarts gaat.

Geplaatst:

Hallo, bedankt voor al jullie tips.

Ik heb jullie advies opgevolgd en de spoeddienst gebeld. Ik moest controleren of ze uitgedroogd was en dit is op dit moment niet zo. Moet blijven dwangvoeren en het in de gaten houden.

Ze drinkt weer uit zichzelf en is al weer wat levendiger.

Morgen maak ik zo wie zo een afspraak als ze nog steeds geen ontlasting heeft gehad.

Geplaatst:

Ik vind het wel heel raar dat je geen pijnstilling hebt gekregen hoor. Ik zou de ciceral iig goed blijven geven en massage van de buik. Ook zou ik proberen of je ergens pijnstillers kan krijgen.

Geplaatst:

De da heeft gisteren wel een spuit aan nijntje gegeven maar weet niet of deze ook pijnstillend is. Hebben jullie enig idee wat ik een konijn aan pijnstillers kan geven?

En ik ben gisteren naar een andere dierenarts dan die van mij gegaan omdat deze de telefoon niet opnam, nu heb ik ook gehoord van de spoed dienst dat dit niet zo'n goede dierenarts is :(

Dus morgen weer naar mijn vertrouwde dierenarts toe.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .