ZaZa Geplaatst: 2 april 2009 Geplaatst: 2 april 2009 (aangepast) Vorig jaar zomer zijn we bezig geweest om Pleun, onze franse Hangoor, te laten herstellen van haar 'open rug'..waar zij toen al bijna een jaar last van had..Stukjes wond en huid opgestuurd en resultaat was geen schimmels, wel een zeldzame bacterie: Leclercia adecarboxylata.(heette eerst: Escherichia adecarboxylata)Deze bacterie komt wel bij mensen voor, maar bij konijnen is hij onbekend.Er is toen gebeld met Gent, Utrecht en Duitsland voor meer informatie..Verschillende antibiotica werkzaam voor deze bacterie gebruikt, maar niets helpt.. Uiteindelijk in overleg met de dierenartsen, medicijnen gestaakt en besloten eventueel alleen te smeren met betadine. Dit voornamelijk om het barsten van de korsten wat te verzachten en vliegen weg te houden.Het maffe was wel dat, hoe de zon ook scheen, geen vlieg interesse had in de wonden...ook niet zonder de betadine.. Inmiddels gaat het hollend achteruit met de rug van Pleun..(kenmerkend is dat het steeds op en neer gaat, dan weer iets betere periodes, dan weer slechtere, dit varieerd bijna van dag tot dag) Ze ligt momenteel open van kop tot kont, 4 of 5 grote plekken, precies over haar ruggengraat (de midden-as) heen. Bij een erg groot konijn van 6 kilo, zijn dat echt hele grote wonden..Inmiddels ontdekte ik (want Pleun is niet makkelijk te pakken) dat zelfs de bovenkant van haar staart aangedaan is... Maandagavond gaan we met haar opnieuw naar de dierenarts om te praten welke optie nu nog open is.Ondertussen heb ik zelf contact opgenomen met wat klinieken om te vragen of zij ervaring hebben met deze bacterie. Ongetwijfeld gaat onze dierenarts ook weer op onderzoek uit bij collega's, maar misschien kan ik maandag alvast met wat opties om te bespreken komen..Voor ons ligt de grens dat we zo niet met haar de zomer in gaan. Dat kan je haar niet aandoen.. Een konijnwaardig leven stopt ergens.. De reden dat ik dit schrijf ?Puur voor iemand die misschien ook ooit zo'n konijn als Pleun heeft en zoekt op Leclercia adecarboxylata 3 april 2009 aangepast door ZaZa
Karina Geplaatst: 2 april 2009 Geplaatst: 2 april 2009 zo zeg, dat is niet niks. Vooral omdat het bij konijnen onbekend is en geen antibiotica aanslaat lijkt het me moeilijk. Dat zelfs met behulp van kennis in andere landen niets baat... Ik ben benieuwd naar de uitkomst van je eigen onderzoek en van maandag Ik hoop voor jullie een positieve optie. Succes!
ZaZa Geplaatst: 2 april 2009 Auteur Geplaatst: 2 april 2009 Ja, nou ja..Het klinkt misschien merkwaardig, ze heeft er dus al bijna 2 jaar last van en wij zijn het inmiddels gewend..Zelf denk ik niet dat er nog een optie is..dan was die in die 2 jaar wel langsgekomen.. Aan de andere kant lijkt het ook sterk dat Pleun het enige konijn op het westelijk halfrond is, die dit heeft..Mogelijk komt het incidenteel voor en is dat nooit onderzocht..maar aan de andere kant; het is zo'n langdurig chronische kwaal dat het onmogelijk onopgemerkt kan blijven als een konijn daar last van heeft... We zullen zien..
bunny ranch chanty Geplaatst: 2 april 2009 Geplaatst: 2 april 2009 Zaza ik zal voor je vragen aan collega fokkers of ze dit kennen....Ik had hier zelf ook nog nooit van gehoord!Ik neem aan dat je contact heb opgenomen met de fokster van je konijn....er zijn ook ziektens die in stammen kunnen zitten dus meschien weten hun per toeval meer....cindy
bunny ranch chanty Geplaatst: 2 april 2009 Geplaatst: 2 april 2009 Zaza heb je meschien een foto van de wond?
ZaZa Geplaatst: 2 april 2009 Auteur Geplaatst: 2 april 2009 (aangepast) Zaza ik zal voor je vragen aan collega fokkers of ze dit kennen....Ik had hier zelf ook nog nooit van gehoord!Ik neem aan dat je contact heb opgenomen met de fokster van je konijn....er zijn ook ziektens die in stammen kunnen zitten dus meschien weten hun per toeval meer....cindy Dit is geen ziekte maar een bacterie..Voor zover ik begrepen heb niet overdraagbaar..De andere konijnen uit de groep hebben het ook niet.. Foto is van vorig jaar...Recentere foto's volgen nog 2 april 2009 aangepast door ZaZa
nathalie b Geplaatst: 2 april 2009 Geplaatst: 2 april 2009 ZaZa mag ik zo onbeschoft zijn om te vragen hoe dit begonnen is?
ZaZa Geplaatst: 2 april 2009 Auteur Geplaatst: 2 april 2009 (aangepast) ...met een klein 'plekje' Het is een groep, dus een hƩƩl enkele keer heeft er wel eens iemand een wondje..Het was er gewoon ineens...en aangezien het een op en neergaande beweging is, was ook lange tijd niet goed duidelijk wat er nu gaande was...Voor je dan alle externe factoren hebt uitgesloten ben je weken, zo niet maanden verder.....We hebben 1 konijn zelfs een tijd uit de groep gehad omdat we dachten dat het van haar kwam...Vanalles uitgeprobeerd wat de oorzaak kon zijn..Doorgang naar het hok te scherp ? Aangepast...Te laag dan ? Aangepast..Konijn uit de groep ? Aangepast...Caf zalf ? Uitgeprobeerd..etc etc..En steeds maar afwachten of de wond of het wondje, zich herstelde...Soms leek dat ook zo en was het vrijwel weg (op neer gaande beweging) Dat dacht je dus de oorzaak gevonden te hebben....Dan ineens was het er weer volop en ging je weer op zoek naar het volgende...Het is ook met periodes een droge korst (dan dacht we weer dat het goed ging) en kwam er zelfs nieuwe huid..en dan een paar dagen later weer een bloederig geheel..Echt op en neer dus..wat weer kenmerkend is voor een bacterie.. Sinds vorig jaar weten we dat het mogelijk begonnen is met een klein plekje waar de bacterie langsgekomen is en heeft gedacht daar een nestje te maken..... In Utrecht en in Gent is totaal niets bekend over deze bacterie bij konijnen...Er is geen literatuur over.Duitsland kon niets meer vertellen dan wat het was en hoe je het kon behandelen (de plek ruim scheren en met betadine behandelen. Oraal zou de antibiotica moeten helpen)Ik verwacht ook niet dat iemand de oplossing of oorzaak heeft...wel dat iemand die zelf op zoek is naar iets soortgelijks, dit topic vindt.... 2 april 2009 aangepast door ZaZa
bunny ranch chanty Geplaatst: 2 april 2009 Geplaatst: 2 april 2009 Meschien kun je kaatje een pb met deze link geven ik geloof dat hun op de praktijk al eerder een dier hebben gehad met dit....waar bij het een wond aan de poten betrof soort shore hoks toen was de bacterie naar binnen geslagen.....Maar of dat deze zelfde bacterie was ben ik niet zeker van.....
Caroline Geplaatst: 2 april 2009 Geplaatst: 2 april 2009 Cindy...wat denk je nu zelf...als er klinieken in heel Europa gecontacteerd zijn...??? Met alle respekt voor Kaatje en je medefokkers, maar Zaza zegt duidelijk dat dit niet bekend is bij konijnen. Zaaz...is de uitslag nog een gecontroleerd? Dus is de test herhaald om te bevestigen dat dat het idd is? Het zou nl niet de eerste keer zijn dat een laboratorium testresultaten verwisseld...je weet maar nooit...en dat zou wel heel zonde zijn...
bunny ranch chanty Geplaatst: 2 april 2009 Geplaatst: 2 april 2009 Ja caroline fokkers en da gaan niet altijd samen in hun ervaring hier in dus vragen kan altijd lijkt me zo.
YvonneH Geplaatst: 3 april 2009 Geplaatst: 3 april 2009 Getver dat er ziet er zo ongeveer uit zoals Fuz zijn wond van vorig jaar (na de operatie).Bijt ze het zelf (of de andere konijnen) niet steeds open?
bunny ranch chanty Geplaatst: 3 april 2009 Geplaatst: 3 april 2009 (aangepast) Ik denk inderdaad dat dit toch door een klein bijt wondje is onstaan ....in de groep.Woond ze nog steeds in de groep? het zijn ook percies de plekken waar konijnen elkaar bijten namelijk.Bij een open wond kan er van alles naar binnen slaan.Als ze nog steeds in de groep zit kunnen er inderdaad nieuwe wonden onstaan door de mede bewoners. 3 april 2009 aangepast door bunny ranch chanty
ZaZa Geplaatst: 3 april 2009 Auteur Geplaatst: 3 april 2009 (aangepast) Nee Cindy..dat is niet het geval..Wel in de groep, maar die is zo relaxed dat ik me geen zorgen maak..Ze laten haar ook met rust..DAT is de oorzaak ook niet. Zij heeft al eens apart gezeten hierom en er heeft al wekenlang een ander konijn apart gezeten.. Ik ga haar ook niet apart zetten terwijl ze zo graag bij de groep zit..Alle opties en mogelijkheden zijn natuurlijk allang uitgeprobeerd..Het feit dat het daar zit, precies over de middenlijn, heeft verder niets te maken met bijten (wat niet aan de orde is) maar heeft een logische verklaring voor een bacterie als deze..Het is me uitgelegd, maar ik weet de strekking niet meer.. YvonneH: Geen jeuk, totaal geen neiging om te bijten, krabben o.i.d. Caroline; Ja..Er is toen daar direkt nog weer gecontroleerd omdat het onderzoek van de schimmel nog gedaan werd.. Het is inderdaad niet dat ik nu nog zoek naar een oplossing of naar een oorzaak..Aan een oorzaak heb je sowieso niets.. Waar het mij om gaat is om die ene konijnliefhebber -in het heden of in de toekomst- met een konijn met onbegrepen oppervlakkige wonden, die internet afstruint op zoek naar info.....Mogelijk vindt die hier antwoord op de vraag wat zijn konijn mankeert.. 3 april 2009 aangepast door ZaZa
nathalie b Geplaatst: 3 april 2009 Geplaatst: 3 april 2009 ZaZa,die van mij heeft een onverklaarbare kale plek op zn rug(precies dezelfde plek als bij jouw) al een hele tijd;geen mijt ,geen schimmel is al meerdere malen onderzocht.hij heeft er ook geen jeuk aan.De plek wordt af en toe heel rood en moet het dan insmeren met surolan zalf dan gaat het even weg wordt het"rustig"zeg maar.daarom wilde ik weten hoe het begonnen was.de DA weet ook niet wat t is;maar het wordt geen wond.
tante10 Geplaatst: 3 april 2009 Geplaatst: 3 april 2009 Hoi ZaZa, Ik zit maar wat te denken hoor, maar ik begrijp dat deze bacterie wel bij mensen voorkomt. Is er dan misschien een mogelijkheid om medicijnen voor mensen (in een aangepaste dosering) te proberenSterkte.
ZaZa Geplaatst: 3 april 2009 Auteur Geplaatst: 3 april 2009 ZaZa,die van mij heeft een onverklaarbare kale plek op zn rug(precies dezelfde plek als bij jouw) al een hele tijd;geen mijt ,geen schimmel is al meerdere malen onderzocht.hij heeft er ook geen jeuk aan.De plek wordt af en toe heel rood en moet het dan insmeren met surolan zalf dan gaat het even weg wordt het"rustig"zeg maar.daarom wilde ik weten hoe het begonnen was.de DA weet ook niet wat t is;maar het wordt geen wond. Nu ik lees wat jij schrijft, gaat mij een lichtje branden in mijn geheugen...Ik geloof dat de plek bij Pleun in het begin ook een kaal plekje was...want ze is toen nog gecontroleerd op mijt (was er niet) en uiteindelijk toch maar Stronghold gegeven..Een kenmerk van een bacterie is de op en neergaande beweging..Alles wat je dus probeert, lijkt uiteindelijk te helpen, maar blijkt achteraf schijn..Daarom gaat er ook zoveel tijd inzitten..Je blijft proberen.. HƩƩl goed herinneren lukt me niet, maar geloof ook hier dat het niet direkt een wond was...Het enige dat ik je kan aanraden is je dierenarts vragen een 'swapje' (of swabje) sturen naar het lab en te laten onderzoeken op bacteriƫn.Dat is een stukje van de plek.Pas dan weet je welke richting je kan denken..
nathalie b Geplaatst: 3 april 2009 Geplaatst: 3 april 2009 Nu ik lees wat jij schrijft, gaat mij een lichtje branden in mijn geheugen...Ik geloof dat de plek bij Pleun in het begin ook een kaal plekje was...want ze is toen nog gecontroleerd op mijt (was er niet) en uiteindelijk toch maar Stronghold gegeven..Een kenmerk van een bacterie is de op en neergaande beweging..Alles wat je dus probeert, lijkt uiteindelijk te helpen, maar blijkt achteraf schijn..Daarom gaat er ook zoveel tijd inzitten..Je blijft proberen.. HƩƩl goed herinneren lukt me niet, maar geloof ook hier dat het niet direkt een wond was...Het enige dat ik je kan aanraden is je dierenarts vragen een 'swapje' (of swabje) sturen naar het lab en te laten onderzoeken op bacteriƫn.Dat is een stukje van de plek.Pas dan weet je welke richting je kan denken.. oke dank je!ik zal het overleggen met mijn DA .
ZaZa Geplaatst: 3 april 2009 Auteur Geplaatst: 3 april 2009 Hoi ZaZa, Ik zit maar wat te denken hoor, maar ik begrijp dat deze bacterie wel bij mensen voorkomt. Is er dan misschien een mogelijkheid om medicijnen voor mensen (in een aangepaste dosering) te proberenSterkte. Bij mensen is het een zeer zeldzame bacterie die zich op verschillende manieren kan uiten..bijv. in de longen.. in wonden is het nauwelijks/niet bekend bij mensen.. Geloof dat er maar een paar dozijn mensen in de wereld bekend zijn
Lirazel Geplaatst: 4 april 2009 Geplaatst: 4 april 2009 Omdat je schrijft dat het zo zeldzaam is, ook bij mensen, ben ik even gaan zoeken in wetenschappelijke artikelen. En het is inderdaad erg onbekend, ik krijg in een van de meest uitgebreide zoekprogramma's op beide namen in totaal nog geen 50 hits, dat is behoorlijk weinig. Ik heb nog niet echt gelezen wat ze er over schrijven, maar daar zullen de dierenartsen toch wel naar gekeken hebben. Maar ik zie wel artikelen staan die gaan over deze bacterie in wonden. Ik zal er later nog wel wat verder naar kijken.
ZaZa Geplaatst: 4 april 2009 Auteur Geplaatst: 4 april 2009 oke dank je!ik zal het overleggen met mijn DA . Ik weet niet of de kosten je uitmaken, maar vraag er even naar...Dan schrik je achteraf niet zo hard...Geloof dat bacteriƫn een euro of 40 was en schimmels ruim het dubbele...Andersom kan ook..
nathalie b Geplaatst: 4 april 2009 Geplaatst: 4 april 2009 Ik weet niet of de kosten je uitmaken, maar vraag er even naar...Dan schrik je achteraf niet zo hard...Geloof dat bacteriƫn een euro of 40 was en schimmels ruim het dubbele...Andersom kan ook.. ik schrik zo snel niet meer ;voor beide konijnen heb ik dit jaar bijelkaar al bijna 600 euro uitgegeven aan medische kosten en we zijn nog niet op de helft van t jaar!buddy e.cuniculli;ollie kiezen trekken en slijpen;ollie abces weer opereren dus DA,AB,metacam,panacur enz enz............je moet er wel wat voor overhebben he.bv je vakantie ofzo!!
ZaZa Geplaatst: 4 april 2009 Auteur Geplaatst: 4 april 2009 Je hebt nu eenmaal huisdieren en daar moet voor gezorgd worden..betalen en weer snel vergeten..maar goed..voor een ander telt het prijskaartje misschien wel en dan kan het wel eens schrikken zijn..
nathalie b Geplaatst: 4 april 2009 Geplaatst: 4 april 2009 ach ja ,de een heeft kinderen en ik heb konijnen-kinderen...maar kan niet zonder ze hoor!
Aanbevolen berichten