Karina Geplaatst: 29 maart 2009 Geplaatst: 29 maart 2009 Nijn heeft drie weken lang een antibioticakuur dupliciline gekregen. Vorige week zaterdag heeft ze haar laatste injectie gehad. Wat me opvalt is dat haar vacht er nogal slordig uitziet. De haren staan vaak uit elkaar. Eronder zie ik een paar kale plekjes en weer nieuwe haren op sommige plekken. Ze heeft wel een kortstondige ruzie gehad met haar partner, waarbij wat plukken eruit getrokken zijn, dus die heb ik goed in de gaten gehouden. Bij het nakijken van de plekken is het nu al 2x voorgekomen dat ik een plukje in de hand heb. Aan dit plukje haar zit ook dode huid. Is het iets om me zorgen over te maken?
ZaZa Geplaatst: 29 maart 2009 Geplaatst: 29 maart 2009 Dode huid ? Hmm...geen idee...Voor haaruitval is het nu ook wel de tijd van het jaar...(ook binnenkonijnen hebben dat wel)Om te weten of het één met het ander (de AB) te maken heeft of kan hebben, zou je de dierenarts kunnen vragen...Op zich is het wel denkbaar dat het kan..Heb je al geGoogled ?
Karina Geplaatst: 29 maart 2009 Auteur Geplaatst: 29 maart 2009 Nee... Maar zal eens kijken.Nijn is in januari flink in de rui geweest. Dit ziet er toch anders uit dan toen. Het is ook alleen op haar rug. Snuf daarentegen is wel in de rui. Vandaar dat ik het verschil nog beter herken.. Maar ik zal eens op google zoeken.
Karina Geplaatst: 29 maart 2009 Auteur Geplaatst: 29 maart 2009 Ik heb even gegoogled. Ik kom uit bij sites over de ziekte van crohn, bij mensen komt het voor. Daarnaast lees ik op een paardenforum ook over een paard die na een ab-kuur haren verloor doordat de ab ook goede bacteriën, zoals die voor de aanmaak van nieuwe haren dood. Ik ga het goed in de gaten houden en anders even de dierenarts bellen. Misschien zijn er nog bb-leden die me verder kunnen helpen in de tussentijd.
YvonneH Geplaatst: 29 maart 2009 Geplaatst: 29 maart 2009 Het zou idd best kunnen denk ik.Ons hamstertje heeft laatst ab gehad (baytril) en bij haar viel haar haar ook uit :(
kelly1986 Geplaatst: 29 maart 2009 Geplaatst: 29 maart 2009 Ik zou even je dierenarts bellen om te vragen of dit een mogelijke bijwerking is.Kan hij dit niet bevestigen kun je meteen even brainstormen wat het dan zou kunnen zijn. Mogelijk kan het toch ook gewoon van de rui zijn.... succes
Karina Geplaatst: 30 maart 2009 Auteur Geplaatst: 30 maart 2009 Ik heb even gebeld met de dierenarts waarvan ik de ab-kuur heb gekregen. Er zijn geen bijwerkingen als haaruitval bekend bij een duplocilinekuur. Wat mogelijk kan zijn is een parasiet. Ik zat zelf al te kijken bij wilhelmina bij de vachtmijt. Maar als ik met een zeer fijn kammetje door haar vacht ga laat eigenlijk geen een haar los. Je ziet de kale plekken zo ook niet. Pas als je andere haren opzij schuift zie je wat plekken van ongeveer 1 cm lang en 0,5 cm breed. Andere zjin zelfs nog kleiner. Ik moet het volgens de da even aankijken en als het erger wordt toch even langskomen. Goed in de gaten houden dus.
kaatje Geplaatst: 30 maart 2009 Geplaatst: 30 maart 2009 naar mijn idee kan AB wel degelijk invloed hebben op de vacht. Helemaal als je het zoals jij, langdurig heb gegeven (3 weken noem ik langdurig) Niet alleen `dood`je `slechte`bacterien, ook gezonde bacterien die het lichaam gewoon nodig heeft help je ermee om zeep.Ik hoor vaker dat dieren er na een ab kuur niet fantastisch uitzien. Daarbij moet je natuurlijk wel in de gaten houden of het geen mijt is en dus `puur toeval`. Ik zou me er niet al te druk om maken, geef het de tijd en laat haar maar even bijkomen van de AB kuur, haren/huid hebben best tijd nodig om te herstellen.
Karina Geplaatst: 30 maart 2009 Auteur Geplaatst: 30 maart 2009 wat ik dus vóór het bellen van dierenarts dacht... Aangezien ik geen haren vind en ook tijdens kammen geen haren loslaten was de ab-kuur mijn eerste reactie. Ik houd het goed in de gaten en hoop dat het snel beter wordt. 8 april krijgt ze haar entingen. Hopelijk gaat dat goedkomen. In elk geval bedankt!
Laura1984 Geplaatst: 30 maart 2009 Geplaatst: 30 maart 2009 Onze Nijn heeft ongeveer 2 maanden duplocilline gehad, en dit heeft geen invloed gehad op zijn vacht. Nu weet ik niet of het bij ieder konijn ander is... Zoals anderen al aangeven lijkt de rui mij het meest logische.
Karina Geplaatst: 30 maart 2009 Auteur Geplaatst: 30 maart 2009 Ja, maar het gekke is dat ze helemaal geen haren verliest, ook niet met een speciaal kammetje. Snuf wel, die is echt in de rui. Goed vergelijkingsmateriaal.Ik kijk het gewoon even aan. Als ik zie dat de plekken groter worden of het worden er meer trek ik aan de alarmbel.
kaatje Geplaatst: 30 maart 2009 Geplaatst: 30 maart 2009 wat ik een beetje uit je verhaal opmaak, is het zo dat als je dus heel minimaal `trekt`aan de haren je hele plukken vanaf de wortel in je hand hebt?Dit heb ik wel eens eerder gezien op de praktijk, ik moet diep in mijn geheugen spitten..maar als ik me goed herriner was dat toen iets van schurft mijt...maar misschien kunnen andere leden mij hierin aanvullen, want ik weet het niet helemaal zeker meer
Karina Geplaatst: 30 maart 2009 Auteur Geplaatst: 30 maart 2009 nee... juist niet... de haren zitten goed vast. Gelukkig ook maar...
Karina Geplaatst: 3 april 2009 Auteur Geplaatst: 3 april 2009 Even een kleine update:31 maart was het hoogtepunt van de kale plekjes. Op deze dag zaten er overal op haar lichaam (behalve op haar kop) verspreid kale plekken, sommige maar van 3-4 mm, andere van 1 cm groot. Dat is 10 dagen na haar laatste antibiotica-spuit.Op 1 april heb ik haar vacht weer bekeken en ik zag op bijna alle plekken weer minihaar terugkomen. Vandaag, 3 april, heeft ze op alle plekjes weer wat haar staan. In die 10 dagen is ze niet schijnzwanger geweest en ook ruzie is niet voorgekomen. Zoals Kaatje dus beschreef ga ik ervan uit dat het een reactie op de antibiotica is geweest. Nouja, hoe dan ook, ik ben blij dat ze weer de oude is...(op de ontsteking na dan)
Aanbevolen berichten