LindavanBakel Geplaatst: 28 maart 2009 Geplaatst: 28 maart 2009 He, Op 9 april laat ik mijn voedster steriliseren.Ik heb begrepen van de DA dat ze dan een aantal dagen warm moet zitten, vanwege de daling van haar lichaamstemperatuur.Aangezien ze (voedster en ram) nu allebei in de schuur zitten (waar het wel een beetje tocht), wil ik haar naar binnen zetten (waar de temperatuur dus stukken hoger is dan in de schuur). Maar wat te doen met mijn rammetje?Ze zitten of allebei een paar dagen alleen (ZIELIG!!) of de ram krijgt te maken met een enorme temperatuursverschil wanneer ik hem bij mijn meidje zet. Iemand hetzelfde meegemaakt? Hoe heb jij dat opgelost?
Rian Geplaatst: 28 maart 2009 Geplaatst: 28 maart 2009 (aangepast) Ik blijf me eigenlijk afvragen of het niet gewoon beter is om ze bijelkaar te laten? Ook al is er dan temp verschil? 28 maart 2009 aangepast door Rian
LindavanBakel Geplaatst: 28 maart 2009 Auteur Geplaatst: 28 maart 2009 Ik blijf me eigenlijk afvragen of het niet gewoon beter is om ze bijelkaar te laten? Ook al is er dan temp verschil? Ja dat lijkt mij dan ook! Maar aan de andere kant, het schijnt ook weer superslecht te zijn wanneer een konijn van koud naar warm gaat...
lianne Geplaatst: 28 maart 2009 Geplaatst: 28 maart 2009 Kun je nu niet alvast langzaam verhuizen naar binnen? Misschien heb je toevallig ergens een hoekje/kamertje waar je de temperatuur kunt regelen waardoor ze tegen die tijd samen zitten zonder dat er ineens een sterke temperatuurswisseling is.De voedster moet toch naar binnen toe, en die krijgt ook te maken met de temperatuursverschillen, en je weet nu toch al dat ze onder het mes moet...
The Email Female Geplaatst: 28 maart 2009 Geplaatst: 28 maart 2009 Mijn DA heeft mij juist aangeraden om mijn voedster even alleen te zetten na de sterrelisatie. Pas na de nacontrole (10 dagen) mocht ik ze weer aan elkaar koppelen.
Rian Geplaatst: 28 maart 2009 Geplaatst: 28 maart 2009 Ik kreeg hier op BB toendertijd het advies om ze toch beter zo snel mogelijk bijelkaar te zetten ivm beter genezingsproces. Maar wat nu beter is? Geen idee.
The Email Female Geplaatst: 28 maart 2009 Geplaatst: 28 maart 2009 Mijn konijn was behoorlijk van slag toen ze thuis was. Ze lag helemaal op haar zij en at en dronk niet. Ik denk dat als ik daar meteen mijn andere konijn bij had gezet dit voor nog meer extra stress had geleid.Ik vond het ook handig dat ze alleen zat. Zo kon ik goed in de gaten houden of ze keutelde, at en dronk. Van mijn DA mocht ze ook tot de nacontrole niet uit de kooi. Omdat het zo'n grote wond was mocht ze niet tev eel bewegen en rare bewegingen maken.
kaatje Geplaatst: 28 maart 2009 Geplaatst: 28 maart 2009 (aangepast) ik weet niet of je ram geholpen is? 28 maart 2009 aangepast door kaatje
The Email Female Geplaatst: 29 maart 2009 Geplaatst: 29 maart 2009 Ik zit me net te bedeken dat bij mijn konijn alles weggehaald is. Misschien is dit een grotere operatie en dus ook een ander herstel?
kelly1986 Geplaatst: 29 maart 2009 Geplaatst: 29 maart 2009 Er zijn idd meerder leden die de dieren a castratie weer samen hebben gezet met positief resultaat.Wat je daarbij goed in de gaten moet houden is hoe ze op elkaar reageren. Gaat de ram veel rijden op de voedster is dit natuurlijk veel te stressvol en brengt het mogelijke negatieve bijwerkingen met zich mee. Laat ze eerst even rustig aan elkaar wennen en zie hoe ze zich gedragen. Konijnen zijn sociale dieren en "steun" van een dier dat dezelfde taal spreekt kan positive uitwerkingen hebben.Eten is bijvoorbeeld een sociale gebeurtenis, en zien eten doet ook vaak eten. Ik ben idd ook wel benieuwd of de ram wel gecastreerd is. Is dit niet het geval zou ik ze niet direct samen zetten omdat ongecastreerde rammen veel rijden.
LindavanBakel Geplaatst: 30 maart 2009 Auteur Geplaatst: 30 maart 2009 Er zijn idd meerder leden die de dieren a castratie weer samen hebben gezet met positief resultaat.Wat je daarbij goed in de gaten moet houden is hoe ze op elkaar reageren. Gaat de ram veel rijden op de voedster is dit natuurlijk veel te stressvol en brengt het mogelijke negatieve bijwerkingen met zich mee. Laat ze eerst even rustig aan elkaar wennen en zie hoe ze zich gedragen. Konijnen zijn sociale dieren en "steun" van een dier dat dezelfde taal spreekt kan positive uitwerkingen hebben.Eten is bijvoorbeeld een sociale gebeurtenis, en zien eten doet ook vaak eten. Ik ben idd ook wel benieuwd of de ram wel gecastreerd is. Is dit niet het geval zou ik ze niet direct samen zetten omdat ongecastreerde rammen veel rijden. Mijn ram is wel gecastreerd, dus dat zal het probleem niet zijn..Mij lijkt het lastig om in de gaten te houden of dat ze wel goed eet en keuteld wanneer haar ventje bij dr in het hok zit die alles voor dr wegkaapt :he:
Rian Geplaatst: 30 maart 2009 Geplaatst: 30 maart 2009 (aangepast) Toen ik Muis heb laten helpen hebben ze haar gecastreerd, dus ook alles weg (eierstokken en baarmoeder) en ze zat daarna heel zielig op een hoopje. Deed niks zelf, ook niet eten en drinken. Heb haar toen de eerste avond en nacht rustig in een apart hok gezet en heb haar toen geholpen met drinken, en de dag erna bij Pooke gezet. Hij begon haar meteen te wassen, zo lief. Ook ging hij tegen haar aan liggen, leek me erg lekker warm en vertrouwd voor haar. Ze begon toen ook vrij snel weer zelf te eten en te drinken. Pooke wilde ook spelen, maar had ook steeds wel snel in de gaten dat zij dat niet wilde en stopte dan. Ik denk dat het voor hem ook een soort uiting van blijdschap was dat ze weer terug bij hem was. Al met al denk ik dat hij haar echt duwtjes in de rug heeft gegeven om "door te zetten", ik ben blij dat ik haar zo snel bij hem heb gezet! 30 maart 2009 aangepast door Rian
LindavanBakel Geplaatst: 31 maart 2009 Auteur Geplaatst: 31 maart 2009 Toen ik Muis heb laten helpen hebben ze haar gecastreerd, dus ook alles weg (eierstokken en baarmoeder) en ze zat daarna heel zielig op een hoopje. Deed niks zelf, ook niet eten en drinken. Heb haar toen de eerste avond en nacht rustig in een apart hok gezet en heb haar toen geholpen met drinken, en de dag erna bij Pooke gezet. Hij begon haar meteen te wassen, zo lief. Ook ging hij tegen haar aan liggen, leek me erg lekker warm en vertrouwd voor haar. Ze begon toen ook vrij snel weer zelf te eten en te drinken. Pooke wilde ook spelen, maar had ook steeds wel snel in de gaten dat zij dat niet wilde en stopte dan. Ik denk dat het voor hem ook een soort uiting van blijdschap was dat ze weer terug bij hem was. Al met al denk ik dat hij haar echt duwtjes in de rug heeft gegeven om "door te zetten", ik ben blij dat ik haar zo snel bij hem heb gezet! Schattig!! als ze eenmaal eet dan kan het geen kwaad om ze bij elkaar te zetten nee, als hij ook zo lief voor dr is als jouw konijn :-)Ik kijk wel hoe ze op elkaar reageren..
bunny ranch chanty Geplaatst: 31 maart 2009 Geplaatst: 31 maart 2009 als de ram algehopen is kun je ze inderdaad beter gelijk samen zetten hij zal haar stimuleren tot eten.Daar naast kun je dat zelf ook in de gaten houden.Een voedster kan heel verschillend op de operatie reageren.De een heeft dwang voer nodig en de ander niet.Maar zijn vertouwde omgeving en maatje scheeld een hoop.Geef wel een water bak dan kan de voedster beter drinken.
LindavanBakel Geplaatst: 9 april 2009 Auteur Geplaatst: 9 april 2009 Zojuist ben ik terug met mijn gesteriliseerde konijn.Ze zitten nu allebei samen om een kamer in het huis, heb er een doos staan en flink wat handdoeken die dr lekker warm kunnen houden.. Nu zat ik ze kort te bekijken, mijn manneke wilde dr ineens een paar keer gaan bespringen, Yoshi was daar duidelijk niet van gediend (knorren!!). Binky houd zich nu meer bezig met het opeten van de doos (klinkt erger dan dat het is )Maar mijn vrouwtje loopt alweer wat rond, ze gaat helemaal niet op de handdoeken liggen.. Wat ik wel zou verwachten omdat ze onderkoeld terug komen van de DA.Kan ik er dan vanuit gaan dat de temperatuur in het huis goed is?De ramen zijn dicht (wel een klein ventilatierooster dat open is) de verwarming staat uit, maar als de zon de heel dag schijnt staat die wel de hele dag op de kamer gericht..
LindavanBakel Geplaatst: 9 april 2009 Auteur Geplaatst: 9 april 2009 Voor wie het wil weten :-) De operatie is helemaal goed gegaan, ze heeft 1 hechting.Zowel de eileiders als de baarmoeder is eruit gehaald, die begon al misvormt te raken (en ze is nog geen 8 maanden!!)
Aanbevolen berichten