sonia Geplaatst: 25 maart 2009 Geplaatst: 25 maart 2009 Hallo allemaal Ik heb een vraagje: ik heb twee hangoren, vroedsters uit hetzelfde nest (zusjes dus). Ze zijn nu ongeveer 3 maanden. Heb er verder geen problemen mee. Ze eten allebei alles wat los en vast zit en zijn bewegelijk en allert. Het enige wat mij verbaast is het verschil in uiterlijk tussen de twee.Chami is nu tegen het dikke aan met een grote ronde buik, haar oren zijn naar 1,5 maand gaan hangen.Cusi daarentegen is veel kleiner en slanker (maar niet dun) gebleven dan Chami. Ook staat één van haar oren nog steeds overeind. Is dit normaal bij zusjes of broertjes? Er is toch niets met Cusi mis dat ze zo klein blijft? Ik geef ze voornamelijk verse alfalfa en groenvoer en af en toe wat cavia brokjes.
Caroline Geplaatst: 25 maart 2009 Geplaatst: 25 maart 2009 Alfaalfa is een dikmaker en er zit teveel calcium in, met mate geven dus...Het is best mogelijk dat ze verschillend zijn... waren de ouders raskonijnen? Als het mixjes zijn kan bv 1 qua lichaamsbouw op vader en de ander op moeder lijken.Of waren ze al zo verschillend toen je ze kocht?En ben je echt zeker dat het 2 voedsters zijn? Rammen en voedsters zijn nl anders gebouwd...Ook zou het kunnen dat 1 van de 2 wormen heeft... Er kan zoveel...Kan je ze eens wegen?
sonia Geplaatst: 25 maart 2009 Auteur Geplaatst: 25 maart 2009 Bedankt voor je antwoord, Caroline.Wat betreft de alfalfa: Het probleem is dat hier in Peru geen hooi te krijgen is. Alfalfa is op elke straathoek dagelijks te koop. Ik heb geprobeerd gras voor ze te plukken, maar is een heel karwei en ook eten ze er niet graag van (ook zouden ze daar juist wormen van kunnen krijgen, want waar ik het pluk staan ezeltjes). Ik zal ze wat meer groente voeren en maar een paar keer in de week alfalfa. Die cavia-korrels zijn namelijk ook bedoeld voor vetmesten..... De ouders heb ik niet gezien, mijn vriend heeft de nijntjes destijds opgehaald. De fokker heeft gezegd dat het raskonijnen zijn (duitse of franse hangoren). Chami zal nu zo´n 2 kilo wegen, Cusi 1,5 kilo. Het zijn wel allbei echte damens (al zal ik voor de zekerheid Chami nog eens onder de loep nemen vanavond). Hoe kan ik zien of Cusi wormen heeft? Zitten die in de keutels?
Lieke175 Geplaatst: 26 maart 2009 Geplaatst: 26 maart 2009 Die zitten inderdaad in de keutels, maar de kans is klein dat je ze ziet. Als de wormbesmetting niet zo heel ernstig is, of de keutels zijn al opgedroogd, zie je ze niet.Je zou eventueel preventief kunnen ontwormen, maar ik denk dat het slimmer is om eerst antwoord op de vragen van Caroline te geven. Misschien is ontwormen helemaal niet nodig.
Aanbevolen berichten