Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aankomend weekend gaan we verhuizen en moet ik mijn konijntjes koppelen. Omdat we naar een flat gaan, doe ik ze met z'n alle op het balkon.

Over 3 weken wordt Lizzy (voedster) gecastreerd. Ik weet natuurlijk nog niet hoe rustig (of druk) de groep wordt, maar kan ik haar na de castratie weer gewoon bij de groep zetten, of moet ik haar apart houden?

Waar ik namelijk bang voor ben, is dat ik dan met het koppelen weer overnieuw moet beginnen en dan niet echt een neutrale ruimte meer heb om te koppelen, of valt dat mee?

Geplaatst:

Een aantal BB-ers hebben goeie ervaringen hiermee. Zoek even in "gedrag en koppelen". Ik weet dat ze het gecastreerde konijn weer terug in de groep hebben gezet. Op deze manier blijven ze een groep en het gecastreerde konijn wordt vaak verzorgd door de andere konijnen. Ook knappen ze in een groep sneller op van de operatie dan alleen. Maar het fijne weet ik er niet van, ik heb het gelezen in een andere topic ;). Je moet alleen oppassen dat ze de hechtingen niet stuk bijten.

Geplaatst:

Als ze inderdaad lief zijn voor elkaar zou ik ze ook lekker samen laten maar als ze elkaar opjagen lijkt het mij verstandiger haar toch even te scheiden om het risico dat er een hechting open gaat te voorkomen.

Geplaatst:

Dank jullie wel! Gewoon even afwachten hoe ze gaan doen dus... Ik heb er geen vertrouwen in moet ik zeggen ;-)

Maar tegenwoordig worden de hechtingen toch óók gelijmd? Of gaan ze dan ook nog steeds snel open?

Misschien als ik al m'n drie voedsters tegelijk laat castreren, dat het makkelijker gaat? M'n rammetje is wel lief, dus daar ben ik niet bang voor! En aangezien ze dan met z'n drieën 'ziek, zwak en misselijk' zijn, zal het dan wel rustiger blijven dan dat alleen Lizzy dat is?

Geplaatst:

Ben je van plan om ze allemaal te laten helpen ?

Dan is 3 tegelijk wel veel (en kostbaar) maar misschien wel slimmer...

Ervaring met een castraat terugzetten heb ik niet...wel zijn er verhalen dat een castraat lastig terug te zetten kan zijn...Mintaka was een lid met zo'n konijn geloof ik..maar ik lees graag positieve verhalen die dit weerspreken hoor..dusse..Caroline, weet jij nog om wie dat ging waar jij het over hebt ?

Geplaatst:

Ja precies. Maar als ze alle drie tegelijk moeten, gaat het nog wel even duren, want dan moet ik nog een paar maanden extra sparen! :-P

Geplaatst:

Voor de rust van je konijnen én voor jezelf kan je misschien eerst maar eens gaan koppelen...

Castreren kan later nog....kan je nog even sparen..

Geplaatst:

Wachten met castreren van Lizzy is denk ik geen optie meer... Zo om de 3 a 4 weken is ze schijnzwanger en dan is er echt niets mee te beginnen. Zelfs met voeren moet ik dan op m'n hoede zijn, want ze zit dan zo in m'n vingers en echt haar hele buik is dan steeds kaal. Vandaar dat ik haar meteen wilde doen en evt. met de rest wil wachten.

Maar misschien gaat het voorlopig goed als ik ze koppel en kan ik nog even wachten met castreren. Lijkt mij in ieder geval beter als ze alle drie tegelijk gaan!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .