Ga naar inhoud

Om de twee weken niet eten


MCpaasei

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik word een beetje moedeloos van mijn konijn. Om de twee weken ongeveer eet hij niet. Vandaag is het weer zover. Gisteravond zag ik al dat hij 'bol' in zn hangmat lag en vanmorgen at hij inderdaad niet. Vaak als ik hem dan dwangvoer, gaat hij daarna wel eten en dan is er niks meer aan de hand. Nu heb ik hem vanmorgen gedwangvoerd en nu eet hij nog steeds niet.

Verleden keer was ik bij de dierenarts en toen had hij niet echt iets. Gister at en keutelde hij nog enthousiast. Ik snap er niks van... Wat kan hij hebben? Is hij gewoon chagrijnig ofzo?

Hij werkt met dwangvoeren erg tegen, dus hij zal wel niet heel ziek zijn nog. Zn nek is warm. Volgens mij is hij ook niet uitgedroogd.

Ze krijgen bij mij alleen witlof eigenlijk. Is het slecht als ze 1 soort groente krijgen ofzo? Gaat hij daarom zo doen?

Hij eet altijd heel veel hooi.

Heeft iemand enig idee wat er elke keer mis is? Ik word er zo wel een beetje moedeloos van.... Bijna elke week raak.

Grtz,

Marjolein

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Marjolein,

Ik weet niet of het helpt maar je zou misschien inderdaad af en toe andere groenten kunnen geven (wel eerst opzoeken welk soorten je mag geven natuurlijk!). Drinkt je konijn ook genoeg? Heeft hij geen last van verstopping of gas ofzo?

Kan het ook niet zo zijn dat je konijn zo vaak dwangvoer krijgt dat hij hier aan is 'gewend'?

(Ik ben geen dierenarts, ik noem maar gewoon wat op!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt eigenlijk precies wat Mickey hier ook had...Ook zij wilde om de zoveel tijd niet eten en zag 's ochtends ook al aan haar manier van doen, dat het weer zo'n typische dag werd...Als dwangvoeren alleen helpt, is dat een goede manier om je konijn weer aan de praat te krijgen...Als dat niet helpt, kun je ook medicatie toedienen die je aan je DA kunt vragen...Maar alvorens je dat doet, zou ik je nijn inderdaad eerst op haken laten controleren, de meest voordehandliggende oorzaak. Als dat het niet is, is er nog een plethora aan mogelijkheden, waaronder inderdaad buikpijn door gasvorming (waarbij die medicatie goed van pas komt). Sommige konijnen hebben hier relatief snel last van en daardoor eten ze 's ochtends dus niet. Hier moet je wel op tijd bij zijn, dus het is goed dat je je nijn dwangvoert als hij zelf niet wilt eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste keer is hij gecontroleerd op zn tanden en toen hebben ze wel iets weggeknipt, maar dat was niet echt dramatisch en toen heb ik ook wel dat primperid ofzo meegekregen. Maar toen kon ze niet echt iets ontdekken. Dat was 19 februari.

Met de Kerst is ze toen heel erg ziek geweest. Toen moest ie een infuus met vocht enzo. Dat was niet best. En ik denk dat het sindsdien een beetje zo is. Dus 3 maanden ofzo. Maar ik word er heel erg nerveus van iedere keer, omdat ik niet weet wanneer het weer 'zo'n dag is' of wanneer hij bijna dood gaat. Hij wast zichzelf wel nog enzo en hij zit nu onder de tafel en als ik er dan aan kom, gaat ie snel aan de andere kant van de tafel zitten. En de ene keer ligt ie en de andere keer zit ie, maar nu let ik er natuurlijk op, dus ik weet niet of hij nou heel anders zit dan normaal. Hij kijkt af en toe naar zn lof en dan eet ie het toch maar niet. Best kans dat alles over een paar uur normaal is.... maarja, ook kans dus dat dat niet zo is.

Wat had Mickey dan?? En wat deed je eraan?

En met gas moet de buik toch hard zijn? Waar zit de buik nou precies? En volgens mij is het niet hard. Maarja, wie ben ik he...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal ik dan ook even overleggen met de DA. De vraag blijft alleen natuurlijk wat hij nu heeft. Het lijkt wel of hij elke keer anders gaat liggen, maar nogmaals, dat kan ik ook verzinnen. Hij ligt af en toe wel gewoon. Maar hij draait zich vaak om. Wat moet ik nou doen? Blijven dwangvoeren? Als hij vanavond nog steeds niks heeft gegeten dan toch de dierenarts bellen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je belletjes voelt, zal er waarschijnlijk toch gas zitten.

Dan is het echt handig als je door gaat met masseren om de zoveel tijd. Meestal gaan ze na een massage keutelen of soms iets eten.

Het is toch echt makkelijker en het gaat beter als je hem op z'n rug legt.

Als het lastig is om hem op zā€™n rug te draaien, kan je het misschien zo proberen.

Je gaat zitten en houd hem tegen je (verticaal). Dan buig je langzaam naar voren tot zijn rugje op je benen rust. Meestal blijven ze daar erg rustig onder. Eens zijn rugje op je benen ligt kan je hem nog een lekkere oormassage of iets dergelijks geven en dan ontspannen ze meestal wel en blijven ze liggen (blijf hem toch zeker vasthouden). Eens hij ontspannen ligt, kan je zijn buikje makkelijk masseren.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas wel op dat je niet te hard masseert he, je wilt geen organen beschadigen. Met je duim kun je draaiende bewegingen richting de anus maken.

Het kan dan idd gas zijn en dat is pijnlijk voor je nijn waardoor hij niet eet. Ik vind het ook nog altijd moeilijk precies aan te voelen wanneer een nijn een harde buik heeft of niet. Immers, je voelt niet elke dag aan de buik van een konijn. Maar als je belletjes hoort of geluidjes, kan het dus goed gas zijn. Daarom zou ik, als hij vanavond nog niet eet, wel even langs een dierenarts gaan. Die kan voelen of het gas is en je primperan+cisaral meegeven en eventueel een pijnstiller. Zo komen de darmen weer op gang en heeft je nijn geen pijn meer waardoor de kans groter is dattie weer gaat eten. Je moet er op tijd bij zijn.

Wat Mickey precies heeft gehad, weet ik niet. Ik heb toen ook 2 haken laten verwijderen, maar Mickey had last van dergelijke dagen over een periode van 2 jaar. Kleine kans dus dat 2 haakjes ervoor zorgen dat ze 2 jaar lang af en aan niet eet. Soms ging het weken goed en soms had ze ineens weer zo'n dagje. Daarom ben ik nu met een preventieve behandeling panacur bezig. Dit is tegen e-cuniculi en ook tegen Pinworm, wat ook voor zulk soort dagen kan zorgen. Ik hoop dat de slechte dagen nu verleden tijd zijn, maar als dat zo is kan ik dus nooit met zekerheid zeggen wat het geweest is. Bij Mickey kan het ook nog de baarmoeder zijn, maar aangezien jouw nijn een ram is, hoef je je daar geen zorgen om te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoihoi,

Mn konijn is geen ram :) ik praat wel over hij, maar het zijn twee dames.

Ik ben toch naar de dierenarts gegaan en er was hetzelfde probleem als met Kerst. Weer vloeistof ofzo in de maag en weer doodziek. Moest aan het infuus voor vocht. De dierenarts zegt dat het te vaak mis is en dat er waarschijnlijk meer aan de hand is. Hij is blijkbaar ook wat mager. Ik moest kiezen of ik hem liet inslapen en dat heb ik niet gedaan. Ik probeer het nog 1 keer. Nu heb ik ook antibiotica die we tot op heden nog niet hadden gehad, dus ik hoop nu dat het toch nog een bacterie is en anders moet ik er toch over denken en waarschijnlijk besluiten om Mr Brown in te laten slapen :( Ik ben er kapot van! Ik kan de hele dag niks anders dan huilen, maar we hopen hier maar het beste van!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar wat is 'vloeistof' in de maag? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Misschien iemand??

Als er 'iets anders' met je konijn aan de hand is, dan kan de dierenarts toch onderzoeken doen? Heeft hij naar de kiezen gekeken? heb je het over EC gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sja, hij heeft naar de kiezen en tanden gekeken en daar was niks mee aan de hand, en EC leek hem onwaarschijnlijk, omdat het konijn ook hele natte keutels heeft/ soort diarree. En het konijn heeft wel bijna elke week iets met zn darmen, dus hij denkt dat het iets chronisch is aan zn darmen waardoor het dus iedere keer terug zal komen en waardoor hij iedere keer ziek zal worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn is nog zieker geworden en vanmorgen was zn buik enorm. Het stak uit naast zn ribben en zn darmen waren keihard. Het ging helemaal niet goed. Hij lag ook half in de waterbak, dus het ging echt niet meer. Vanmorgen heb ik m helaas moeten laten inslapen. :'( ik ben er kapot van

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .