steffie79 Geplaatst: 13 maart 2009 Geplaatst: 13 maart 2009 Mijn konijntje heeft wormen, verleden zomer werd ze ontwormd met stronghold, blijkbaar heeft het toch niet geholpen. Nu lees ik dat panacur vloeibaar het beste is, ik heb dit gevraagd aan dierenarts maar die zei dat het enkel in grote hoeveelheden verkocht wordt en éénmaal open het niet lang houdbaar blijft...en bovendien duur is, ik weet niet wat jullie in huis hebben van vloeibare panacur, is dit ook in grote flessen? Mijn vraag is nu; kan ik ook panacur petpaste gebruiken http://vets4petz.nl/panacur-petpaste-p-108.html Ik hoop van wel want dat kan ik bestellen zonder voorschrift, weet iemand ook de dosering? Alvast bedankt
Dollie Geplaatst: 13 maart 2009 Geplaatst: 13 maart 2009 Je kunt de Petpaste ook gebruiken hoor, ik gebruik 'm ook voor de konijnen. Ik lees alleen wel eens dat de vloeibare versie gewoon makkelijker is, maar mijn konijnen slikken de Panacur ook gewoon zonder problemen door. Verder zou ik niet weten wat het verschil is. De dosering weet ik zo niet meer, is al een tijdje geleden. Volgens mij een half streepje per kg? Maar dat durf ik echt niet met zekerheid te zeggen!
steffie79 Geplaatst: 13 maart 2009 Auteur Geplaatst: 13 maart 2009 oke bedankt, das een echte opluchting, dan kan ik het bestellen...misschien weet iemand anders de dosering?? bedankt:D
bunny ranch chanty Geplaatst: 13 maart 2009 Geplaatst: 13 maart 2009 panacur 0.5ml per kilo konijn 5 dagen lang verkrijg baar dieren arts vloeibaar.
zesjes Geplaatst: 14 maart 2009 Geplaatst: 14 maart 2009 (aangepast) Die dosering van 0,5 ml is niet juist. Dat is een onderdosering en dat is dus helemaal niet goed. Je moet geven 20 - 25 mg panacur per kilogram lichaamsgewicht.Bij vloeibare panacur 2,5% is dat 0,8 - 1 ml per kg lgBij pasta weet ik het niet, maar dat is vrij gemakkelijk uit te rekenen als je weet hoeveel werkzame stof erin zit. Edit: per 1 gram 187,5 mg werkzame stof. Dus 1 gram pasta is voor een konijn van 7,5 - 9 kilo.Reken maar uit. 14 maart 2009 aangepast door zesjes
Caroline Geplaatst: 14 maart 2009 Geplaatst: 14 maart 2009 Die dosering van 0,5 ml is niet juist. Dat is een onderdosering en dat is dus helemaal niet goed. Je moet geven 20 - 25 mg panacur per kilogram lichaamsgewicht.Bij vloeibare panacur 2,5% is dat 0,8 - 1 ml per kg lgBij pasta weet ik het niet, maar dat is vrij gemakkelijk uit te rekenen als je weet hoeveel werkzame stof erin zit. Edit: per 1 gram 187,5 mg werkzame stof. Dus 1 gram pasta is voor een konijn van 7,5 - 9 kilo.Reken maar uit. Dankje... kan ik gewoon even aanvullen Op de pasta staat in de bijsluiter het aantal mg per streepje. Bij de pasta die ik had was dat bv 50mg per streepje en één streepje was dus voldoende voor een konijn van 2kg. Mogelijk is de pasta in NL een andere concentratie, dus de bijsluiter lezen.Je kan ook beter net wat meer geven dan wat minder. Weegt je konijn bv 1.5 kg, kan je een heel streepje geven zeg maar, de dosering is niet zo héél exact en het lichaam neemt dat goedje niet op.
steffie79 Geplaatst: 19 maart 2009 Auteur Geplaatst: 19 maart 2009 bedankt voor de reacties. Intussen heb ik de petpaste, in totaal zit er 900 mg fenbendazol in, en heeft de zuiger 18 instelbare eenheden, 1 streepje komt dus idd overeen met 50 mg fenbendazol, mijn konijnen wegen allebei rond de 2 kg, dus reken ik 25 mg per kg, dus komt overeen met 1 streepje; ik ga het smeren op een witlof blaadje en dan zo geven, hopelijk merken ze er niks van. Hoeveel dagen moet ik de pasta geven? En zijn er nog dingen die ik zeker moet doen...bijv alles ontsmetten misschien?? bedankt :-)
Caroline Geplaatst: 19 maart 2009 Geplaatst: 19 maart 2009 Neen, niet nodig, die wormen overleven niet buiten hun milieu.Kleine tip...gebruik kruiden bv basiliucm. Smeer per konijn de prortie uit over zeg maar 5 blaadjes. Geef ze eerst 2 blaadjes zonder zodat ze meer willen en geef er dan ééntje met ,dan ééntje zonder panacur.
Sweetbunny Geplaatst: 19 maart 2009 Geplaatst: 19 maart 2009 Caroline slim zeg!! (moet ik ff onthouden voor het geval dat )
steffie79 Geplaatst: 19 maart 2009 Auteur Geplaatst: 19 maart 2009 Ik heb de panacur gegeven, dus als ik het goed begrijp hoef ik het maar 1 keer te geven?:yes:
Caroline Geplaatst: 19 maart 2009 Geplaatst: 19 maart 2009 Neen... 5 dagen aub en herhalen na 10 dagen...
steffie79 Geplaatst: 22 maart 2009 Auteur Geplaatst: 22 maart 2009 oké bedankt voor advies ;-) Wanneer komen de dode wormen er uit? Na de behandeling? Of na de eerste dag al?Ik heb nog geen terug gevonden.Nochthans zag ik voor de behandeling een klein fijn kort wormpje in een keuteltje, het was zeker een wormpje. Ik heb ook basilicum gekocht en ja het werkt uitstekend! Ze merken er niks van!Bedankt voor de tip!
ZaZa Geplaatst: 22 maart 2009 Geplaatst: 22 maart 2009 Kwestie van afwachten..Als je konijn wormen heeft, ga je dat vandaag of morgen echt wel zien...:yes:
steffie79 Geplaatst: 22 maart 2009 Auteur Geplaatst: 22 maart 2009 okey....bedankt, ik hou het in de gaten;)
Caroline Geplaatst: 22 maart 2009 Geplaatst: 22 maart 2009 Niez noodzakelijk...hangt er van af waar de wormen zich bevinden...
x_Marr Geplaatst: 22 maart 2009 Geplaatst: 22 maart 2009 Stel ik mn vraag ook maar even hier: moet je altijd na 10 dagen weer herhalen of alleen als je wormen hebt gevonden in de keutels?
Caroline Geplaatst: 23 maart 2009 Geplaatst: 23 maart 2009 Altijd herhalen ivm eitjes, die panacur niet aanpakt.
Aanbevolen berichten