Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn konijntje heeft wormen, verleden zomer werd ze ontwormd met stronghold, blijkbaar heeft het toch niet geholpen. Nu lees ik dat panacur vloeibaar het beste is, ik heb dit gevraagd aan dierenarts maar die zei dat het enkel in grote hoeveelheden verkocht wordt en éénmaal open het niet lang houdbaar blijft...en bovendien duur is, ik weet niet wat jullie in huis hebben van vloeibare panacur, is dit ook in grote flessen?

Mijn vraag is nu; kan ik ook panacur petpaste gebruiken

http://vets4petz.nl/panacur-petpaste-p-108.html

Ik hoop van wel want dat kan ik bestellen zonder voorschrift, weet iemand ook de dosering?

Alvast bedankt

Geplaatst:

Je kunt de Petpaste ook gebruiken hoor, ik gebruik 'm ook voor de konijnen. Ik lees alleen wel eens dat de vloeibare versie gewoon makkelijker is, maar mijn konijnen slikken de Panacur ook gewoon zonder problemen door. Verder zou ik niet weten wat het verschil is.

De dosering weet ik zo niet meer, is al een tijdje geleden. Volgens mij een half streepje per kg? Maar dat durf ik echt niet met zekerheid te zeggen!

Geplaatst: (aangepast)

Die dosering van 0,5 ml is niet juist. Dat is een onderdosering en dat is dus helemaal niet goed.

Je moet geven 20 - 25 mg panacur per kilogram lichaamsgewicht.

Bij vloeibare panacur 2,5% is dat 0,8 - 1 ml per kg lg

Bij pasta weet ik het niet, maar dat is vrij gemakkelijk uit te rekenen als je weet hoeveel werkzame stof erin zit.

Edit: per 1 gram 187,5 mg werkzame stof. Dus 1 gram pasta is voor een konijn van 7,5 - 9 kilo.

Reken maar uit.

aangepast door zesjes
Geplaatst:
Die dosering van 0,5 ml is niet juist. Dat is een onderdosering en dat is dus helemaal niet goed.

Je moet geven 20 - 25 mg panacur per kilogram lichaamsgewicht.

Bij vloeibare panacur 2,5% is dat 0,8 - 1 ml per kg lg

Bij pasta weet ik het niet, maar dat is vrij gemakkelijk uit te rekenen als je weet hoeveel werkzame stof erin zit.

Edit: per 1 gram 187,5 mg werkzame stof. Dus 1 gram pasta is voor een konijn van 7,5 - 9 kilo.

Reken maar uit.

Dankje... kan ik gewoon even aanvullen ;)

Op de pasta staat in de bijsluiter het aantal mg per streepje. Bij de pasta die ik had was dat bv 50mg per streepje en één streepje was dus voldoende voor een konijn van 2kg. Mogelijk is de pasta in NL een andere concentratie, dus de bijsluiter lezen.

Je kan ook beter net wat meer geven dan wat minder. Weegt je konijn bv 1.5 kg, kan je een heel streepje geven zeg maar, de dosering is niet zo héél exact en het lichaam neemt dat goedje niet op.

Geplaatst:

bedankt voor de reacties.

Intussen heb ik de petpaste, in totaal zit er 900 mg fenbendazol in, en heeft de zuiger 18 instelbare eenheden, 1 streepje komt dus idd overeen met 50 mg fenbendazol, mijn konijnen wegen allebei rond de 2 kg, dus reken ik 25 mg per kg, dus komt overeen met 1 streepje; ik ga het smeren op een witlof blaadje en dan zo geven, hopelijk merken ze er niks van.

Hoeveel dagen moet ik de pasta geven? En zijn er nog dingen die ik zeker moet doen...bijv alles ontsmetten misschien??

bedankt :-)

Geplaatst:

Neen, niet nodig, die wormen overleven niet buiten hun milieu.

Kleine tip...gebruik kruiden bv basiliucm. Smeer per konijn de prortie uit over zeg maar 5 blaadjes. Geef ze eerst 2 blaadjes zonder zodat ze meer willen en geef er dan ééntje met ,dan ééntje zonder panacur.

Geplaatst:

oké bedankt voor advies ;-)

Wanneer komen de dode wormen er uit? Na de behandeling? Of na de eerste dag al?

Ik heb nog geen terug gevonden.

Nochthans zag ik voor de behandeling een klein fijn kort wormpje in een keuteltje, het was zeker een wormpje.

Ik heb ook basilicum gekocht en ja het werkt uitstekend! Ze merken er niks van!

Bedankt voor de tip!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .