knorrrie Geplaatst: 12 maart 2009 Geplaatst: 12 maart 2009 Halllo allemaal! Het is al laat op de avond, maar er zit me toch iets niet lekker.Mijn nichtje heeft nu, ik gok 2 weken geleden, een konijntje gekocht waar ze heel blij mee is.Nu vertelde ze me dat haar konijntje last van diarree heeft en vroeg mij wat ze moest doen.Ik heb haar gezegd om de korrels weg te halen en het beestje even op hooi en water te laten leven, want ik heb zelf ook geen idee wat dit kan zijn. Weet iemand hier raad mee?Voordat ik mijn nichtje overstuur maak... Help!
Petradhd Geplaatst: 12 maart 2009 Geplaatst: 12 maart 2009 Misschien kun je je nichtje naar dit forum verwijzen? En naar de informatie op de website van bunnybunch? Het is moeilijk te zeggen wat er met het konijntje aan de hand kan zijn op basis van wat je hebt geschreven. Maar je advies om het diertje op water en hooi te zetten is in ieder geval wel goed. Alleen is het ook belangrijk om de oorzaak te weten van de diarree, zodat daar iets aan gedaan kan worden. Het kan een coc infectie zijn, maar ook verandering van voer of onbekende groente/fruit of stress of iets anders. Een jong konijn met echte diarree kan snel achteruit gaan, het is dus belangrijk om niet te lang aan te kijken. Als de diarree aanhoudt is het verstandig om naar een konijnkundige dierenarts te gaan.Waar komt het konijntje eigenlijk vandaan en hoe oud is het?
knorrrie Geplaatst: 12 maart 2009 Auteur Geplaatst: 12 maart 2009 Wat fijn om zo snel een reactie te lezen!Toen ze haar kocht was ze 6 weken oud als ik me niet vergis.Ze is sinds vandaag bekend met deze site maar ze kon niks vinden.Vandaar dat ik op het idee te kwam om een bericht te plaatsen.Ze heeft het konijntje bij de Jumper in Arnhem gekocht.
Twinkle Geplaatst: 12 maart 2009 Geplaatst: 12 maart 2009 dat een konijntje diarree heeft kan verschillende oorzaken hebben. Mijn ervaring is dat mijn konijn af en toe ook diarree heeft maar dit komt dan door mijzelf. Dan heb ik weer teveel groente gegeven. Maar het wil niet zeggen dat dit hetzelfde is als bij je nichtje dr konijn. Verstandig om even naar de Dierenarts te gaan. Het zekere voor het onzekere.. Succes!
Caroline Geplaatst: 12 maart 2009 Geplaatst: 12 maart 2009 Zo'n jong konijn met diaree ,moet je idd ernstig nemen. Als ze dus idd morgenochtend nog diaree heeft, is een DA-bezoek dezelfde dag aangewezen.
Caroline Geplaatst: 12 maart 2009 Geplaatst: 12 maart 2009 dat een konijntje diarree heeft kan verschillende oorzaken hebben. Mijn ervaring is dat mijn konijn af en toe ook diarree heeft maar dit komt dan door mijzelf. Dan heb ik weer teveel groente gegeven. Maar het wil niet zeggen dat dit hetzelfde is als bij je nichtje dr konijn. Verstandig om even naar de Dierenarts te gaan. Het zekere voor het onzekere.. Succes! Klopt idd...!!!MAAR: een jong konijn wat net verhuisd is en dus erg veel stress doorstaan heeft, is een uitzondering. Oudere konijnen kunnen wel tegen een dagje diaree en het is vaak te wijten aan voeding. Bij jonge dieren moet je echter aan coc denken en dan moet je snel handelen. Een behandeling is perfekt mogelijk, maar zonder snelle behandeling ben je al snel te laat.
Twinkle Geplaatst: 12 maart 2009 Geplaatst: 12 maart 2009 Dierenarts is inderdaad de beste handeling! Op dit forum staat ook een overzicht van goede dierenartsen. Succes
Petradhd Geplaatst: 12 maart 2009 Geplaatst: 12 maart 2009 Ik sluit me aan bij Caroline. Dit konijntje zal nu dus ongeveer acht weken oud zijn (of misschien zelfs jonger aangezien er ook gelogen wordt over de leeftijd in dierenwinkels) en op die leeftijd is diarree een spoedgeval waar je niet mee moet wachten. Als het diarree is tenminste. Want ik heb gemerkt dat mensen ook platgetrapte blindedarmkeutels wel eens als diarree zien.
Shan Geplaatst: 13 maart 2009 Geplaatst: 13 maart 2009 Ga snel echt waar. ik haalde ooit een konijntje uit de Dierenwinkel en die kreeg ook Diaree en had toen nog geen konijnkundige dierenarts.dus zei ging eraan dood
nonalution Geplaatst: 13 maart 2009 Geplaatst: 13 maart 2009 hallo allemaal! ik ben het nichtje van knorrie, en heb net de berichten gelezen! Bambina is nu precies 10 weken en 1 dag. en jah knorrrie ik heb haar inderdaad 2 weken Ik heb haar nog helemaal geen sla gegeven. Jah net de eerste dag een klein blaadje, en wist ook niet dat ze dat nog niet mocht. En daarna was er ik meteen mee gestopt. Maar ligt het niet ergens anders misschien aan? Want ze heeft de afgelopen 3 dagen in de keuken geplast en de eerste 2 dagen daarvan heb ik haar rond laten lopen omdat ik niet wist wat ik moest doen vanwege het zindelijk maken. maar gister heb ik haar dus nadat ze geplast had in de keuken meteen in de kooi gedaan. Brengt dat misschien geen stress mee? en gister avond toen ik thuis kwam lag er geen diarree en vanochtend ook niet.nou allemaal alvast bedankt voor de reacties!
tante10 Geplaatst: 13 maart 2009 Geplaatst: 13 maart 2009 En ik ben de tante van Bambina, het lijkt wel een faniliereunie. Cynth, let je er wel op dat Bambina blijft keutelen en plassen, en natuurlijk moet ze blijven eten.Hoop dat alles goed gaat, anders bel je maar, 2 weten meer dan 1 en we hebben een goede dierenarts die ook in Arnhem zit.
_Danielle Geplaatst: 13 maart 2009 Geplaatst: 13 maart 2009 Hoi Nonalution, Goed dat je hier ook op het forum bent. Je moet je nijntje heel goed in de gaten blijven houden. (Kleine) konijntjes zijn namelijk heel erg vatbaar voor coccidiose, zeker als ze stress hebben gehad, dan gaat het zich uiten zeg maar. Dus bijv. wanneer ze naar een nieuwe eigenaar zijn verhuisd. Dan krijgen ze diarree, worden ze lusteloos en willen ze (bijna) niet meer eten en drinken, je begrijpt wel dat dit niet goed is. Dit kan dodelijk zijn, zeker bij kleine konijntjes. Dus zodra het je opvalt dat ze zich anders gaat gedragen of weer diarree krijgt, meteen naar de DA! (en volgens mij moet je dan ook wat ontlasting meenemen, zodat ze dat kunnen testen op coccidiose).
nonalution Geplaatst: 14 maart 2009 Geplaatst: 14 maart 2009 hallo allemaal! Bambina eet nog wel erg goed. Gister en eergister heeft ze veel hooi gegeten, en gister avond heeft ze een half handje korrels opgegeten. Ik heb geen diarree meer gezien in de kooi. En drinken doet ze ook erg goed. Dus hoop dat het nu wel goed zit. Ook heeft ze gister niet meer in huis geplast En tante 10, ze heeft ook goed gekeuteld en geplast!
tante10 Geplaatst: 14 maart 2009 Geplaatst: 14 maart 2009 Blij om te horen dat het goed gaat met Bambina, want ja, ik ben toch haar tante....
Sweetbunny Geplaatst: 14 maart 2009 Geplaatst: 14 maart 2009 Goed om te lezen dat het beter gaat Wel nog goed in de gaten houden hoor!!
nonalution Geplaatst: 14 maart 2009 Geplaatst: 14 maart 2009 jah was ook erg blij! dacht trouwens net toen ik haar kooi aan het controleren was, dat er diarree in haar wc zat, alleen zat het niet aan elkaar en was het niet echt erg nat, maar een klein beetje vochtig, en er lag ook klein beetje in de kooi. Ook had ze haar hele kooi onder geplast, dus heb net de kooi maar weer even helemaal verschoont. Misschien dat we van de week toch even naar de Da gaan voor de zekerheid want het zit me toch niet zo lekker.
_Danielle Geplaatst: 14 maart 2009 Geplaatst: 14 maart 2009 Maar het was wel ontlasting?Als ze nu weer waterige/dunne ontlasting heeft, echt niet te lang wachten met naar de DA gaan hoor.. Eet ze nog wel?
nonalution Geplaatst: 14 maart 2009 Geplaatst: 14 maart 2009 jah lag ook plas in, dus kan ook plas zijn geweest! ze heeft nu alleen hooi in de kooi liggen, en heeft ze al goed van gegeten. En drinken doet ze ook goed!als ik er achter kom dat ze weer diarree heeft ga ik naar de da! bedankt voor alle reacties
Aanbevolen berichten