Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Naar aanleiding van mijn reactie op het onderwerp "Konijn rilt, etc...." werd me de vraag gesteld om een nieuw topic te openen omdat er twijfel lijkt te bestaan over de diagnose die de dierenarts heeft gesteld.

Ik kopieer hieronder mijn reactie op het genoemde topic:

Hoi Mandy,

Fijn dat het weer goed gaat met je konijn!

Wij hadden zondag iets gelijks met onze Snuf. Hij zat echt te trillen als een rietje, en zag er heel vreemd uit. Ik kon het niet goed omschrijven maar zijn vacht was anders, zijn neus was anders, hij was wankel op zn pootjes en trilde. Bovendien had hij al de hele dag niet gegeten. Ik kwam langs zijn hok en hij lag er echt zielig bij.

Dus we hebben de dierenarts gebeld, die had in eerste instantie geen idee wat er aan de hand was maar we mochten gelukkig wel meteen komen. En dat op zondagavond!

Snuf blijkt een hersenontsteking te hebben en erg ziek te zijn. Hij had koorts.

Hij heeft 4 injecties gehad en we moesten de volgende dag terug komen.

Gisteren leek hij wat op te knappen, maar nog lang niet fit, al was het verschil heel duidelijk. De dierenarts zag ook duidelijk verbetering. Hij heeft weer 3 injecties gekregen en druppeltjes die we hem 2 x per dag moeten geven en vanochtend zat hij al weer veel frisser in zijn hok. (Hoewel fris??? Hij heeft wat diarree door de antibiotica, maar dat gaat wel weer over.)

Pff....wat een toestand, we hebben ons echt grote zorgen gemaakt! Maar hebben nu alle vertrouwen dat het goed komt.

Groetjes,

NannieB

Ik zal nog wat toelichting geven:

De dierenarts heeft Snuf naar mijn idee heel goed nagekeken en geobserveerd. Hij had koorts (ruim boven de 41) en was er niet goed aan toe. Hij had echt neurologische verschijnselen, ik ben doktersassistente, weet niet zo veel van konijnen maar kon dit wel als zodanig herkennen.

Hij kon niet goed lopen, trilde als een rietje, was suf, was heel anders dan anders, zag er ook vreemd uit al kan ik dat laatste niet zo goed omschrijven.

Hij kreeg zoals gezegd 4 injecties, 1 antibiotica, 1 dexamethason, 1 prednison en 1 diazepam. Ik weet de naam van de antibiotica niet meer, de andere middelen ken ik wel vanuit mijn eigen werk.

Maandagochtend was Snuf wel een eind opgeknapt maar nog niet helemaal de oude. Mijn zoon (JeroenH op dit forum :whistle2:) is samen met opa naar de dierenarts geweest en toen heeft Snuf weer 3 injecties gekregen, weer antibiotica, prednison en diazepam.

En hij kreeg druppeltjes antibiotica mee voor 5 dagen. Ik heb het flesje inmiddels weg gegooid dus ik kan niet meer vertellen wat het precies is geweest.

De dierenarts zei nog dat we er heel goed aan hadden gedaan om op zondagavond te komen, hij dacht zelfs dat Snuf het niet had gered als we dat niet hadden gedaan.

Snuf is weer helemaal de oude gelukkig :love:, wat hebben we ons een zorgen gemaakt!

Nog even over de achtergrond van Snuf:

Snuf komt bij een fokster vandaan die we hebben gevonden via de BB website. Het is een kleine Lotharinger maar wel met een klein foutje, Snuf is een zogenaamde Charlie. Dat betekent dat hij een genetisch foutje heeft waardoor hij niet helemaal raszuiver is. (ik weet niet of ik het allemaal goed onthouden heb hoor, de fokster heeft ons ZO enthousiast en ZO veel verteld......:yes: )

Het zou kunnen betekenen dat Snuf wat zwakker van gezondheid is dan raszuivere Lotharingers maar dat hoeft helemaal niet, het kan net zo goed toeval zijn dat dit hem is overkomen.

Ik ben benieuwd naar jullie vragen / bevindingen!

Groetjes,

NannieB.

aangepast door NannieB
Geplaatst:

Een charlie is wel een ras konijn alleen is zijn vlinder onder broken door wit hij heeft een snor...

Charlie is een kleur benaming bij loterharingers.[word kwa aftekening als foutief gezien]

Ze zijn er nog niet helemaal uit of dat deze dieren daadwerkelijk zwakker zijn.

Ik denk dat ie bij eva van daan komt.

Of hij daad werkelijk hersen vlies onsteking had?

Twijfel ik aan....

Dat hij ziek was was zeker maar de ab pakt meerdere dingen aan dus zal je waarschijnlijk nooit te weten komen.

Geplaatst:

Snuf komt inderdaad bij Eva vandaan!

En de dierenarts had het over een hersenontsteking, dat is nog iets anders dan een hersenvliesontsteking.

Ik ben benieuwd naar jullie idee hierover, misschien zullen we inderdaad nooit weten wat het geweest is.

Geplaatst:

Ok, even voor de duidelijkheid:

dexamethason: ontstekingsremmer

prednison:ontstekingsremmer met ster

diazepam: is "verdovingsmiddel" wat ook gebruikt wordt bij zgn "seizures"

Een "hersenontsteking" als diagnose stellen bij een konijn is nogal ongewoon...

Alleszins zijn verlamminsgverschijnselen in dat geval subacuut, wat bij jou niet het geval was zoals je het beschrijft...?

Er zijn wel een hele hoop zaken die een eventuele "seizure" kunnen veroorzaken, maar ik weet niet zeker of het dat was... het zou kunnen dat hij een aanval gehad heeft en dat hij hiervan "herstellende" was en dat de symptomen van de aanval zelf niet gezien zijn...

Meer info een oorzaken vind je hier:

http://www.medirabbit.com/EN/Neurology/seizure.htm

Een andere mogelijkheid is een oorontsteking, en meer bepaald een middenoorontsteking. Die kan de DA ook niet "zien" en veroorzaakt ook neurologische symptomen.

http://www.medirabbit.com/EN/Neurology/otitis_interna_media.PDF

De medicatie die jullie gekregen hebben, pakt idd wel het grootste deel van de mogelijke aandoeningen aan. Al zijn ze niet in elk geval specifiek genoeg en bestaat altijd de mogelijkheid dat hij hervalt.

Er zijn dus veel meer mogelijkheden dan alleen "hersenontsteking" en zelfs als die diagnose wordt gesteld zijn er daar een waaier aan oorzaken te vinden, zowel bacterieel als viraal bv.

De koorst is trouwens niet echt hoog... tot 40.5 is echt niet ongewoon bij konijnen en eigenlijk pas vanaf 42 kan je echt zeker spreken van koorst.

De lichaamstemperatuur van konijnen reageert echt snel, veel sneller als bij mensen. Ze kunnen zich niet afkoelen door bv te hijgen zoals honden doen, maar alle overtollige warmte moet via de oorschelpen weg. Vandaar dat een hogere temperatuur bij konijnen vaak minder zorgwekkend is als een echt lage temperatuur. (!!! grote uitzondering is hier bij warm weer!!!)

Konijnen reageren bv op ontstekingen zowel met koorst als met ondertemperatuur...

Tenslotte...het kan ook "gewoon" samenhangen met het feit dat hij de hele dag niet gegeten had... mogelijk was hij in "choque" daardoor en dat kan ook neurologische symptomen geven...

Daarom: als je konijn niet eet en bv dat wat hij het lekkerste vindt niet aanneemt en dat een uur later nog steeds niet doet, moet je er onmiddellijk mee naar de DA gaan. Wel of niet eten is DE maatstaf bij uitstek mbt gezondheid bij konijnen. Konijnen tonen erg laat dat er wat mis is, dit omdat het prooidieren zijn. Elk teken van zwakte kan hun dood betekenen. Als een konijn dus door niet eten ,toont dat er wat mis is, moet je dat als een echt serieus teken nemen en met enige spoed een DA opzoeken.

Ik hoop dat hij het verder goed blijft doen!

Geplaatst:

Hoi Caroline,

Dank je voor je uitgebreide reactie!

We zijn inderdaad heel blij dat we direct naar de dierenarts zijn gegaan, we hadden wel in de gaten dat dit echt niet goed was.

Ik kan de diagnose niet stellen, de dierenarts heeft inderdaad gekozen voor een breed spoor, dat heeft hij ons ook uitgelegd.

En.......dat is natuurlijk het aller belangrijkste, Snuf is weer helemaal de oude!

Groetjes,

NannieB

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .