Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Helaas is het voor mijn lieve konijn Nalu te laat. Ze is gisteren gestorven. Ik ben er goed ziek van. Ik was donderdag met haar naar dierenarts Don de Bruin in Eindhoven geweest, omdat ik via internet goede verhalen over zijn praktijk had gelezen m.b.t. konijnen. Mijn konijn was 4 jaar en at niet meer. De dierenarts constateerde dat ze inderdaad slecht had gegeten, een slecht gebit had en dat haar darmen dreigden stil te komen liggen. Iets wat goed kan kloppen met het feit dat ze altijd al weigerde haar hooi te eten, wat we ook probeerden. Ben meteen begonnen met dwangvoeren en op vrijdag hebben ze haar tanden gevijld. We hebben antibiotica gekregen, eetlust opwekkers en pijnstillers. Ze hebben haar die vrijdag van 10:00-15:00 in de kliniek gehad en haar niets te eten gegeven!!!!....want zo zei de assistente....het lukt niet, teveel stress, blablabla. Ik kan daar echt niet bij... zij zouden juist moeten weten hoe belangrijk eten is!!!!! Eenmaal thuis wilde ze zelfs haar dwandvoeding graag hebben, zo'n honger leek ze te hebben. Waarschijnlijk lagen de darmen al teveel stil en is het samen met haar haren (ze was in de rui) een verstopping geworden, wat niet op tijd is geconstateerd. We hebben de arts op zaterdag nog gebeld, gewoon vocht blijven toedienen en wat ananassap was haar advies. Haar buikje waren we al aan het masseren. Op een gegeven moment wilde ze dat niet meer en wilde ze terug haar kooi in, ze heeft toen een enorme harde gil (pijn/angst?) gegeven en blies toen haar laatste adem uit. Mijn vriend zat erbij, ik zat helemaal gestresst achter internet op te zoeken wat we allemaal nog konden doen. 170 euro uitgegeven aan een dierenarts en toch niet de juiste behandeling. Het geld maakt me niet uit, maar ik hoop maar dat ze niet al te veel (het liefst geen) pijn heeft gehad. Dag meissie. Ik zal je missen! x

Mijn vraag:

Wie weet er in Eindhoven een andere goede dierenarts voor konijnen? We hebben er namelijk nog eentje en ik geloof niet dat ik in deze dierenarts nog het vertrouwen heb....

Geplaatst:

Ik ben daar ook geweest met mijn nijn, en was zeer tevrede. maar misschien ligt het ook aan de situatie! Vind het wel heel erg voor je :(

Er staat een lijst met dierenartsen hier op bb, ook rond de omgeving van Eindhoven!

Moet je even zoeken

Geplaatst:

Dank jullie wel voor de reacties. Ben je bij Don de Bruin zelf geweest? Of heb je ook goede ervaringen met een andere dierenarts in zijn praktijk? Ik ben namelijk niet bij Don zelf geweest...

Geplaatst:

Waar zit deze da? In de buurt van de Iatlielaan? Ik zelf zat altijd bij Scholten op de Michelangelolaan tegenover het Catharine ziekenhuis. Dikkertje Dap weten ze ook veel van konijnen.

Geplaatst:

Allereerst: sterkt met het verlies, wat sneu dat je konijn op zo'n manier is overleden...

Ik zit zelf ook bij de praktijk van Don de Bruin, en wij zijn tot nu toe altijd door hem zelf geholpen. Ben er echt super tevreden over, hoe hij met Nijn omging, alle info en tips die we kregen, de nazorg, enz. Hij is echt wel konijnkundig. Ik ben er ook via verhalen op internet terecht gekomen, en begreep daaruit dat hij ook juist degene is die konijnkundig is in de praktijk. Ik heb ook begrepen dat hij meerdere keren per jaar seminars over konijnen volgt om ook bij te blijven. Weet je ook waarom je door een andere arts geholpen bent (vakantie of iets dergelijks?), en hoe die dan heette? (handig om te weten in de toekomst..)

Wat ik wel even wil vragen, hoe lang had je konijn al niet gegeten voordat je naar de DA bent gegaan?

Waar zit deze da? In de buurt van de Iatlielaan?

Nee, Don de Bruin zit in het zuiden van Eindhoven, in Stratum, in een zijstraat aan de Sint Jorislaan.

Geplaatst: (aangepast)

Jeetje, wat veel reacties in zo'n korte tijd!Had ik dit forum maar eerder ontdekt...

Ik heb geen idee waarom ik niet door Don de Bruin ben geholpen.

Mijn konijn begon met een traanoogje (zondag) en na een paar dagen kreeg ze verminderde eetlust (dinsdag), maar nog ze at nog steeds.

Woensdagmiddag zag ik dat ze ineens niets meer at, ze was nog wel levenslustig, buiten rondhuppelen enzo.

Ik weet dat brood niet goed is, maar ja, als je konijn niets meer eet ook niet, Dus ik heb haar daar een beetje van gegeven. Dit at ze gewoon op, maar verder raakte ze niets aan.

Ze begon ook minder te rond te huppelen. Ik heb do-ochtend meteen allerlei dierenartsen gebeld voor een afspraak, want ik vond het zeer alarmerend dat ze niets had gegeten.

Ik wist dat het bij een konijn dan erg snel kon gaan, dus nog maar wat brood gegeven voordat we naar de dierenarts toe konden. Beter iets dan niets dacht ik....

Ik had eerst Scholten gebeld, maar daar was geen plek meer.

Toen ben ik naar Don de Bruin gegaan. Ik heb duidelijk verteld dat het om een ziek konijn ging en kon er om 11:30 terecht. Ik weet echt niet meer hoe die vrouwelijke dierenarts heet en ik wil haar ook niet zwart maken op zo'n forum, maar volgens mij zit ze in meerdere praktijken.

Ze nam de temperatuur van mijn konijntje op en ze had behoorlijke koorts 40,7. Ze controleerde de darmen/maag en constateerde dat er inderdaad weinig voedsel in zat en dat ze zo'n dag niet/ nauwelijks gegeten had...Ze zag wat haren in de keel en een slecht gebit.

Ze zei dat het slechte gebit een gevolg kon zijn van het geen hooi willen eten, omdat haar tanden en kiezen dan inderdaad te weinig slijten. Klinkt allemaal erg aannemelijk.

Ze moest haar tanden gevijld(?) krijgen. Ik kreeg antibiotica mee (sulfratim drops), pijnstillers (carprofen drops) en eetlust opwekkers (cisaral drops). Bovendien moest ik meteen beginnen met dwangvoeding.

De volgende dag moest ik terugkomen om aan haar tanden geholpen te worden.

Het ging eigenlijk heel goed met Nalu. Haar medicijnen konden we zo toedienen, evenals de dwangvoeding en vocht. Vrijdagochtend moest ik haar voor 10:00 brengen. Ik ben extra vroeg opgestaan zodat ik haar om 6 uur en daarna om 9 uur wat dwangvoeding kon geven, omdat ik niet wist of ze dat daar deden...

Ik kon om 13:00 bellen hoe het gegaan was en het konijn daarna op komen halen. Toen ik om 13:00 belde bleek dat Don de Bruin een andere operatie had gehad, die nogal was uitgelopen en hij had nog geen tijd gehad voor mijn konijn.

Ik maakte me al ernstige zorgen en vroeg of ze haar dan wel dwangvoeding en vocht wilde geven want dit deed ze niet meer uit zichzelf.

Hij zou het aan de assistente vragen. Ik had er toen al geen goed gevoel over en had gewoon naar de dierenarts toe moeten gaan en het zelf moeten doen.

Maar ja, je gaat er toch vanuit dat zij weten wat goed is voor je konijn.

Hij zou het om 14:30 doen en ik kon mijn konijn een uur daarna ophalen. Toen ik om 15:30 mijn konijn op mocht komen halen zei de assistente dat het haar niet gelukt was om vocht en dwangvoeding naar binnen te krijgen.

Het kon door de stess komen, blablabla.

Ze heeft dus van 9 uur tot 16:00 niets gehad!! Ik was echt heel boos, waarom lukt het mij dan wel? Om 16:00 ben ik dus meteen begonnen met het geven van dwangvoeding en vocht. Ze nam het gewoon weer in.

Achteraf denk ik dat er toen al een verkleving/ verstopping is ontstaan doordat haar darmen te lang stil hebben gestaan en niet mer op gang wilden komen. zeker omdat er ook haren in zaten van de rui.

Vrijdagavond hadden mijn vriend en ik er geen goed gevoel over, maar ja, wat moet je dan? Ze werd suf en slap, maar reageerde wel op aanrakingen van ons.

Zaterdag weer dierenarts de Bruin gebeld, maar die had geen weekenddiest, Ik moest Scholten bellen, die had dat toevallig wel.

Neemt daar dezelfde dierenarts op als waar ik ben geweest. Vandaar ook dat ik denk dat ze in meerdere praktijen werkt.

Ze zei dat wat we deden goed was. We konden haar buikje masseren (dat was ik al aan het doen) en haar vocht blijven toedienen (deden we ook al) en wat ananassap geven.

Dat hebben we toen ook gedaan. Het sap vond ze lekker maar er ging geen dwangvoeding meer in.

Ze liet het gewoon in haar bekje.

Ik denk dat we haar gewoon wat laxeermiddelen hadden moeten geven, maar ja, ik ging uit dat wat de arts zei goed was.

Het ging steeds slechter en slechter en de dwangvoeding nam ze niet meer.

Dat slappe koppie dat me aankeek maar geen dwangvoeding meer doordlikte was echt vreselijk.

Niet veel later maakte ze volgens mijn vriend gillende geluiden, heel kort en blies toen haar laatste adem uit.

Ik ben zo bang dat ik iets niet gezien heb en het daardoor had kunnen voorkomen, al heeft dat natuurlijk geen zin meer.

Bedankt in ieder geval dat ik mijn verhaal kon doen. dat lucht een beetje op....

aangepast door kelly1986
Geplaatst:

Och wat vreselijk allemaal! Echt heel erg om je konijn zo te verliezen :( Ik vind het net als jij heel raar dat ze een konijn zo lang zonder dwangvoeding laten, zeker gezien de omstandigheden.

Wat ik me wel afvraag is wat je haar voor brood hebt gegeven. Was het hard uitgedroogd brood, of gewoon zacht?

Geplaatst: (aangepast)

het was oud brood en dat had ik een beetje vochtig gemaakt, zodat ze het kon eten. Het was geen vers brood.

aangepast door Nalu
Geplaatst:

En bedankt voor het leesbaar maken van mijn verhaal, dat was even te veel gevraagd....:s Ik heb nu als dierenarts Scholten in mijn telefoon gezet. Ik ga Don de Bruin maandag wel even bellen om mijn verhaal te vertellen. Ik moet kwijt dat ik het schandalig vind dat ze daar geen dwangvoeding heeft gehad. maar goed, bedanjkt voor het luisteren en het beantwoorden van mijn vragen. Ik ga deze discussie maar sluiten, al heb ik geen idee hoe dat moet...haha

Geplaatst:

Maakt niet uit hoor! tis graag gedaan.

De discussie sluiten kan je zelf niet. Dat kunnen alleen moderators, de supermod en de admins..

Maar hij mag gerust open blijven horen! Geen probleem. Misschien hebben mensen nog tips of troostende woorden voor je....

Als je zelf graag wilt dat ie dicht gaat kan dat natuurlijk!:)

Geplaatst:

Veel sterkte met het verlies van je konijn. Dat er geen dwangvoeding is gegeven is heel slecht. Bij hun zou het toch moeten lukken lijkt me.

De verdere behandeling die je konijn heeft gehad lijkt me wel goed hoor. Ook het advies van het geven van annanassap is niet verkeerd. Dan moet het wel vers sap geweest zijn. Daar zit een stof in die de haren bij een verstopping afbreekt. Dus het lijkt wel dat deze da verstand van zaken heeft.

Volgens mij zit het niet zo zeer in de dierenarts maar meer in de assistente.

Geplaatst:

Bedankt voor alle berichten. Ik heb twee dagen gehad om alles eens goed te overdenken en geloof me...dat heb ik meer dan eens gedaan...:wink2:

Ik denk zelf ook dat het de juiste behandeling is geweest op donderdag toe ik er voor het eerst kwam. De dierenarts heeft denk ik een goede diagnose (slecht gebit, haren in darmen/maag, legen maag van ongeveer 1 dag) gesteld en de juiste medicijnen e.d. voorgeschreven...

MAAR: ik neem het ze HEEL erg KWALIJK dat ze op donderdag dwangvoeding voorschrijven en dat ik dat keurig om de 2-3 uur doe, terwijl zij haar de volgende dag van 9:00 - 15:30 HELEMAAL NIETS hebben geven, omdat het niet lukte!!! Alsof ze het bij mij lekker vindt, daarom heet het toch dwangvoeding?!? Op dat moment ben ik ook boos weggegaan bij de dierenarts(assistente) en thuis snel dwangvoeding gaan geven. Achteraf had ik toen al met verstopping rekening moeten houden, maar zover was ik toen nog niet. Ik dacht alleen maar aan voeren, voeren, voeren!

Ik dacht dat het zaterdagmorgen wat beter ging met ons konijn, ze at een blaadje sla (op aanraden van de assistente..alles wat ze eet is "goed", ze moet eerst weer "leren" eten, daarna gaan we op de keutels letten... ), maar dat werd al snel minder. Ik heb me suf zitten zoeken op internet wat we konden doen.

Ik zag bij gas de volgende symptomen (met rust gelaten willen worden, niet eten (was al zo), het koud krijgen (oh ja, we hebben ook nog een kruik gegeven...), snel ademen, vreemde houding) die mijn konijn ook had, dus de dierenarts bellen.

Bleek dezelfde arts te zijn dan die ik op donderdag had gehad in Stratum. Alles uitgelegd en gezegd dat ik dacht dat het gas kon zijn (via internet). Ze zei dat dat kon en dat masseren dan hielp en we moesten veel vocht blijven toedienen, verse ananassap mocht ook.

Ik hoefde daar ook niet voor langs te komen, want ze had geen (aeropax ?) op voorraad omdat je dat in een apotheek moet kopen. Aangezien zij het steeds over vocht en ananassap en masseren had, moet ze toch een vermoeden gehad hebben voor verstopping? Dit had ik toen niet door hoor...ik was op de gas-toer en dat was niet voorradig. We zaten te bedenken hoe we daar aan konden komen in het weekend.....

Ananassap kan natuurlijk ook tot gas hebben geleidt, maar achteraf denk ik...laxeermiddel, dat hadden we nodig gehad, er zat een verstopping doordat ze bijna 7 uur haar darmen niet gestimuleerd heeft omdat er geen dwangvoeding is gegeven en daardoor is die 'haarbal' (ik weet dat je hem niet zo mag noemen ;-) vast gaan verkleven, want gedronken heeft ze al die tijd ook niet toen ze zat te wachten tot meneer de dierenarts eindelijk tijd had om haar tanden te vijlen! Alles wat wij hebben gegeven, vocht, ananassap en dwangvoeding heeft die prop alleen maar groter gemaakt, omdat er geen beweging meer inzat.

Het heeft geen zin meer....het is te laat. Ik ben nog te boos en te emotioneel om nu te bellen. Ik denk dat ik een mailtje de deur uit doe met mijn hele verhaal. Slechte assistente of niet. Ik vindt dat een dierenarts die aan moet sturen....het is zijn verantwoordelijkeheid.

Ik hou jullie op de hoogte....

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .