Dollie Geplaatst: 27 februari 2009 Geplaatst: 27 februari 2009 Hoi allemaal, Mijn rasloze 'dwerg' van bijna zes werd de laatste tijd wat lichter, maar nog niet té. Vlak voor ik op vakantie ging vond ik het wel wat erger worden en na terug komst eens uitvoerig gekeken te hebben viel me ook op dat zijn achterpootjes/kontje heel vies zijn (waren) net alsof hij in zijn eigen urine blijft zitten. Dat was daarvoor niet zo. Z'n vieze pootjes heb ik vandaag schoongemaakt met lauw water en een beetje biotex. Indy is een buitenkonijntje, en natuurlijk heb ik hem niet kletsnat in z'n hok gezet, hij heeft een tijdje binnen gezeten (met verwarming dus) en daarna heb ik hem mee genomen naar m'n kamer (boven de garage, buiten huis, verwarming staat nooit aan) waar het zo'n elf graden is, verschilt dus niet zoveel van buiten maar leek me wel beter. Hij blijft daar vanacht, nu loopt ie los en straks gaat ie in de bench. Dat zeg ik er alvast even bij, ik ga volgende week naar de DA, het gaat me er ook meer om wat ik misschien zou kunnen vragen enzo dan wat ik hiermee moet doen.
Gast Geplaatst: 27 februari 2009 Geplaatst: 27 februari 2009 Kleine toevoeging: Hij is ook al ontwormt.
Dollie Geplaatst: 27 februari 2009 Auteur Geplaatst: 27 februari 2009 (aangepast) Oh ja! Hij is ook al ontwormt. Dankje Melissa ja toen hij wat dunner was geworden heb ik hem direct ontwormt. Maar dat was maar twee dagen en ik las laatst op BB dat 5 dagen eigenlijk beter zou zijn? edit; Nog een kleine toevoeging.. Pff ik ben niet erg volledig in m'n begin post, mijn excuses. Eten, drinken en keutelen is volkomen normaal, anders had ik allang bij de DA gezeten. Nu liever ook maar mijn ouders zijn daar niet zo makkelijk in. Verder ziet z'n vacht er ook prima uit. 27 februari 2009 aangepast door Dollie
wendy66 Geplaatst: 27 februari 2009 Geplaatst: 27 februari 2009 goh, dollie wat een verhaal, ik kan je geen tips geven, alleen zeggen dat mijn konijntje van 8 vorig jaar dezelfde symptomen had. Alleen dat van die Urine niet.Maar ook maar blijven afvallen. Tevens had ze veel last van haar ademhaling (conditieverlies leek het wel op). heb je hier ook al eens opgelet? Ik heb een goede KK-DA en die heeft er alles aan gedaan om erachter te komen wat het is, longen waren schoon, kiezen goed, foto's gemaakt, bloed onderzocht enz. enz. En ook ik dacht op het laatst dat ze gewoon op was. Ze had zo'n leuk en actief ,levendig leven achter de rug! Ik wil je niet bang maken, maar mijn konijntje hebben we laten inslapen (er was geen houden meer aan en anders was ze verhongerd, op laatst stopte ze nl wel met eten en dwangvoer hielp niet). Dus wil alleen zeggen, je hebt het snel gesignaleerd en ik hoop dat er iets uitkomt waardoor je konijn te helpen is. En blijf volhouden bij de DA op verder onderzoek als je echt twijfelt aan de gezondheid van hem. ik blijf even meelezen al ben ik wel bang dat ik ergens achterkom wat mijn konijntje misschien had kunnen helpen (en de DA over het hoofd heeft gezien)Ik vind t nog steeds moeilijk als ik aan haar denk, omdat ik haar zolang gehad heb. veel succes en sterkte!!!!!!!!
Dollie Geplaatst: 27 februari 2009 Auteur Geplaatst: 27 februari 2009 Dankje! Hij is eigenlijk gewoon normaal behalve dan dat ie mager aan het worden is. En die urine.. Normaal zijn alleen de zooltjes van zijn achterpootjes wat gelig, 't is natuurlijk ook een wit konijn, dit is wel heel erg. Misschien urinebrand? Of is dat wat ver gezocht? Eigenlijk is het alleen vies, geen kale, geirriteerde plekken.
wendy66 Geplaatst: 27 februari 2009 Geplaatst: 27 februari 2009 zou het niet kunnen dat zijn energie verminderd is door het afvallen en hij daarom niet snel wegloopt van zijn plasplekje en daarom een beetje viezig is. of is zijn energie hetzelfde? ik zou in ieder geval zijn blaas zowiezo laten nakijken (in hoeverre dat mogelijk is) heb je ook al verder gezocht naar onderwerpen over de symptomen van urinebrand of blaasproblemen, hoort afvallen daarbij?
Snoef Geplaatst: 27 februari 2009 Geplaatst: 27 februari 2009 Dit is even een heeeele wilde gok, maar zijn zijn nieren nagekeken? Misschien functioneren die niet meer optimaal en nieren staan uiteraard in verbinding met urine e.d. Ik weet niet of afvallen ook een symptoom kan zijn van nier-problemen maar wie weet... Verder, ik weet niet of het bij konijnen ook zo werkt, maar ik weet dat mensen af kunnen vallen (of juist aankomen) als er problemen zijn met de schildklier...Energievermindering kan ook een symptoom zijn van schildklierproblemen, maar hier lees ik niks concreets over in je post... Andere ideeen heb ik eigenlijk ook niet
Dollie Geplaatst: 28 februari 2009 Auteur Geplaatst: 28 februari 2009 Hij is net zo energiek en levendig als altijd.. Maar ik zal dat over de nieren in m'n achterhoofd houden bij de DA Hij is al een stuk schoner dan eerst maar ik zal nog even een foto maken. Hij vindt het water niet leuk dus ik doe het in etappes.. Vanmiddag weer even.
Rian Geplaatst: 28 februari 2009 Geplaatst: 28 februari 2009 :yes: Nieren dacht ik ook aan toen ik dit las! Nou ja, misschien valt alles wel mee en komt het helemaal goed!
kelly1986 Geplaatst: 28 februari 2009 Geplaatst: 28 februari 2009 Heb je Indy ook wel eens ontwormd? Zijn zolen kunnen ook gewoon zies zijn doordat ie door zijn plasplaats heeft gelopen oid.
Caroline Geplaatst: 28 februari 2009 Geplaatst: 28 februari 2009 Urinebrand is...(daar kom ik weer...) ook een symptoom van EC...en vermits er toch een vermoeden is dat jou andere konijn aan EC gestorven is en het besmettelijk is... toch ook rekening mee houden...
Rian Geplaatst: 28 februari 2009 Geplaatst: 28 februari 2009 Hee Kelly, jij bent vast en zeker net wakker, hahaha, er staat bovenaan dat Indy al ontwormd is....maar toch nog een goedemorgen hahaha! Tampeloe haha
kelly1986 Geplaatst: 28 februari 2009 Geplaatst: 28 februari 2009 ja ben idd net wakker hahaha! Maar hoe lang is dat geleden dat ie ontwormd is Dollie?
YvonneH Geplaatst: 28 februari 2009 Geplaatst: 28 februari 2009 (aangepast) Ik zou idd ook zeker nog eens ontwormen en dan zeker 2 weken.(tenzij er bij de da iets anders uitkomt natuurlijk). Onze Lucky was ook al een hele tijd steeds vies van onder (maar die had ook soms wat zachte poep) en verder was ze normaal.Ik ben nu op dag 13 van de ontwormingskuur en ze is nu echt een heel stuk schoner.Ik wil zelf ook nog even met de da overleggen of ik het haar langer moet gaan geven voor het geval het toch iets anders is.Ik zou het idd iig wel voorstellen. 28 februari 2009 aangepast door YvonneH
Dollie Geplaatst: 28 februari 2009 Auteur Geplaatst: 28 februari 2009 (aangepast) Urinebrand is...(daar kom ik weer...) ook een symptoom van EC...en vermits er toch een vermoeden is dat jou andere konijn aan EC gestorven is en het besmettelijk is... toch ook rekening mee houden... Daar heeft ook even door mijn hoofd gespeelt.. Anders was ik ook niet op urinebrand gekomen. Ik heb pas voor woensdag een afspraak, maar wel panacur in huis. Misschien dat ik alvast met Panacur moet beginnen? Als ik nu begin en woensdag naar DA ga is het vijf dagen, dan kan ik dan wel met DA verder overleggen wat hij er van vindt, mocht hij aan iets heel anders denken kan ik gewoon weer stoppen, dan is ie ook meteen goed ontwormt, hij is dus al ontwormt zo'n twee maand terug maar dat was maar twee dagen. Hoeveel moet ik dan geven? Ik weet niet precies meer hoeveel ik Joy gaf maar die was ook ietsje groter en zwaarder. Ik heb de Panacur Petpaste voor honden en katten. Overigens is hij niet vies alsof hij door z'n plasplek heeft gelopen, normaal heeft hij dat wel een beetje (en je ziet het goed omdat hij dus wit is) maar hij heeft nu boven z'n staartje ook een heel stuk vies gelig aan elkaar gekleeft haar zitten, alsof hij er dus in is blijven zitten. Nogmaals, ik zal even proberen een foto te maken, het is een stuk schoner maar nog lang niet zoals (ik vind) dat het hoort.. 28 februari 2009 aangepast door Dollie
busylizzzy Geplaatst: 28 februari 2009 Geplaatst: 28 februari 2009 Oeh, ik ga ook meelezen. mijn nijn eet drinkt en keutelt goed, maar ik vind hem toch wat aan de dunnen kant. Ook ontwormd enz. ben benieuwd of je erachter kan komen wat er aan de hand is. Succes daarmee en sterkte! (is nooit leuk om daar over te moeten twijfelen)
Dollie Geplaatst: 28 februari 2009 Auteur Geplaatst: 28 februari 2009 Dankjewel! Ik denk dat ik in ieder geval met Panacur ga beginnen en problemen met de nieren zal ik onthouden voor bij de DA.
zwarte panter Geplaatst: 28 februari 2009 Geplaatst: 28 februari 2009 Ik weet dat je gemengd voer geeft (ik bedoel het niet slecht, iedereen beslist uiteindelijk zelf wat hij geeft), maar ik heb wel eens gelezen dat blaasproblemen en urinebrand ook door een verkeerde voeding kunnen komen.Ik zal zo nog even zoeken of ik kan vinden waar ik het had gelezen. Buiten dat, is het misschien geen idee om hem (desnoods tijdelijk) ss te geven?Gewoon om terug wat aan te sterken en op gewicht te krijgen.Toen Eufrasie erg vermagerd was, heb ik ze een tijdje meer ss gegeven en ze is erg snel terug op gewicht gekomen.Daarmee los je de oorzaak natuurlijk niet op (tenzij die voedingsgerelateerd is), maar misschien komt hij zo wel terug een beetje aan.
zwarte panter Geplaatst: 28 februari 2009 Geplaatst: 28 februari 2009 Onderstaande komt van de site van dierenkliniek wilhelminapark.Geef niet teveel konijnenvoer, want dan kan er blaaszand ontstaan!Een extra reden om niet teveel biks te voeren is dat hierdoor teveel calcium binnenkrijgt en dit kan blaasstenen of blaaszand veroorzaken. Het dikke konijn, op de foto hierboven en hiernaast, had ook blaaszand door teveel konijnenvoer. Door de calciumoxalaten is een blaasontsteking ontstaan en heeft er zich urinebrand ontwikkeld.Lees verder over blaaszand tgv een verkeerde voeding ....In dat stukje hebben ze het over teveel biks. Maar de meeste gemengde voeders bevatten ook teveel calcium.
Dollie Geplaatst: 28 februari 2009 Auteur Geplaatst: 28 februari 2009 Ja daar heb ik het la over gehad met m'n ouders maar die vinden het wel best zo. Zelf stap ik liever ook over op gewoon biks. De konijntjes vinden dat alleen minder, ik vrees zelfs dat ze gewoon gaan vertikken het te eten (dat hebben ze al eerder gedaan...). Is het wel goed om nu te gaan wisselen? En moet ik dan gewoon mengen of direct met nieuw voer beginnen? Dat eerste lijkt me?
merelvandijke Geplaatst: 28 februari 2009 Geplaatst: 28 februari 2009 de beste manier om er achter te komen of hij afvalt is natuurlijk wegen. heb je hem al een keer gewogen?
Dollie Geplaatst: 28 februari 2009 Auteur Geplaatst: 28 februari 2009 Ja hij weegt nu 1 kg. Daarvoor heb ik hem nooit gewogen eigenlijk maar hij was echt zwaarder. Volgens mijn vader voelt hij nog als een 'normaal konijn', maar ik vind 'm, zeker in vergelijking met eerst, echt te mager aanvoelen.
zwarte panter Geplaatst: 28 februari 2009 Geplaatst: 28 februari 2009 Persoonlijk denk ik dat als hij aan het afvallen is, je erop moet letten dat hij nog wel genoeg blijft eten. Ik zou dus rustig mengen en kijken wat hij ervan op eet. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij te weinig gaat eten. De meeste konijnen vinden ss wel lekker. Hier kregen ze het in het begin enkel als snoepje (ze aten het van de eerste keer met smaak op) en ze zijn er dol op.
Dollie Geplaatst: 28 februari 2009 Auteur Geplaatst: 28 februari 2009 Ik ga in ieder geval SS halen voor tijdelijk. Ik wil ook overstappen op gewoon biks maar dat zien we later wel, dat gaat me nog wel even tijd kosten om met name mijn moeder daarvan te overtuigen.
Dollie Geplaatst: 28 februari 2009 Auteur Geplaatst: 28 februari 2009 De tijdelijke woonplaats van In' : Hij zit nu in z'n hok (buiten dus) en straks ga ik nog eventjes weer schoon proberen te maken en dan blijftie dus weer daar ^ tot morgen ochtend.
Aanbevolen berichten