maxi Geplaatst: 6 februari 2009 Geplaatst: 6 februari 2009 Heb vanmiddag een paar kontjes schoongemaakt van de nijntjes omdat t aan elkaar geplakt zat bij hun kontjes,vandaag ook geen groente gegeven aan ze en de bix eruit gehaald omdat ze daar al van mee eten,dus alleen hooi gegeven,net keek ik weer even naar ze en er heeft er 1 diarree :(ze zijn nu 3 1/2 weekkan ik nog wat anders doen dan hooithee maken en morgen de dierenarts bellen ?????en in hoe verre is t ernstig ????
Petradhd Geplaatst: 6 februari 2009 Geplaatst: 6 februari 2009 Diarree bij zulke jonge dieren is altijd ernstig! Ik vraag me zelfs af of het wel verstandig is om tot morgen te wachten met naar de da gaan (weet ik niet zeker hoor, maar ik had zelf ws al bij de da gezeten nu ).
maxi Geplaatst: 6 februari 2009 Auteur Geplaatst: 6 februari 2009 heb zelf t vermoeden dat t van de groente is,ik zag m net wel hooi etenen hooithee staat te trekken.ik zal kijken of ik uberhaupt iemand te pakken kan krijgen rond deze tijdthanks
zwarte panter Geplaatst: 6 februari 2009 Geplaatst: 6 februari 2009 Ik zou persoonlijk toch ook een DA contacteren en proberen te gaan.Zeker bij zo'n kleine konijntjes kan het enorm snel gaan.Is het konijntje nog alert? Veel succes!
bunny ranch chanty Geplaatst: 6 februari 2009 Geplaatst: 6 februari 2009 naar da voor cocidiose......is dodelijk.Maar jonge konijnen van 3.5 week oud ziten net is de fase van melk naar vast voer dus dat kan ook de oorzaak zijn...
maxi Geplaatst: 7 februari 2009 Auteur Geplaatst: 7 februari 2009 ik heb protexin voor ze gekregende 2 die gisteravond de diarree hadden hebben vandaag geen diarree en vieze kont gehad,2 andere hing weer een grote plakboel aan hun kontjes vanochtend en vanmiddag hingen er wat harde drolletjes aan wat haartjes.ze zijn allemaal gewoon alert en actief.Nog steeds gewoon alleen aan de hooi en hooithee dus heb toch t idee dat t door de groenten kwam/komtDA (niet m'n eigen) zei t middel te mengen met kattemelk ?????? heb t niet gedaan maar gewoon gemengd met water.
Petradhd Geplaatst: 7 februari 2009 Geplaatst: 7 februari 2009 Hm, ik weet eigenlijk niet of kattenmelk kwaad kan bij zulke jonge konijnen. Het bevat een sterk verlaagde hoeveelheid lactose (daarom kun je het aan katten geven) en zulke jonge konijntjes kunnen nog lactose afbreken omdat ze zelf nog moedermelk drinken. Weet iemand hier meer over?
maxi Geplaatst: 7 februari 2009 Auteur Geplaatst: 7 februari 2009 ik heb veel gelezen hier dat je geen kattenmelk moet geven maar maybe geld dit alleen voor nog jongere konijnen,ik heb t risico niet genomen en water gepakt,ging er heel makkelijk in trouwens bij ze
Petradhd Geplaatst: 8 februari 2009 Geplaatst: 8 februari 2009 Nou, wat je hier vooral leest gaat over het handmatig grootbrengen van baby konijntjes die door de moeder zijn verstoten of waarvan de moeder is overleden. Vaak wordt er gezegd dat je die kleintjes kittenmelk moet geven, maar daar redden ze het absoluut niet op vanwege de verkeerde samenstelling. Kattenmelk is heel anders dan dat kittenmelk, het heeft een sterk gereduceerd lactosegehalte. Volwassen katten kunnen namelijk ook niet zo best tegen lactose, vandaar. Aan volwassen konijnen zou ik sowieso geen melk geven, ook geen kattenmelk. Maar ik vroeg me dus zo af of die kleintjes daar niet toevallig wel tegen zouden kunnen, omdat ze nog in staat zijn om melk te verwerken.
Caroline Geplaatst: 8 februari 2009 Geplaatst: 8 februari 2009 Ik volg je redering Petra en vermoedelijk zit je juist. Maar ik zou het bij water houden...ze hebben dat tenslotte niet nodig.
maxi Geplaatst: 8 februari 2009 Auteur Geplaatst: 8 februari 2009 je kan best gelijk hebben hoor Petra,ik heb er geen verstand van.Je leest het idd veel over hele jonge nijntjes die verstoten zijn of dat de moeder geen melk heeft,maar daar staat juist altijd geen andere melk geven dan speciale konijnenmelk,anyway met water gaat t prima,hoef ook niet te proppen want schijnbaar vinden ze t lekker trouwens hadden ze vandaag allemaal schone kontjes en harde keutels.weet iemand wanneer het weer het beste is om groente weer op te bouwen ?
ZaZa Geplaatst: 9 februari 2009 Geplaatst: 9 februari 2009 Zou het niet verstandig zijn om daar nog een week of 2 mee te wachten en dan heel voorzichtig te beginnen met een super klein beetje ?Laat die darmen eerst maar eens goed werken/rijpen voor je weer een stapje verder gaat..
madisonrose Geplaatst: 9 februari 2009 Geplaatst: 9 februari 2009 ik geef iedereen gewoon 1 blad van iets zeg maar,hier hadden ze ook eens plakkak ,dat kwam doordat ze sla hadden gegeten,en alles van moeders afpikten,stelletje deugnietjes!zou het dus lekker houden op 1 groentesoort per keer en dan matig want die dingen die blijven eten!anders begin je met een half blad en morgen een heel ..of een stukje peen!andijvie en witlof valt het beste merk ik.beter dat ze weer in orde zijn!
madisonrose Geplaatst: 9 februari 2009 Geplaatst: 9 februari 2009 of idd niets,ze zijn best jong natuurlijk dus zaza haar advies is miss wel beter in dit geval!
Snoef Geplaatst: 9 februari 2009 Geplaatst: 9 februari 2009 Als de konijntjes pas 3,5 week zijn, zou ik ze om de dooie dood geen groenvoer geven en al helemaal geen sla
maxi Geplaatst: 9 februari 2009 Auteur Geplaatst: 9 februari 2009 dank je wel voor de adviezenik zal ze voolopig even niks geven Zaza..ook geen bix neem ik aan ? want dat aten ze ook al.Ik heb geen sla gegeven en geen hele bergen want was juist zo voorzichtig met ze maar toch nog teveel blijkbaar,en omdat ze gaan switchen van melk naar vaster voedsel was ook geopperd dat t daar aan kon liggen.kortom...ze krijgen gewoon even geen groente en heb zo'n vermoeden ook geen bix...
madisonrose Geplaatst: 9 februari 2009 Geplaatst: 9 februari 2009 bij mij is dat verder zonder problemen verlopen hoor,de biks hebben er altijd gestaan en ze gingen meeknabbelen toen ze eraantoe waren het ging eigenlijk vanzelf!alleen die sla was niet zo n best plan..momenteel zijn ze 6 weken en eten als dijkers!
ZaZa Geplaatst: 9 februari 2009 Geplaatst: 9 februari 2009 Ik denk wel biks hoor !!!!!!!Het lijkt me sterk dat zulke jonge konijntjes al kunnen overleven op alleen hooi en water.... Als het niet helpt, zou je een goede konijnkundige dierenarts moeten zoeken die je konijntjes onderzoekt op Coccidiose...
Petradhd Geplaatst: 9 februari 2009 Geplaatst: 9 februari 2009 Het lijkt me sterk dat zulke jonge konijntjes al kunnen overleven op alleen hooi en water....Lijkt me ook sterk, maar ik denk dat de moeder ze ook nog wel zal laten drinken
ZaZa Geplaatst: 9 februari 2009 Geplaatst: 9 februari 2009 Maxi..Je hebt een PB (privƩbericht)..Lees maar even goed !
maxi Geplaatst: 9 februari 2009 Auteur Geplaatst: 9 februari 2009 (aangepast) heb m ontvangen zaza thanksik zal bix geven zo want heb wel het idee dat ze honger hebben(ook al lijkt t of ze altijd honger hebben)zo even zoeken of er een konijnen DA hier in de buurt zit en anders bel ik m'n eigen DA op wat ze mogen hebben en hoeveel (bix dan)maar ze zijn al 2 dagen helemaal schoon en zie harde keuteltjes weer. 9 februari 2009 aangepast door maxi
Mireille Geplaatst: 10 februari 2009 Geplaatst: 10 februari 2009 vaak is dit de overgang van melk naar vast voer.Meestal is het niet echt diarree te noemen omdat het vaak maar een klein gedeelte van de dag is dat ze diarree achtige poep hebben.Meestal is dit binnen enkele dagen over.Gewoon biks en veel hooi blijven geven.Zacht hooi zijn kleine konijntjes gek op en leg je het op de grond in een bult stimuleerd dat nog eens extra om te eten.
ZaZa Geplaatst: 10 februari 2009 Geplaatst: 10 februari 2009 zo even zoeken of er een konijnen DA hier in de buurt zit en anders bel ik m'n eigen DA op wat ze mogen hebben en hoeveel (bix dan)maar ze zijn al 2 dagen helemaal schoon en zie harde keuteltjes weer. Ze mogen nu nog gewoon onbeperkt biks...pas over een paar maanden kan je dat gaan minderen.. Wat fijn dat het nu al 2 dagen schoon is, dan weet je dat de oorzaak inderdaad bij de voeding te zoeken is...Voor Coccidiose hoef je dan niet bang te zijn....voor zover ik begrijp.
maxi Geplaatst: 10 februari 2009 Auteur Geplaatst: 10 februari 2009 Ik dacht eerst dat bix ook niet mocht met diarree maar heb ze gisteravond weer gegeven,ben blij dat t over is,vieze bende was t.Ik heb gewoon hooi en half kuil wat ik soms mee neem bij m'n paard vandaan,t laatste krijgen ze maar een plukje van omdat t eiwitrijk is maar ze vinden t wel lekkerder dan gewoon hooi DA zei net ook dat ik niet bang hoef te zijn voor Coccidiose maar als ik alsnog twijfelde dat ik gewoon langs moets komen,heb nog geen konijnenDA gevonden in mijn buurt trouwens :( maar kortom t gaat weer goed met ze,bedankt voor alle adviezen,zo leer je telkens weer bij
Mireille Geplaatst: 10 februari 2009 Geplaatst: 10 februari 2009 kuil zou ik niet aan jonge konijntjes geven
Aanbevolen berichten