Guus Geplaatst: 7 januari 2009 Geplaatst: 7 januari 2009 Hallo, Zoals ik al eerder heb laten weten is Guus vorige week maandag gecastreerd. Hij heeft tot nu op handdoeken gezeten zodat ik alles goed in de gaten kon houden en het hooi niet in zijn hechtingen ging prikken.Hij doet het erg goed maar ik vind zijn urine erg raar...Als hij geplast had bleef er altijd een dik laagje op de handdoek liggen... een beetje drappig...Maar nu had hij vanmiddag de handdoek weggetrokken en wel op zijn wc geplast. Nu was die urine helemaal dik... een beetje yoghurt achtig. De urine was wit/creme achtig. Er lagen ook wat keutels in en deze bleven er helemaal in plakken... Het was echt heel erg vies! Is dit normaal?? Bedankt Suzanne
kaatje-kim Geplaatst: 7 januari 2009 Geplaatst: 7 januari 2009 (aangepast) Dat het zo dik is, is volgens mij niet normaal.Het doet me een beetje denken aan blaaszand, dit alleen maar omdat ik dat op de praktijk een keer mee had gemaakt. Dat konijn had ook van dat soort urine. Ik zal even kijken of ik er een foto van kan vinden.Worden het een beetje klontjes als het opdroogt?Als het dat is, dan mag je hem geen brokjes meer geven, alleen nog maar hooi en groene groenten.Edit: de foto. Het pootje van het konijn, waar zijn urine aan zit, die klontjes aan zijn haren. 7 januari 2009 aangepast door kaatje-kim foto toegevoegd
Guus Geplaatst: 7 januari 2009 Auteur Geplaatst: 7 januari 2009 Hoi Kaatje-kim, Wat in zijn wctje lag was echt zo'n papje... het lag er sinds vanmiddag 12 uur ofzo... weet niet precies (was niet thuis) het was dus geen klont en er zaten ook geen klontjes in...Ik heb Guus net van onder proberen te bekijken maar meneer had geen zin om opgepakt te worden... Ik zit nu dus helemaal onder de krassen en ben dus maar even gestopt met hem op tillen... zal straks als mijn vriend thuis is nog een keer proberen! Als het dat blaaszand is... wat moet ik dan doen?? Is dit ernstig? Pijnlijk?
Guus Geplaatst: 7 januari 2009 Auteur Geplaatst: 7 januari 2009 (aangepast) ik ben even aan het googlen.. Op de site van het whileminapark kom ik het tegen...Daar staan foto's van de blaas die schoongemaakt is... dat wat daaruit is gekomen is echt zandkleurig... Is is echt wit... tussen gewoon spierwit en cremewit in... Ik lees ook dat het komt door verkeerde voeding...Hij krijgt gemengd konijnenvoer (ja ik weet dat alleen bix beter is maar had een hele grote hoeveelheid gekocht voor ik dit wist en maak dat dus eerst op....)Hij krijgt ongeveer 50 gram per dag... (Guus weegt net geen 2 kg)'s ochtends 25 gram en 's avonds 25 gram.Verder krijgt hij altijd hooi, de ene keer eet hij dit beter dan de andere keer... de laatste week eet hij dit heel goed...En hij krijgt verse groente zoals andijvie, witlof, komkommer, tomaat, paprika of net wat er in huis is... Iedere ochtend en avond krijgt hij wat, de laatste dagen is dit veel andijvie... 7 januari 2009 aangepast door Guus
Caroline Geplaatst: 7 januari 2009 Geplaatst: 7 januari 2009 Ja, dan is dat ernstig, maar ik betwijfel echt dat het dat is... hij is daar nog wat jong voor...tenzij een konijn echt héél verkeerd voer krijgt plus een knaagsteen, duurt dat toch wel een tijdje voor zich die gruis kan vormen. Vermits ik er van uitga dat jij wel goed voer geeft, denk ik dus niet dat het al zo ver is. Dat witte plakspul is calcium wat ze weer uitscheiden met de urine, even kijken dus welke groentesoorten die je geeft waar veel calcium in zit en die even niet geven. Welke biks geef je? Algemeen is SS gewoon het beste op dat gebied. Ik maak dadelijk even een foto voor je om te tonen wat ik bedoel.
kaatje-kim Geplaatst: 7 januari 2009 Geplaatst: 7 januari 2009 Als het blaaszand is, dan moet zijn blaas gespoeld worden. Daarna mag hij geen brokjes meer en alleen maar groene groenten en hooi waar alleen gras in zit (zoals mijn dierenarts het zei). of het pijnlijk is, tja... die mensen waren niet met dat probleem gekomen, de dierenarts ontdekte het per toeval (ze zag de urine). Dat konijn kwam voor een abces wat behandeld moest worden.@Caroline: blaaszand is iets anders dan blaasstenen.
Guus Geplaatst: 7 januari 2009 Auteur Geplaatst: 7 januari 2009 Ik heb dat net hier boven gezegd... waarschijnlijk was je toen aan het tikken...
Caroline Geplaatst: 7 januari 2009 Geplaatst: 7 januari 2009 Ow...je geeft gemengd voor...tja...dan neem ik mijn woorden dus terug...Wegkieperen die zak dus, vandaag nog... De foto is van de hoeslakens die ik over de zetel heb. Dat zijn matrasbeschermers en die beschermen mijn sofa omdat de tweeling daar altijd op gaat plassen. Je ziet duidelijk 2 vlekken van plas, ze zijn alletwee al opgedroogd, de ene vlek is echt wit , dat is dus calcium en in het andere plasje zat bijna niet. Afhankelijk van wat ze gegeten hebben en het moment van de dag zit er dus meer of minder calcium in. Wat je op de foto ziet is nog normaal, wordt het echt een drapje, dan zit er teveel calcium in het voer en gaat dat idd op termijn voor gruis in de blaas of zelfs blaasstenen zorgen.
Guus Geplaatst: 7 januari 2009 Auteur Geplaatst: 7 januari 2009 oke ik gooi dat vandaag nog weg!!Dan moet ik nu even haasten naar de winkel voor ander voer... welke kan ik het beste nemen??
Caroline Geplaatst: 7 januari 2009 Geplaatst: 7 januari 2009 @ Kaatje-Kim: ja dat klopt, maar blaaszand is de voorloper van blaasstenen. Of toch vaak tenminste. Een konijn met last van blaaszand ,krijgt ook makkelijker blaasstenen, wat eigenlijk gewoon klompjes van dat blaaszand is. Blaasgruis is ook een vorm van hetzelfde eigenlijk. Eigenlijk bijna altijd met calcium als oorzaak.
Caroline Geplaatst: 7 januari 2009 Geplaatst: 7 januari 2009 oke ik gooi dat vandaag nog weg!!Dan moet ik nu even haasten naar de winkel voor ander voer... welke kan ik het beste nemen?? Science Selective
Guus Geplaatst: 7 januari 2009 Auteur Geplaatst: 7 januari 2009 Ik ga kijken of de DW dat hier heeft... anders ga ik alles lezen en kijken waar het minste calcium in zit... ben zo terug
kelly1986 Geplaatst: 7 januari 2009 Geplaatst: 7 januari 2009 Ik zou in dit geval voor SS gaan.... Maar dat is natuurlijk niet goedkoop en het is ook een persoonlijke keuze die je maakt.\Een andere goede biks korrel is Hopefarms.
raylaatje Geplaatst: 7 januari 2009 Geplaatst: 7 januari 2009 (aangepast) je hoeft het nog niet wegtegooien, maar eerst een paar dagen mixen, want zoals ik gehoord heb van mijn dierenarts, is meteen op ander voer overstappen nog slechter. goed voer, is voer met alleen biks, die groene staafjes, je kunt verschillende merken nemen zoals: ss(wel duur), hopefarms, etc. oeps: toen ik dit typte, stonden de 4 reacties voormij er nog niet, en nu jullie zo zeggen dat ze het meteen wegmoeten gooien, begin ik te twijfelen, misschien tog niet helmaal goed begrepen van mijn da? 7 januari 2009 aangepast door raylaatje
kaatje-kim Geplaatst: 7 januari 2009 Geplaatst: 7 januari 2009 Dat heb je wel goed begrepen van je da raylaatje.Vandaag 1/4 nieuw, morgen 1/2 nieuw overmorgen 3/4 nieuw en daarna alleen nog nieuw voer.
Guus Geplaatst: 7 januari 2009 Auteur Geplaatst: 7 januari 2009 Daar ben ik weer...Science Selective hadden ze niet... was daar al bang voor omdat ik dat nog nooit heb zien staan...Heb alle verpakkingen naast elkaar gelegd samen met het meisje van de DW en heb nu voer van hope farms... Ik moet het dus mengen met het voer dat hij nu krijgt... Moet ik daarnaast nog meer actie ondernemen?
Caroline Geplaatst: 7 januari 2009 Geplaatst: 7 januari 2009 Voorlopig geen witloof, dat bevat ook erg veel calcium. Van zodra hij aan het goede voer gewend is, dus over een week of 2, mag je dat weer beginnen opbouwen. Zit er alfaalfa in iets wat je geeft? Dan weglaten en vervangen.
Guus Geplaatst: 7 januari 2009 Auteur Geplaatst: 7 januari 2009 Nope geen alfaalfa...Hij zit deze week al heel de week op andijvie.... Ik neem trouwens aan dat in hooi geen alfaalfa zit?? Zal wel even de verpakking lezen...
Guus Geplaatst: 7 januari 2009 Auteur Geplaatst: 7 januari 2009 iemand enig idee wat ruwe celstof is? Daar is mijn hooi rijk aan staat op de verpakking... maar ingredienten staan er niet bij...
Guus Geplaatst: 7 januari 2009 Auteur Geplaatst: 7 januari 2009 Nou we hebben guus net geinspecteerd en hij is van onder helemaal schoon....
Guus Geplaatst: 7 januari 2009 Auteur Geplaatst: 7 januari 2009 Uhm nog even een vraagje... Moet ik nu nog iets ondernemen?? Mag hij nu vanavond dat nieuwe voer of even helemaal geen vast voer en alleen maar hooi en groen??
kaatje-kim Geplaatst: 7 januari 2009 Geplaatst: 7 januari 2009 Ik zou vanavond een deel van het nieuwe voer geven en een deel van het oude voer.
Guus Geplaatst: 7 januari 2009 Auteur Geplaatst: 7 januari 2009 Oke, doe ik! thanxIk wil het sowieso doen hoor maar is het ook echt noodzakelijk dat ik morgen contact op neem met de DA of niet?
Guus Geplaatst: 12 januari 2009 Auteur Geplaatst: 12 januari 2009 Nou we hebben net zijn urine laten controleren door de DA, ik maakte me toch een beetje zorgen!Guus zijn urine is goed, er zit niet te veel calcium in ookal ligt er nog steeds een laagje op zijn handdoek...We doen het goed met voeren etc...We hebben een hele handleiding gekregen hoe je een konijn eten moet geven... heel netjes!!Ik heb alles net even goed doorgelezen en we doen inderdaad alles goed! Wat betreft gemengd voer wat guus altijd kreeg at hij altijd de korrels en 'het lekkers' liet hij vaak liggen dus dat scheelt natuurlijk!Hij krijgt nu hope farms want SS hebben ze niet hier in de winkel... Ik ga als ik weer beter ben wel eens een keer op zoek! even een stom vraagje... Als ik uit het gemengd voer al het lekkere eruit vis en alleen de staafjes geef... is het dan nog steeds slecht of.... heb nl nog best veel gemengd voer in huis... vind het zonde om het weg te gooien... Als het echt beter is doe ik dat natuurlijk wel!!
kaatje-kim Geplaatst: 12 januari 2009 Geplaatst: 12 januari 2009 Het probleem bij gemengd voer is dat ze alles op moeten eten. Dus als ze alleen die groene brokjes eten, is het nog steeds niet goed. Het geheel van lekkere dingen en groene brokjes maakt het als een ''goed'' voer. Dan krijgen ze namelijk hetzelfde binnen dan wanneer je een zak met biks (dus alleen groene brokjes) haalt. Aangezien Guus alleen die groene dingen binnen krijgt, is het dus geen geschikt voer voor hem. Je hoeft het voer niet meteen weg te gooien wat mij betreft. Dan doe je omdat je nog zoveel gemengd voer hebt, gewoon langer over het overschakelen....
Aanbevolen berichten