Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb even een vraagje. Een collega heeft een voedster konijn van 4 jaar. Sinds een tijdje heeft het konijn hele zachte keutels (geen bd ! )

Net belde m'n collega en vroeg raad om het volgende:

Aan het kontje van het konijn zat een hele brok met konijnenpoep. Ze had al geprobeerd om het te wassen en eraf te plukken, maar dat lukte niet.

Ze vroeg wat ze er mee moest.

Ik heb haar geadviseerd om het dan eruit te knippen en dan het kontje schoon te maken.

Dan het water te vervangen voor hooithee.

Het konijn krijgt gemengd voer en hooi als voedsel. Om mee te spelen heeft ze wcrolletjes, maar die eet ze dus helemaal op !

Heb gelijk gezegd dat dit eruit moest, dit kan namelijk verstopping veroorzaken?

Weet misschien iemand wat ze hier nog meer aan kan doen. Ik heb haar al vaker gezegd dat gemengd voer slecht voor het konijn is, maar zij is dan bang dat het konijn geen biks wilt eten.

Nouja buiten dat om.. iemand ideen ??

Geplaatst: (aangepast)

Toen wij Nijn net hadden, kreeg hij ook gemengd voer. Toen had hij bijna wekelijks last van zo'n brok poep aan zijn kontje (plakpoep). Dit komt door de zachte keutels/diarree. We zijn toen op advies van de DA overgestapt op biks en sindsdien heeft hij er nooit meer last van gehad. Dus overstappen op biks lijkt mij het meest logisch om mee te beginnen, als ik vanuit mijn eigen ervaring beredeneer...

Bij gemengd voer zitten nu eenmaal dingen die konijnen lekkerder vinden en waar veel suiker in zit, en dat veroorzaakt diarree (of zachte keutels). De 'goede' dingen die ertussen zitten laten ze vaak liggen. Bij gemengd voer kun je dat ook niet tegen houden denk ik. Is het niet een idee dat ze het gewoon eens een tijdje probeerd? Baat het niet, dan schaad het niet, toch?

aangepast door Laura1984
Geplaatst:

Ik ben het helemaal met je eens hoor, ik zal het nog eens met haar doorspreken. Biks is gewoon veel gezonder dan gemengd voer.

Maar wel vreemd dat ze ineens nu naar 4 jaar daar last van krijgt. Ze heeft altijd al gemengd voer gehad.. Dat maakt het nu ineens zo vreemd.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .